Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Varför byts bokstäverna/namnen mellan min disk o dvd-enheten?

Permalänk
Medlem

Varför byts bokstäverna/namnen mellan min disk o dvd-enheten?

Hej!

Jag har upptäckt för andra gången nu att min disk byter "namn" med den imaginära dvd-enheten, denna gång fick disken G: istället för E:.

Varför blir det såhär?

Permalänk
Medlem

Enheterna får enhetsbeteckning i den ordning de monteras (ansluts till filsystemet) om ingen bokstav är reserverad för den. Disken (partitionen) byter inte namn, den heter något i stil med multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Det förstår jag (tror jag). Men hur kan den byta enhetsbeteckning utan att någon ominstallation har gjorts? Kvällen innan hette ena disken E: o dvd-enheten (deamon tools) hade G:, dagen efter när jag startade datron så var det ombytta roller.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha svar på hur man kan undvika ovanstående problem.

Går det att sätta en enhetsbokstav "sent" i alfabetet (R,S,T,...) och därmed undvika problemen att bokstaven välja godtyckligt vid boot (jag har givitvis inte bokstäverna upp till R redan)?

Eller funkar det bättre om man "mountar" disken i en befintlig folder på C istället?

Permalänk
Medlem

Re: Varför byts bokstäverna/partitionerna mellan min disk o dvd-enheten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dartan
Hej!

Jag har upptäckt för andra gången nu att min disk byter "namn" med den imaginära dvd-enheten, denna gång fick disken G: istället för E:.

Varför blir det såhär?

Jag hade samma problem med en NAS-enhet när den hade två namn före "riktiga" hårddisknamn.
Sedan jag lade de sist i hårddiskserien så har problemet försvunnit.
Vad har du för övriga enheter?

Visa signatur

jacko

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk aldrig sätter sina optiska och virtuella enheter längst bak i alfabetet? börja med Z: och gå framåt så slipper ni alla såna problem.

Visa signatur

Medlem #14