Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Vad kan vara fel?

Hej vill be om lite hjälp angående min nya hdd. Har precis köpt en ny dator o byggt ihop. Har ett Asus P5B-E Plus och en Samsung SP T166
Hittar hd i bios, men när jag installerar XP kommer en bluescreen efter ett tag o säger att ingen disk finns, har ett Xp med sata2 drivisar.
Har också provat att köra med bootskivan vilket gör att jag får upp flera alternativ om att kopiera filer till en diskett dessa är, --> Jmicron 32/64 AHCI/RAID eller Intel ICH8 32/64 AHCI/RAID har provat kopiera alla alternativ till diskett o kört om XP installation trycker "F6" och senare "S" efter ett tags ältande säger den till mig att det finns nyare drivisar på Xp skivan väljer jag att ta Xp drivisar funkar det inte o väljer jag drivisarna på diskett så vägrar den läsa in en fil som heter IASTOR o ett felmedelande dyker upp. Har ni på sweclockers någon aning om vad felet kan var så vore jag jävligt tacksam.
Hoppas beskrivningen är tillräckligt tydlig för att förstå. Tack o Hej

Permalänk
Hedersmedlem

Beskrivningen var inte på topp, men gör ett försök.

Du får bluescreen och den säger att ingen disk finns? Eller är det två separata problem?

Beroende på vad du har för moderkort har du flera Serialata-portar som använder sig av olika integrerade kontrollerkort (verkar som Intels ICH7 och ett Jmicron-kontrollerkort) i ditt fall. Du måste först via manualen veta vilket kontrollerkort du har koppat in din hårddisk på. När du gjort det, tryck F6 vid början av installationen och välj den drivrutinen som passar (iastor är Intels drivrutin för sina ICH-kontrollerkort).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+