Permalänk
Medlem

Dator fryser slumpmässigt

Hejsan.

Besitter ett problem här som håller på att göra mig tokig. Min dator hänger sig TOTALT. Det spelar ingen roll vad jag gör och hur länge jag suttit. Den hänger sig allt från när man precis kommit in i windows, suttit och spelat ett tag, sitter och läser på nätet, ibland efter den varit igång och nyttjats två dagar i sträck utan problem, till att hänga sig vid moderkortsskärmen när man precis startat datorn eller då windowsloggan visas. Jag har uteslutit värmeproblem då den ibland hänger sig direkt då den varit avstängd i ex. antal timmar. Jag har kört memtest utan anmärkningar. En kompis till mig hade hört att det kunde vara hårddisken som "vobblar", och därmed gör så att datorn hänger sig, men jag vet inte riktigt då jag inte hört om det problemet tidigare.

Här är mitt system. Köpt för ca 8 månader sedan.

500GB Hitachi Deskstar 7K1000.B SATA-II
Corsair TX 650W 80+
PowerColor Radeon HD4870 1GB
Antec Three Hundred
AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz, AM3
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P DDR3
Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 (+ 4gb extra av exakt samma jag köpte till efter ett tag)
Samsung SH-S223B 22X DVD±RW DL SATA Svart

Någon som vet vad det kan vara, eller som har samma problem som mig?

Edit: Måste även tillägga att jag provat Xp 32 & 64 och Win 7 64 (vilket jag använder nu), och haft samma problem i alla. Datorn hängde sig även flera gånger mitt under installationen av Win 7.

Mvh Erik

Permalänk
Medlem

hitatchi har ett verktyg för att testa HD, ladda hem och testa så HD´n är ok

Permalänk

Jag hade exakt samma problem som dig, i mitt fall löste det sig at byta moderkort då mitt var defekt redan vid första användningen. Har du nyligen fått detta problemet eller är det gammalt?

Permalänk
Medlem

Tja
Jag håller med solidtudor1. Låter onekligen som ett moderkorts problem Jag skulle nog om jag var dig lämna tillbaka moderkortet på garanti eftersom det är mindre en 1 år gammalt.
Men visst det kanske skulle kunna vara HDD oxå så om du känner för det så kan du ju testa med en annan HDD först o se om problemet av hjälps.

/D

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att du ska utesluta värme som en orsak, har tex cpu-fläkten dammat igen kan den gå varm även när du nyss har startat datorn.

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

moderkort

hade samma problem med min nya daotr jag uppdatarade mit moderkort så försvan allt

Visa signatur

ASUS P7P55D PRO | i7 860 @ 2.8GHz | 4GB Corsair XMS3 1600MHz CL9 | XFX GTX 275 XXX | PSU Corsair HX 750W | Chassi CM HAF 922 Mini |18437 3DMarks06

Permalänk
Medlem

Tjaba!

Kolla i Event Viewer om det står om några fel där, så kan du få några ledtrådar?

Vad använder du för S-ATA drivisar? Testa att avinstallera dessa och kör de som kom med windows.

Eller testa att uppdatera dessa?

Testa att köra lite fil kopieringar, till extern USB HD. Hänger den sig oftare då?

/Luke

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Hmm det vore ju otroligt jobbigt om det är moderkortet som redan kajkat. Jag kan inte riktigt komma på när hängningarna började då det har blivit mer och mer ju längre tiden gått, men skulle tippa på för runt 4-5 månader sedan.
Angående hårddisken så blir det till att ladda hem något hdd test från hemsidan du rekommenderade. Vet dock inte vilket då dom hade en hel hög med olika tester. http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm Skulle du vilja hitta ett som skulle fungera för mitt ändamål?
Någon som vet hur det är med Inets support om man tagit att dom skulle bygga datorn åt en? Visst kan man skicka ner hela för inspektion då? Satt och kollade lite, och dom ville ha en rejäl slant för en koll av datorn, men jag borde ju ha garanti kvar då det var dom som byggde den, eller hur funkar det?

Edit: Angående cpufläkten så öppnade jag datorn för någon vecka sedan och såg att den var just helt igendammad, så tog och rengjorde den med hoppet att det skulle fixa sig, men icke. Hänger sig lika febrilt fortfarande.

Jag vart också livrädd att det kunde vara hdd'n, så tog och köpte en extern hdd och drog över allt jag ville ha kvar till den, men ingen hängning eller någonting då. Allt flöt på felfritt.

Mvh Erik

Permalänk
Medlem

http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm#DFT

drive fittnes test

men jag funderar om inte det är rentav drivrutiner, kolla upp drivrutiner till moderkortet

Permalänk
Medlem

Jo jag har också funderat på om det är drivrutiner, men det låter ju lite konstigt när den tom hängde sig under windowsinstallationen (nyformaterad). :S

Permalänk

Hade samma problem men jag bytte hårddisk då löste de sig

Permalänk
Medlem

ja då är det inte det, men kan det vara nät agget för lite kräm