Permalänk
Medlem

Några frågor om Volvo V40

Precis införskaffat en V40 -01 men har några frågor.
(Notera att det är min första bil och kan inte mycket om dem)

1. Ratten och vissa knappar på instrumentbrädan är väldigt klibbiga. Köpte Ajax rengöringsdukar för att råda bot på problemet men det hjälpte inte. Dukarna väldigt bruna när jag torkade ratten vilket jag antar var en dum idé då det är en läderratt. Testade även med Grumme tvättsåpa men det hjälpte inte. Nu blev ratten torr (lite som fnöske) på vissa ställen. Hur återställer jag den? Funderade även på att köpa denna:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbeho...
PS. En polare tipsade om att använda skokräm och låta det stå så över natten och sedan torka bort det. Bra tips?

2. Tanklocket saknar lås vilket förvånar mig väldigt mycket. Man öppnar själva plåtlocket genom att trycka på det och själva tanklocket skruvar man bara upp. Värt att byta ut det mot ett man låser med nyckel?

3. Det är en 2.0T men tycker inte turbon är värst kraftig. Förstår att det är något som slits med åren men finns det något enkelt sätt att fixa till den eller måste den bytas ut helt?

4. Originalstereon sitter i (tror det är HU-605 med CD-växlare) och saknar därmed AUX utgång om jag vill koppla in mobilen. Vet att man kan köpa en adapter man sätter på baksidan av stereon vid CD-växlarkontakten men den kostar 850kr och verkar svår att installera. Ett billigare alternativ är en kassettadapter. Efter en googling verkar det finnas många olika modeller. Någon som har erfarenhet av detta?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Precis införskaffat en V40 -01 men har några frågor.
(Notera att det är min första bil och kan inte mycket om dem)

1. Ratten och vissa knappar på instrumentbrädan är väldigt klibbiga. Köpte Ajax rengöringsdukar för att råda bot på problemet men det hjälpte inte. Dukarna väldigt bruna när jag torkade ratten vilket jag antar var en dum idé då det är en läderratt. Testade även med Grumme tvättsåpa men det hjälpte inte. Nu blev ratten torr (lite som fnöske) på vissa ställen. Hur återställer jag den? Funderade även på att köpa denna:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbeho...
PS. En polare tipsade om att använda skokräm och låta det stå så över natten och sedan torka bort det. Bra tips?

Ratten borde vara gjord av läder. Så rekommenderar då lädervårtskittet från ikea. Med rengöring och balsam.

Skrivet av Mocka:

2. Tanklocket saknar lås vilket förvånar mig väldigt mycket. Man öppnar själva plåtlocket genom att trycka på det och själva tanklocket skruvar man bara upp. Värt att byta ut det mot ett man låser med nyckel?

Är det fortfarande öppen om bilen är låst?

Skrivet av Mocka:

3. Det är en 2.0T men tycker inte turbon är värst kraftig. Förstår att det är något som slits med åren men finns det något enkelt sätt att fixa till den eller måste den bytas ut helt?

Det kan vara allt ifrån en igensatt vevhusventilation, magnetventil, gasspjäll, lmm. Om turbon är dålig så brukar det komma vitrök från avgassystemet....

Skrivet av Mocka:

4. Originalstereon sitter i (tror det är HU-605 med CD-växlare) och saknar därmed AUX utgång om jag vill koppla in mobilen. Vet att man kan köpa en adapter man sätter på baksidan av stereon vid CD-växlarkontakten men den kostar 850kr och verkar svår att installera. Ett billigare alternativ är en kassettadapter. Efter en googling verkar det finnas många olika modeller. Någon som har erfarenhet av detta?

Jag har en hu650 (volvo v70n 2005), jag gav 500:- för min aux adapter och det är en bra mycket bättre lösning än kassetbands-adaptrarna.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Ang ratten är det skinn eller mocca/syntetmocca?
Skokräm är inte det stor risk att det färgar av sig? bättre du kollar på någon form av medel som är gjort för interiör på bilar. För läder finns exempelvis AutoSmart Leather Cleaner, och Leather Feeder kanske funkar men det är medel för runt 500kr. Är rätt kass på invändig rekond, brukar inte vara så dyrt att lämna in bilen och få hela inredningen gjord.

Ang tanklocket, har ni mycket mopeder som far runt där ni bor så kan det vara en både en bra och dålig idé att skaffa låsbart. Jag hade en "skitbil" förut som jag aldrig tankade mer än 100kr i och likförbannat låsbara tanklock bröts upp som ingenting och tanken blev tom så man tog sig bara nån km. Blev dyrare att ersätta tanklocken med låsbara än att "bjuda" på bensinen de fick ur.

2,0T är inget monster är väl runt 160hk i den. Runt 15-16000mil är rätt vanligt att turbos blir lite tröttare, beror mkt på hur ofta oljan bytts, vad för olja man kör på, hur ägarna kört exempevis utan tomgång nån minut efter de gasat så turbon får varva ner och kylas/full gas med kall motor osv. Drar bilen olja, ryker vitt/blått så finns det risk att turbon är slut.

Ang originalstereon, jag har bara haft volvos med utbytta stereos så jag hade nog inte kunnat stå ut med en vanlig cd/cdväxlare.

Kolla turboperformanceclubs forum för bra råd ang volvo turbobilar.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Ang. att den går slött kan bero på hur mycket som helst. Går den slött eller bara uppfattas som trött pga många mil? Hur är service och hur långt har den gått?

Det bästa (läs lättaste) sättet att få din musik i bilen är via en fmsändare. Jag kör med det och fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av DasBoot_swe:

Ratten borde vara gjord av läder. Så rekommenderar då lädervårtskittet från ikea. Med rengöring och balsam.

Är det fortfarande öppen om bilen är låst?

Det kan vara allt ifrån en igensatt vevhusventilation, magnetventil, gasspjäll, lmm. Om turbon är dålig så brukar det komma vitrök från avgassystemet....

Jag har en hu650 (volvo v70n 2005), jag gav 500:- för min aux adapter och det är en bra mycket bättre lösning än kassetbands-adaptrarna.

Ang ratten: Skall testa ett lädervårdskitt. Alla stolarna är skinnklädda och tycker det ser ut som ratten har skinndetaljer den också men det är överdelen av ratten som är sliten.

Ang tanklocket: Vet ej men skall kika på det nu.

Ang turbon: Skall jag köra den på tomgång och kolla?

Ang stereon: 500kr är lite mer överkomligt men den adaptern jag tittade på var för iFån och jag har en Galaxy. Tydligen kunde man nämligen styra låtval med hjälp av knapparna på stereon men återigen, fungerar det med Android eller beror det helt enkelt på vilket adapter det är? Tips på svenska butiker där man kan köpa en sådan?

Skrivet av ruhler:

Ang ratten är det skinn eller mocca/syntetmocca?
Skokräm är inte det stor risk att det färgar av sig? bättre du kollar på någon form av medel som är gjort för interiör på bilar. För läder finns exempelvis AutoSmart Leather Cleaner, och Leather Feeder kanske funkar men det är medel för runt 500kr. Är rätt kass på invändig rekond, brukar inte vara så dyrt att lämna in bilen och få hela inredningen gjord.

Ang tanklocket, har ni mycket mopeder som far runt där ni bor så kan det vara en både en bra och dålig idé att skaffa låsbart. Jag hade en "skitbil" förut som jag aldrig tankade mer än 100kr i och likförbannat låsbara tanklock bröts upp som ingenting och tanken blev tom så man tog sig bara nån km. Blev dyrare att ersätta tanklocken med låsbara än att "bjuda" på bensinen de fick ur.

2,0T är inget monster är väl runt 160hk i den. Runt 15-16000mil är rätt vanligt att turbos blir lite tröttare, beror mkt på hur ofta oljan bytts, vad för olja man kör på, hur ägarna kört exempevis utan tomgång nån minut efter de gasat så turbon får varva ner och kylas/full gas med kall motor osv. Drar bilen olja, ryker vitt/blått så finns det risk att turbon är slut.

