Varning för Fractal Design Arc!

Permalänk
Medlem

Varning för Fractal Design Arc!

EDIT: denna tråd skapades under frustration och representerar inte längre mina åsikter om varken Fractal Design eller deras Arc-chassi. Men jag väljer att behålla inlägget.

I dag så anlände mitt Fractal Design Arc chassi från Inet och lådan var i fint skick (om någon skulle få för sig att beskylla posten). Allt verkade finfint men sedan så kom besvikelsen och mitt anlete ändrades drastiskt. Sidopanelen sitter fast! Den ena för kabeldragning lossar utan några som helst problem men den andra med 180 mm fläktplatsen är orubblig som att den vore fastsvetsad.

Detta tycker jag är under all kritik, har hört lite om att Fractal Designs chassis kan variera i kvalitet och vissa kan ha skruvhål malplacerade med mera men det är småsaker jämfört med detta.

Jag har aldrig varit med om något liknande, jag började först ifrågasätta min styrka men när flertalet personer försökt samt att den andra lossar utan någon ansträngning så kan man ju bara dra slutsatsen att detta tveklöst är ett måndagsexemplar.

Så det blir inge BF3 i helgen med vettig FPS tack vare detta felsteg utav Fractal Design. Under all kritik lyder min dom och jag rekommenderar samtliga som går i tankar om att köpa ett chassi från Fractal Design att tänka om.

Ska nu göra en felanmälan till Inet och hoppas att jag får chassit utbytt, Inet brukar sköta felanmälningar bra har jag hört. Om någon haft liknande problem och lyckats lösa det så kom gärna med tips. Självklart är alla skruvar urskruvade och allting, som sagt så går den ena bort utan minsta problem men den andra är orubblig. Finns det risk att jag åker på någon avgift om Inet skulle lyckas få bort sidopanelen med något specialverktyg? Känns ju rätt orimligt då de flesta förmodligen inte har tillgång till sådana verktyg hemma menar jag.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk

Kanske denna länken kan hjälpa dig att lista ut var det tar emot...
http://www.bit-tech.net/hardware/cases/2011/05/31/fractal-des...
http://www.techsweden.org/galleri/bilder/b1K2/img-0057.jpeg

Fronten verkar kunna dras bort framåt så du kan titta in.
http://images.bit-tech.net/content_images/2011/05/fractal-design-arc-review/arc-l-1.jpg

Vänstersidan har bara två skruvar i bakkanten och sedan skall sidan dras 1cm bakåt och sedan ut åt vänster.
http://images.bit-tech.net/content_images/2011/05/fractal-des...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Flat skruvmejsel+milt våld och bända bakåt?

Jag har sett många lådor i mina datorbyggardagar där sidoplåtarna kilats fast så att man inte får bort det med enbart handflatekraft utan har krävts en mejsel också och lite bändande.
Detta är inte unikt för någon tillverkare, utan sker hos _alla_ någon gång.

Så lugna ned dig lite och tänk lite logiskt, inte sitter det fastsvetsat inte, utan är förmodligen bara några avgradningar (läs stålspån) från tillverkningen som kilat fast i fästena någonstans

Att varna för en tillverkare, pga _en_ felande produkt är drastiskt, förstår din irritation men att andas och lugna ned sig lite och tänka brukar för det mesta resultera i lite annan syn på saker och ting, börjar bli lite mycket "varning för" här på swec numera för minsta struntsak för att folk blir arga och vill skriva av sig sin "tonårs-rage" istället för att försöka vara lite konstruktiv

Jag äger 2 st fractal design,blir nog ett tredje snart, minsta lilla problem med deras produkter och man får den bästa tänkbara hjälp man kan tänkas få från ett företag.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag äger ett Arc chassi själv, och jag måste säga att jag har inte en blekaste aning om vad du snackar om.

Någonsin hört talas om så kallade "måndags exemplar"?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Den satt bra fast. Men inget sitter helt fast. Jag drog ordentligt. Btw så kan du ju inte varna att man inte ska köpa det för att du har fått ett ex där du inte får upp sidan på

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag äger ett Arc chassi själv, och jag måste säga att jag har inte en blekaste aning om vad du snackar om.

Någonsin hört talas om så kallade "måndags exemplar"?

Du är medveten om att han skrev att det tveklöst var ett måndagsexemplar han har fått va?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Hör av dig när du fått upp den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Flat skruvmejsel+milt våld och bända bakåt?

Jag har sett många lådor i mina datorbyggardagar där sidoplåtarna kilats fast så att man inte får bort det med enbart handflatekraft utan har krävts en mejsel också och lite bändande.
Detta är inte unikt för någon tillverkare, utan sker hos _alla_ någon gång.

Så lugna ned dig lite och tänk lite logiskt, inte sitter det fastsvetsat inte, utan är förmodligen bara några avgradningar (läs stålspån) från tillverkningen som kilat fast i fästena någonstans

Att varna för en tillverkare, pga _en_ felande produkt är drastiskt, förstår din irritation men att andas och lugna ned sig lite och tänka brukar för det mesta resultera i lite annan syn på saker och ting, börjar bli lite mycket "varning för" här på swec numera för minsta struntsak för att folk blir arga och vill skriva av sig sin "tonårs-rage" istället för att försöka vara lite konstruktiv

Jag äger 2 st fractal design,blir nog ett tredje snart, minsta lilla problem med deras produkter och man får den bästa tänkbara hjälp man kan tänkas få från ett företag.

