Permalänk
Medlem

Siege Tank nerfen

Är det bara jag som tycker dem tog i lite väl med siege tank nerfen? Blivit riktigt knepigt att använda dem mot M&Ms nu känner jag, då det är en riktigt stor skillnad att behöva 1 extra skott för o sänka en marine. NÅn annan som tycker att 45+10 hade varit rimligare eller är det bara jag som är gnällig?

Permalänk
Medlem

Tycker nerfen var bra, trots att jag är terran själv ;). Kan folk sluta hålla på och grina när man vinner hela tiden "Bleh op terran".

Permalänk
Medlem

Jag håller med om man ska gnälla på nåt så e de bäll en mmm ball som e op

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Dock så anser jag fortfarande att mutalisks är OP...

Permalänk

Den var meningslös, gör ingen skillnad alls mot zerg (oneshottar fortfarande banelings/zerglings, roaches är opåverkade, hydras används ändå inte osv). Fånig patch

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Den var meningslös, gör ingen skillnad alls mot zerg (oneshottar fortfarande banelings/zerglings, roaches är opåverkade, hydras används ändå inte osv). Fånig patch

Det jag kände också, enda skillnaden den gör är mot protoss, där man ändå har ghosts för att ta ner skölden och inte lider mkt av det, och mot just M&M med terran, som redan är tillräckligt op...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Är det bara jag som tycker dem tog i lite väl med siege tank nerfen? Blivit riktigt knepigt att använda dem mot M&Ms nu känner jag, då det är en riktigt stor skillnad att behöva 1 extra skott för o sänka en marine. NÅn annan som tycker att 45+10 hade varit rimligare eller är det bara jag som är gnällig?

Låter jätte bra, nu blir det mycket färre super tråkiga siegetank standoffs i TvT. Skönt!

Skrivet av m1n1h0p:

Den var meningslös, gör ingen skillnad alls mot zerg (oneshottar fortfarande banelings/zerglings, roaches är opåverkade, hydras används ändå inte osv). Fånig patch

Men vad vill du? Att den inte ska kunna oneshotta en ling?? Den dagen den inte kan det så är ju sieagetanks så värdelösa att de kan tas bort..
Det gör visst skillnad, kanske inte på main träffen, men på splashen, det är ju inte 100% splash i hela området utan avtar ju längre ifrån centrum man kommer (självklart) vilket gör att lings som tidigare skulle dött av andra skottets splash nu kan tåla ett skott till.. Vilket gör rätt stor skillnad.

En så bra spelare som du borde väl tänka lite längre, det är ju inte main träffen med sieagetanks som var imba utan splashen..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m1n1h0p:

Den var meningslös, gör ingen skillnad alls mot zerg (oneshottar fortfarande banelings/zerglings, roaches är opåverkade, hydras används ändå inte osv). Fånig patch

Sammanfattar exakt mina tankar. Vi zerger måste fortfarande få upp max-tech (broodlords) för att kunna slå terran mech :P.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Den var absolut nödvändig (även om den inte påverkar oss Zerg nömnvärt mycket), nu fattas det bara en marauder nerf också.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

Den var absolut nödvändig (även om den inte påverkar oss Zerg nömnvärt mycket), nu fattas det bara en marauder nerf också.

Håller med, terran spelar inte på samma vilkor som toss/zerg, terran har en units som har 0.75 attackspeed, kan slowa, nästan högst movespeed i spelet, mkt liv, 1 armor och mkt skada som fan mot armored.

(eftersom en marauder är stimmad JÄMT pga. att det knappt kostar något att stimma dom, så är det stimmad movespeed / Attackspeed man får räkna med)

Permalänk

Fattar ännu inte varför bc är nerfad

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Skrivet av MIFFo_BEast:

Fattar ännu inte varför bc är nerfad

För mycket skada helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Essin:

Men vad vill du? Att den inte ska kunna oneshotta en ling?? Den dagen den inte kan det så är ju sieagetanks så värdelösa att de kan tas bort..
Det gör visst skillnad, kanske inte på main träffen, men på splashen, det är ju inte 100% splash i hela området utan avtar ju längre ifrån centrum man kommer (självklart) vilket gör att lings som tidigare skulle dött av andra skottets splash nu kan tåla ett skott till.. Vilket gör rätt stor skillnad.

En så bra spelare som du borde väl tänka lite längre, det är ju inte main träffen med sieagetanks som var imba utan splashen..

