Permalänk
Inaktiv

Hur spela som recon?

Har helt ärligt aldrig under mina 35+ timmar speltid lyckats klura ut hur Recon klassen kan utnyttjas på bästa sätt (sett till lagets bästa). Jag kan självklart förstå de uppenbara förtjänsterna som klassen har, som till exempel slänga ut radio beacons och markera med soflam/använda mav. Men sen då? Hur gör man för att göra någon egentlig nytta som Recon? Jag menar, merparten av de saker jag nämnde ger förhållandevis dåligt med poäng för egen del och föga nödvändigt för att laget ska vinna. Men samtidigt VILL jag kunna spela som Recon för att få de Ribbons/Medals som hör till klassen, så frågan är hur ni som är duktiga med den här klassen spelar för att göra som mest nytta samtidigt som ni själva får mycket poäng?

Några tips/tricks jag behöver känna till?

Permalänk
Medlem

Sluta fucking campa, följ med ditt lag, använd mav för enkelt kunna hitta alla fiender i området (Kom ihåg att Mav även kan förtöra fiendens recon prylar.), jag brukar köra med ngn semi med acog, grip plus laser så att jag har ngt som iaf funkar hyfsat på de flesta avstånd.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad Radio, T-UGS grejerna till för? Jag har aldrig fattat det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Är det någon som vet vad Radio, T-UGS grejerna till för? Jag har aldrig fattat det..

Radio beacons kan du spawna på. Och T-UGS markerar ut Fi på kartan. Som de gamla "bollarna"(motion sensors) i Bad Company.

När det gäller Recon klassen så brukar jag ta med mig 870mcs / buckshot och T-UGS. Jag hatar verkligen tältande snipers. Men jag stör mig inte, jag gillar dock inte den typen av spelsätt. Kan vara kul ibland och dra av ett trevligt headshot dock.

Permalänk
Medlem

Mav är mycket bättre än T-ugs, speciellt som man kan parkera den på en balkong eller nåt dit ingen kan nå och sen fungerar den som en radar där.

Permalänk
Medlem

Av den erfarenhet jag har hittills med Recon-klassen, så känns det som att man får ut mest poäng utav bonusen från kills på långt avstånd. Kan vara en Marksman-bonus på 1000 poäng, om du får in ett headshot på 600 - 800 meter, t.ex. Dock så gillar jag mer närgången combat, så jag håller mig mest med min Squad och med ett Acog eller 7x scope. Blir ju en hel del Spot-bonuses som ramlar in också

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimpaa22:

Av den erfarenhet jag har hittills med Recon-klassen, så känns det som att man får ut mest poäng utav bonusen från kills på långt avstånd. Kan vara en Marksman-bonus på 1000 poäng, om du får in ett headshot på 600 - 800 meter, t.ex. Dock så gillar jag mer närgången combat, så jag håller mig mest med min Squad och med ett Acog eller 7x scope. Blir ju en hel del Spot-bonuses som ramlar in också

skjuter du 600meters HS får du 600 marksman poäng...

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimpaa22:

om du får in ett headshot på 600 - 800 meter

Och hur ofta får du in det? Jag har spelat i 97 h och mitt max är 372 m.... (vilket är ett enormt avstånd på de flesta banor)

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Och hur ofta får du in det? Jag har spelat i 97 h och mitt max är 372 m.... (vilket är ett enormt avstånd på de flesta banor)

Tur ska man ha ibland ne men det gäller att hitta de rätta "spotsen" att ligga på samt veta vart de flesta fiender befinner sig! själv kan jag få på t.ex. Wake Island runt 15 kills på över 500 meter! ibland mer (det är vad jag tror nu) mitt rekord är på 1419meter på Wake Island... man kan hitta många andra Camping snipers på banorna som är lätta att ta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Och hur ofta får du in det? Jag har spelat i 97 h och mitt max är 372 m.... (vilket är ett enormt avstånd på de flesta banor)

Tror jag har på en och samma match fått 2-4 570-600m Headshots, inte så svårt på operation firestorm eller caspian border
Sen har jag ett über longshot på 1.3k meter (firestorm)

Om man slår upp tältet och har något att dricka och tålamod så kan man fixa 3-4 500+are på en match

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag med M40A5 eller vad den heter med 4x ACOG scope, laser sight och straight pull. Lägger spawn beacons så nära mcoms som möjligt när jag kör rush. G18 är perfekt pistol för närstrid. Annars kan du ju köra med ett vapen som inte är klass specifikt? Jag bruakr springa omkring med en ljuddämpad ump-45 som aldrig gör mig besviken!

