Får inte nytt nätagg å funka på speldatorn men det funkar på alla andra .

Permalänk

Får inte nytt nätagg å funka på speldatorn men det funkar på alla andra .

Hej

Har en stort beskymmer ...Har byt nät agg till min dator då det andra sluta fungera .Men när jag kopplar in det nya så händer inget ,helt dött .Kopplar jag in mitt reserv agg så funkar det klockrent .Provade nya i andra datroer hemma å där funkar det så varför får jag då inte det å funka i min spel dator ? Är hemskt tacksam för alla tankar å ideer ni kan ha om detta ..Mvh K

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätagg? Märke och modell?

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

är det 100% dött inget händer när du startar? eller hoppar tex fläktar igång?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

var närvarane vid montering och det värkar som moderkortet inte tar emot stömen från 24pins kontakten, nät agget fungerar om man byglar det.

Permalänk

Modekortet är ett Foxcon Inferno katana ...nätaggen har varit xfx 850 som dog ...efter det ett chieftech nitro 850 ..men det va heldött ...nu var det ett coolermaster 850 ....Den visar att det får ström men inte på rätt sätt ....fast själva modekortet startar inte upp ..Men stoppar jag i kabeln från reserv agget så är allt som det ska ..Verkar precis som om att modekortet inte gillar agget

Permalänk
Rekordmedlem

å vad är det för moderkort då ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

å vad är det för moderkort då ?

http://www.foxconnchannel.com/product/motherboards/detail_ove...

detta, aldrig hört talas om märket så vet inte kvalité. Kan vara moderkortet som är paj...

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Kan ju varit så att nätagget tog med sig andra komponenter?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

http://www.foxconnchannel.com/product/motherboards/detail_ove...

detta, aldrig hört talas om märket så vet inte kvalité. Kan vara moderkortet som är paj...

Har du verkligen aldrig hört talas om foxconn? De är ju typ den största tillverkaren som finns! De tillverkar verkligen allting, från iPhones till moderkort. (Mest OEM)

Permalänk

Foxconn gör sjukt bra modekort synd bara att dom inte marknadsförs så hårt i sverige .Men liksom det funkar när jag kör med ett reseragg som dock bara är på 620 w .....så det är sjukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Har du verkligen aldrig hört talas om foxconn? De är ju typ den största tillverkaren som finns! De tillverkar verkligen allting, från iPhones till moderkort. (Mest OEM)

Nix, aldrig. Aldrig ens hört namnet foxconn...

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Hedersmedlem

Om vi går tillbaka till problemet. Som någon sa så kan det pajade nätagget ha tagit med sig moderkortet eller någon annan del i sin förstörelse.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mitron:

Nix, aldrig. Aldrig ens hört namnet foxconn...

Dags att lägga på minnet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Foxconn

Omsättning 59,3 miljarder US$.

Företag de jobbar med (inte direkt okända ):

* Apple Inc. (United States)
* Acer Inc. (Taiwan)
* Amazon.com (United States)
* Asus (Taiwan)
* Intel (United States)
* Cisco (United States)
* Hewlett-Packard (United States)
* Dell (United States)
* Nintendo (Japan)
* Nokia (Finland)
* Microsoft (United States)
* Sony (Japan)
* Sony Ericsson (Japan/Sweden)
* Samsung (Korea)
* Vizio (United States)

Till krummlund: Kan du berätta lite mera? Vad är datorns historia och när fick du problem första gången? Direkt efter att du byggt ihop eller fungerade datorn längre tid innan problemen?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krummlund:

Modekortet är ett Foxcon Inferno katana ...nätaggen har varit xfx 850 som dog ...efter det ett chieftech nitro 850 ..men det va heldött ...nu var det ett coolermaster 850 ....Den visar att det får ström men inte på rätt sätt ....fast själva modekortet startar inte upp ..Men stoppar jag i kabeln från reserv agget så är allt som det ska ..Verkar precis som om att modekortet inte gillar agget

Om jag tolkar inlägget korrekt.
I din dator har följande nätagg dött.

XFX 850W
Chieftec Nitro 850

Nu har du ett CoolerMaster 850 som inte får datorn att starta. Kanske några lysdioder tänds, men ingen reaktion när starknappen trycks in. Är det korrekt tolkat?

Detta CoolerMaster fungerar dock korrekt på andra datorer, och när du använder reservnätagget (okänt 620W) så startar din dator.

Vad för övriga komponenter?
Exakt hur reagerar datorn på CoolerMaster nätagget? Startar inte är ej tillräckligt som beskrivning. Snurrar fläktar, spinner de upp för att stanna efter någon sekund eller rycker de inte ens till vid tryck på startknappen osv.

Med reservagget startar verkligen datorn, bootar till bios? Kör du med identisk hårdvara som ovan eller rycker du tex ut ett grafikkort för att det mindre reservagget saknar PCIe strömkontakter?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Dags att lägga på minnet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Foxconn

Omsättning 59,3 miljarder US$.

Företag de jobbar med (inte direkt okända ):

* Apple Inc. (United States)
* Acer Inc. (Taiwan)
* Amazon.com (United States)
* Asus (Taiwan)
* Intel (United States)
* Cisco (United States)
* Hewlett-Packard (United States)
* Dell (United States)
* Nintendo (Japan)
* Nokia (Finland)
* Microsoft (United States)
* Sony (Japan)
* Sony Ericsson (Japan/Sweden)
* Samsung (Korea)
* Vizio (United States)

Till krummlund: Kan du berätta lite mera? Vad är datorns historia och när fick du problem första gången? Direkt efter att du byggt ihop eller fungerade datorn längre tid innan problemen?

Åhåå får läsa på lite då tack för infon ^^

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Om jag tolkar inlägget korrekt.
I din dator har följande nätagg dött.

XFX 850W
Chieftec Nitro 850

Nu har du ett CoolerMaster 850 som inte får datorn att starta. Kanske några lysdioder tänds, men ingen reaktion när starknappen trycks in. Är det korrekt tolkat?

Detta CoolerMaster fungerar dock korrekt på andra datorer, och när du använder reservnätagget (okänt 620W) så startar din dator.

Vad för övriga komponenter?
Exakt hur reagerar datorn på CoolerMaster nätagget? Startar inte är ej tillräckligt som beskrivning. Snurrar fläktar, spinner de upp för att stanna efter någon sekund eller rycker de inte ens till vid tryck på startknappen osv.

Med reservagget startar verkligen datorn, bootar till bios? Kör du med identisk hårdvara som ovan eller rycker du tex ut ett grafikkort för att det mindre reservagget saknar PCIe strömkontakter?

foxconn loggan på moderkortet och power lampan på chasit blinkar men inget annat händer,annars identisk uppsätning

Permalänk

Allt funka bra tills jag bytte chassi ..sen så dog orginal agget ...när jag skulle starta upp det efterbytet .Å det va tvärr dött så det hade gjort sitt ..Så iväntan på ett nytt på garantin soppa jag i ett reser agg ett Corsair 620w å med et agget så funkar datorn klockrent inga problem lr annat ..hade inga problem innan chassibytet heller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krummlund:

Modekortet är ett Foxcon Inferno katana ...nätaggen har varit xfx 850 som dog ...efter det ett chieftech nitro 850 ..men det va heldött ...nu var det ett coolermaster 850 ....Den visar att det får ström men inte på rätt sätt ....fast själva modekortet startar inte upp ..Men stoppar jag i kabeln från reserv agget så är allt som det ska ..Verkar precis som om att modekortet inte gillar agget

Skrivet av Krummlund:

Allt funka bra tills jag bytte chassi ..sen så dog orginal agget ...när jag skulle starta upp det efterbytet .Å det va tvärr dött så det hade gjort sitt ..Så iväntan på ett nytt på garantin soppa jag i ett reser agg ett Corsair 620w å med et agget så funkar datorn klockrent inga problem lr annat ..hade inga problem innan chassibytet heller

Hur många agg är det som krånglat egentligen? Senaste inlägget verkar det bara vara ett, tidigare tre.

Iaf; Allt tyder på kortslutning mellan moderkort och chassie pga felaktig montering. Inte total kortis utan lite lagom (lite lotteri var t ex en distans hamnar fel). Olika nätagg har olika triggerpunkter för när de slår ifrån vid överström (pga kortis). Det kan vara så att just HX620 inte når upp till det just nu, men de andra är känsligare och slår ifrån.

HX620 har endast en rail (oavsett vad Corsair skriver) medan många andra har strömbegränsning per rail som är betydligt lägre än vad den enda railen på HX620 kan ge. Det kan vara ytterligare en förklaring till vad som händer.

Sista alternativet kan vara att du, genom att lägga för mycket på en rail, överbelastar den och får aggen att lösa ut och stänga av av den anledningen. En del multirail-agg har gränsen så lågt som 18-20A, mycket lätt att komma över vid obalanserad inkoppling. Detta scenario är tänkbart om felaktig montering i chassiet (moderkortsdistanser eller annat) garanterat kan uteslutas.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Skruva bort å kolla hitta inget prova å satt tillbaks modekortet i gammla lådan å samma visa där med ...Så jag vete fan:(

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krummlund:

Skruva bort å kolla hitta inget prova å satt tillbaks modekortet i gammla lådan å samma visa där med ...Så jag vete fan:(

"hitta inget"? Well there's your problem right there!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

"hitta inget"? Well there's your problem right there!

lol bra svar

Permalänk

Kolla stiften i 24Pin power connector och CPU power connector på den nya nätdelen och moderkortet, så att det inte är så enkelt att de inte får ordentlig kontakt. Eftersom datorn fungerar med reservaggregatet så är det troligen inte något fel på moderkortet. Om det inte är så att du har en komponent som nu "läcker" ström till en långsam kortslutning, och där corsair nätaggregatets enda rail orkar pressa på för att starta systemet, och den nya nätdelens rail/rails inte orkar göra det.

När ett nätaggregat dör i en dator, är det dags att misstänka varenda komponent i den datorn att vara kass. Det är extremt sällan som en nätdel dör utan att ta med sig mer saker. Om du kan, prova komponent för komponent av datorn för att säkerställa att de är 100% ok.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.