Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

nya trasiga diskar?

Permalänk
Medlem

nya trasiga diskar?

Har 5st hårddiskar i burken nu. 1 WD Rapotor (OS-disk) och 4 Seagate 7200.10 diskar. Upptäckte för ett tag sedan att en/flera av diskarna klickade och lät allmänt konsigt, ungefär som att läshuvudet var trasigt. När jag trodde jag lokaliserat vilken av diskarna som lät konstigt körde jag diverse tester och varje gång jag belastade den disken lät den konstigt och jag kunde tex inte köra windows inbygda diskkontroll, fick bara felmeddelande.

Tänkte att det bara vara att kasera disken då, men när jag kopplade in diskarna en åt gången å körde så fungerade det alldeles utmärkt. Inga som helst konstiga ljud eller något annat märkligt från någon av diskarna. Fick för mig att diskarna fungerade men inte inkopplade tillsammans samtidigt. Strömförsörjning kanske?

Men, när jag så satt å surfade med endast OS-disken + en till seagate disk började ljudet igen!! Ljudet låter ungefär;

ööööeeeeeeeeehöööö klick (3sek, sen loopas det ljudet)

Någon som kan hjälpa mig? Blir tokig på detta snart. Är det disken/diskarna som håller på att lägga av? (de 2 diskar där detta ljud uppstår är endast 1 månad gamla)

Visa signatur

MUFC ONE LOVE - REPUBLIC OF MANCUNIA - RED ARMY

Permalänk
Medlem

Re: nya trasiga diskar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nitram00
Har 5st hårddiskar i burken nu. 1 WD Rapotor (OS-disk) och 4 Seagate 7200.10 diskar. Upptäckte för ett tag sedan att en/flera av diskarna klickade och lät allmänt konsigt, ungefär som att läshuvudet var trasigt. När jag trodde jag lokaliserat vilken av diskarna som lät konstigt körde jag diverse tester och varje gång jag belastade den disken lät den konstigt och jag kunde tex inte köra windows inbygda diskkontroll, fick bara felmeddelande.

Tänkte att det bara vara att kasera disken då, men när jag kopplade in diskarna en åt gången å körde så fungerade det alldeles utmärkt. Inga som helst konstiga ljud eller något annat märkligt från någon av diskarna. Fick för mig att diskarna fungerade men inte inkopplade tillsammans samtidigt. Strömförsörjning kanske?

Men, när jag så satt å surfade med endast OS-disken + en till seagate disk började ljudet igen!! Ljudet låter ungefär;

ööööeeeeeeeeehöööö klick (3sek, sen loopas det ljudet)

Någon som kan hjälpa mig? Blir tokig på detta snart. Är det disken/diskarna som håller på att lägga av? (de 2 diskar där detta ljud uppstår är endast 1 månad gamla)

Hämta hem testprogram från fabrikantens hemsida och testa.

Är det något fel så får du en felkod som du skall spara och reklamera sedan.

Visa signatur

Antec Performance One P180, Tagan Easycon 580W, Athlon 64 X2 4800+, Asrock 939 Dual Ata2, TwinMos Dual 4x512, 4x300 Maxtor Diamond Maxline III Sata 2, NEC ND-4550, 2 Acer AL2216Wsd

Permalänk

För mig låter det helt klart som ett mekaniskt fel. Något me lagren förmodligen.
Har du märkt om temperatur påverkar missljudet? Ifall det blir bättre vid låg/hög temp, så återskapa detta förhållande och kopiera datan ASAP, sen lämna in HD:en på elektronikinsamling eller nån datorbutik som tar emot elektroniskt avfall.

I framtiden: ha alltid diskarna väl kylda, det förlänger livstiden.

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

Har du tillräckligt mycket kräm i burken? Koppla bort några grejor som drar mycket ström, och kolla om du har felet kvar.

Med så mycket HD i burken är det viktigt att luftcirkulationen är bra!

