Snabbtest: Asus Geforce RTX 4060 Ti med M.2-plats för PCI Express 5.0-lagring

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Asus Geforce RTX 4060 Ti med M.2-plats för PCI Express 5.0-lagring

En ohelig allians mellan grafikkort och SSD-enhet tar plats i testlabbet, där Asus bestyckar sitt senaste Geforce RTX 4060 Ti-kort med en M.2-plats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul grej. Kanske bäst lämpar sig för mini-ITX dock?

Bra sätt att använda funktioner som annars lämnas outnyttjade

Permalänk
Medlem

Jag gillar detta. Tycker det är helt rätt tänk.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Detta gillas! Som i detta fallet där kortet ändå inte använder alla PCIe lanes den ändå norpar från systemet. En extra NVMe slot som använder dessa förlorade lanes känns som en rätt fin kompromiss, speciellt då det inte verkar ge några egentliga nackdelar. Ju mindre moderkort desto färre platser för NVMe enheter dessutom.

Hoppas detta kan bli vanligt på de kort detta är möjligt på, dvs de som inte behöver alla lanes som används. Gillar lite extra tanken på dubbla NVMe-platser som tas upp i artikeln riktigt för att optimera. Och skulle man kunna använda grafikkortets egna kylning för att avleda och kyla lagringen hade det varit en snygg lösning.

Får mig för övrigt att tänka på någon äldre AMD-baserat enterprise grafikkort som hade just NVMe-platser på kortet men där grafikkortet direkt kunde använda lagringen för datahantering. Inte riktigt samma användningsområde i slutändan förstås.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Självklart vill man ha en mindre pålitlig ssd extra i datorn.
Nej iden är bra, men inget för mig. Mina produkter ska vara vältestade

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Egentligen en rätt vettig grej men starkt beroende av hur bra Bifurification-inställningarna är implementerade på moderkorten. Av egen erfarenhet så kan de ofta finnas men inte göra ett smack om man ställer in dessa. Dvs, reglage men ingen koppling.

Rent elektriskt är implementationen jättesimpel, det är ett par ledare och en kontakt. Nada kretsar behövs.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Såg att ASUS i Kina knökade in ett 4090 (Wccftech.) i M.2-platsen.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Kul att glömma plocka bort SSDn när man säljer grafikkortet på begagnat-marknaden...köparen får en glad överraskning

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Såg att ASUS i Kina knökade in ett 4090 (Wccftech.) i M.2-platsen.

hahaha, why not! =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul grej. Kanske bäst lämpar sig för mini-ITX dock?

Bra sätt att använda funktioner som annars lämnas outnyttjade

Minskar ju behovet av en icy-box som jag använder, för att få in fler m.2 när nu grafikkort börjar ta fler expansionsplatser i anspråk. Tyvärr har ju de största korten inga pci lanes lediga tråkigt nog.

Permalänk
Medlem

Fin sak för dom som bygger mini datorer en extra m.2 plats ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Egentligen hur logiskt som helst. Bra tänkt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Kan man använda Vram som cache???

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Självklart vill man ha en mindre pålitlig ssd extra i datorn.
Nej iden är bra, men inget för mig. Mina produkter ska vara vältestade

Vad är det som inte är vältestat här? GTX 4060 Ti är ganska vältestat. M.2 är ganska vältestat. Passiva ledare i ett kretskort är vältestat. PCIe bifurcation är vältestat. Det är ingen extra logik som man förlitar sig på här, utan det är direkt kontakt mellan CPUns PCIe-banor och SSDn.

Skrivet av Luminous:

Kan man använda Vram som cache???

Grafikkortet har ingen aning om att SSDn finns där, det är två helt separata grejer på samma kretskort som inte alls kommunicerar med varandra. Det finns inte ens en PCIe-brygga, utan både GPU och SSD kommunicerar direkt med CPUn helt oberoende av varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Grafikkortet har ingen aning om att SSDn finns där, det är två helt separata grejer på samma kretskort som inte alls kommunicerar med varandra. Det finns inte ens en PCIe-brygga, utan både GPU och SSD kommunicerar direkt med CPUn helt oberoende av varandra.

