Köpa GTX 580 från USA? 2800kr!

Permalänk
Medlem

Köpa GTX 580 från USA? 2800kr!

Min vän är borta i staterna just nu och kommer hem om 1-2veckor.

Tycker att det skiljer mindre på priserna idag än vad det gjorde för t ex 5 år sedan, men detta var ju faktiskt sjukt billigt!

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814162073

$415 + $9 i frakt = $424 x 6,65 = ~2800kr

Jag är medveten om att det kan bli problem om nu det skulle vara något fel på kortet, men chansen är ju faktiskt ganska liten, jag känner mig nog redo att ta den risken.

Vet inte så mycket om kortet/märket dock, då jag inte känner till det och det inte säljs i Sverige.
Kylaren som sitter på dock är någon arctic cooling-variant vilket ju inte ser helt fel ut. Vet inte hur den står sig mot tex DirectCuII, men det kan ju knappast vara sämre än referenskylaren iaf

Vad säger ni? Hade liksom inte fått för mig att köpa ett GFX för 4000kr, men när det är en så bra deal...
Tycker ni jag ska slå till?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Är det lätt att beställa till Sverige då?

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk

Du kan också passa på att köpa SSD. Crucial M4 256GB kostar väl 2500kr istället för 3500kr vilket är en rätt rejäl rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalajfa:

Är det lätt att beställa till Sverige då?

Som sagt, min vän är där nu och skulle isåfall ta med sig det hem.

Skrivet av lord_moggo:

Du kan också passa på att köpa SSD. Crucial M4 256GB kostar väl 2500kr istället för 3500kr vilket är en rätt rejäl rabatt.

Det har jag redan en finfin en

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nae, risken att åka på tull är nog minimal, man väljer ju för fasen själv utgång på flygplatsen

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Avstängd

Är han på plats så borde det inte vara några problem.

Galaxy är samma sak som KFA2 här.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Är han på plats så borde det inte vara några problem.

Galaxy är samma sak som KFA2 här.

Tack för informationen!

Såg att det kortet ligger på 4500kr på prisjakt och att även SweC har gjort en recension utav det.

Undrar om det finns custom-bios:er måntro som kan få fläktprofilen under 25%

Då jag är väldigt förtjust i min tysta dator har lagt ner en del pengar på det vore det skam att sätta in ett kort som låter mycket i idle.

Vissa säger olika iofs, både i kommentarerna på Swec's recension och på Newegg-recensionerna, att det är näst intill ljudlöst...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Såg att din polare skulle köpa i butik.
Men hur säkert är det att köpa online? Aldrig hört talas om sidan förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnk1:

Såg att din polare skulle köpa i butik.
Men hur säkert är det att köpa online? Aldrig hört talas om sidan förut.

Newegg är en stor återförsäljare.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytos:

Newegg är en stor återförsäljare.

Okej. Hur är det med moms och tullavgift? Stiger inte kostnaden ganska mycket då? ligger väll på 25% respektive 6% ungefär?

Permalänk
Medlem

det kosta faktiskt 464.99 U.S. dollars = 3 123.33 Svenska kronor
415 blir det bara med

Citat:

$414.99 after mail-in rebate card
Receive a $50 prepaid card by mail from Galaxy! Expires on 11/6/11

fortfarande billigare än i sverige men tänk på alla problem du får om det blir någe fel på kortet

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av pumba-kung:

det kosta faktiskt 464.99 U.S. dollars = 3 123.33 Svenska kronor
415 blir det bara med

fortfarande billigare än i sverige men tänk på alla problem du får om det blir någe fel på kortet

Det går väl att ta kontakt direkt med leverantören istället för att gå genom återförsäljaren vid garantiärenden på kort som är köpta i andra länder?
Bara för att kortet är köpt i USA betyder det ju inte att man inte kan reklamera det i europa, är dock osäker på om alla företag har så men vad jag sett så har de flesta företagen på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Nae, risken att åka på tull är nog minimal, man väljer ju för fasen själv utgång på flygplatsen

Köpte 1 klocka och 1 go pro åkte på tull avgift på båda -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navve:

Köpte 1 klocka och 1 go pro åkte på tull avgift på båda -.-

Man betalar ju tull och moms på nya produkter. Det går ju att packa upp det och slänga kartonger mm så att det ser begagnat ut.

Permalänk
Medlem

kan köpa billigare från tyskland också (utan risk för tull). om man vill vara lite wild and crazy så funkar usa om man har nån som kan plocka upp det på plats eller nån form av eftersändning

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

det kosta faktiskt 464.99 U.S. dollars = 3 123.33 Svenska kronor
415 blir det bara med

fortfarande billigare än i sverige men tänk på alla problem du får om det blir någe fel på kortet

Till TS, tänk på det citerade men även på att du antagligen måste betala moms för kortet i USA också. Jag hittar inget på Newegg men vanligast är väl att återförsäljare listar priser utan moms? Detta eftersom att det är olika momssatser i olika delstater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navve:

Köpte 1 klocka och 1 go pro åkte på tull avgift på båda -.-

Beställde du via nätet eller menar du när du kom tillbaka med flyget från USA?