Permalänk

Jag tror på en mer aggresiv recon. Följa med laget som en nära support när det tas flaggor (kanske inte ligga inne och ta flaggan själv utan plocka fiender som kommer springandes och skall försvara sin flagga) och sen plocka camper snipers när dom skjuter på dom som tar flaggen.

Alltså i stort sätt bara försöka underlätta för dina lagkamrater så mycket som möjligt!

Permalänk

Recon skjuter ner små helis/piloter rätt snabbt, samt gunners på öppna fordon. Mav kan man få mellan 2000-5000 p på en match om man använder den mycket. Sen kan man använda pistol och short scope för att döda andra recons och/eller soldater (lätt mot andra recon för de ser ingen glare om du har short scope + att du kan supressa dom med en semi) Placering av tugs osv ger poäng/hjälper om det är på en plats där närstrider pågår. Ja finns massa saker att göra med recon, personligen gillar jag att skjuta andra recons i fejset för att dom random-headshot'ar mig då och då när jag är assult/medic. ^^

Aggresivt play med QBU-88 och 4x scope och flash sup eller ljudämpare funkar bäst för mig. (låter ballast med flash suppressor) ^^

Permalänk
Medlem

ett bra tips som recon är att trycka på Q "spot" ungefär 22 gånger i sekunden om du kan, spelar ingen roll om du ser en fiende för du kan få upp target på han åndå, riktigt användbart.. själv kör jag bara recon och brukar köra bolt sniper med stright pull och hänge med teamet ( kanske lite bakom folk med assault rifles men ändå nära ) spotta allt ibland sätta upp nån soflam så den står o pekar bra åt nåt håll ( gärna på toppen av en stor sten eller nåt då dom är löjligt svåra att skuta sönder då) fokusera på att hjälpa teamet, inge cod här

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Och hur ofta får du in det? Jag har spelat i 97 h och mitt max är 372 m.... (vilket är ett enormt avstånd på de flesta banor)

När man lärt sig är det inte så svårt. Jag spelade en runda igår kväll där jag hade 14 kills med snittlängd på 721m.

Inriktar mig i första hand på att skjuta motståndarlagets snipers.

Som skrevs tidigare i tråden använd Q mycket.

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk

Högst SPM får jag på TDM @ Noshahr Canal.

Parkera MAV'en inne i containern i mitten = +30 poäng för i princip alla kills ditt lag mäktar med.

Lägg därtill en helsikes massa kills och headshots och det kommer bli bra betalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dackis:

Och hur ofta får du in det? Jag har spelat i 97 h och mitt max är 372 m.... (vilket är ett enormt avstånd på de flesta banor)

Jag har kanske 36h, och mitt rekord är 1411meter. Har _inga_ problem med att plocka folk på en kilometer.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Jag gillar att spela med SKS och ACOG, fantastiskt bra vapen på både nära håll och distans.
Använd MAV som övriga säger, göm den på något smart ställe i området där du är och krigar så rullar det in poäng.
Ställ ut spawnbeacons så att dina lagkamrater kan spawna på andra ställen än de som är standard.

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat recon mycket.. men tycker jag är väl ok på de? Snabb på sikta och kan några någorlunda spots osv.
Har enbart 98 vapnet än så länge!
Dock har jag svårt fatta hur ni träffar nån på 500-1000m? Tycker att efter 200m jag knappt ser gubbarna..?