Skaffa en bootbar CD skiva med Seagates diagnosprogram och kör diagnos offline från Windows. I och för sig går det att köra med Windows på, men det blir sämre kontroll och noggrannhet. Hittar du fel då, är det RMA som gäller

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Jag har ett 500w agg, vet ej märke. Mina diskar sitter i ett chieftec dragon chassi men eftersom det är 5 diskar i blir dom väldigt varma (man kan hålla fingret på dom i 3-4 sek, sen gör det riktigt ont)

Har länge misstänkt att det var antingen strömförsörning eller värme problem. Men, jag hade alla diskar inkopplade, körde windows diskcheck å då började den tjuta å jag fick error meddelande. Kopplade ur alla diksar utom den felande och körde återigen diskcheck. Inga problem alls, inget konstigt ljud eller läs/skriv problem. Så efter ca 1h användande började den låta och det gick inte att köra diskkontroll. Då uppstod ljudet och jag fick felmeddelande

När jag plockar ut de diskar jag tror är trasig och snurrar på dom med handen uppstår ett klickljud, som att något är löst. När jag sedan sätter i disken fungerar den i ca 1h, sen börjar problemen

Hjälp, blir tokig snart. Förstår bara inte hur 2 nya diskar går sönder så snabbt (om det nu är dom det är fel på)

EDIT: har ganska dålig kyling eller rättare sagt ingen alls. Inga extra fläktar förutom CPU och nätagg. fläkten (som jag har dragit ner på aboslut minimum annars låter den som ett tröskverk)

Visa signatur

MUFC ONE LOVE - REPUBLIC OF MANCUNIA - RED ARMY

Permalänk
Medlem

prova köra med 4 st diskar och se hur det går med testerna och ljudet, ifall du hör samma klick lr va d va

Visa signatur

Antec P180B | Asus P5B Deluxe | Core 2 Duo E6600 | Zalman 9500LED | ASUS 8800GTS | WD SATA II 250gb | WD SATA II 320gb | Samsung SATA II 500gb | 4x1gb DDR2 PC6400 Corsair Extreme 800mhz | Zalman 600w Nätagg | Windows Vista Ultimate 32bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nitram00
(man kan hålla fingret på dom i 3-4 sek, sen gör det riktigt ont)

EDIT: har ganska dålig kyling eller rättare sagt ingen alls. Inga extra fläktar förutom CPU och nätagg. fläkten (som jag har dragit ner på aboslut minimum annars låter den som ett tröskverk)

DU ska kunna ha fingret på dom, utan att det gör ont. Vad har du för temp på dina diskar?

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk

låter som att krämen är på gränsen och att din temperatur är lite hög.. jag är orolig om mina 2 drar över 32 C

sätt dit någon fläktframfördiskarna och ta reda på vilket agg du har för att du har 500W säger inte ett jota..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Krämen lär det inte vara något fel på. 500W räcker mer än gott och väl såvida agget inte är defekt, men då borde även andra problem uppstå.

Temperatur däremot lär vara problem med 5 diskar utan aktiv kylning. Iofs borde de tåla en månads användande trots att arbetstemperaturen är för hög. Säger som ett par stycken innan, kör tillverkarens program för diagnostik av hårddiskar. Jag föreslår UBCD där det borde finnas, plus lite annat smått och gott

Permalänk
Medlem

Kör du dina diskar 24/7?

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

ja jag kör dom mer eller mindre 24/7 men har sista veckan börjat slå av datorn på natten. Ska testa att köra segates diagnos program, men hur tillförlitligt är det? Senaste jag körde det på en av mina disker fick jag felmeddelande men den höll ett par år till efter det....

Så man bör alltså ha aktiv kylning på diskarna om man har 5 st i burken? Grejen är dock att om det är dom blir för varma, varför uppstår ljudet och det blir problem med läsning/och skrivning när jag endast har 1 disk inkopplad? Är det inte helt enkelt så att disken är trasig?

Jo och nätagget vet jag inte så mkt mer om än att det är ett Atrix Switching PowerSupply 500W 500T-SPT

EDIT: Är Atrix nätagget, ursäkta språket, men ett jävla skit agg? Hittar inte så mkt info på nätet om det, men det verkar ju som alla klagar på det. Är det månne det som spökar?

Visa signatur

MUFC ONE LOVE - REPUBLIC OF MANCUNIA - RED ARMY