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Corsair H50 Kylare | GTX 570 | Asus Sabertooth P67 | Corsair HX 850W | Corsair 8GB Vengeance

Permalänk

Tjoohoej,
Skulle faktiskt säga nej till det.
Fortfarande så vågar jag inte ens köpa Zotacs märke, men skulle själv aldrig köpa något

1. Från USA, förlorar garanti etc etc.
2. Okänt märke? Vad händer om det börjar krångla, vad ska du göra då?

Lägg en tusenlapp mer och köp ett bra märke!
You wont regret it.

Mvh Sean

Cheers

Permalänk
Antielefant
Skrivet av huttala:

Det går väl att ta kontakt direkt med leverantören istället för att gå genom återförsäljaren vid garantiärenden på kort som är köpta i andra länder?
Bara för att kortet är köpt i USA betyder det ju inte att man inte kan reklamera det i europa, är dock osäker på om alla företag har så men vad jag sett så har de flesta företagen på det viset.

Nej, det är inte så enkelt då Galaxy inte säljer något i Europa. De heter KFA2 här vilket är ett separat underbolag.

Inte ens EVGA är särskilt enkla att ha att göra med om du köper saker i USA jämfört med EU, det är väldigt olika garanti- och reklamationsvillkor vilket strular till det för dem.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gling:

Min vän är borta i staterna just nu och kommer hem om 1-2veckor.

Tycker att det skiljer mindre på priserna idag än vad det gjorde för t ex 5 år sedan, men detta var ju faktiskt sjukt billigt!

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814162073

$415 + $9 i frakt = $424 x 6,65 = ~2800kr

Jag är medveten om att det kan bli problem om nu det skulle vara något fel på kortet, men chansen är ju faktiskt ganska liten, jag känner mig nog redo att ta den risken.

Vet inte så mycket om kortet/märket dock, då jag inte känner till det och det inte säljs i Sverige.
Kylaren som sitter på dock är någon arctic cooling-variant vilket ju inte ser helt fel ut. Vet inte hur den står sig mot tex DirectCuII, men det kan ju knappast vara sämre än referenskylaren iaf

Vad säger ni? Hade liksom inte fått för mig att köpa ett GFX för 4000kr, men när det är en så bra deal...
Tycker ni jag ska slå till?

Då jag var i usa så köpte jag en hdd,ram,cpu och grafikkort. Blev några tusen kr billigare ^^ Och inga problem i tullen

Permalänk
Medlem

skulle nog hellre köpa ett på komplett då dom nu på rea bara kostar 3.695:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647766

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Blir det inte 7.125% moms, tror jag åkte på det när jag beställde till Texas. Om företaget inte har någon filial i delstaten blir det momsfritt.

Permalänk
Medlem

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html
Det kan bli äckligt dyrt med tull avgifter. Förutom momsen som är på 25% (som även gäller för fraktkostnaden) så åker du även på en fast speditionsavgift på 100:-. Och är värdet över 1400:- så åker du på själva tull avgiften som varierar beroende på varuslag (0-20%).

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är bara att dumpa kartongen till kortet och vira in det i bubbelplast eller liknande. Ser det inte nytt och fint ut så är ju chansen väldigt liten att en tulltjänsteman vet att det är en dyr pryl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnk1:

Okej. Hur är det med moms och tullavgift? Stiger inte kostnaden ganska mycket då? ligger väll på 25% respektive 6% ungefär?

Han ska ju inte skicka det, behöver inte betala något sådant.
Och ja newegg är typ usas största hårdvarusida.

Aldrig varit med eller hört någon som har fått betala tull,moms på produkter man köpt utomlands och tagit med hem.

Det är skillnad om du beställer utomlands hem till sverige, stor skillnad.
Fattar inte varför ni länkar till tullverket och skit, han sa att han har en polare I USA som ska ta med det hem.
Så länkarna är meningslösa.

Permalänk
Medlem

Äsch den där sablans "Mail-in-rebate" alltså... På vissa så får man tillbaka ett prepaid-card, på vissa får man pengar tillbaka, hade missat det...

Hursomhelst så blev det istället ett köp i Sverige, närmare bestämt:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623947

Tyckte det såg ut som ett så bra erbjudande så jag slog till direkt. Hoppas att det räcker ett tag.

Tror ni att min gamla kära E8400 kommer flaska mycket med ett 570? Har väl planer på att införskaffa Bulldozer eller Ivy Bridge när det kommer, men behöver ett nytt GFX nu när det kommer så fina spel i höst

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Hoppas alla är medvetna om att 580 går för ~2700 + frakt från Amazon.co.uk.

Edit:
Såg att det var £, förlåt mig.

Permalänk

Man måste alltid lägga på tax, vanligtvis runt 10%, dom listar alltid utan (av nån anledning). Hemtransport är inga problem, har tagit hem fallskärmsutrustning för 40 000 utan problem, bara slänga förpackningarna

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Inaktiv

Jag har köpt i USA från AMAZON. Inga problem alls, och inga extra kostnader. Stoppade bara in allt i min väska som jag bärde omkring på vid flygplatsen.