Värt att köpa HD5970 för 3000:-?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnigelMedTurbo:

o fy fan det låter ju som rena industri damsugare ju

jizzz. jag som ska sätta in 2 såna i en låda imorn :/

Det är det "trasiga" kortet med fläkten som går i nästan full load, nästan.

Skrivet av Webhallen:

Goda nyheter:
Vi har efter lite detektivarbete lyckats hitta lite fler sådana här kort "in the wild" och kan nog få tag på en bra batch till. Dock inte till så bra pris att vi kan köra två för 4990 den här gången. Men kanske två för 5490 i alla fall. Ordinariepriset på ett kort förblir 2990.

Är det många kvar som är sugna på att köpa men missade?

Ni kan väl fixa ett utbyteskort till mig, fanns inga kvar i Malmö när jag var där idag. Hur ser det ut annars, för mig som t.ex. måste lämna tillbaka kortet pga fläkten, kommer den åka till reparation eller är det pengarna tillbaka, kanske fixar ni nya kort som jag kan byta ut mot?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Jahopp.. Så här blev det dårådåda..

Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk
Medlem

Hmm.. Snacka om att det råder inflation på 5970or på Sweclockers nu

Ska tipsa en vän om möjligheten till flera kort med en gång.

Skrivet av SnigelMedTurbo:

o fy fan det låter ju som rena industri damsugare ju

jizzz. jag som ska sätta in 2 såna i en låda imorn :/

Fast så där illa låter dom inte. Det där var kortet i 100% fläkt. Mitt har aldrig gått över 40%.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337manne:

Vet någon om det går att köra ett 5970 med ett 5870?

Funkar tillochmed att köra 5970 med 5850

Permalänk
Medlem

Slängde mig på två stycken direkt, ser mycket stiligare ut än de dubbla 4870 jag hade tidigare. Är hittills sjukligt nöjd med prestandan.

Enda negativa är att jag stött på problem med catalyst 11.8 drivrutinen, då jag får en massa gröna artifakter på skärmen efter en stund. Fungerar fint med 11.4 som jag provade efter en rekommendation på något forum.

Har detta problem dykt upp för någon av er?

Visa signatur

| Phenom II X3 720BE 2,8GHz (upplåst till X4 20) @ 3.6GHz | Corsair HX850W | Crosshair IV Formula | 8GB Kingston HyperX Blue | 2st 5970 Crossfire | Intel 120GB SSD | Silverstone Fortress 2 | H80 |

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Funkar tillochmed att köra 5970 med 5850

Bra det^^ Men min kompis har ett 5870 så det blir att prova:D

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Webhallen

Angående er som frågar efter utbyteskort:
Förra batchen hann bli helt uppbokad innan vi satte stopp.
Just nu har vi med andra ord inga kort att byta mot utan, som tidigare påpekat i tråden, kan vi enbart erbjuda återköp. (Vi har ingen möjlighet att få dessa reparerade.)

Om vi får in en andra batch, vilket ser lovande ut, kommer vi att lägga undan en viss andel för eventuella utbyten. Som sagt ser det lovande ut men ännu är inga extra kort landade hos oss så tills de gör det gäller fortfarande bara återköp. Tyvärr finns det inget sätt att "komma runt" detta. Hade vi haft alternativ hade vi erbjudit dem.

Jag skriver här så fort jag vet att vi kan få nya kort (jag ska nog kunna ge besked imorgon). Om vi kan få det snackar vi cirka 2 veckors leveranstid, dvs. mitten av September.

Angående status på individuella ordrar/ärenden så måste jag tyvärr be er att ta det med vår kundtjänst.

Och sist men inte minst: vi har ingen väntelista för ordrar på de nya korten. Dock kommer jag att skriva här så fort de går att orderlägga igen.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Angående er som frågar efter utbyteskort:
Förra batchen hann bli helt uppbokad innan vi satte stopp.
Just nu har vi med andra ord inga kort att byta mot utan, som tidigare påpekat i tråden, kan vi enbart erbjuda återköp. (Vi har ingen möjlighet att få dessa reparerade.)