Hur fan gör ni ?
Vill ochså träffa folk på 500 +

Visa signatur

Chassi Obsidian 800D Aggregat Corsair TX V2 850W Processorer Intel® Core i7-2600K Moderkort MSI Z68A-GD65 (Gen3) Minne Kingston DDR3 4X4GBGrafikkort ZOTAC GeForce GTX 590 3072MB Hårddisk SSD Corsair 120GB Hårddisk,Seagate Barracuda® XT 2TB Tillbehör Razer BlackWidow, Mus Logitech G400 Bildskärm Samsung 23" 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frodda:

Jag har inte spelat recon mycket.. men tycker jag är väl ok på de? Snabb på sikta och kan några någorlunda spots osv.
Har enbart 98 vapnet än så länge!
Dock har jag svårt fatta hur ni träffar nån på 500-1000m? Tycker att efter 200m jag knappt ser gubbarna..?

Hur fan gör ni ?
Vill ochså träffa folk på 500 +

spotta dem sedan siktar man på de små trianglarna...

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Hjälpsam

Finns väll tre skolor,

Combat Recon -> Hagelbrakare eller semi vapen och in i gröten med dig, langa upp TUGS för att inte bli flankad och andra strategiska positioner, placera Beakons där det är guld att ha en spawn point. Exempel på bana för detta är Metro eller Bazar.

Battle Coordinator -> MAV är ditt främsta vapen, kommunicera med dina lagkamrater, teama gärna med en mortar eller två. Kommunicera och se till att ni har alla strategiska fördelar man kan få. Framför allt på Bomb Rush som attacker eller defender är denna stilet riktigt nice. Då fienderna är tätt packade får man sjukt mycket spots, inga problem att få runt 5-6000 poäng på bara spotting + badges/awards.

Longrange Spotter (den som de flesta campers misslyckas med) -> En variant av Mt. WookieHill camper. Dock är din främsta kompis även här MAVen din näst bästa kompis är M98B x12 scope och antingen quickpull eller bipod beroende på stil, du lägger dig bakom en bergskam så fienden inte kan se dig, MAVen skall vara mycket högt upp främst för att den skall leva så länge som möjligt. En MAV kan skjuta ner en annan MAV, men bara om man är ovanför fienden. Här spottar du allt och alla och inte minst se till att ingen kommer bakom dig för att knifa dig i ryggen. När du ser en sniper, ninja-capper eller liknande hot som teamkamrater inte reagerar på så plockar du ut dem med ett skott och sedan kryper tillbaks bakom din kam. Typiska banor för denna stilen är Operation Firestorm Conquest och Kharg Island Conquest. Främst poäng från spotting + en handfull 400-900m headshots.

Att jobba i team med kommunikation är det viktigaste för en Recon, om du skall rekognosera men inte kan förmedla vad du ser så är det ganska värdelöst.

Sedan kan man göra sjukt roliga saker med reco + andra klasser.

- Lasta en MAV full med C4 och kamikazi bomba klungor med fiender eller fordon är rätt kul.
- En MAV + 3st Mortar är sjuk artilleri
- Soflam + 2st Stingers + Support ammolåda kan hålla koll på alla fordon från en fiendebas (tex caspian tornet)
- 2st MAV och hissa upp varandra på övre motorvägarna på Terran Highway och bara plocka fiender därifrån (lite abuse varning men går)

http://battlelog.battlefield.com/bf3/soldier/Fluf77/stats/353...
(kan inte se stats på denna datorn av någon anledning men här är min profil i alla fall)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Oh de måste jag använda mig av att flyga ut MAVEN det va juh sjukt smart, visste inte att den fungerade som en radar på de sättet

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frodda:

Jag har inte spelat recon mycket.. men tycker jag är väl ok på de? Snabb på sikta och kan några någorlunda spots osv.
Har enbart 98 vapnet än så länge!
Dock har jag svårt fatta hur ni träffar nån på 500-1000m? Tycker att efter 200m jag knappt ser gubbarna..?

Hur fan gör ni ?
Vill ochså träffa folk på 500 +

längre in i spelet så får du andra sikten, som underlättar när du ska skjuta på någon som är 500+ meter, ex 12x zoom

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Och hur ofta får du in det? Jag har spelat i 97 h och mitt max är 372 m.... (vilket är ett enormt avstånd på de flesta banor)

Jag ligger på runt 1286 just nu som max. Har spelat i snart 150h.
http://battlelog.battlefield.com/bf3/soldier/Edberg55/stats/1...

