Är sata 2 snabbare än ide?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
nu när ni pratar gränssnitt osv så passar jag på att låna tråden en snabbis.
Vad är PIO mode och varför i hela friden gillar windows att ställa om mina sata diskar till pio?
iofs så gjorde den det på mina pata diskar oxå nångång ibland.

Vid PIO så används processorn för alla överföringar och kör de föråldrade in och out (inte säker på att de heter just det) instruktionerna på x86 för att hämta data. To say the least så slukar det här prestanda.
Numera används inte dessa specifika i/o instruktioner utan det är oftat memory mapped I/O istället och med det så kan man köra DMA så processorn inte behöver vara involverad i tjaffset.

Att windows ställer om sig kan vara att den har svårt att få kontakt med hårddisken (dåliga kablar?).
Problemet är att windows inte alltid vill gå normalt sen igen ändå. Man får plocka bort lite världen i registret för att det ska "upptäcka" igen om DMA eller PIO ska köras. Minns inte var men google har nog svaret.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG