Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Recovery skivor & ny hdd.

Permalänk
Medlem

Recovery skivor & ny hdd.

Jag har nu en 80gb HDD, som jag med hjälp av recovery skivor formaterar och installerar Windows Xp med.. Det ligger två partioner på disken.. en 20gb och en 60gb.

Nu har jag tänkt att byta ut hårddisken till en större, men blev lite osäker på hur recovery skivorna kommer att fungera då. Kommer de partionera disken till en 20gb och resten på en annan.. Eller struntar den helt enkelt i att partionera och lägger allt som en disk?

Recovery skivorna är typiska HemPC skivor.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

Dina recovery skivor kommer inte att fungera tillsammans med en ny hårddisk då det troligen finns en osynlig partition på din nuvarande med alla installationsfiler.

Köp dig Windows Vista eller annan valfri version av ett skarpt OS och använd det istället.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte köpa Windows när jag redan har en laglig cd nyckel till Xp home :).. Bara det att windows installationen är som en del av recovery grejen.. Trist att Hem-PC inte skickar med separat skiva för operativsystemet.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Det behöver du inte göra heller!

1. Installera den nya HD'n

2. Gör en Image av den gamla HD'n på den nya. (Använd tex Acronis)

3. Ändra boot-ordningen i Bios, så att du bootar med den nya HD'n enbart.

4. Kolla att du fått med allt. Därefter kan du formatera den gamla HD

Visa signatur

Gudrun1