Problem med receiver och TV-kanaler

Permalänk

Problem med receiver och TV-kanaler

Hej,

Jag har precis införskaffat en receiver med tillhörande 5.1-högtalare av märket och modellen Yamaha RX-V667. Till denna har jag kopplat dator, XBox och TV.

Allt fungerar prima förutom att jag inte kan få in TV-kanalerna genom receivern. Jag har kopplat TV:n och receivern med varandra genom en HDMI-kabel till receiverns HDMI OUT-uttag. Jag får in receiverns grafiska gränssnitt på TV:n men jag får liksom inte till det så att jag kan bläddra mellan TV-kanalerna när jag valt den HDMI-kanal som TVn är kopplad till receivern med, det enda jag kan se är alltså reciverns grafiska gränssnitt.

Min TV är en LG 42LH300. Den har bara HDMI-version 1.3. Men det ska väl inte spela någon roll för att få in TV-kanalerna i receivern?

Har jag missuppfattat nått när det gäller kopplingsschemat eller kan det vara så att TVn inte kan sända tv-kanalerna till receivern?

Permalänk
Medlem

Du behöver audio return channel (ARC) för att TV'n ska kunna sända ljud via HDMI.
Vet inte om din TV har det.
Annars får du använda den optiska utgången.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Du behöver audio return channel (ARC) för att TV'n ska kunna sända ljud via HDMI.
Vet inte om din TV har det.
Annars får du använda den optiska utgången.

Det är bilden (av TV-kanalerna) som jag inte får in. Jag får in receiverns grafiska gränssnitt i TV:n, som sagt, men kan inte se kanalerna.

Ljudet har jag en optisk sladd för, men har inte lyckats få över ljudet heller. Trots att jag testat alla optiska utgångar på TV:n så fortsätter ljudet komma ut från TV:ns högtalare.

Vet ej vad jag gör för fel.

Permalänk
Medlem

Ja vad säger man..... antingen är jag väldigt trött eller så har du missuppfattat hur en receiver används.

Kan ju först få fram om du har en digitalbox?

Mvh dk

Permalänk
Skrivet av Nalyen:

antingen är jag väldigt trött eller så har du missuppfattat hur en receiver används.

Kan ju först få fram om du har en digitalbox?

Mvh dk

Kan vara fallet

Har EJ en digitalbox. Kör Comhems analoga utbud via kabeltv. Men allt annat fungerar som dator och Xbox när jag kör via receivern.

Det enda jag vill är att kunna kolla vanliga TV-kanaler och få ut ljudet ur sourround-högtalarna istället för TV:s högtalare.

Permalänk
Medlem

Tänkte väl det.

Finns en väldigt enkel lösning, antingen kopplar du ljudet analogt eller digitalt beroende på vad din TV har för uttag, och sedan ställer du in ljudkällan på receivern att matcha den ingång du valde.

Receivern förmedlar bara bilden vidare till TVn, så det finns ingen logik att man skall skicka bildsignalen från TV>Receivern>TVn igen.
När du kopplar din Xbox eller dator använder du receivern som bild/ljudförmedlare. Där du måste skicka både ljud och bild först till receivern och sedan bild till TVn.

Det är nästan för simpelt för att förklara

mvh dk

Edit: Ser att jag kanske är lite otydlig i min hast. Du använder en HDMI kabel för att sända ljudet. Det klarar din TV in av precis som Svensktiger säger. Så du får använda en optisk kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av errorcode12:

Det är bilden (av TV-kanalerna) som jag inte får in. Jag får in receiverns grafiska gränssnitt i TV:n, som sagt, men kan inte se kanalerna.

Ljudet har jag en optisk sladd för, men har inte lyckats få över ljudet heller. Trots att jag testat alla optiska utgångar på TV:n så fortsätter ljudet komma ut från TV:ns högtalare.

Vet ej vad jag gör för fel.

Du får troligen också ställa in i ljudinställningarna att ljudet ska skickas via en optisk utgång också. Vissa har dem inaktiverade som standard.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av Nalyen:

Tänkte väl det.

Finns en väldigt enkel lösning, antingen kopplar du ljudet analogt eller digitalt beroende på vad din TV har för uttag, och sedan ställer du in ljudkällan på receivern att matcha den ingång du valde.

Receivern förmedlar bara bilden vidare till TVn, så det finns ingen logik att man skall skicka bildsignalen från TV>Receivern>TVn igen.
När du kopplar din Xbox eller dator använder du receivern som bild/ljudförmedlare. Där du måste skicka både ljud och bild först till receivern och sedan bild till TVn.

Det är nästan för simpelt för att förklara

mvh dk

Edit: Ser att jag kanske är lite otydlig i min hast. Du använder en HDMI kabel för att sända ljudet. Det klarar din TV in av precis som Svensktiger säger. Så du får använda en optisk kabel.

Nu fick jag det att lira! Haha, hade bara missuppfattat hur jag skulle koppla allt och ditt inlägg gjorde så jag kom på hur jag kunde angripa problemet. Nu kör jag optisk kabel för ljudöverföringen och tittar på kanalerna som vanligt genom TVn.

Tack för hjälpen!

Permalänk

Tack! Fick nyss till det!

Permalänk

Skulle behöva låna denna tråd lite, har nämligen ett liknande problem.

Vi har införskaffat oss ett 5.1 högtalarsystem och en receiver som vi inte har någon digitalbox kopplad till. TVn är en LG 47LD450N.

Just nu får vi ljud genom alla enheter vi kopplar in i receivern, t.ex. bluray genom hdmi eller vanlig RCA-kabel kopplad till telefonen med 3.5. Eftersom TVn inte stödjer ARC så måste den kopplas med optiskt kabel till receivern. Kabeln är kopplad från TVns optiska ljudutgång till receiverns optiska ljudingång. men ljudet går fortfarande genom TVns högtalare.

Hur får jag ut TV-kanalernas ljud till 5.1 systemet?
All hjälp uppskattas väldigt mycket

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