Ang originalstereon, jag har bara haft volvos med utbytta stereos så jag hade nog inte kunnat stå ut med en vanlig cd/cdväxlare.

Kolla turboperformanceclubs forum för bra råd ang volvo turbobilar.

Det borde vara skinn, kan ta en bild på den sen kanske. Samtidigt känns det som gummi på sina ställen. Känns som att jag borde ta en titt förbi Biltema senare idag och höra med dem. Även om en rekond kostar 2000kr så är det rätt mycket med tanke på vad jag betalade för bilen.

Hittade låsbara tanklock för 150kr men ska kika på det DasBoot_swe skrev först.

Den har gått 200+ så det ju en del. Vet inget om förra ägarna heller men ska försöka titta lite på röken ur avgassystemet.

Skrivet av Mfzombie:

Ang. att den går slött kan bero på hur mycket som helst. Går den slött eller bara uppfattas som trött pga många mil? Hur är service och hur långt har den gått?

Det bästa (läs lättaste) sättet att få din musik i bilen är via en fmsändare. Jag kör med det och fungerar klockrent.

Service är ifylld tom 2010 sen har en del jobb gjorts utomlands. Saken är att jag inte har så mycket att jämföra med. En polare hade en Saab 9-3 Turbo för längesedan och då hörde man tydligt vinandet från Turbon och suget från luftintaget när han växlade upp. Hör inte samma sak här men kanske inte skall göra det heller?

Intressant att du rekommenderar en FM-sändare. Läst lite om dem men hört att de inte fungerar speciellt bra i storstäder. Faktum är att jag tycker radion knastrar till lite då och då när jag kör i centrum. Är antennen kass eller kanske kontakten någonstans?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Service är ifylld tom 2010 sen har en del jobb gjorts utomlands. Saken är att jag inte har så mycket att jämföra med. En polare hade en Saab 9-3 Turbo för längesedan och då hörde man tydligt vinandet från Turbon och suget från luftintaget när han växlade upp. Hör inte samma sak här men kanske inte skall göra det heller?

Intressant att du rekommenderar en FM-sändare. Läst lite om dem men hört att de inte fungerar speciellt bra i storstäder. Faktum är att jag tycker radion knastrar till lite då och då när jag kör i centrum. Är antennen kass eller kanske kontakten någonstans?

Det susande och pysande typiska tuboljudet har att göra med ifall du har öppet filter (sportluftfilter) och öppen/hybriddump. En turbobil låter inte så original, dock så ger det ingen effet, snarare tvärt om, att sätta på filter och dump på en annars original bil. Enklas är ju att låta någon kunnig köra bilen då man ofta känner om nått är fel eller ifall du kan testköra en annan eller har någon kompis som har haft en ect. En ful sak man kan göra annars är att ringa runt från blocket på likadana bilar och leka intresserad och "provköra" sen säga att det inte var något för dig. Men det rekommenderar jag inte!

Tricket med fm-sändare är ju att hitta en ostörd frekvens;) jag kör i malmö och här fungar 88.7 väldigt bra förutom när jag kör igenom rosengård, men det kan jag ta;)
EDIT: Ja, dålig kontakt/smuts/rost/ärg mm har väldigt stor inverkan på antenner, jag rekomendrar ett utbyte

Permalänk

Auxadapter.se om den passar hu605. Är bara en vanlig simpel aux adapter så du lan inte byta låt med ratten

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

magnetventil

Blir nog svårt att hitta en sån på en lättryckare

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Blir nog svårt att hitta en sån på en lättryckare

Min v70n 2.5t har det och är lätt tryckare

Så även han borde ha det.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=18&t=56207

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Det susande och pysande typiska tuboljudet har att göra med ifall du har öppet filter (sportluftfilter) och öppen/hybriddump. En turbobil låter inte så original, dock så ger det ingen effet, snarare tvärt om, att sätta på filter och dump på en annars original bil. Enklas är ju att låta någon kunnig köra bilen då man ofta känner om nått är fel eller ifall du kan testköra en annan eller har någon kompis som har haft en ect. En ful sak man kan göra annars är att ringa runt från blocket på likadana bilar och leka intresserad och "provköra" sen säga att det inte var något för dig. Men det rekommenderar jag inte!

