Är jag dum i huvudet, eller bryter Nvidia mot fysikens lagar?

Permalänk
Medlem

Hej hej.

Ja, vad kan man förvänta sig av en sån här tråd men det namn den har? Jo, en liten fundering angående Nvidias kylning till 580!

Med ca 99,98% säkerhet så kommer någon väldigt kort efter mitt inlägg att förklara hur det ligger till och att jag har missat något grundläggande. Men jag tycker ändå att det är värt att skriva här eftersom det jag lärt mig på NOn inte verkar stämma när Nvidia tar tag i saken.

Men några saker måste vi reda ut först:
1. När vatten, eller övriga vätskor övergår till ånga så blir det lättare än i flytande form, och även luft för den delen? - Ja?
2. Varmare saker har en tendens att vara lättare än kalla och vill därför uppåt? - Ja, eller?
3. "Varm" ånga är därför lättare än kall? - Jag antar att det är så iaf...
Har jag missförstått något så här långt?

Nu till huvudpunkten.
Här nedan finns en bild av, eller modell av, eller vad man nu vill kalla det, av 580s kylare:

Som jag tolkar det: Vatten ligger mot processorn och hättas upp, det låga trycket gör att vattnet övergår till ånga tidigt och stiger mot toppen av kammaren, där kyls ångan av och kondenserar p.g.a kylflänsarna som sitter ovanför och som i sin tur kyls av en fläkt, vattnet rinner tillbaka längs sidorna och kommer sen tillbaka till GPUn som värmer upp den igen och allt börjar nu om.

Dada! fantastisk, en kylare som ser till att effektivt överföra värmen till kylflänsarna som sedan lätt kan kylas av en fläkt. Men jag upplever ett problem.

Hur många moderkort tillåter en montering av grafikkortet i den riktningen som bilden visar???

Nej, det är inte många, grafikkortet sitter snarare:

Och då vill inte värmen mot kylflänsarna! Den vill åt andra hållet, mot GPUn!

???

Jag fattar inte det här, vad är det jag har missat?
Jag tänkte, att eftersom vatten är lättare i fastform än i flytande så varför inte tvärtom med gasform, men alla som har kokat pasta vet att det inte är så. Andra tanken var att kanske ånga är lättare när det är kal, och att trycket är så lågt att vattnet är ånga hela tiden, men sen såg jag att det står uttryckligen att den är flytande på väg tillbaka på bilden... Känns dessutom konstigt om det skulle vara så

Eftersom det uppenbarligen går att misstolka så ska jag förtydliga, när jag skriver kall ånga menar jag kallare ånga, typ ca 100 grader. Och i sammanhangen att "kall" ånga skulle vara lättare än varm sådan...

Och för att säkra sig mot ytterligare misstolkningar så vill jag uppmana alla att läsa texten innan man börjar kommentera så kanske man kan undvika onödiga otrevligheter

hmm....
Någon som kan förklara?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa allt men kall ånga existerar inte.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Jag syftade då snarare på "kallare ånga"... alltså att kallare ånga skulle vara lättare än varmare ånga.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Men va? Det är ABSOLUT inte vatten i kylaren men det är helt rätt att "vätskan" i fråga kokar och sedan förångas och då följer en väg och sedan kommer tillbaka. Nästan* precis som i en heatpipe med andra ord.

Någon kan säkert förklara det bättre än jag med riktiga ord och dylikt.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

hallå, Grafikkortet sitter inte alls som du förklarar, GPUn sitter under kylaren.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Men va? Det är ABSOLUT inte vatten i kylaren men det är helt rätt att "vätskan" i fråga kokar och sedan förångas och då följer en väg och sedan kommer tillbaka. Precis som i en heatpipe med andra ord.

Shhh låt det finnas vatten i kylarna, och ja den kalla ångan har fler och större vingar därför flyger de mer.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Har också funderat över detta men inte kommit på nåt.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

hallå, Grafikkortet sitter inte alls som du förklarar, GPUn sitter under kylaren.

Alla jag nånsin sett sitter så som han säger i chassit. Kanske ska öppna lådan och kolla?;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det bildas ett tryck som sätter saker i rörelse, dock bara en gissning.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Skrivet av sebbe605:

Shhh låt det finnas vatten i kylarna, och ja den kalla ångan har fler och större vingar därför flyger de mer.

Ha?? Är det något slaggs skämt eller?

Om du får för sig att vara trevlig senare så spelar det väll inger större roll om det är vatten eller inte. Eller säg mig en vätska där ångan lägger sig under... Det finns det väll såklart någon, men i så fall får du gärna komma med källor så att du gör oss andra klockare och inte bara bidra med otrevligheter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

hmm, gpu'n sitter MOT kylaren, vad som är upp och ner beror ju på hur kortet sitter, right?

Har väldigt sällan (läs aldrig) sett ett gfx monterat i ett vanligt chassi som har kylaren uppåt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Alla jag nånsin sett sitter så som han säger i chassit. Kanske ska öppna lådan och kolla?;)

Gör det så borde du se att kretsarna är vänta uppåt och att kylaren därmed sitter under. Dock så vet jag att en del mindra datorer från Compaq har moderkortet på "andra" sidan i chassit och därför är även grafikkorten vända åt andra hållet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Ha?? Är det något slaggs skämt eller?

Om du får för sig att vara trevlig senare så spelar det väll inger större roll om det är vatten eller inte. Eller säg mig en vätska där ångan lägger sig under... Det finns det väll såklart någon, men i så fall får du gärna komma med källor så att du gör oss andra klockare och inte bara bidra med otrevligheter

Kort och gott: Kammaren är trycksatt och fylld med en gas som blir flytande(vätska) när den svalnar och gas(ånga) när den blir varm. Gasen flyttar sig helt enkelt ifrån värmen och passerar då det kylda området, förvandlas till vätska igen och tar sig dit det finns plats och blir sedan gas igen.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, jävla rebeller asså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Gör det så borde du se att kretsarna är vänta uppåt och att kylaren därmed sitter under. Dock så vet jag att en del mindra datorer från Compaq har moderkortet på "andra" sidan i chassit och därför är även grafikkorten vända åt andra hållet...

När jag skrev han så menade jag TS. Så jag tycker samma....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Allting är relativt. Något som är 500grader är KALLARE än något som är 600, eller? Rätta mig om jag har fel ))))

Tror knappast att all ånga är PRECIS 100*C KONSTANT, men vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Det ligger säkert nån snilrik design ide bakom som gör att ångan helt enkelt inte har möjlighet att "vilja" röra sig mot GPUn ist för kylflänsarna. Och eftersom vi inte vet vad för vätska kylaren innehåller så kan det mycket väl vara nåt som inte har samma kemiska egenskaper som vatten överhuvudtaget, eller ja förutom att det är flytande och blir till ånga

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Precis så som TS tänkte, så tänkte jag när jag läste om det med, men vapor-x kyl systemet är ju inte direkt nytt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacy:

Ja, jävla rebeller asså!

Du får min röst!

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Kort och gott: Kammaren är trycksatt och fylld med en gas som blir solid(vätska) när den svalnar och gas(ånga) när den blir varm. Gasen flyttar sig helt enkelt ifrån värmen och passerar då det kylda området, förvandlas till vätska igen och tar sig dit det finns plats och blir sedan gas igen.

hur ska gasen passera från gpun som är överst när ånga vill uppåt. fattar inte hur dom ska lyckas få ångan att åka neråt.. för att bli kyld och bli till vätska igen :S

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

hur ska gasen passera från gpun som är överst när ånga vill uppåt. fattar inte hur dom ska lyckas få ångan att åka neråt.. för att bli kyld och bli till vätska igen :S

Vart ska den annars ta vägen? Kammaren är sluten, hur tror du en heatpipe funkar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sen kommer man ju till frågan hur värmeledande ånga är? visst, den kondenserar och förångas.

Hur mycket cirkulation får man i den lilla volymen?
men framförallt störs jag av att grafikkortet blir uppochnerpå, värme stiger uppåt. och nu har man värmeelementet i toppen, (så som ett grafikkort monteras i en vanlig dator) för att detta torde fungera så måste man ju montera CPU-delen+kylaren på andra sidan av kortet. alternativt förvara datorn uppochnerpå.

eller är jag helt ute och cyklar som vanligt? antagligen
för jag ifrågasätter ganska starkt att de hade lagt ner så mycket kraft på något som inte kan fungera.
aha, antigravitationsfält inbyggda i grafikkorten!

Offtopic:
i motorer har man ventiler, de blir tokvarma varma då de sitter i förbränningsrummet,
i dessa ventiler är det ett hålrum med en bit natrium, Natrium smälter under hundra grader och "skvalpar" därmed upp och ner i motorn, och flyttar värmen på så sätt.

grafikkort rör ju inte på sig, annars vore det ju något att ha
Skaka datorn!

