Fick inga distanser till fractal design define r4

Permalänk

Fick inga distanser till fractal design define r4

Hej, är mitt uppe i mitt första datorbygge, har kommit så långt att jag fått på cpu, kylare och ram på moderkortet, och nu är det dags att montera in det i chassit. Men, jag hittar inga distanser till moderkortet. Har allt väldigt prydligt, så inget har kommit bort.

Använder ett fractal design define r4 chassi och ett asrock z77 extreme4 moderkort, båda från inet.
Chassit levererades i en stor kartong, kan de ha glömt lägga ner distanser eller har r4 något designknep som gör att dessa inte behövs?

Snälla hjälp, reser bort snart och vill inte behöva ha moderkortet stående och samla damm, halvfärdigt!

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Kollat i hårddiskburarna? Brukar ligga en låda där med diverse skruvar.

Permalänk
Medlem

Har du hittat de andra skruvarna?
Distanserna ska ligga i samma lilla kartong som den. Kartongen är instoppad på en 3.5"(HDD)-plats.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hör av dig till där du köpte chassit - eller till fractal själva, de borde skicka nya rakt upp och ner.
Eller gå och köp distanser vid närmsta datorbutik, kostar inte många tior.
Vad ska vi hjälpa dig med?

Permalänk
Medlem

Det ska ligga i en svart liten låda man får med antingen i chassit eller i lådan. Om det nu ändå inte är där så fixar nog fractal nya till dig free eller stället där du köpte det.

Permalänk
Skrivet av fazzel:

Kollat i hårddiskburarna? Brukar ligga en låda där med diverse skruvar.

Tack, du räddade min kväll

Den såg så naturlig ut där den låg så la inte märke till den.

Tack till alla andra också för era svar!

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk

Nu är jag igång igen, första bygget som sagt.

Jag har en fläkt på baksidan av chassit som följde med, ska den kopplas till pwr_fan eller cha_fan?
Tryckte i den i cha, trodde de betydde chassi...

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk

Själv kopplade jag de två medföljande fläktarna till fläktkontrollern i fronten på chassit. Köpte sen en bunt andra fläktar som jag kopplade till moderkortet.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Nu är jag igång igen, första bygget som sagt.

Jag har en fläkt på baksidan av chassit som följde med, ska den kopplas till pwr_fan eller cha_fan?
Tryckte i den i cha, trodde de betydde chassi...

Cha-Fan.. Annars så har väl R4 inbyggd fläktkontroll?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Tack, nu behöver jag enorm hjälp med att koppla system panel piggarna. Har fått in allt på rätt plats men de två enkelpiggade pled+ och pled- är jag osäker på. Vilket håll ska de sitta åt, eller spelar det ingen roll då de endast har en pegg?

Någon som kanske har en riktigt bra tutorial på hur alla chassits sladdar ska kopplas?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Tack, nu behöver jag enorm hjälp med att koppla system panel piggarna. Har fått in allt på rätt plats men de två enkelpiggade pled+ och pled- är jag osäker på. Vilket håll ska de sitta åt, eller spelar det ingen roll då de endast har en pegg?

Någon som kanske har en riktigt bra tutorial på hur alla chassits sladdar ska kopplas?

Kolla i moderkortsmanualen, står där.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av ghandpivot:

Tack, nu behöver jag enorm hjälp med att koppla system panel piggarna. Har fått in allt på rätt plats men de två enkelpiggade pled+ och pled- är jag osäker på. Vilket håll ska de sitta åt, eller spelar det ingen roll då de endast har en pegg?

Någon som kanske har en riktigt bra tutorial på hur alla chassits sladdar ska kopplas?

De enkelpiggade kan sitta på vilket håll som helst så länge det är rätt med + och "ground"

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Tack, nu behöver jag enorm hjälp med att koppla system panel piggarna. Har fått in allt på rätt plats men de två enkelpiggade pled+ och pled- är jag osäker på. Vilket håll ska de sitta åt, eller spelar det ingen roll då de endast har en pegg?

Någon som kanske har en riktigt bra tutorial på hur alla chassits sladdar ska kopplas?

Kan ju tyckas som "töntigt" eller "löjligt" att läsa manualen när man är av det manliga könet, men det är faktiskt bra att göra det ändå.

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Skrivet av metalbast:

De enkelpiggade kan sitta på vilket håll som helst så länge det är rätt med + och "ground"

Vad menas med ground, är det GND som jag ser i manualen?
Dock är det helt omöjligt att i manualen utläsa vilket håll peggarna ska sitta, om de ska sitta så här: |||| eller så här: ====
Förstår någon vad jag menar ^^?

Står typ så här:
Power sw - gnd
Gnd - reset

Man vet inte om det ska avläsas vertikalt eller horisontelt. Sitter vid min platta just nu så kan inte lägga upp bild, ska fixa med det imon.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd flyttad från Modifikationer och egna konstruktioner > Chassin och nätaggregat

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?