PNY SSD 120GB 625 kronor på Webhallen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redig:

Hej ”mylife” och alla andra,

Självklart är det flera saker än själva SSD:n som har betydelse för den totala prestandan, det visar ju både mina egna tester, och flera som finns på Internet.

Självklart var AHCI aktiverat när jag installerade och testade disken.
Datorn har enligt spec SATA III, och har troligen en ganska bra controller i verkligheten, då prestanda enligt testerna med den mekaniska originaldisken gav hyfsade prestanda.

Jag har roat mig med att använda flera olika testprogram, testade disken på flera sätt, ominstallerade OS flera gånger, testade igen och igen med flera verktyg, och samtliga tester påvisar med tydlighet att nämnda SSD inte når upp till utlovade skrivprestanda.

Det är inte på något sätt några vetenskapliga tester som jag har gjort. Jag har bara använt på marknaden tillgängliga benchmark-program, kört dessa och läst av resultaten, om och om igen. Jag bemödade mig inte att notera resultaten från alla de tester jag gjorde, förutom några få, som jag presenterade här. Alla tester påvisade med tydlighet att SSD:n inte når upp till utlovade skrivprestanda, men eftersom den läser snabbt, så upplever man den som snabb, vilket troligen räcker för många, då man får känslan av att datorn har blivit snabbare.

Testerna med Nova Bench, är mycket realistiska för de flesta vanliga användare, och ger ganska rättvisande faktiska siffror för vanliga PC-installationer, och vad dessa faktiskt klarar av att prestera. Tester återspeglar realistiskt hur väl en dator presterar under rätt vanliga förhållanden, inte rent teoretiska oanvändbara förhållanden, som vissa andra.

Vad det gäller tester med ATTO, så ger de tyvärr inte alls ”rätt siffra”, då ATTO använder sig av 8K-block, när verklig och mer vardaglig lagring använder sig av 4K-block. Visst, man får högre skrivprestanda vid mätningar med ATTO, men dessa är inte användbara vid ”vanlig”, ”vardaglig” användning av en SSD, och ger därför bara falska glädjesiffror för vanliga användare som aldrig kommer att kunna nå så höga skrivprestanda som utlovas av tillverkaren.

PNY XLR8 120 Gb upplevs snabb för de flesta vanliga användare. Den utlovade skrivhastigheten om ”upp till 450 Mb/s” är dock i verkligheten troligen ”upp till 180 Mb/s”, men uppvägs av den snabba läshastigheten. Prisattraktiv för många som får en upplevd prestandaförbättring, och gör den kanske till ett bra köp ändå.

Man kan ju köpa den för prisets skull, uppleva förbättringar, och kanske byta ut den någon gång i framtiden om man så vill, eftersom den inte är så dyr.

OBS! Jag är verkligen inte ute för att sänka, eller tala illa, om en eller flera produkter, men jag vill tydligt påvisa brister vi kunder råkar ut för, om tillverkarna av produkterna missleder oss som kunder. Nämnda SSD från PNY, gör säkert många användare glada då man troligen kommer att uppleva bra prestanda. Är man nöjd med en känsla, så är SSD:n troligen ett OK köp.

Titta runt på nätet, det finns många tester som påvisar dåliga skrivprestanda, och fler lär det bli.

Kan ju var värt att kommentera ett par saker här:

Till att börja med, läs min sign för att bättre förstå hur sandforce fungerar...med sekventiell data som går att komprimera bra så får du de hastigheter som annonseras (upp till 450mb/s). Att atto ger höga siffror beror på att den data som skrivs är mycket lätt att komprimera och har inget med 8k block att göra, speciellt då det endast går att nå dessa 450mb/s vid sekventiell skrivning.

Sedan bör man inte köra alltför mycket tester med testprogram, dels sliter det på disken då det skrivs kopiösa mängder data, dels så riskerar man att pressa ner just skrivprestandan om disken inte får tid att återhämta sig mellan varven.

Vill du testa med olika grader av komprimerbarhet så har man den möjligheten i anvils storage utilities:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?273661-Anv...

Ska gå att ställa in hur pass mycket testdatan går att komprimera för att ge en fingervisning om hur disken presterar i olika scenarios.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Redig:

Hej Webhallen
Kanske var SSD:n trasig, eller nått annat ”i kedjan” som ni säger, men testresultaten från Nova Bench påvisar med tydlighet att allt fungerar väl, då resultaten från den mekaniska originaldisken är representerade i testerna med hyfsade resultat, så allt är nog ”tyvärr” OK.

Jag misstror inte dina testresultat (och är i ärlighetens namn inte alls bekant med Nova Bench, de vi själva testar med är ATTO, Crystal Mark och vanlig hederlig filöverföring när vi utvärderar SSD) men vi testade att överföra en stor mapp fylld med blandad data (komprimerbar och ej komprimerbar dvs) och då pendlade vi mellan 250-380 MB/s.
(Givetvis så pass mycket data att det inte är cache-minne som skruvade till resultatet)

Men jag kan tyvärr inte felsöka ett enskilt ärende på sweclockers så här men du är givetvis välkommen att returnera disken om du känner dig säker på att det är den som är felaktig.

Andra saker kan ju vara om det är aligned ordentligt, vad det är för kontroller du kör (äldre marvell, tex 9128, är ökända för sin ursla SSD-prestanda medan mekanisk prestanda är ok), om man kör AHCI, vilka drivrutiner och/eller ROM/BIOS man kör på sin kontroller osv. osv.

Dessutom kör man krävande benchmarks och sedan inte låter TRIM/garbage collection köra sin grej innan nästa test så förstår man ganska snabbt prestandan på disken.

Men summa sumarum: disken kan skriva betydligt snabbare än 180 MB/s.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Hej Webhallen,

Jag tror ni missar hela mitt budskap, kundperspektivet. Som kund skall man kunna lita på det som skrivs om produkten. PNY missleder kunderna med felaktig information, och det är inte OK.

Att man med speciella program, och speciella förutsättningar eller speciell kunskap ev. kan nå skrivhastigheter, upp mot 450 Mb/s som utlovas av PNY, är inte långt från en liknelse med att en bilförsäljare säger att en bilen du är intresserad av att köpa kan köra i 450 Km/h, men vad han inte säger är att du då måste köra i totalt vacum där ingen friktion finns. Det senare, det där med vacum som krävs, står förstås inte ens i det finstilta i kontraktet. I det finstilta från PNY, nämns inget om att man måste använda ett speciellt prestandamätningsprogram eller se till att andra specifika förutsättningar finns/uppnås. Ser ni inte det löjligt missvisande säljknepet i de utlovade skrivprestanda från PNY? Hade PNY skrivit ”upp till 250 Mb/s” så hade inte ens det varit i närheten av faktiska prestanda för en vanlig användare. Det är det här jag vänder mig mot. Rätt skall vara rätt.

Jag hävdar fortfarande, efter alla helt ovetenskapliga tester jag kört, att SSD:n inte når i närheten av ens 180 Mb/s, för den ”vanlig” och ”vardaglig” användning, som vanliga användare kommer i kontakt med dagligen. Vanliga användare blir missledda och lurade av ouppnåeliga skrivprestanda. Det finns mycket få, om ens någon användare, som med speciella kunskaper, speciella tillämpningar specialskrivna för SSD:n, kommer nå i närheten av vad PNY lovar.

Den utlovade skrivhastigheten är rent teoretisk, och blir då helt missledande, och därmed ointressant för oss vanliga kunder med våra vanliga PC, och våra vanliga program.

Åter igen, ber er visa och återkomma med konkreta faktiska testresultat, som t.ex. Nova Bench, och som då visar att SSD:n klarar utlovade skrivhastigheter om ”upp till 450 Mb/s”, eller ens upp till 180 Mb/s, som troligen är mer relevant för SSD:n. Det finns inga sådana tester hittills på nätet, som påvisar att SSD:n faktiskt klarar av tillverkaren utlovad skrivhastighet, tvärtom, samtliga mer djupgående tester påvisar tydligt dåliga skrivprestanda.

Prestandauppgifter bör förstås vara realistiska i all marknadsföring, vilka PNY faktiskt inte ger kunden i det här fallet.

PNY borde med fördel i stället för nuvarande falska marknadsföring kanske informera något i stil med följande:
- Realistiska och förväntade skrivprestanda under normala förhållanden: upp till 180 Mb/s
- Teoretiska skrivprestanda under specifika förhållanden med specifika verktyg: upp till 450 Mb/s.
Med en sådan information, förstår vi kunden mer vad vi faktiskt kan förvänta oss av produkten.

Ser att ni själva har testat att överföra en mapp, och uppnådde ert presenterade resultat, men jag ber er köra testerna med Nova Bench och andra benchmarkprogram, så kommer ni se mer verklighetstroliga siffror, och de resultaten kommer inte nå upp till ens i närheten av 180 Mb/s, som vore en mer realistisk siffra för SSD:n.

Återkom gärna med utförliga och konkreta benchmark-mätningar, och framför allt, se till att PNY verklighetsanpassar sina tekniska specifikationer och skapar realistisk och relevant marknadsföring, vilket troligen gäller flera tillverkare.

Som jag tidigare har skrivit, så är jag inte alls ute efter att sänka en specifik produkt. Rätt skall vara rätt. Läs inläggen tidigare.

Ser fram mot att ni återkommer med konkreta och tydliga testresultat, och ni kommer tyvärr se de dåliga skrivprestanda disken uppnår.

P.S. Det är intressant det som avsändaren ”Frispel” skriver via sitt inlägg ovan, och gör mig som användare lite förbryllad. Skall man vara rädd för att använda sin SSD? Hur slits SSD:n? Finns det gränser där ev. förslitning börjar och ökar? Hur och varför skall disken få tid att återhämta sig? Om det är så att disken faktiskt slits mm, så låter det både märkligt och mindre bra. ”Frispel” skrev: ”Sedan bör man inte köra alltför mycket tester med testprogram, dels sliter det på disken då det skrivs kopiösa mängder data, dels så riskerar man att pressa ner just skrivprestandan om disken inte får tid att återhämta sig mellan varven.” D.S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redig:

Hej Webhallen,

Jag tror ni missar hela mitt budskap, kundperspektivet. Som kund skall man kunna lita på det som skrivs om produkten. PNY missleder kunderna med felaktig information, och det är inte OK.

Att man med speciella program, och speciella förutsättningar eller speciell kunskap ev. kan nå skrivhastigheter, upp mot 450 Mb/s som utlovas av PNY, är inte långt från en liknelse med att en bilförsäljare säger att en bilen du är intresserad av att köpa kan köra i 450 Km/h, men vad han inte säger är att du då måste köra i totalt vacum där ingen friktion finns. Det senare, det där med vacum som krävs, står förstås inte ens i det finstilta i kontraktet. I det finstilta från PNY, nämns inget om att man måste använda ett speciellt prestandamätningsprogram eller se till att andra specifika förutsättningar finns/uppnås. Ser ni inte det löjligt missvisande säljknepet i de utlovade skrivprestanda från PNY? Hade PNY skrivit ”upp till 250 Mb/s” så hade inte ens det varit i närheten av faktiska prestanda för en vanlig användare. Det är det här jag vänder mig mot. Rätt skall vara rätt.

Jag hävdar fortfarande, efter alla helt ovetenskapliga tester jag kört, att SSD:n inte når i närheten av ens 180 Mb/s, för den ”vanlig” och ”vardaglig” användning, som vanliga användare kommer i kontakt med dagligen. Vanliga användare blir missledda och lurade av ouppnåeliga skrivprestanda. Det finns mycket få, om ens någon användare, som med speciella kunskaper, speciella tillämpningar specialskrivna för SSD:n, kommer nå i närheten av vad PNY lovar.