Om vi får in en andra batch, vilket ser lovande ut, kommer vi att lägga undan en viss andel för eventuella utbyten. Som sagt ser det lovande ut men ännu är inga extra kort landade hos oss så tills de gör det gäller fortfarande bara återköp. Tyvärr finns det inget sätt att "komma runt" detta. Hade vi haft alternativ hade vi erbjudit dem.

Jag skriver här så fort jag vet att vi kan få nya kort (jag ska nog kunna ge besked imorgon). Om vi kan få det snackar vi cirka 2 veckors leveranstid, dvs. mitten av September.

Angående status på individuella ordrar/ärenden så måste jag tyvärr be er att ta det med vår kundtjänst.

Och sist men inte minst: vi har ingen väntelista för ordrar på de nya korten. Dock kommer jag att skriva här så fort de går att orderlägga igen.

Är det möjligt att lämna in ett trasigt kort och vänta på den eventuella nya batchen av kort? Bör jag ta det med butiken då eller är det något kundtjänsten kan lösa?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredW:

Slängde mig på två stycken direkt, ser mycket stiligare ut än de dubbla 4870 jag hade tidigare. Är hittills sjukligt nöjd med prestandan.

http://img685.imageshack.us/img685/250/20110828150151.jpg

Enda negativa är att jag stött på problem med catalyst 11.8 drivrutinen, då jag får en massa gröna artifakter på skärmen efter en stund. Fungerar fint med 11.4 som jag provade efter en rekommendation på något forum.

Har detta problem dykt upp för någon av er?

Dumm fråga kanske, men när jag skulle koppa ihop 2st 5970 så var jag tvungen att sätta dom brevid varandra för att crossfire bryggan vart för kort annars.
Har nu 95grader i Load, vart kan man få tag på en längre brygga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krock:

Dumm fråga kanske, men när jag skulle koppa ihop 2st 5970 så var jag tvungen att sätta dom brevid varandra för att crossfire bryggan vart för kort annars.
Har nu 95grader i Load, vart kan man få tag på en längre brygga?

Komplett säljer en brygga som är strax över 10 cm (tror de flesta brukar vara runt 7 cm?)

Permalänk
Webhallen
Skrivet av arganis:

Är det möjligt att lämna in ett trasigt kort och vänta på den eventuella nya batchen av kort? Bör jag ta det med butiken då eller är det något kundtjänsten kan lösa?

Hej, det ska du kunna bestämma med antingen butiken eller kundtjänst. Oftast hänvisar vi till butik när man handlat i butik men i slutändan är det upp till dig.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Webhallen

Nya besked igen, det ser helt plötsligt ganska dystert ut med att få tag i fler kort. Jag får definitivt besked imorgon.

Edit: slutgiltigt besked är att vi inte får fler.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

tack för detta erbjudande webbhallen hämtade mitt i lördags och kan inte säga nått annat än att ja är grymt nöjd dock så har ja inga grafiktunga spel o testa med installerade just nu

Permalänk

fuck vad stort de va asså ja visste att de skulle vara bland dem största men när man packa upp den var de sjukt stort:p

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredW:

Slängde mig på två stycken direkt, ser mycket stiligare ut än de dubbla 4870 jag hade tidigare. Är hittills sjukligt nöjd med prestandan.

http://img685.imageshack.us/img685/250/20110828150151.jpg

Enda negativa är att jag stött på problem med catalyst 11.8 drivrutinen, då jag får en massa gröna artifakter på skärmen efter en stund. Fungerar fint med 11.4 som jag provade efter en rekommendation på något forum.

Har detta problem dykt upp för någon av er?

Jag har liknande problem. Har fungerat bra mestadels, men ibland får jag gröna artefakter, samt att bilden kan bli helt rosa för att sedan bli helt svart. Jag har 11.8 drivisar och senaste APP Profiles. Kortet har klarat sig fint i 3DMark och i spel (frös till i BFBC2 en gång och i Morrowind), men just när jag benchmarkar Shogun 2 fuckar det ur EFTER testet. Under själva testet flyter allt på som det ska. :/ Vet ej om det är defekt, men ska testa lite till. Annars känns det jävligt dumt att ha sålt mitt gamla 4870X2 för tusenlappen och köpt nåt som inte funkar eller går att byta ut till något likvärdigt för 2500:-

What to do liksom..?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daffy96:

Jag har liknande problem. Har fungerat bra mestadels, men ibland får jag gröna artefakter, samt att bilden kan bli helt rosa för att sedan bli helt svart. Jag har 11.8 drivisar och senaste APP Profiles. Kortet har klarat sig fint i 3DMark och i spel (frös till i BFBC2 en gång och i Morrowind), men just när jag benchmarkar Shogun 2 fuckar det ur EFTER testet. Under själva testet flyter allt på som det ska. :/ Vet ej om det är defekt, men ska testa lite till. Annars känns det jävligt dumt att ha sålt mitt gamla 4870X2 för tusenlappen och köpt nåt som inte funkar eller går att byta ut till något likvärdigt för 2500:-

What to do liksom..?

Prova 11.4 drivers som han ovanför?

Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk
Medlem

Hur blev det med cf bryggor?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAAnen:

Prova 11.4 drivers som han ovanför?

Gjort det. Samma problem. Men det verkar mest som att det blir problem EFTER jag kört någon applikation, och i alla de som strulat har jag sett referenser till mitt gamla 4870X2, trots att jag rensat ut gamla drivrutiner ordentligt (DriverSweeper). Kanske räcker med att installera om applikationerna eller OS så att det inte finns några spår av mitt gamla grafikkort kvar. Men jag avinstallerade drivrutinerna med gamla kortet i -> satte in nya 5970 -> installerade nya drivrutiner.

Det får bli ett sista försök, sen lämnar jag tillbaka till Webhallen. Synd att jag står där helt utan grafikkort då bara, eftersom det inte finns nåt likvärdigt för samma pengar.

Funderar på ett 6990, för jag ser inget alternativ som skulle vara bättre rent prestandamässigt utan att behöva sätta in 2st grafikkort (vilket jag helst undviker).

Tips, någon?

EDIT: Såg nu att det fortfarande står 4870X2 i dxdiag. Kanske är något lurt med det iaf...

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daffy96:

Gjort det. Samma problem. Men det verkar mest som att det blir problem EFTER jag kört någon applikation, och i alla de som strulat har jag sett referenser till mitt gamla 4870X2, trots att jag rensat ut gamla drivrutiner ordentligt (DriverSweeper). Kanske räcker med att installera om applikationerna eller OS så att det inte finns några spår av mitt gamla grafikkort kvar. Men jag avinstallerade drivrutinerna med gamla kortet i -> satte in nya 5970 -> installerade nya drivrutiner.

Det får bli ett sista försök, sen lämnar jag tillbaka till Webhallen. Synd att jag står där helt utan grafikkort då bara, eftersom det inte finns nåt likvärdigt för samma pengar.

Funderar på ett 6990, för jag ser inget alternativ som skulle vara bättre rent prestandamässigt utan att behöva sätta in 2st grafikkort (vilket jag helst undviker).

Tips, någon?

EDIT: Såg nu att det fortfarande står 4870X2 i dxdiag. Kanske är något lurt med det iaf...

Bara att installera om OS för att vara säker.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt 5970 igår och haft en del problem med det, men nu fungerar det galant tack vare mycket tid
Och visst fick det plats i mitt R3 vilket jag fruktade att det inte skulle göra xD (Ja, jag klämde in det som en idiot i hårddiskburen).

Kommer nog en bild eller 2 imorgon ifall någon nu är intresserad :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Det är det "trasiga" kortet med fläkten som går i nästan full load, nästan.

Jag höll på möblera om i datorlådan tidigare ikväll och var tvungen att ta ut grafikkortet (5970). När jag stoppat i det och skulle starta igen så gick fläkten på 100% (som en jetmotor!), detta löstes enkelt genom att åter sätta i de extra strömkablarna (6 pin + 8 pin). Är du säker på att ditt kort får nog med ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

fuck vad stort de va asså ja visste att de skulle vara bland dem största men när man packa upp den var de sjukt stort:p

Så stort är det faktiskt inte. Egentligen kylaren som bara är överdrivet fet.

