Permalänk
Medlem

Teamviewer surfa via remote datorns IP

Hejsan.

Kör med teamviwer på stationära datorn hemma för att kunna komma åt filer och styra den.

Däremot en sak som jag inte riktigt fattar är hur det funkar med VPN, alltså kopplar jag upp mig via VPN i teamviewer så blir det ju som ett LAN mellan mig och datorn hemma och jag kommer åt alla filer etc.
Men det jag även skulle vilja göra är att surfa via mitt hemma IP, är detta möjligt? Eftersom jag befinner mig utomlands så kommer jag ju inte åt t.ex TV4/SVT Play och tänkte då om det gick att fixa med teamviewer på nått vis.

Är det någon som har mer koll på hur detta funkar hade jag uppskattat lite hjälp att få det att fungera.

//Lehto

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Teamviewers VPN är som du skrev bara en "lan" funktion.

För att komma ut på internet via din dator hemma så behöver du routa ut trafiken. Teamviewer har inte det stödet inbyggt så du behöver 3e parts mjukvara för det... kanske att det går med windows inbyggbda internet delning, aldrig testa dock.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Du kan alltid aktivera PPTP server på din burk hemma. Men om du vill ha en smidigare lösning, en jag använder själv så kan du köpa en

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74148
+
installera http://www.dd-wrt.com/routerdb/de/download/Linksys/WRT54GL/1....

Sen konfiguerar du PPTP och användernamn och lösenord på den istället. Så har du en vpn server för 350kr.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Varför är folk anti-RDP? Finns inbyggt i alla nya Windows distar och fungerar klockrent!

EDIT: Om du nu kör Windows dvs, så dumförklara mig inte!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Video funkar väl sådär över RDP...

Permalänk
Skrivet av fiffy:

Video funkar väl sådär över RDP...

Om han befinner sig utomlands är jag tveksam till om han ens har uppkopplingen för att klara video med vilken klient överhuvudtaget.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Om han befinner sig utomlands är jag tveksam till om han ens har uppkopplingen för att klara video med vilken klient överhuvudtaget.

Nja, det är ju rätt mycket over head att köra video över RDP jämfört med över pptp.

TS: Kör på zelinis förslag, det bör funka. Alternativet till ddwrt är att köra pfsense i en virtualbox gäst på din windows maskin, helt gratis ingen hårdvara behövs och det bör fungera lika bra. Även om det inte är lätt att sätta upp...

Permalänk
Medlem

VPN server hemma som du kopplar upp din dator/smartfon på så kan du surfa med ditt egna nät vart du än är. Jag var i Danmark i somras och skulle se på tv4 play eller vilken svensk play kanal det var och det gick inte, men när jag kopplade upp mig mot min vpn så gick det fin fint:)
Jag änvänder även RDP för att starta,stoppa och fjärrköra min server vart jag än är.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Du kan alltid aktivera PPTP server på din burk hemma.

Okey, du vet inte om ngn bra guide eller så på nätet? Har googlat lite men tycker mig inte förstå spec mycket, vet knappt vad PPTP är.
Men om jag fixa igång det på datorn i Sverige så ska jag alltså kunna använda den som "webproxy" då och kunna surfa med mitt svenska IP-nummer?

Sent svar men men.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB