Är min hårdisk obootligt sjuk?

Permalänk
Medlem

Är min hårdisk obootligt sjuk?

Hej

Jag har ett väldigt tråkigt problem... kan nämligen inte installera något operativsystem på min dator. (kör live-cd). Har en Seagate Baracuda IV IDE hårddisk kopplat som primary slave på mitt Asus P4P800 moderkort, hårddisken hittas och jag väljer den som boot disk i bios.

Jag har inga problem att starta installation programet ... och både Vista och Ubuntu hittar hårddisken utan några problem. Ubuntu installerar snällt operativssytemet... men Vista klagar på att disken inte är bootbar och den på något sätt inte skulle vara aktiverad i bios. I vilket fall så bootar inte datorn från hårddisken även om jag gör en lyckad installation av ubuntu. Den säger bara att "insert boot media" ungefär. Är de någon som känner till problemet eller har något förslag... Har testat att röra runt i Bios och ändra lite inställnigar här och där... men utan resultat... har även testat att köra bios i default utan resultat. Tips skulle uppskattas MYCKET, tack på förhand. (hoppas inte problemet är för svårt för sweclockers... jag vet inte riktigt var jag annars ska fråga)

Vet inte riktigt om frågan är på rätt ställe, men eftersom problemet finns innan operativsystemet så räknar jag de som hårdvaruproblem.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Är GRUB installerat i MBR? Lägg till i /boot/grub/menu.lst :
title windows
root (hd0,0)
makeactive
chainloader +1

(hd0,0) skall du ändra så att det motsvarar din konfiguration. Första siffran anger disk och den andra partition. Grub börjar räkna från noll. Det är Windows disk, partition du skall ange.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Tack du tar dig tid för mitt problem. Men jag vet inte riktigt om jag förstår...

Windows Vista vägrar installera alls... Linux installeras och ser ut att ligga på hårddisken som den ska... Men förstår inte varför inte datorn bootar från disken när jag ställt in detta i Bios. Har kört Ubuntu innan utan problem men på en annan disk med lite annan uppsättning diskar. Vad tror du om mina tankar om bios... är de där felet finns tror du... har letat igenom efter något som ser galet ut men inte hittat något... har även testat att ändra lite grejer... men utan resultat.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Du måste göra Windows-partitionen bootbar (=aktiv). Det kan du göra med Linux fdisk.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Du får ursäkta om jag är dum i huvudet på något sätt och inte förstår... men jag är inte ute efter att ha dubbla operativsystem... har rensat hårddisken helt och hållet och formaterat hela partioner med både Linux och Vista... men inget av alternativen bootar... Vista säger att de inte går att installera för att hårddisken inte är aktiverad i bios eller något liknade... Ubuntu installeras utan problem... men vid omstart får jag bara meddelandet... insert bootabel media... ungefär. Detta trots att jag valt denna hårddisk som boot hårddisk.

Jag har inte varit med om något liknande under alla år jag meckat med datorer... har varit med om problem när man ställt de som master och de varit kopplade som slave och haft problem på de visset... men nu hittas disken och ger som inga singnaler om att något skulle vara fel... till och med operativsystemet ser ut att ligga på disken... men den bootas inte från trots detta... väldigt frustreande... hoppas du har tid och ork att förklara vidare om du har förslag på lösning på detta. Tack på förhand

Tillägg: Felmeddelandet Windows ger

Det är inte säkert att datorns maskinvara har stöd för att starta från den här disken. Kontrollera att diskens styrenhet är aktiverad i datorns BIOS-meny.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

jag har fått liknande diskkrascher på 2 seagate-diskar. både har hänt efter att datorn har stått igång länge (över en månad) och när jag sen varit tvungen starta om pga något så har datorn inte hittat disken där windows ligger.. Tror det är något i filsystemet..

Låter som det är något liknande problem för dig. Någon annan kan kanske förklara?

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

Windows bryr sig bara om Windows. Och Vista accessar SATA HD med sina egna inbyggda drivisar.

Har du lyckats installera Vista och har rätt boot-order i Bios, och datorn ändå inte vill boota från HD'n?

Då är det något fel på HD'n eller på moderkortet. Börja med att prova en annan SATA port. (Helst anslutet till annan SATA controller). Fortsätt med att boota datorn från tex en WindowsPE CD skiva, och kör Seagates HD test.

Tyvärr är det en typisk Seagate felsymptom du har.

Äsch... Läste slarvigt. Såg först nu att du hade en PATA. Kolla om du har två IDE bussar och byt buss.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Re: Är min hårddisk obootligt sjuk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Hej

Jag har ett väldigt tråkigt problem... kan nämligen inte installera något operativsystem på min dator. (kör live-cd). Har en Seagate Baracuda IV IDE hårddisk kopplat som primary slave på mitt Asus P4P800 moderkort, hårddisken hittas och jag väljer den som boot disk i bios.
...

Varför har du den som slave?
Har du någonting annat inkopplat på kabeln?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara