Två SATA gillar inte varandra?

Permalänk
Medlem

Två SATA gillar inte varandra?

Tjena!

Köpte nyss en Seagate SATA 320GB, eller vad det var. Det visar sig dock att denna disk inte vill funka tillsammans med min gamla Maxtor, SATA. Har flera hdd och när just dessa två är inkopplade samtidigt så fungerar inte Maxtorn, ofta tillsammans med någon annan disk som också lägger av då. Tar jag ut den nya funkar alla gamla.

Jag har provat ett SATA-instickskort för att få en controller till, men det hjälpte inte hur jag än kopplade.

Störigt, någon idé om vad som buggar?

Tack på förhand!

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War 3 will be fought, but World War 4 will be fought with sticks and stones." - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Hittas dom i Bios?
Räcker kraften till alla HD?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

SATA och SATA2 diskar krockar oftast på samma kontrollerkort. i alla fall sata kontroller kort så du får byggla om till sata på båda. Sata 2 kontrollers borde klara av båda lägen sammtidigt.

Permalänk

har liknande problem, men med min sata dvd istället
har oxå seagate o maxtor.. + en samsung
kan endast köra 3 åt gången..

dvs nu har jag dvd, seagate, samsung.. maxtorn visas inte i windows men i bios.. kör p5wdh.. har maxtorn då på raid 1 platsen i BIG mode..

och i xp har jag konflikter på mina ide primär o slav..

någon lösning på mina problem?

Permalänk
Medlem

Har du alla HD byglade för SATA1? Har du moderkortets egen SATA controller drivis inläst, med senaste release?

Har du tillräckligt mycket ström i burken?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

löste det.. jmicron drivisarna som inte va komplett installerade, saknades en fil..