Splashen är inte så realistisk i SC2, utan det finns snarare olika nivåer av splash
1. Main träff
2. Unitsen nära som kanske tar 100%
3. Unitsen utanför det som tar 50%
Tog bara ett exempel.

Nu vet vi ju inte exakt hur tank-splashen fungerar men ett tank-skott dödar inte bara en ling utan flera runtomkring så det ser antagligen ut som mitt exempel ovan, och då spelar det ingen roll om tanken skadar 50 eller 35 (det krävs fortfarande två halvträffar för att döda en ling eller en helträff).

Tror faktiskt inte att tankskotten gör skillnad nu och då, men du kan ha rätt att det faktiskt är skillnad men det vet vi ju inte. Får dra fram unit tester och testa helt enkelt.

Btw spelade ett game igår och märkte att en baneling har 30 hp medan en zergling har 35hp, varför då? :S

Permalänk
Entusiast

@Skirmisher
main = 100%
så nära som dom nuddar main enheten = 100%
nära main enheten med lite mellanrum = 50%
på kanten =25%

så fungerar splashen på tanks.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Splashen är inte så realistisk i SC2, utan det finns snarare olika nivåer av splash
1. Main träff
2. Unitsen nära som kanske tar 100%
3. Unitsen utanför det som tar 50%
Tog bara ett exempel.

Nu vet vi ju inte exakt hur tank-splashen fungerar men ett tank-skott dödar inte bara en ling utan flera runtomkring så det ser antagligen ut som mitt exempel ovan, och då spelar det ingen roll om tanken skadar 50 eller 35 (det krävs fortfarande två halvträffar för att döda en ling eller en helträff).

Tror faktiskt inte att tankskotten gör skillnad nu och då, men du kan ha rätt att det faktiskt är skillnad men det vet vi ju inte. Får dra fram unit tester och testa helt enkelt.

Btw spelade ett game igår och märkte att en baneling har 30 hp medan en zergling har 35hp, varför då? :S

Kolla på denna: YouTube - PsyStarcrafts kanal

Sedan gäller följande för siegetanks splash (om det inte är ändrat i patchen vilket jag är klart tveksam till):

Distance from Target
0 - 0.4687 distance from target = 100% damage
0.4687 - 0.7812 distance from target = 50% damage
0.7812 - 1.25 distance from target = 25% damage

Så på allt som tar 25% så spelar det ju roll 35/4=8.75 skada nu dvs behöver 4 skott för att dö
Förut så var det 50/4= 12.5 skada vilket krävde 3 skott för att dö.
Som ett exempel
Edit:
Sedan måste man även tänka på Zergs regen så troligtvis så dör ju inte en ling av två 50% skott då det blir precis 35dmg nu och lingen kommer hinna regga lite mellan skotten, medan innan så dog den garanterat på två 50%. I exemplet ovan så gäller ju egentligen 5 skott på 25% nu om man räknar med regen mellan skotten.

Edit 2:
@lordh
I win, you lose, I win, you lose! haha

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Splashen är inte så realistisk i SC2, utan det finns snarare olika nivåer av splash
1. Main träff
2. Unitsen nära som kanske tar 100%
3. Unitsen utanför det som tar 50%
Tog bara ett exempel.

YouTube - Starcraft 2 - Siege Tank Splash Damage Explained

edit: För sent

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10398548']Sammanfattar exakt mina tankar. Vi zerger måste fortfarande få upp max-tech (broodlords) för att kunna slå terran mech :P.

Hört talas om magic box med mutalisk!? Äger dem flesta thors

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jepsson:

Hört talas om magic box med mutalisk!? Äger dem flesta thors

och det är ju väldigt ofta som en motståndare bara går thors

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Magic box? är det som gubben i lådan?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepsson:

Hört talas om magic box med mutalisk!? Äger dem flesta thors

räcker att ha lite marines runt dina thors så fungerar inte magic boxen...

Permalänk
Skrivet av Essin:

Kolla på denna: YouTube - PsyStarcrafts kanal

Sedan gäller följande för siegetanks splash (om det inte är ändrat i patchen vilket jag är klart tveksam till):

Distance from Target
0 - 0.4687 distance from target = 100% damage
0.4687 - 0.7812 distance from target = 50% damage
0.7812 - 1.25 distance from target = 25% damage

Så på allt som tar 25% så spelar det ju roll 35/4=8.75 skada nu dvs behöver 4 skott för att dö
Förut så var det 50/4= 12.5 skada vilket krävde 3 skott för att dö.
Som ett exempel
Edit:
Sedan måste man även tänka på Zergs regen så troligtvis så dör ju inte en ling av två 50% skott då det blir precis 35dmg nu och lingen kommer hinna regga lite mellan skotten, medan innan så dog den garanterat på två 50%. I exemplet ovan så gäller ju egentligen 5 skott på 25% nu om man räknar med regen mellan skotten.