Den utlovade skrivhastigheten är rent teoretisk, och blir då helt missledande, och därmed ointressant för oss vanliga kunder med våra vanliga PC, och våra vanliga program.

Åter igen, ber er visa och återkomma med konkreta faktiska testresultat, som t.ex. Nova Bench, och som då visar att SSD:n klarar utlovade skrivhastigheter om ”upp till 450 Mb/s”, eller ens upp till 180 Mb/s, som troligen är mer relevant för SSD:n. Det finns inga sådana tester hittills på nätet, som påvisar att SSD:n faktiskt klarar av tillverkaren utlovad skrivhastighet, tvärtom, samtliga mer djupgående tester påvisar tydligt dåliga skrivprestanda.

Prestandauppgifter bör förstås vara realistiska i all marknadsföring, vilka PNY faktiskt inte ger kunden i det här fallet.

PNY borde med fördel i stället för nuvarande falska marknadsföring kanske informera något i stil med följande:
- Realistiska och förväntade skrivprestanda under normala förhållanden: upp till 180 Mb/s
- Teoretiska skrivprestanda under specifika förhållanden med specifika verktyg: upp till 450 Mb/s.
Med en sådan information, förstår vi kunden mer vad vi faktiskt kan förvänta oss av produkten.

Ser att ni själva har testat att överföra en mapp, och uppnådde ert presenterade resultat, men jag ber er köra testerna med Nova Bench och andra benchmarkprogram, så kommer ni se mer verklighetstroliga siffror, och de resultaten kommer inte nå upp till ens i närheten av 180 Mb/s, som vore en mer realistisk siffra för SSD:n.

Återkom gärna med utförliga och konkreta benchmark-mätningar, och framför allt, se till att PNY verklighetsanpassar sina tekniska specifikationer och skapar realistisk och relevant marknadsföring, vilket troligen gäller flera tillverkare.

Som jag tidigare har skrivit, så är jag inte alls ute efter att sänka en specifik produkt. Rätt skall vara rätt. Läs inläggen tidigare.

Ser fram mot att ni återkommer med konkreta och tydliga testresultat, och ni kommer tyvärr se de dåliga skrivprestanda disken uppnår.

P.S. Det är intressant det som avsändaren ”Frispel” skriver via sitt inlägg ovan, och gör mig som användare lite förbryllad. Skall man vara rädd för att använda sin SSD? Hur slits SSD:n? Finns det gränser där ev. förslitning börjar och ökar? Hur och varför skall disken få tid att återhämta sig? Om det är så att disken faktiskt slits mm, så låter det både märkligt och mindre bra. ”Frispel” skrev: ”Sedan bör man inte köra alltför mycket tester med testprogram, dels sliter det på disken då det skrivs kopiösa mängder data, dels så riskerar man att pressa ner just skrivprestandan om disken inte får tid att återhämta sig mellan varven.” D.S.

Det står UPP till, vilket betyder att det varierar beroende på vad man skriver och hur. De PNY menar och alla andra tillverkar är att man kan komma upp i dessa hastigheter. Det är så med alla ssd-enheter. Man tar ju inte det sämsta förhållandet och anger det eller?

Angående exemplet med bilen. Då krävs det också speciella förhållanden för att komma upp i absolut max-hastighet. De mer seriösa som vill slå rekord mäter hur tjock luften är och kör endast när det är rätta förhållanden. Bilen kommer heller inte komma upp i 450Km/h om du kör på rapsolja och heller inte om du lastar bilen på fel sätt. Man testar ju inte heller bilen när det är blåser storm ute eller när vägen svänger. Utan rakt fram vilket är det optimala. Det du försöker säga är att bilen gör 450Km/h överallt när som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Redig:

...

En SSD består i dagsläget av MLC NAND-flash med begränsad livslängd (~3000 skrivningar/cell, minskar för var ny och mindre cell-generation, blir alltså sämre med nyare teknik). Beroende på hur man väljer att använda disken begränsar kontrollern prestandan för att inte totalt bränna ut cellerna. NAND mår bättre av en stunds vila och återhämtning.

Börja läsa Anandtechs SSD-tester som är bland de bästa, där testas alltid hur disken hanterar hög belastning. En mycket bra Sandforce-disk som Intel 330 (Intels egenfixade firmware, inte sandforce standard), tappar väldigt mycket efter intensiva skrivningar, även efter TRIM och återhämtning: http://www.anandtech.com/show/5817/the-intel-ssd-330-review-6...

"SandForce's controllers have always behaved poorly if you pushed them into their worst case scenario. Should you fill a SF-2281 based drive completely with incompressible data then continue to write to the drive with more incompressible data (overwriting some of what you've already written) to fill up the spare area you'll back the controller into a corner that it can't get out of, even with TRIM. It's not a terribly realistic situation since anyone using an SF-2281 SSD as a boot drive will at least have Windows (or some other easily compressible OS) installed, and it's fairly likely that you'll have other things stored on your SSD in addition to large movies/photos. Regardless, it's a corner case that we do have to pay attention to."

Intel SSD 330 120GB - Resiliency - AS SSD Sequential Write Speed - 6Gbps

Clean: 148.9 MB/s
After Torture: 96.3 MB/s
After TRIM: 94.4 MB/s

"This is really the biggest problem with SandForce drives. If you're primarily storing large amounts of incompressible data, sequential write speeds suffer even further over the long haul."

Alla SSD med MLC NAND-flash har mer eller mindre liknande problem, dock en del mycket värre andra. Eftersom cellernas livslängd är så begränsad, måste tillverkarna lägga in spärrar, annars skulle diskarn gå sönder i förtid vid konstanta, intensiva skrivningar som testprogram.

Många glömmer gärna bort nackdelarna i upphetsningen över ny teknik. Men väljer man rätt kontroller/märke (=inte sandforce är ett bra tips) och inte kör benchmarks hela tiden, kommer man få ut rätt nära angivna värden. Märk också att storleken har stor betydelse för skrivhastigheten, så kolla noga att siffrorna gäller din modell. Ingen mening att läsa test på en 256GB-disk som kanske har dubbla skrivprestandan mot en 120GB. Färre kretsar = färre skrivkanaler och chips att fördela slitaget på.

Edit: En mycket bra disk lider också av sjukan, men eftersom kontrollern är mycket bättre återhämtar den sig väldigt bra efter TRIM. Märk dock att även 830 var nere i 20MB/s efter 20 minuter av 4kb random writes, 20MB/s! Dock kommer den tillbaka snabbt efter TRIM: http://www.anandtech.com/show/4863/the-samsung-ssd-830-review...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt denna tråd?

SSDarna har sjunkigt i pris otroligt mkt de senaste året, idag kan man få en 120gbare till mindre än halva priset än förra året?

Sandforce har varit med sedan ssdarna kom till konsument marknaden, och dom har funkat sedan dess..

Denna tråd bygger på att betala så lite som möjligt och få så mycket utav det som möjligt, eller?

Hade skaparen av denna tråd varit extremt petig när det kommer till säkerhet och prestanda hade han / hon valt den dyraste och finaste disken?, här handlar det om folk som oss som tar backups på våra OS-diskar och klarar os med sandforce på OCZ, Corsair mm

Om jag hade jobbat kvar på webhallen, och ni hade kommit till mig och frågat om denna PNY disk är bra hade jag sagt som det var, det är en prisvärd produkt.. men den är ju nedskalad för att få det pris den har.. det finns ju en andledning till varför enterprice prylar är svindyra och konsumenternas prylar är otroligt ned skalade..

Jag har beställt 5st PNY diskar, en till mamma <3

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Det låter som om antingen disken eller något annat i kedjan här är trasigt. Vi har själva testat dessa och precis som alla andra "upp till" är det sällan man når maximal utlovad prestanda. Så lågt som ~130 MB/s kan vi dock intre reproducera ens när vi kör disken på en SATA2-kontroller.
Något måste vara rejält fel med andra ord.

Jag fick hem min PNY-disk idag och resultat efter fräsch-installerat OS kommer här:

Jag tycker resultaten ser en aning för låga ut. De håller inte ens samma mått om min gamla Force-disk ifrån gen. 2. Vid vanlig filöverföring så kommer jag inte upp i mer än 199mb/s skriv-hastighet. Går det att reklamera disken för att få en annan? Tillbehör och låda är intakta.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Webhallen
Skrivet av scienta:

Jag fick hem min PNY-disk idag och resultat efter fräsch-installerat OS kommer här:

Jag tycker resultaten ser en aning för låga ut. De håller inte ens samma mått om min gamla Force-disk ifrån gen. 2. Vid vanlig filöverföring så kommer jag inte upp i mer än 199mb/s skriv-hastighet. Går det att reklamera disken för att få en annan? Tillbehör och låda är intakta.

Det där såg onekligen lite väl lågt ut, att döma av ATTO kör du SATA2 eller hur?

Givetvis har man full rätt att reklamera disken om man anser den vara behäftad med fel/ ej uppfylla utlovad spec.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Det där såg onekligen lite väl lågt ut, att döma av ATTO kör du SATA2 eller hur?

Givetvis har man full rätt att reklamera disken om man anser den vara behäftad / ej uppfylla utlovad spec.

Stämmer att jag kör SATA2, men fortfarande är hastigheterna lägre än min äldre force-disk, vilket gjorde mig riktig besviken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Kör intel om ni ska ha SSD, har själv Intel 330, går som en dröm. 11sec från post till desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

http://img13.imageshack.us/img13/7875/pnyresultat.jpg

Siffrorna för 4k skrivningar är väldigt låga, är skrivcache avstängt? Och vad är det för moderkort/kontroller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Stämmer att jag kör SATA2, men fortfarande är hastigheterna lägre än min äldre force-disk, vilket gjorde mig riktig besviken.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart att du inte för så mycket högre resultat när du kör SATA2.

SATA2 klarar som max 300MB/s som högst och du har kommit upp i 280MB/s vilket är bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Siffrorna för 4k skrivningar är väldigt låga, är skrivcache avstängt? Och vad är det för moderkort/kontroller?

Hur ser jag om skrivcache är avstängt? Jag har ett M4A79T Deluxe. Som sagt, körde tidigare en Corsair Force-disk (gen. 2) på exakt samma inkoppling (bytte disken rakt av när jag fick nya) och resultatet är ändå bra mkt sämre än den äldre force-disken.

Skrivet av mylife:

Klart att du inte för så mycket högre resultat när du kör SATA2.

SATA2 klarar som max 300MB/s som högst och du har kommit upp i 280MB/s vilket är bra

Var snäll och gå tillbaka och läs inläggen igen. Att jag har SATA2 är irrelevant, disken borde ändå inte vara sämre än en gen. 2-disk, eller hur? Och absolut inte så pass mycket sämre.

Klart jag inte räknar med några 550mb/s i läs och skriv, men jag förväntar mig däremot att en disk presterar på acceptabel nivå för SATA2. Som Frispel sa är det speciellt 4k som är uppenbart åt skogen för dåligt.

Här kan ni se resultat för disken som satt i exakt samma ände på kablarna som PNY-disken nu sitter:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

me senaste firmware så ska det nog gå

man ska inte behöva pilla med firmware..

Permalänk
Medlem

Testade att stänga av skriv-cache utan någon skillnad i resultat. Ringde webbhallen och personen jag pratade med menade att man borde få samma resultat som andra diskar baserade på samma krets (SF-2200) och jämförde därför med Corsair Force GT.

De hade, som sagt, inte fått in någon disk som defekt tidigare och min skulle då bli den första. Jag tänkte som så att jag prövar att ta en ny disk och funkar inte den nya så lägger jag till en peng för att få Samsung 830. Vill ha PNY för att det är lite udda i Sverige, men funkar det inte så gör det inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

128GB Crucial på Komplett för 600 kr
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752846

700kr och sen en sisodär löjlig frakt på typ en 200 spänn

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

59:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av juckeyy:

Vid datument jag länkade så var den 599

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

man ska inte behöva pilla med firmware..

Sa jag att man skulle det? Sa bara att med den senaste, så ska det gå bra. Sen om det ligger på eller inte är ju en annan sak men man får ju utgå från att det är den senaste...

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hur ser jag om skrivcache är avstängt? Jag har ett M4A79T Deluxe. Som sagt, körde tidigare en Corsair Force-disk (gen. 2) på exakt samma inkoppling (bytte disken rakt av när jag fick nya) och resultatet är ändå bra mkt sämre än den äldre force-disken.

Var snäll och gå tillbaka och läs inläggen igen. Att jag har SATA2 är irrelevant, disken borde ändå inte vara sämre än en gen. 2-disk, eller hur? Och absolut inte så pass mycket sämre.

Klart jag inte räknar med några 550mb/s i läs och skriv, men jag förväntar mig däremot att en disk presterar på acceptabel nivå för SATA2. Som Frispel sa är det speciellt 4k som är uppenbart åt skogen för dåligt.

Här kan ni se resultat för disken som satt i exakt samma ände på kablarna som PNY-disken nu sitter:

http://img547.imageshack.us/img547/4568/test3d.jpg

Nu är just det testet gjort med all 0 fill vilket inte är helt rättvist då dina andra test är gjorda med data som inte går att komprimera. Se min sign

Jag tror inte att det är disken som är defekt, det verkar mer som någon felinställning/inkompatibilitet någonstans. Du kan ju pröva att installera amd:s drivrutiner för ahci (RaidXpert?) och se till att ncq är aktiverat där. Om du inte redan gjort det kan det också vara värt att prova att byta sataport för att se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu är just det testet gjort med all 0 fill vilket inte är helt rättvist då dina andra test är gjorda med data som inte går att komprimera. Se min sign

Jag tror inte att det är disken som är defekt, det verkar mer som någon felinställning/inkompatibilitet någonstans. Du kan ju pröva att installera amd:s drivrutiner för ahci (RaidXpert?) och se till att ncq är aktiverat där. Om du inte redan gjort det kan det också vara värt att prova att byta sataport för att se om det blir bättre.

Testade byta SATA-port och det gjorde inget. Har prövat förr att installera AMDs chipset-drivare, vilket ger 0 skillnad. Prövat ändra Fill också, vilket inte heller gjorde nån skillnad (inte heller på den äldre Force-disken).

Men varför ska dessa saker göra skillnad när Force-disken ger högre resultat med samma inställningar?

EDIT: Ja, borde kanske ha testat med Fill 0 på disken också, men här syns ändå en markant skillnad i random:

Samma inställningar, samma SATA-port (och samma kablar för den delen). 62MB/s mot 0.8MB/s tkr iaf jag ser hyfsat skumt ut. Vi får väl se vad webbhallen säger.

EDIT2: Måste säga att jag är smått missnöjd med webbhallens service. Att felsöka en ssd tar dem bra mkt längre tid än vad inet behöver för att göra samma sak.

EDIT3: Till er eventuellt undrande så blev det som så att jag fick disken utbytt och valde då att ta en Intel 330 120GB istället. PNY-disken skulle inte komma in i lager förens senare, så ändrade mig. Bevisligen tyckte de på Webbhallen att disken inte var riktigt som den skulle. Skulle inte haft något emot en ny PNY-disk, men p.g.a. leverans tiden blev det såhär. Gav 638:- ifrån början och får Intel-disken utan extra kostnad, så jag är nöjd.

Visa signatur