Permalänk

Speldator 30k

Hej, min gamla 6700k och 1080 har gjort sitt Min gamla dator kommer jag donera bort till en väns son. Nu får det bli nytt. Nedan är vad jag klickat ihop utom grafikkort. Tänker ett 4080 Super men tveksam vilket.

Synpunkter? Säkert räckt med 32gb ram men tänker att klara jag nästan 10 år med gamla datorn.... då var det rek att endast använda 8gb så tycker jag jag trycker på för att klara många år med denna. Mvh

https://www.inet.se/datorbygge/b1507180/spel-premi

Permalänk
Medlem
Permalänk

Gillar dock inte RBG och fönster. Vill ha ett tyst chassi

Tystnad är viktigt, så betalar gärna för en tyst och bra kylare och chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Gillar dock inte RBG och fönster. Vill ha ett tyst chassi

Tystnad är viktigt, så betalar gärna för en tyst och bra kylare och chassi

Well kylaren du har valt i ditt kitt är ett otroligt dåligt köp. Thermalright Phantom Spirit ligger uppe bland dom absolut bästa men till en bråkdel av priset =p

Tycker ditt kitt såg riktigt bra ut, se till att dubbelkolla så minnet är med i moderkortets qvl lista bara

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Well kylaren du har valt i ditt kitt är ett otroligt dåligt köp. Thermalright Phantom Spirit ligger uppe bland dom absolut bästa men till en bråkdel av priset =p

Tycker ditt kitt såg riktigt bra ut, se till att dubbelkolla så minnet är med i moderkortets qvl lista bara

Jaha, Tittat lite på Darkrock mm. Har idag en AIO kylare men går gärna över till en tyst luft. Tack för tipset, ska absolut läsa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Jaha, Tittat lite på Darkrock mm. Har idag en AIO kylare men går gärna över till en tyst luft. Tack för tipset, ska absolut läsa!

Ja asså idag så är det mer eller mindre Thermalright Peerless Assassin eller Thermalright Phantom Spirit som gäller, allt annat är bara otroligt dåliga köp så länge dom får plats i chassit

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Dator 30k eller Vänta?

Hej, posta nyligen en köp lista. Lite uppdateringar på vad. Vad tycks? Ska man Vänta till Zen 5 eller Blackwell 5000?
Aggregatet är för framtida uppdateringar. Moderkortet för stöd av PCIE 5. Adaptern är för min sekundära skärm. Kör idag 1440P och 166hz

Permalänk
Medlem

Kör på! Det finns alltid anledningar att vänta på något nytt MEN då blir du aldrig klar. Köp och ha roligt!
Är jäkligt nöjd med 4080 Super själv.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av JockeSw:

Kör på! Det finns alltid anledningar att vänta på något nytt MEN då blir du aldrig klar. Köp och ha roligt!
Är jäkligt nöjd med 4080 Super själv.

Jo jag är spänstig i fingret för köp. Hur ser övrigt ut tycker du?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Hade tagit en billigare hårddisk och en utan värmespridare. Finns lika bra för runt 1700~. Heatsink är inbyggt på moderkortet. Exempel på andra varianter är Kingston Renegade, Kingston KC3000 eller WD SN850X. Finns ännu billigare typ WD SN770 också.

Men det är så billigt nu med de 3 jag nämnde först att jag hade tagit en sån bara.

PSU funkar men hade tagit detta istället för pengarna man sparar på disken. https://www.inet.se/produkt/6906087/seasonic-focus-gx-1000w-a...

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Ser bra ut! Hade tagit en billigare hårddisk och en utan värmespridare. Finns lika bra för runt 1700~. Heatsink är inbyggt på moderkortet. Exempel på andra varianter är Kingston Renegade, Kingston KC3000 eller WD SN850X. Finns ännu billigare typ WD SN770 också.

Men det är så billigt nu med de 3 jag nämnde först att jag hade tagit en sån bara.

PSU funkar men hade tagit detta istället för pengarna man sparar på disken. https://www.inet.se/produkt/6906087/seasonic-focus-gx-1000w-a...

Tog den hårddisken för den var snabb, finns nu pcie 5 men kosta dubbelt så mycket. Den kosta 200kr mer med värme spridaren men den utan fanns ej på lager ^^ Tänkte plocka av

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Tog den hårddisken för den var snabb, finns nu pcie 5 men kosta dubbelt så mycket. Den kosta 200kr mer med värme spridaren men den utan fanns ej på lager ^^ Tänkte plocka av

Jag kan i alla fall säga att du inte behöver en PCIE gen 5 disk för vanligt bruk. NVME-Diskarna som vi har nu på PCIE gen 4 är otroligt snabba. Och samsung-diskarna som du tog är snabba men de jag nämnde är i princip exakt samma för vanligt bruk. Gör du stora filöverföringar så är Samsung-disken bättre.

Går det att plocka av så går det ju att göra så, för du kör ju gärna på den inbyggda heatsinken på moderkortet. Den räcker gott och väl.

Hur du än gör så önskar jag dig lycka till.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Jag kan i alla fall säga att du inte behöver en PCIE gen 5 disk för vanligt bruk. NVME-Diskarna som vi har nu på PCIE gen 4 är otroligt snabba.

Går det att plocka av så går det ju att göra så, för du kör ju gärna på den inbyggda heatsinken på moderkortet. Den räcker gott och väl.

Hur du än gör så önskar jag dig lycka till.

Tack!