Jag håller med dig, så fort någon märker något negativt om sin nyinköpta produkt så verkar det resultera i en "Varning!"-tråd.
Alltid tråkigt när produkter inte håller måttet, men alla tillverkare har en viss RMA-procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag äger ett Arc chassi själv, och jag måste säga att jag har inte en blekaste aning om vad du snackar om.

Någonsin hört talas om så kallade "måndags exemplar"?

true daat. Har också en, inga problem för mig.

Orka dessa "varningar" när de kanske bara är ett dåligt exemplar eller TS som inte kan.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tycker också det är lite konstigt att gå ut med en varning. I så fall skulle det ju funnits varningar för exakt allting.
Ska ju inte vara några problem med att felanmäla det och få ett nytt. Kom tillbaka om typ det tredje arc-chassit du får har samma problem, då kan det vara dags att börja undra över kvalitén.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är under all kritik att man inte kollar om chassit går att öppna innan man skeppar det. Nu vet jag inte hur Fractals produktion går till men jag tycker att man borde kunna kolla det innan skeppning.

Angående att använda skruvmejsel så ville jag inte riskera att få nekad RMA p.g.a. fysisk inverkan på chassit så jag försökte mig inte på det.

"Jag äger 2 st fractal design,blir nog ett tredje snart, minsta lilla problem med deras produkter och man får den bästa tänkbara hjälp man kan tänkas få från ett företag."

Jag har ju då inte sett någon respons i denna tråd från företaget så det köper jag inte.

Skrivet av €ric:

true daat. Har också en, inga problem för mig.

Orka dessa "varningar" när de kanske bara är ett dåligt exemplar eller TS som inte kan.

Jo för när två personer (som drar samtidigt) inte kan dra upp en sidoplåt så är det helt klart ens förmåga att få upp sidoplåten som ska ifrågasättas och inte själva produkten i sig... -.-'

Skickade tillbaka lådan samma dag jag fick den men den har ännu inte anlänt till Inet tyvärr. Varningen är till för att man bör komma ihåg att detta problem kan drabba Fractal-chassin. Har aldrig hört om liknande fall som sagt innan så jag antog att det var unikt för Fractal.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_930:

Jag tycker att det är under all kritik att man inte kollar om chassit går att öppna innan man skeppar det. Nu vet jag inte hur Fractals produktion går till men jag tycker att man borde kunna kolla det innan skeppning.

Från ditt och vårt perspektiv, visst kan det låta konstigt. Men samtidigt så har de väl en hel del chassin att provöppna och att införa en extra QC-station i produktionsprocessen hade kanske i slutändan inte varit lönsamt jämfört med att ta de kanske fåtal extra RMA-ärenden de får utan.

Citat:

Angående att använda skruvmejsel så ville jag inte riskera att få nekad RMA p.g.a. fysisk inverkan på chassit så jag försökte mig inte på det.

Det låter sunt. Inget snack om att det är ett RMA-ärende, och att försöka sig på att laga någonting själv är på egen risk och en chans man inte ska behöva känna att man måste ta.

Citat:

"Jag äger 2 st fractal design,blir nog ett tredje snart, minsta lilla problem med deras produkter och man får den bästa tänkbara hjälp man kan tänkas få från ett företag."

Jag har ju då inte sett någon respons i denna tråd från företaget så det köper jag inte.

Det här är sweclockers.com, inte fractal-design.com. Oddsen är om du kontaktar dem på riktigt, så kommer de svara Nu kör du ju via inet så du behöver ju inte ens bry dig hur bra FDs kundtjänst är.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Från ditt och vårt perspektiv, visst kan det låta konstigt. Men samtidigt så har de väl en hel del chassin att provöppna och att införa en extra QC-station i produktionsprocessen hade kanske i slutändan inte varit lönsamt jämfört med att ta de kanske fåtal extra RMA-ärenden de får utan.

Det låter sunt. Inget snack om att det är ett RMA-ärende, och att försöka sig på att laga någonting själv är på egen risk och en chans man inte ska behöva känna att man måste ta.

Det här är sweclockers.com, inte fractal-design.com. Oddsen är om du kontaktar dem på riktigt, så kommer de svara Nu kör du ju via inet så du behöver ju inte ens bry dig hur bra FDs kundtjänst är.

+1

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Byggde dator för ett par veckor sedan åt en kompis, med ett Fractal Design Arc. Sidoplåtarna gick allt upp, men skruven till övre hårddiskburen gick inte att få upp. Den hade inga gängor där den satt, så den snurrade bara fritt. Och buren skulle tvunget bort för att få plats med grafikkortet. Blev till att knipsa till slut. Kvalitetsvibbarna var ej på topp.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Du är medveten om att han skrev att det tveklöst var ett måndagsexemplar han har fått va?

Jo men då skriver man inte "Varning för Fractal Design...".

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841