Jag förstår, jag bara lekte med tanken
Det är så mycker Vram i en del kort nu att det bara används ordentligt i vissa specifika fall.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Skulle ju varit två kortplatser, 8x till gpu och två 4x M.2.
Kör sjäv en mellansticks adapter till två M.2 i mitt itx bygge. Fractal Ridge har lagom lång PCIE Vinkel så hittade en 8x vinkel på amazon som blev exakt rätt längd tillsammans.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Kul att glömma plocka bort SSDn när man säljer grafikkortet på begagnat-marknaden...köparen får en glad överraskning

Eller nytt sätt att sprida malware på:-)

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Detta känns som ett konstigt plåster på ett större problem som fortfarande lämnas ohanterat, dvs att vi har alldeles för lite PCIe.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av GizmoTheGreen:

Skulle ju varit två kortplatser, 8x till gpu och två 4x M.2.
Kör sjäv en mellansticks adapter till två M.2 i mitt itx bygge. Fractal Ridge har lagom lång PCIE Vinkel så hittade en 8x vinkel på amazon som blev exakt rätt längd tillsammans.

Coolt! Har du någon länk till den M.2-adaptern?

Permalänk
Medlem

Perfekt att ha sina spel "fysiskt" lagrade på grafikkortet om man byter dator (men inte grafikkort) 🤡

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Coolt! Har du någon länk till den M.2-adaptern?

Finns lite här och var på alixpress och säkert Amazon och ebay också. https://a.aliexpress.com/_mPKASfA (obs inte den listingen jag köpte bara tog första bsta jag hittade när jag sökte "pcie m2")

Funkar perfekt tillsammans med https://amzn.eu/d/2ncfUBW i Fractal ridge.

Främsta anledningen till att jag behövde denna lösning var att chassit har både usbc 3.1 header och vanlig 3.0 header till 2st usb 3 A portar, men mitt moderkort hade bara en av sistnämda. Så kör ett m2 kort som ger usb 3.1 med rätt header (och 3.1 header vinkeladapter så det funkar kabedragningen) i så jag har alla front portar fungerande

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Vari ligger det oheliga?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Smart ide.
Men hur blir prestandan som i detta fall där man måste köra 4x/4x/4x/4x om man vill använda funktionen?

Blir grafikprestandan märkbart lidande av att köra kortet i 4X jämfört med 8X ?
Eller blir det ungefär samma ?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av GuessWho:

Smart ide.
Men hur blir prestandan som i detta fall där man måste köra 4x/4x/4x/4x om man vill använda funktionen?

Blir grafikprestandan märkbart lidande av att köra kortet i 4X jämfört med 8X ?
Eller blir det ungefär samma ?

Jag gjorde ett test tidigare med Geforce RTX 4060 körandes i x8 PCI Express 3.0, vilket ger samma teoretiska bandbredd som x4 PCI Express 4.0. Det sker ett visst tapp i prestanda, men det är inte katastrofalt. De fall där det verkligen kan synas skillnad är om man kliver över gränsen för att få slut på grafikminne, då grafikkortet kommer att behöva plocka information från primärminnet istället över en väldigt strypt kommunikationsbuss.

Permalänk
Medlem

Kan direct storage dra nytta av detta?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Kan direct storage dra nytta av detta?

Exakt lika mycket som om ssdn är monterad på moderkortet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

I och med att det känns som att PCI-e utvecklingen går snabbare än GPU utvecklingen så ser jag det som en GPU-feature jag definitivt kommer hålla ögonen öppna för när jag köper mitt första moderkort med PCI-e v6 stöd - om inte utvecklingen tar en annan riktning eller GPU's helt switchar över till x8 portar när den dagen kommer.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)