Intel Ssd 330 problem!

Permalänk

Intel Ssd 330 problem!

Hej. köpte intels ssd 330 för 2 dagar sedan, Men prestandan är inte som den ska vara, här är en atto benchmark : http://www.ladda-upp.se/bilder/32394/

här är moderkortet jag använder : http://www.msi.com/product/mb/P55A-G55.html#/?div=Detail

Ssd är kopplad i en av dom vita sata portarna längst upp till höger vilket jag tror ska vara korrekt port (bild ovan)
ställt in AHCI i bios , uppdaterat frimware i intel tool boox,

hjälp!!!

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har betydelse, men du har enbart sata2 på kortet...

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Skrivet av Kantal:

Vet inte om det har betydelse, men du har enbart sata2 på kortet...

hmm lite längre ner står de :
SATAII /SATAIII controller integrated in Intel P55/Marvell® 88SE9128B1 chipsets
- Supports six SATAII ports by P55
- Supports two SATAIII ports by Marvell 88SE9128B1, up to 6Gb/s, support SATA RAID 0/1.
- Supports AHCI controller with AHCI / SATA RAID 0/1/5/10 by P55.

det är väl rätt ?

Permalänk

Frågan är dock om du märker denna minskade hastighet?

Visa signatur

"I hate when people quote me for things i don't say" - Abraham Lincoln

&

Permalänk
Medlem

Missade det längre ner... Installerat Marvel drivrutiner?

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk

Tror inte att den marvell-kontrollern är nåt att ha endå. Har för mig att den har SATAIII-"stöd", men att det i själva verket går i samma hastighet som SATAII

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk

ja, när man ser andra intel ssd 330 diskar ligga på 500 mb/s på atto benchmark när min ligger på 200 mb/s :/,

ja, även testat och hämtat ner marvel drivrutiner ingen skillnad där heller :/

Permalänk

okay så man kan utesluta att det inte går att lösa med mitt moderkort ?

Permalänk
Skrivet av Grizzlyrickard:

ja, när man ser andra intel ssd 330 diskar ligga på 500 mb/s på atto benchmark när min ligger på 200 mb/s :/,

ja, även testat och hämtat ner marvel drivrutiner ingen skillnad där heller :/

Jo dessa siffror ser bra ut i benchmarks men man märker inte någon skillnad på 200mb/s och 500mb/s i praktiken!

Visa signatur

"I hate when people quote me for things i don't say" - Abraham Lincoln

&

Permalänk
Medlem

Har inte gjort något benchmark test än men tycker min Intel 330 fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Skrivet av Axelander23:

Tror inte att den marvell-kontrollern är nåt att ha endå. Har för mig att den har SATAIII-"stöd", men att det i själva verket går i samma hastighet som SATAII

måste nog vara så för har testat allt nu :/

Permalänk
Medlem

Marvell SATA3 är dålig och går i princip samma hastigheter som SATA2. Där ligger problemet.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Marvell SATA3 är dålig och går i princip samma hastigheter som SATA2. Där ligger problemet.

+1

Installerade min 330 120gb igår, dock på en icke marvel sataport och den snurrar på ca 500Mb/s läs, dock bara ca 150Mb/s skriv. Måste läsa mig till om det är någon inställning jag missat eller va det kan vara som felar. Sen är ju frågan om man kommer märka någon skillnad i praktiken, men rätt skall vara rätt

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grizzlyrickard:

måste nog vara så för har testat allt nu :/

Spontant skulle jag gissa att den sitter i en marvell port som inte har ahci aktiverat. Vore intressant att se en skärmdump från as-ssd som ger mer matnyttig info än atto.

Permalänk
Avstängd

din disk lär säkert va lika snabb som alla andras, men din dator kan inte hantera den 100% verkar det som ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag