Permalänk

Problem!!! HJÄLP SNÄLLA!

Jag har Amd athlon xp 2000+, 256 mb ddr ram, leadtec geforce 4 ti 4600 och moderkort gigabyte ga-7vrxp och ibland då och då så startar datorn om och ibland kommer det upp ett meddelande, Dumpar fysktminne och då får man reboota på resetknappen. Vad kan de vara som är fel? VÄLDIGT tacksam för svar! tack på förhand

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Låter som nätagget.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag fick också fram "dumpar fysiskt minne" blue screenen förut. Det hände dock bara när jag hade klockat minnena lite för högt.
Testa att ladda ner t.ex. memtest och se om ditt ram är defekt.

Visa signatur

"det e som lunar fast med data!" <-- en kompis uttalande om SweC

Permalänk
Medlem

Låter som om FSBn skall ställas ner (om du nu höjt den) eller timingen på minnerna.
Kolla så inte, som Brexjnev säger, minnerna är defekta.

Den kan vara ett otaliga andra fel också.
Så mitt generalla tips är att om du överklockat eller ställt om något så ställ tillbaka det som det är tänkt från början, kolla om det är stabilt. Är det det, börja ställa tillbaka ändringarna bit för bit tills du hittar vad det är som felar. Skulle systemet fortfarande vara instabilt så prova det klassika: ominstallation.

Visa signatur

[ Tt XaserII I Asus A7N8X @ 200FSB I AMD 2400+ @ 200*10,5x [2,1Ghz] I TwinMOS 2*256MB PC3200 @ 200MHz [2t,2-2-5] ]
[ HiS IceQ 9800pro @ 450/375 I 2*120GB cudaV SATA raid0 + 80GB cudaV] -Luftkyld och tyst-
Betänk: Alla har inte samma smak. Inte alla har tid/ork att modda. Alla har varit nybörjare. Det du äger är inte automatiskt bäst.

Permalänk

Var kan man ladda ner memtest? och tack för alla svar föresten

Visa signatur

:)

Permalänk

kan tilllägga att de kom upp nån blue screen i ominstallationen av windows också. Börjar bli väldigt irriterad nu! Tror de har börjat krånglat när jag bytt mobo. Kan det vara moderkortet också?

Visa signatur

:)

Permalänk
Avstängd

minnena absolut, jag kòrde 2 st 256 tidigare men hade fòr hòg fsb, och efter ett tag bòrjade det bli vàldigt instabilt, och jag testade att installera om windows, fick bluescreen och problem med att kopiera òver installationsfilerna, sà jag stàngde av quick posten och làt den gà igenom minnena och den kunde inte ràkna igenom, sa tog jag ut det ena minnet och dà funkade allt normalt, tog ut det fungerande och satte i det andra, sa kunde den itne rakna igenom, sa skickade jag tillbaka minnet och fick ett nytt

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

ok, tack så mycket för hjälpen! ska byta minnen, men var kan jag ladda ner memtest osv? hur kan man testa minnena om dom funkar osv?

Visa signatur

:)

Permalänk

Erkänn att du köra första utgåvan av Windows 98... låter nämnligen lite så

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk

nej jag kör Windows 2000 pro såklart

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

ja var kan man ladda ner memtest ????? jag undrar med var..

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"