Endast 3GB av 4GB RAM i Windows 7 x64?

Permalänk
Medlem

Endast 3GB av 4GB RAM i Windows 7 x64?

Ja, jag förstår inte varför jag bara får ut 3GB... I bios står det 4GB, i andra infoprogram också.

Jag vet inte om det alltid har stått så här, men jag upptäckte det för någon vecka sen, har även installerat om windows efter det. Har googlat lite men blev inte klokare för det. Någon som vet?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

mÅnga frågor, få svar.

Memory remap i BIOS eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem

msconfig, fliken systemstart, knappen Avancerade Aternativ, vad står det där? Har du inbyggd grafik på mobot?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

mÅnga frågor, få svar.
Memory remap i BIOS eller liknande.

Många frågor tycker du?
Jag prövade att stänga av memory remap i bios, fick då 3,25GB usable... Men jag satte på det igen, det ska väl vara på för 4GB och 64-bits os?

Jalle64, har inget kryss i rutan maximum memory om det är det du menar?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Jag har 3,46 av 4. Var är resten av internminnet?

Jag kör WIN7 32- bitar
Inget grafikort alls

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Jag har 3,46 av 4. Var är resten av internminnet?

Jag kör WIN7 32- bitar
Inget grafikort alls

32-bit klarar inte mer minne

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Jag har 3,46 av 4. Var är resten av internminnet?

Jag kör WIN7 32- bitar
Inget grafikort alls

skulle tippa på att de resterade minnet används till grafiken.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Medlem

grabben!
64 bit tar mer plats i minnet än 32 bit. Det ser du även på minnes kraven från Microsoft. Enligt tester som många struntar i ska man i ditt läge köra 32 bit för du förlorar på att byta till 64 bit. Skaffar du mer minne så byter du.

Gling:
Så du har det där problemet. Hoppas det går bättre för dig än för de andra.
Här är några saker de andra inte testa.
Drivrutiner till moderkortet och de andra delarna till rätt Win 7 om det finns från tillverkarnas hemsidor.
Använda andra 64 bit verisoner och andra Win DVD skivor och se om fortfarande är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

grabben!
Gling:
Så du har det där problemet. Hoppas det går bättre för dig än de andra.

Gahh vad menar du med det

Alltså, jag har inte kört hela memtest86, men det står ~3072MB där. Fast bios visar som sagt 2x2048=4096MB. Testade varje sticka för sig och det stod 2048mb i memtest86. Tänkte köra igenom memtest hela testet med en sticka i taget, för då är det verkligen inte något fel på stickorna antar jag?

Kan det ha någonting med att göra att jag kör en EFI-beta-bios? Vill helst inte flasha tillbaka den gamla.
Vet faktiskt inte om det någonsin har stått 4GB i windows, men jag borde väl sett det nån gång under 2 år...

Kom igen nu, hjälp

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Menar att de andra aldrig svarade om de löste problemet när det inte hjälpte att att ändra Memory remap, Memory hole.

Här är några saker de andra inte testa.
Drivrutiner till moderkortet och de andra delarna till rätt Win 7 om det finns från tillverkarnas hemsidor.
Använda andra 64 bit verisoner och andra Win DVD skivor och se om fortfarande är så.

Permalänk
Medlem

Kan ju testa någon 64-bits Linuxdist för att se om det är samma där...

Men som sagt eftersom memtest86 visar endast 3GB måste ju problemet ligga antingen på bios-nivå eller fel på stickorna..

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Om du körde memtest i Windows så kanske den inte hittar resten om Windows är i vägen fast jag har inte testat själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

grabben!
64 bit tar mer plats i minnet än 32 bit. Det ser du även på minnes kraven från Microsoft. Enligt tester som många struntar i ska man i ditt läge köra 32 bit för du förlorar på att byta till 64 bit. Skaffar du mer minne så byter du.

FEL.. de borde inte stå att han har 3 gb tillgängligt iallfall.. förmodligen är det memory remapping i bios som strular till det

Permalänk
Medlem

Jensih:
Det är 2 personer i tråden som bett om hjälp. Svaret i citatet var till grabben! som inte visste att hade ett annat problem än Gling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Om du körde memtest i Windows så kanske den inte hittar resten om Windows är i vägen fast jag har inte testat själv.

Bootade upp memtest86 på en usb-sticka...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Oh, såg inte det...

Men iallafall så borde hela minnet hittas även om windows är igån.. allt mitt minne hittas och jag har inte heller samma begränsning när jag kommar i min homescreen..

Permalänk
Medlem

sitter alla minnesstickor som dom ska?
har du provat att starta med stickorna 1 och 1?
har du provat byta mellan singel och dualchannel i bios?

EDIT ...har du monterat om processorn på sistonde, har för mig att andra haft samma problem och det löst sig vid ominstallation av processor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jensih:

sitter alla minnesstickor som dom ska?
har du provat att starta med stickorna 1 och 1?
har du provat byta mellan singel och dualchannel i bios?

EDIT ...har du monterat om processorn på sistonde, har för mig att andra haft samma problem och det löst sig vid ominstallation av processor..

1. Ja
2. Ja
3. Nej, tror faktiskt inte heller att det är där problemet ligger. Men visst, ska pröva.
4. Nej

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Kollat här så det inte är ikryssat "Högsta mängd minne". Så här bör det se ut:

Hit hittar du genom att skriv in "msconfig" i sökfältet i start sen enter.
Gå till fliken "systemstart" eller "boot" om du har engelska.
Tryck "avancerade alternativ" eller "Advanced Options" i engelskt windows.

Kryssa ur högsta mängd minne om det är ikryssat.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Kollat här så det inte är ikryssat "Högsta mängd minne". Så här bör det se ut:

Hörru, läs tråden vetja

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Hörru, läs tråden vetja

My bad! Stor ursäkt att jag inte läste helt, läste bara sista 10 inläggen för att se om det hade hittats en lösning. Nu ska jag gå och ställa mig i skamvrån.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Kan ju testa någon 64-bits Linuxdist för att se om det är samma där...

Men som sagt eftersom memtest86 visar endast 3GB måste ju problemet ligga antingen på bios-nivå eller fel på stickorna..

Har du möjlighet att pröva med mer minne så gör det. Är det då fortfarande 1GB som saknas sä är det memory remapping som behövs. Tex 5 GB tillgängligt av 6GB.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Då är det antagligen ditt nya bios som spökar till det?! Kolla om någon i deras (ASUS) forum har detta problem med EFI-bioset.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Attans... Det verkar vara BIOS fel ja.. Läser forumposter om att fler har problem med memory remapping med den biosen, och att de bara får ut 3 av fyra

Om jag disablar memory remap så får jag som sagt 3,25GB usable i win, kanske ska köra på detta. Finns inga andra nackdelar med memory remap disabled? Skillnaden mellan 3,25 och 4GB borde väl inte heller vara så stor?

För att ha EFI-bios är underbart, tar ~2 sekunder istället för ~10sekunder att gå igenom bios...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem 3GB anvöndbart av 4GB och Win7-64bit med memory remapping i BIOS. Det intressanta är dock att i 64-bitars Ubuntu visar 4GB användbart minne!