Ah jag tänkte inte på instant regen på zerg-units så det klart det är tre skott istället för två skott. Men jag måste ändå säga att det gör liten skillnad eftersom man som terran-spelare backar upp sina tanks med marines och zerglings med 1hp (instaregen) hjälper då inte särskilt mycket då de dör direkt :S. Att zerglings som får 100% splash på sig dör oavsett patch, att de med 50% splash överlever med 1hp istället för 0hp och att de med 25% splash blir skadade knappt 4damage mindre är en väldigt liten buff mot zerg, och med tanke på att man ändå inte skickar in zerglings mot tanks (utan låter roach/ultras ta skotten) så känns det inte som någon jätteförändring :S

Gigurra: Jo, T3 för zerg är nice helt klart, även mot biomech eller protoss

Permalänk
Medlem

hehe bara thors.. där är en strat jag inte prövat än.. jag tycker mutalisker spöar marines rätt bra, om man inte kan stimma dom.. men då drar ju ändå mutaliskerna bara iväg nån annanstans.. enda bra jaktvapnet är väl vikings mot mutaliskerna..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordh:

Dock så anser jag fortfarande att mutalisks är OP...

Ja, fullt uppgraderade, men verkligen inte innan dess...

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Det finns bara två problem med Terran: MULE och Marauder

Permalänk
Skrivet av Crom:

räcker att ha lite marines runt dina thors så fungerar inte magic boxen...

SPEEDLINGS HOST HOST HOST HOST HOST HOST HOST

siege tank nerfen är rättvis, kör ni det vs MM så får ni helt enkelt ta och göra det andra har gjort sen release, MICRO.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Ja, fullt uppgraderade, men verkligen inte innan dess...

Dom ger zergen en sådan otrolig mapcontrol :(. Varje match jag har förlorat tror jag nästan nog är mot zerg som går mutalisks :). Fast damagen på ultralisks borde buffas tycker jag. Mötte en zerg som gick efter ultralisks rätt så snabbt in i gamet. Zerg - Infestor - Ultralisks. Ultras dog snabbare än ögat...

Permalänk
Skrivet av Lordh:

Dom ger zergen en sådan otrolig mapcontrol :(. Varje match jag har förlorat tror jag nästan nog är mot zerg som går mutalisks :). Fast damagen på ultralisks borde buffas tycker jag. Mötte en zerg som gick efter ultralisks rätt så snabbt in i gamet. Zerg - Infestor - Ultralisks. Ultras dog snabbare än ögat...

så istället så ska vi zerg köra andra taktiker så att vi förlorar även fast vi spelar bättre?

mutalisks är det enda valet vi har som ger oss en chans att vinna mot en likgiltig motståndare

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10398548']Sammanfattar exakt mina tankar. Vi zerger måste fortfarande få upp max-tech (broodlords) för att kunna slå terran mech :P.

Alla gnäller på att terrans är OP men de utnyttjar inte terrans största svaghet, att de är så extremt långsamma. I fall du inte kan utnytja det så har spelet gått för långt och du lät din motsåndare turtla i flera baser så att han har väldigt många thors och helions.

Brood lords är dock rätt värdelösa i sammanhanget för de blir slaktade av vikings och de är lätta att scouta (great spire = mass brood lord). Så då måste du ha coruptors men de blir i sin tur slaktade av thors.

Man måste som z-spelare skaffa map control och framförallt inte spela för länge.

Det stora problemet med den här patchen är för p när de ska skydda sig mot 6-pool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abflex:

Alla gnäller på att terrans är OP men de utnyttjar inte terrans största svaghet, att de är så extremt långsamma.

Stämmer ju inte med MMM som förblev oförändrad. Normalt så är Marines Mauraders inte direkt långsamma, sedan har vi stim och drop at will.

Siege tank nerfen var lagom tycker jag, hade velat har ännu mer men då hade den blivit helt värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

så istället så ska vi zerg köra andra taktiker så att vi förlorar även fast vi spelar bättre?

mutalisks är det enda valet vi har som ger oss en chans att vinna mot en likgiltig motståndare

Nejnej, självklart inte! Jag sa bara vad jag tyckte och min svaghet men det betyder ju att det är så