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

sen kommer man ju till frågan hur värmeledande ånga är? visst, den kondenserar och förångas.

Men, ur ren värmeledningssynpunkt är ju koppar/aluminium bättre?
och hur mycket cirkulation får man i den lilla volymen?

men framförallt störs jag av att grafikkortet blir uppochnerpå, värme stiger uppåt. och nu har man värmeelementet i toppen, (så som ett grafikkort monteras i en vanlig dator) för att detta torde fungera så måste man ju montera CPU-delen+kylaren på andra sidan av kortet. alternativt förvara datorn uppochnerpå.

eller är jag helt ute och cyklar som vanligt?

Offtopic:
i motorer har man ventiler, de blir tokvarma varma då de sitter i förbränningsrummet,
i dessa ventiler är det ett hålrum med en bit natrium, Natrium smälter under hundra grader och "skvalpar" därmed upp och ner i motorn, och flyttar värmen på så sätt.

Skaka datorn!

Ångan leder inte värmen det handlar om strömning. Den förångas= "tar" energi den kondeseras "ger" energi därav är värmen flyttad "i" ångan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Skaka datorn!

Montera i en ''färgblandningsmaskin'' och kör med SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Offtopic:

Skaka datorn!

Alltså ventilerna i motorn är ju inte till för att flytta runt värmen och kyla ner motorn, eller du menar att själva ventilen kyls ner eftersom det är natrium i dem? Eller missuppfatta jag ditt inlägg?

Du har 1 ventil som öppnar sig och släpper in en luft/bränsle blandning i förbräningsrummet (där kolven går upp och ner), när kolven åker upp så trycker den luft/bränsle blandningen så att den åker upp till tändstiften som antänder den och det "exploderar" (detta gör så att kolven åker neråt igen). Då öppnas samtidigt 1 ventil på motsatt sida för att släppa ut "röken" av explosionen, dina avgaser dvs.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Men va? Det är ABSOLUT inte vatten i kylaren men det är helt rätt att "vätskan" i fråga kokar och sedan förångas och då följer en väg och sedan kommer tillbaka. Nästan* precis som i en heatpipe med andra ord.

Har för mig att det är vatten (blandat med lite bakteri dödande o dylikt) dock är det undertryck så det kokar vid en lägre temperatur.
fördelen med vatten är dess löljigt höga värme kapacitet(dvs det krävs jättemycket energi för att värma vatten och förånga det)
den enda andra vätska i klass med vattens värmekapacitet (som jag vet) är amoniak och jag tror inte de är så jätte populärt med en massa amoniak(vet det skulle varit lite i varje men totalt sett så).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Vart ska den annars ta vägen? Kammaren är sluten, hur tror du en heatpipe funkar?

http://www.ocmodshop.com/news/articlefiles/3038-Heat_Pipe_Mec...

Nu förstår jag bättre om hur värmeledning fungerar ^^

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk

Heatpipes skiter blankt i åt vilket håll de är monterade. De gravitationskrafter som verkar på systemet kan med gott samvete försummas, ånga kommer alltid att migrera mot den kalla källan och vätska mot den varma.
Kort tankeexperiment: heatpipes i rymden. Skulle de fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Har för mig att det är vatten (blandat med lite bakteri dödande o dylikt) dock är det undertryck så det kokar vid en lägre temperatur.
fördelen med vatten är dess löljigt höga värme kapacitet(dvs det krävs jättemycket energi för att värma vatten och förånga det)
den enda andra vätska i klass med vattens värmekapacitet (som jag vet) är amoniak och jag tror inte de är så jätte populärt med en massa amoniak(vet det skulle varit lite i varje men totalt sett så).

De klassiska värmeledningsrören ersätts av en ångkammare där vatten under lågt tryck förångas och transporterar värmen till kylflänsarna medan fläktens luftflöde tar hand om resten

http://www.sweclockers.com/recension/12993-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

De klassiska värmeledningsrören ersätts av en ångkammare där vatten under lågt tryck förångas och transporterar värmen till kylflänsarna medan fläktens luftflöde tar hand om resten

http://www.sweclockers.com/recension/12993-nvidia-geforce-gtx...

Tack visste jag hade läst det någonstans

Visa signatur