Jag har bytt kylare på båda mina 5970 till Arctic Cooling Extreme.
Kortare i längden men lite tjockare på höjden. Extremt mycket bättre kylning!

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av b4l74z4r:

Jag höll på möblera om i datorlådan tidigare ikväll och var tvungen att ta ut grafikkortet (5970). När jag stoppat i det och skulle starta igen så gick fläkten på 100% (som en jetmotor!), detta löstes enkelt genom att åter sätta i de extra strömkablarna (6 pin + 8 pin). Är du säker på att ditt kort får nog med ström?

Jag tänkte också på det ett tag men har kört kortet med ett helt ny AX750 med knappt någon load och min egna AX750, båda gångerna med en strömkabel (8(6+2)+8). Ska testa koppla in kortet idag igen, min skärm kommer äntligen från Dustin och jag kan bygga klart datorn! Jag återkommer senare idag, ska testa koppla separata 6 och 8 pin kablar eller bara testa en annan än den jag använder nu.

Skrivet av Poison:

Så stort är det faktiskt inte. Egentligen kylaren som bara är överdrivet fet.
http://img215.imageshack.us/img215/701/graphicsati5970strippe...

Jag har bytt kylare på båda mina 5970 till Arctic Cooling Extreme.
Kortare i längden men lite tjockare på höjden. Extremt mycket bättre kylning!

Är du nöjd med AC Extreme, var det lätt att installera? Några bilder?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Är du nöjd med AC Extreme, var det lätt att installera? Några bilder?

Riktigt nöjd. Finns att köpa på http://www.inet.se/artikel/5321632/arctic-cooling-accelero-xt...
Komplett har även ett vattenkylningskit för 5970 också för lite mer kosing.

Har kört denna tidigare på mitt tidigare 5970-kort. Så kan citera mig själv vad jag har skrivit på Inets kundrecensionsida om produkten:

"Drog ner idle-kylningen till ~40 grader vilket innebär en skillnad på ~25 grader jämfört med stock-kylningen.
Dock lyckades jag pressa upp kortet i hela ~80 grader med extreme-testet i Furmark vilket kan vara lite anmärkningsvärt för kylningen när grafikkortet pressas riktigt rejält. Men de flesta av dagens grafikkort klarar 100 grader innan de precis är på bristningsgränsen."

Det är lite kluddigt att installera ja. Anvisningarna som följer med är inte allt för detaljerade.
Tog faktiskt lite bilder när jag bytte på kortet från Webhallen. Kan lägga upp dom när jag kommer hem, sitter på jobb nu.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

5970in börjar throttla runt 100C och klockar ner sig till 550mhz på kärnorna.
Stock kylningen är värdelös, tyvärr

Permalänk
Skrivet av XrOo:

5970in börjar throttla runt 100C och klockar ner sig till 550mhz på kärnorna.
Stock kylningen är värdelös, tyvärr

Skulle jag inte vilja säga, 89C på varmaste GPUn i Furmark med stockkylningen.
Dock har jag varken HDD-bur eller 5,25"-bur kvar och duktigt med GT's i chassit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

5970in börjar throttla runt 100C och klockar ner sig till 550mhz på kärnorna.
Stock kylningen är värdelös, tyvärr

87c max i Furmark extreme burn in, Full HD 8xMSAA: 925/1225 1.137V
Tycker jag inte är alltför illa. Men det lät väl öka när jag trycker in mitt 5850, ska köpa en CF brygga idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

87c max i Furmark extreme burn in, Full HD 8xMSAA: 925/1225 1.137V
Tycker jag inte är alltför illa. Men det lät väl öka när jag trycker in mitt 5850, ska köpa en CF brygga idag.

SS på det tack.

Permalänk
Webhallen

För er som är knäckta för att vi inte har kvar några billiga HD 5970 kanske det här kan vara något istället, lite omvända världen:

http://www.webhallen.com/hardvara/kampanjer/asus_rog_mars_ii/

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

SS på det tack.

När jag kommer hem.