Jag skulle säga att close combat recon är roligast att spela, jag ränner alltid runt med M40A5 med Reddot sight och laser.
Håller mig gärna så långt fram som möjligt på mapen beroende på vilket gameplay det är.

Det jag tycker man ska tänka på som recon är att sätta ut soflams så ofta som möjligt. Det hjälper laget något enormt, samt att inte sitta och campa så mycket. Vet inte hur många jag önskar död på varje gång man spelar rush och 98% av laget sitter och pangar i en buske 400 meter ifrån objectives...

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

Jag ligger på runt 1286 just nu som max. Har spelat i snart 150h.
http://battlelog.battlefield.com/bf3/soldier/Edberg55/stats/1...

Jag skulle säga att close combat recon är roligast att spela, jag ränner alltid runt med M40A5 med Reddot sight och laser.
Håller mig gärna så långt fram som möjligt på mapen beroende på vilket gameplay det är.

Det jag tycker man ska tänka på som recon är att sätta ut soflams så ofta som möjligt. Det hjälper laget något enormt, samt att inte sitta och campa så mycket. Vet inte hur många jag önskar död på varje gång man spelar rush och 98% av laget sitter och pangar i en buske 400 meter ifrån objectives...

Amatör!

Nejdå, men fick ett riktig lycko-träff för ett tag sen på 1 564 m.
http://battlelog.battlefield.com/bf3/soldier/Leechu85/stats/3...
Recon tjänar maest på att campa i vid spawn, helst bakom och dra headshots på ont oventande nobbs som stannar och tittar på saker.
släng upp en soflam i basen innan du drar, har du tur markar den något av sig själv.

Puss!

Permalänk
Medlem

hur kommer det sig att det verkar vara många som kör med sniper + laser sikte? måste ju vara helt värdelöst, då laser siktet endast ger bättre hip fire accuracy fast andra kan lättare se vart du är istället. går ju ifs blänka folk med det men inte speciellt effektivt (så länge det inte ändrats sen sist jag lira vilket va ett tag sen)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Jag har kanske 36h, och mitt rekord är 1411meter. Har _inga_ problem med att plocka folk på en kilometer.

Inga problem? Jag skulle vilja se dig köra 1000+ på metro...

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk

M98 (Den store snipern) +12x staright pull o sikta på huvudet så dör folk.
När det gäller närstrid så quickscope/noscope o så släng upp din autoglock och confirm your kill
Skjuta helis kan vara det roligaste, även slaktat ett flygplan :D:D

Visa signatur

Asus z77 v lx 2 1055| Intel 3570k |Sapphire hd7950 3gb|
h60 kylare|Antec p183 V3|NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay|
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC |QPAD MK-50 PRO| MS 3.0 | + filt och saft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frodda:

Jag har inte spelat recon mycket.. men tycker jag är väl ok på de? Snabb på sikta och kan några någorlunda spots osv.
Har enbart 98 vapnet än så länge!
Dock har jag svårt fatta hur ni träffar nån på 500-1000m? Tycker att efter 200m jag knappt ser gubbarna..?

Hur fan gör ni ?
Vill ochså träffa folk på 500 +

Ladda inte om direkt efter du avlossat skottet. Kolla var du träffar innan du laddar om. Sedan kan man justera aim efter reload.

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

hur kommer det sig att det verkar vara många som kör med sniper + laser sikte? måste ju vara helt värdelöst, då laser siktet endast ger bättre hip fire accuracy fast andra kan lättare se vart du är istället. går ju ifs blänka folk med det men inte speciellt effektivt (så länge det inte ändrats sen sist jag lira vilket va ett tag sen)

Jag har två teorier där:

1 - Centerpunkten i siktet ser lite större ut med lasersiktet och därför kan vissa uppleva det som att man är mer "on target" tack vare detta. Dvs ren placebo.

2 - Man får ett par millisekunders respit i närstrid tack vare bländningseffekten.