Tricket med fm-sändare är ju att hitta en ostörd frekvens;) jag kör i malmö och här fungar 88.7 väldigt bra förutom när jag kör igenom rosengård, men det kan jag ta;)
EDIT: Ja, dålig kontakt/smuts/rost/ärg mm har väldigt stor inverkan på antenner, jag rekomendrar ett utbyte

Kollade efter vit rök vid tomgång men såg inget sådant Kickar turbon igång vid ett visst varvtal annars? Alltså, lär inte busköra den ändå eftersom jag vill se om jag kan komma ned till 0,8 l/m (ligger på 0,85 just nu efter reset igår kväll) så det kanske inte spelar någon roll.

Är fortfarande lite skeptisk En kassettlösning kostar ju bara ca 100kr så det är inga stora pengar.

Skrivet av DasBoot_swe:

Auxadapter.se om den passar hu605. Är bara en vanlig simpel aux adapter så du lan inte byta låt med ratten

Såg faktiskt bra ut, skall fundera på en sådan.

Sen stämde det du sa, när bilen är låst är även tanklocket låst Borde kanske läsa manualen till bilen haha.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kollade efter vit rök vid tomgång men såg inget sådant Kickar turbon igång vid ett visst varvtal annars? Alltså, lär inte busköra den ändå eftersom jag vill se om jag kan komma ned till 0,8 l/m (ligger på 0,85 just nu efter reset igår kväll) så det kanske inte spelar någon roll.

Är fortfarande lite skeptisk En kassettlösning kostar ju bara ca 100kr så det är inga stora pengar.

Klart du kan testa med en kasset med ljudet är under all kritik, iallafall på dom två jag har haft
Vit rök = vatten i avgasystemet
Blå rök = Olja i avgasystem, som på en turbobil oftast tyder på turborast eller sliten turbo;)
Yes, turbon börjar ladda vid ett visst varvtal (vet inte vilket på v40) och öker sedan laddet i förhållande till varvtalet:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Klart du kan testa med en kasset med ljudet är under all kritik, iallafall på dom två jag har haft
Vit rök = vatten i avgasystemet
Blå rök = Olja i avgasystem, som på en turbobil oftast tyder på turborast eller sliten turbo;)
Yes, turbon börjar ladda vid ett visst varvtal (vet inte vilket på v40) och öker sedan laddet i förhållande till varvtalet:)

Men okej då Länka någon käck sändare (gärna i Gbg området) så tar jag en titt på den. Fast om det innebär att jag även måste laga antennen så blir det en dyr historia :/ (sprakar lite ibland, dock inte så ofta).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Men okej då Länka någon käck sändare (gärna i Gbg området) så tar jag en titt på den. Fast om det innebär att jag även måste laga antennen så blir det en dyr historia :/ (sprakar lite ibland, dock inte så ofta).

Det är bara knata in på närmsta kjell/teknikmagasin. Jag köpte den billigaste jag kunde hitta http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tradlos-ljud-bild/fm... fungerar klockrent dock lite kort batteritid antennen måste du ju inte fixa om de fungerar, det behöver dessutom inte bli dyrt. Har du en sån som sticker upp eller en tråd som sitter i rutan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Min v70n 2.5t har det och är lätt tryckare

Så även han borde ha det.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=18&t=56207

Verkar ju ganska onödigt med en turbo som inte ska ladda mer än GLT.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Det är bara knata in på närmsta kjell/teknikmagasin. Jag köpte den billigaste jag kunde hitta http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tradlos-ljud-bild/fm... fungerar klockrent dock lite kort batteritid antennen måste du ju inte fixa om de fungerar, det behöver dessutom inte bli dyrt. Har du en sån som sticker upp eller en tråd som sitter i rutan?

Vilken lustig liten pryl

Har en som sticker upp och är placerad längre bak på taket. Hade dock varit fränt med en hajfena istället.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Verkar ju ganska onödigt med en turbo som inte ska ladda mer än GLT.

Vad menar du?

Permalänk
Medlem

Tycker volvoturbos brukar vara rätt osportiga minst sagt (värsta jag testat var iofs bara en i stort sett ny S60 T5, för några år sen..) och känns mer som en snabb traktor.

Däremot borde det stå i manualen vilket maximalt vridmoment motorn har och under vilka varvtal, det är under dessa varvtal turbon jobbar ordentligt, om du t ex kör ut på motorvägspåfarten på 3an (plattan i mattan) och börjar i varvtal under dessa så borde du känna att den kickar i lite extra när du närmar dig vridmoment-toppen. (som min diesel har maxvrid från 1750 och en bit upp, man känner tydligt att motorn drar iväg när man kommer över 1500rpm och det börjar ladda, lite som att den drar ett rejält andetag och ger det där extra som gör att man sjunker ner i sätet)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Verkar ju ganska onödigt med en turbo som inte ska ladda mer än GLT.

En en har ju ingen turbo. Så jag fattar inte vad du menar med onödigt.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompa1122:

Vad menar du?

Skrivet av DasBoot_swe:

En en har ju ingen turbo. Så jag fattar inte vad du menar med onödigt.

Jag menar att det verkar onödigt med en magnetventil i ett turbosystem när man har en turbin som inte ska ladda mer än GLT.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

GLT modeller har väl ingen turbo eller ? (nu är jag verkligen ingen Volvo-fan, men 740/940:s GLT modeller är väl en 4a med 16V topp bara ?, och 850ins storebror till SE är väl bara en 5:a med 20V topp ? Turbomodellerna brukar väl heta turbo eller T*siffra* ?)

Även om det är en lättrycks måste den väl fortfarande styras eller ? Finns många lättryckare som piskar fulltryckare också... om det nu är den delen vi börjar sväva in på.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Jag menar att det verkar onödigt med en magnetventil i ett turbosystem när man har en turbin som inte ska ladda mer än GLT.

Men GLT är ju bara en vanlig sugmotor med vassare kam. Den har ingen turbo och således inget laddtryck. En volvo LTT laddar fortfarande 0.4-0.6 bar och måste således ha en magnetventil. Med en LTT så kommer laddtrycket vid mycket lägre varvtal, något som ger sugmotor känsla med mer drag. En fulltrycksturbo kan bli lite "ketchup" effekt.

Skrivet av Karaff:

GLT modeller har väl ingen turbo eller ? (nu är jag verkligen ingen Volvo-fan, men 740/940:s GLT modeller är väl en 4a med 16V topp bara ?, och 850ins storebror till SE är väl bara en 5:a med 20V topp ? Turbomodellerna brukar väl heta turbo eller T*siffra* ?)

Även om det är en lättrycks måste den väl fortfarande styras eller ? Finns många lättryckare som piskar fulltryckare också... om det nu är den delen vi börjar sväva in på.

Som jag skrev ovan så är en GLT en sugmotor. På volvos 5'or så sitter det en vassare kam, något som man gärna byter till på turbo modeller när man trimmar för att få mer effekt.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Men vafan, GLT = GrundLaddTryck. Varför skulle jag prata om volvos bilmodeller när vi diskuterar turboladdning?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Men vafan, GLT = GrundLaddTryck. Varför skulle jag prata om volvos bilmodeller när vi diskuterar turboladdning?

Väldigt onödigt att använda GLT till "GrundLaddTryck" när topic är ang volvo och turbo kan jag tycka. Extremt lätt att missförstå. Jag ser dock att du skriver "än GLT" istället för "än en GLT" men fortfarande lätt att tolka fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Väldigt onödigt att använda GLT till "GrundLaddTryck"

Det är inte jag som har hittat på det direkt, men visst det är inget ord som svenson vet om.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Det är inte jag som har hittat på det direkt, men visst det är inget ord som svenson vet om.

Jag vet att du inte har hittat på det, men känns onödigt att använda det i detta sammanhang, dont you think?;)

Till TS, har du hittat någon bra fmsändare? Ang hajfena så är det coolt, men också dyrt. Dom flesta under 500kr är bara dummies, typ biltemas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Precis införskaffat en V40 -01 men har några frågor.
(Notera att det är min första bil och kan inte mycket om dem)

1. Ratten och vissa knappar på instrumentbrädan är väldigt klibbiga. Köpte Ajax rengöringsdukar för att råda bot på problemet men det hjälpte inte. Dukarna väldigt bruna när jag torkade ratten vilket jag antar var en dum idé då det är en läderratt. Testade även med Grumme tvättsåpa men det hjälpte inte. Nu blev ratten torr (lite som fnöske) på vissa ställen. Hur återställer jag den? Funderade även på att köpa denna:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbeho...
PS. En polare tipsade om att använda skokräm och låta det stå så över natten och sedan torka bort det. Bra tips?

http://forum.pingens.se/viewtopic.php?f=4&t=10 där kan du se lite tips hur han gör rent ratten tex.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Jag vet att du inte har hittat på det, men känns onödigt att använda det i detta sammanhang, dont you think?;)

Till TS, har du hittat någon bra fmsändare? Ang hajfena så är det coolt, men också dyrt. Dom flesta under 500kr är bara dummies, typ biltemas

Nja, var på Biltema igår och råkade köpa massa annat istället Verkligen blivit kär i bilen och vill göra en riktigt fin rengöring av interiören och exteriören i helgen. Skall dock ta en titt förbi Teknikmagasinet idag och kolla läget. Måste även hitta en bra mobilhållare. Först tänkte jag sugpropp på rutan men det känns rätt fult när jag tänker efter och föredrar nog något jag kan sätta fast i ventilgallret. Är inte sugen på något man klistrar någonstans på instrumentbrädan eftersom det blir så fula märken den dagen man skall ta loss den.

Skrivet av Andyah:

http://forum.pingens.se/viewtopic.php?f=4&t=10 där kan du se lite tips hur han gör rent ratten tex.

Det är i princip det jag gjort men samtidigt kanske Biltemas Interiörspray är kass? Köpte ett rattöverdrag idag och skall testa det. Kostade inte många slantar så det är värt ett försök.

Dock vet jag inte hur jag skall få bukt med alla klibbiga knappar/rattar på stereon/ACn. Testat interiörspray med en duk men det hjälper inte. Känns som att jag borde ta i med något lite tuffare, som en tandborste kanske eller den grova sidan av en svamp.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nja, var på Biltema igår och råkade köpa massa annat istället Verkligen blivit kär i bilen och vill göra en riktigt fin rengöring av interiören och exteriören i helgen. Skall dock ta en titt förbi Teknikmagasinet idag och kolla läget. Måste även hitta en bra mobilhållare. Först tänkte jag sugpropp på rutan men det känns rätt fult när jag tänker efter och föredrar nog något jag kan sätta fast i ventilgallret. Är inte sugen på något man klistrar någonstans på instrumentbrädan eftersom det blir så fula märken den dagen man skall ta loss den.

Alltid kul när man blir kär i sina bilar:D ang mobilhållare så köp INTE sugproppen från biltema. Jag har den och den är usel kvalitet och är slapp så den skramlar en massa. Men ang utseende på att ha den i rutan stör inte jag mig på, har faktist inte tänkt på hur det ser ut utifrån, får titta de sen men men alla tycker ju olika om ifall det stör eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Alltid kul när man blir kär i sina bilar:D ang mobilhållare så köp INTE sugproppen från biltema. Jag har den och den är usel kvalitet och är slapp så den skramlar en massa. Men ang utseende på att ha den i rutan stör inte jag mig på, har faktist inte tänkt på hur det ser ut utifrån, får titta de sen men men alla tycker ju olika om ifall det stör eller inte

Ja haha

Dashboarden är så ren och fin så därför tyckte jag inte det skulle passa med en sugpropp mitt på rutan. Mobilen kommer verkligen synas där varför en lösning vid ventilationsgrillen kändes bättre.

Tack för tipset att undvika Biltemaproppen

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Jag menar att det verkar onödigt med en magnetventil i ett turbosystem när man har en turbin som inte ska ladda mer än GLT.

Jaså, till exempel Volvo håller inte med dig där. Vet du vad magnetventilens funktion är?