Inga push notifications över wifi

Permalänk
Medlem

Inga push notifications över wifi

Hejsan,

Jag flyttade i början av året till en möblerad andrahandslägenhet där TV och bredband ingår. Jag har dessvärre problem med wifi-uppkopplingen på min Galaxy SII. Så gott som inga notifications (email, facebook, skype etc) visas i luren så länge jag är uppkopplad mot det trådlösa nätverket. Men så fort jag går utanför nätverkets räckvidd och således ansluts till 3G kommer samtliga meddelanden på en och samma gång.

Jag har testat öppna portarna för tjänsten samt stängt av brandväggen. Är däremot inte helt 100% säker på att detta endast gäller vår wifi. Har tyvärr ingen tillgång till någon annan uppkoppling, varken hemma eller på jobbet, för att bekräfta detta. Men har aldrig stött på detta tidigare och vi har trots allt haft en del strul med nätverket sedan inflytt.

Samsung Galaxy SII
Android 4.1.2, Jelly Bean
Telia TV och bredband (Inteno samlingsbox tele/tv/bredband, Zyxel router)

Några idéer om vad som kan vara boven i detta sammanhang?

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Lego Master

Kan nog inte tillföra mer än att säga att jag har samma problem med min S3 på jobbet, där Wifit ska vara en DMZ. Så fort jag stänger av Wifi eller kommer utanför täckningen så rasar det in både mail, FB och andra notifications. En sjuk sak är dock att automatiska uppdateringar av appar fungerar bra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kan nog inte tillföra mer än att säga att jag har samma problem med min S3 på jobbet, där Wifit ska vara en DMZ. Så fort jag stänger av Wifi eller kommer utanför täckningen så rasar det in både mail, FB och andra notifications. En sjuk sak är dock att automatiska uppdateringar av appar fungerar bra.

Läste på Google att detta är rätt vanligt på arbetsplatser och att det borde lösas genom att öppna portar för just push-tjänsten. Tycker det är rätt konstigt att det inte fungerar på ett vanligt hemnätverk dock.
Förstår inte var det går fel eftersom wifit fungerar som det ska utöver detta.

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Wicktarr:

Läste på Google att detta är rätt vanligt på arbetsplatser och att det borde lösas genom att öppna portar för just push-tjänsten. Tycker det är rätt konstigt att det inte fungerar på ett vanligt hemnätverk dock.
Förstår inte var det går fel eftersom wifit fungerar som det ska utöver detta.

Testa att sätta port forwards på portarna det gäller till mobilens IP, och se till att tilldela mobilen ett fast IP i routern.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Testa att sätta port forwards på portarna det gäller till mobilens IP, och se till att tilldela mobilen ett fast IP i routern.

Detta har jag redan gjort. Det är väl så man öppnar portar?

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Wicktarr:

Detta har jag redan gjort. Det är väl så man öppnar portar?

Ääääähh...nu tycker jag du har idéer.

Jo, klart du har rätt, tänkte inte efter först. Längesen jag donade med portar, så fick kolla i min egen brandvägg nu. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicktarr:

Detta har jag redan gjort. Det är väl så man öppnar portar?

Ja det är korrekt. Du kan kontrollera att upnp är igång (i routern). Med det kan telefonen öppna de portarna han själv behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja det är korrekt. Du kan kontrollera att upnp är igång (i routern). Med det kan telefonen öppna de portarna han själv behöver

uPnP är sedan tidigare avaktiverat på grund av strul med Battlefield 3. Testade aktivera det nu men det gav inget resultat.

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q