Permalänk
Medlem

Ge Newbien lite råd! =)

Går i tankarna att sätta ihop en ny dator då min gamla inte riktigt hänger med längre, har slängt ihop 2 olika paket, ett Intel och ett AMD för samma pengar.

Är som sagt inget proffs så om någon vänlig själ vill hjälpa mig vore det guld värt! Utöver det jag har lagt till, behöver man lägga till kablar, kylpasta och skruvar, annat? Eller är det sådant som medföljer?

Vill ha en dator som är hyfsat framtidssäker och som ska gå att uppgradera när det behövs utan att byta rubbet. Brukar mest spela och gillar när man kan kräma på max och allt flyter på bra.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

För det första så kör socket 1156 dualchannel. Alltså ska du antingen köra 4 eller 8gb RAM. 2 eller 4 stickor. Du bör köra 1600Mhz. SSD är lite onödigt men annars ser det bra ut

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Okej ska byta minnen till Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 DHX då! SSD tog jag med för jag vill ha en dator som startar upp snabbt och sen kanske något spel på den med.
Om du jämför paketen, vilket ger mest "mos" för pengarna? Var lite osäker på om man skulle köra AMD 6 el 4 kärnig processor.

Permalänk
Hedersmedlem

ett annat tips är att klippa bilderna du lägger upp så att det går att se vad du valt för delar utan att surfa vidare på andra siter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

ett annat tips är att klippa bilderna du lägger upp så att det går att se vad du valt för delar utan att surfa vidare på andra siter.

Fixat, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört AMD riggen med ett gtx460, kanske byta ut minnena också

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXizoR:

Jag skulle kört AMD riggen med ett gtx460, kanske byta ut minnena också

Sådär nånting?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog byta ut 1055-T mot en X4 955 eller 965 då Quad-Core är bättre för gaming, dessutom så överklockar du lättare prollen om det ät en 955/965 då de är Black Edition.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

I5 riggen i mitt tycke, ser riktigt bra ut. Det är nog mycket smaksak dock. Det bör nog nämnas att du inte kommer att utnyttja dem 6 kärnorna på en speldator.

Permalänk
Medlem

Hade tagit Intel-paketet alla dagar i veckan. Komplimentera med en bättre CPU-kylare, behöver inte vara nån värsting för tusenlappen men en annan än orginalkylaren är mer eller mindre ett måstel. Kan rekomendera Scythe Kabuto som kostar ~350:-.
Förutsätter att det blir SLI i framtiden?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Jag skulle nog byta ut 1055-T mot en X4 955 eller 965 då Quad-Core är bättre för gaming, dessutom så överklockar du lättare prollen om det ät en 955/965 då de är Black Edition.

Okej! Det var just här jag var osäker

Skrivet av Chrisj:

I5 riggen i mitt tycke, ser riktigt bra ut. Det är nog mycket smaksak dock. Det bör nog nämnas att du inte kommer att utnyttja dem 6 kärnorna på en speldator.

Okej!

Skrivet av Sjodden:

Hade tagit Intel-paketet alla dagar i veckan. Komplimentera med en bättre CPU-kylare, behöver inte vara nån värsting för tusenlappen men en annan än orginalkylaren är mer eller mindre ett måstel. Kan rekomendera Scythe Kabuto som kostar ~350:-.
Förutsätter att det blir SLI i framtiden?

Är det en smaksak eller skulle Intel paketet prestera såpass mycket bättre? Ja SLI är ju något jag funderat över så känns bäst att köra på det från början
Ska kolla upp detta! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBadNinja:

Okej! Det var just här jag var osäker

Okej!

Är det en smaksak eller skulle Intel paketet prestera såpass mycket bättre? Ja SLI är ju något jag funderat över så känns bäst att köra på det från början
Ska kolla upp detta! Tack!

Med en 965 är det väl ingen jätte skillnad mellan paketen men jag föredrar Intel och har själv det mobo och är kanon nöjd

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Det som du skulle kunna göra är att köra ett Asus Crosshair IV Formula - Inet.se
Ända problem då är att du inte kan köra SLi utan bara Crossfire.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Det som du skulle kunna göra är att köra ett Asus Crosshair IV Formula - Inet.se
Ända problem då är att du inte kan köra SLi utan bara Crossfire.

För att? Kul att höra motiveringen till varför detta skulle bli bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBadNinja:

För att? Kul att höra motiveringen till varför detta skulle bli bättre

För att det är ett väldigt bra kort, dessutom så har du väldigt bra överklocknigs möjligheter med detta kort.

Sedan så är det väldigt fint om du frågar mig

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu så kommer jag lägga denna beställningen ikv
Om ingen har några större invändningar?!
Tog Home ist för Ultimate, bytte till ett par andra minnen och la till en rejäl kylare för de pengarna

Permalänk
Medlem

Ultimate?!

Permalänk

Du vet väl att Inet inte får in Fractal Define R3 förens den 27/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av catchmeifyoucan:

Du vet väl att Inet inte får in Fractal Define R3 förens den 27/10.

Jag vet, men eftersom jag inte är i behov av ny dator ASAP så gör det inte så mkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jux2:

Ultimate?!

Räcker kanske med Pro då?

Permalänk
Medlem

Till den 27/10 har garanterat de här prylarna gått ner en hel del i pris. Välj ett annat chassi eller vänta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBadNinja:

Räcker kanske med Pro då?

Home Premium räcker till det mesta

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Home Premium räcker till det mesta

Then, Home Premium it is! xD

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på AMD, då helt enkelt för att dom är sjukt lätta att överklocka när du tycker att det behövs men framför allt för att du aldrig kommer märka någon skillnad mellan ditt AMD paket och intel, bara det att AMDn är billigare

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Well, till slut blev det det här som kommer beställas! (Windows 7 Home Premium)
Tror jag kommer bli kanon nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBadNinja:

Well, till slut blev det det här som kommer beställas! (Windows 7 Home Premium)
Tror jag kommer bli kanon nöjd

http://img10.imageshack.us/img10/3553/nydator.png

Lite sent nu kanske men jag hade kört på Corsair XMS serie istället Adata.
De må ha lite högre latens men kostar 200:- mindre och tvivlar på att du skulle märka
nån skillnad (om du inte ska brutal-klocka men då får du lite andra problem också)

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjodden:

Lite sent nu kanske men jag hade kört på Corsair XMS serie istället Adata.
De må ha lite högre latens men kostar 200:- mindre och tvivlar på att du skulle märka
nån skillnad (om du inte ska brutal-klocka men då får du lite andra problem också)

Har för mig att de inte passar det moderkortet...

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Har för mig att de inte passar det moderkortet...

Varför passar de inte? Nu tog jag dessa https://www.inet.se/artikel/5305470/corsair-4gb-2x2048mb-1600... istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBadNinja:

De är inte rekommenderade för att vara med Moderkortet. Men som sagt jag vet inte.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

De är inte rekommenderade för att vara med Moderkortet. Men som sagt jag vet inte.

Det enda som är e ju det att de är 1,65V minnen och kortet ger 1,5V. Men de är ju bara o dra upp volten så ska det funka fint