Kan aceton skada skärmen? [superlim på bildskärmen]

Permalänk
Medlem

Kan aceton skada skärmen? [superlim på bildskärmen]

Hej en lim flaska med snabb lim typ exbloderade nära min skärm så har fått små droppar av lim på min skärm. så nu undra jag om det är säkert att använda aciton som man tar bort nagerlak med på skärmen. Eller kommer det skadda skärmen?

Visa signatur

| CPU: Intel core i5-3570k 3.4GHz | H100 CPU kylare | GPU: Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 GAMING 6GB | OS: Windows 7 Home pre 64bit | DDR3 4Gb ram | Moderkort: MSI Z77IA-E53 |Skärm: Dell U2312HM 23 | Chassi: NZXT H440W Silent Ultra White |PSU: Corsair TX850 | SSD 1: EVO Basic 840-Series 250GB | SSD 2: 60GB | HDD 1: Seagate 1TB | HDD 2: Lacia 1TB | HDD 3: 3TB WD Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomiton:

Hej en lim flaska med snabb lim typ exbloderade nära min skärm så har fått små droppar av lim på min skärm. så nu undra jag om det är säkert att använda aciton som man tar bort nagerlak med på skärmen. Eller kommer det skadda skärmen?

Aceton löser bland annat upp en del plastsorter så det ska du nog akta dig för att använda. (Iaf utan att noga undersökt vad du har för underlag och beläggningar att göra med.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Aceton löser bland annat upp en del plastsorter så det ska du nog akta dig för att använda. (Iaf utan att noga undersökt vad du har för underlag och beläggningar att göra med.)

Har en http://www.inet.se/produkt/2205978/dell-ultrasharp-23-u2312hm... så det är om den klara det eller inte. men annars finns det nåt annat som man kan använda för att få bort limmet?

Visa signatur

| CPU: Intel core i5-3570k 3.4GHz | H100 CPU kylare | GPU: Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 GAMING 6GB | OS: Windows 7 Home pre 64bit | DDR3 4Gb ram | Moderkort: MSI Z77IA-E53 |Skärm: Dell U2312HM 23 | Chassi: NZXT H440W Silent Ultra White |PSU: Corsair TX850 | SSD 1: EVO Basic 840-Series 250GB | SSD 2: 60GB | HDD 1: Seagate 1TB | HDD 2: Lacia 1TB | HDD 3: 3TB WD Red |

Permalänk

Absolut inget alkohol på skärmen det kommer förstöra den totalt, det finns bara speciella skärm rengörings produkter du kan använda. Men lim fäster inte bra på plast kanske kan du skrapa bort det försiktigt?

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nomiton:

Har en http://www.inet.se/produkt/2205978/dell-ultrasharp-23-u2312hm... så det är om den klara det eller inte. men annars finns det nåt annat som man kan använda för att få bort limmet?

Jag skulle inte använda aceton iaf. Hade varit en annan sak om du hade glas. Det är nog lite körd oavsett vad du gör, anti-glare behandlingen lär släppa och du får fläckar där limmet har suttit. Har hört att man kan gnugga lite försiktigt med Tea tree olja, vet inte om det fungerar med annan olja.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Absolut inget alkohol på skärmen det kommer förstöra den totalt, det finns bara speciella skärm rengörings produkter du kan använda. Men lim fäster inte bra på plast kanske kan du skrapa bort det försiktigt?

TS har väl visserligen inte sagt uttryckligen vad det är för lim egentligen men "superlim", "snabblim" samt att det uppenbarligen är så lättflytande att det kan stänka på det där viset får mig att anta att det handlar om cyanakrylat. Detta funkar såvitt jag vet, tyvärr för TS del, bra på plast.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Absolut inget alkohol på skärmen det kommer förstöra den totalt, det finns bara speciella skärm rengörings produkter du kan använda. Men lim fäster inte bra på plast kanske kan du skrapa bort det försiktigt?

Jag har testat att skrapa bort det men tyvärr så får jag inte bort det.

Skrivet av evil penguin:

TS har väl visserligen inte sagt uttryckligen vad det är för lim egentligen men "superlim", "snabblim" samt att det uppenbarligen är så lättflytande att det kan stänka på det där viset får mig att anta att det handlar om cyanakrylat. Detta funkar såvitt jag vet, tyvärr för TS del, bra på plast.

Det är Biltemas Superlim.

Visa signatur

| CPU: Intel core i5-3570k 3.4GHz | H100 CPU kylare | GPU: Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 GAMING 6GB | OS: Windows 7 Home pre 64bit | DDR3 4Gb ram | Moderkort: MSI Z77IA-E53 |Skärm: Dell U2312HM 23 | Chassi: NZXT H440W Silent Ultra White |PSU: Corsair TX850 | SSD 1: EVO Basic 840-Series 250GB | SSD 2: 60GB | HDD 1: Seagate 1TB | HDD 2: Lacia 1TB | HDD 3: 3TB WD Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomiton:

Det är Biltemas Superlim.

http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Superlim-362447/ detta? I så fall är det iaf cyanoakrylat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Superlim-364831/

denna?

Är det mycket på skärmen eller så det är störande? försöka med ngt skärmputsmedel men annars är det nog rätt kört

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Yes det är det där.

Visa signatur

| CPU: Intel core i5-3570k 3.4GHz | H100 CPU kylare | GPU: Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 GAMING 6GB | OS: Windows 7 Home pre 64bit | DDR3 4Gb ram | Moderkort: MSI Z77IA-E53 |Skärm: Dell U2312HM 23 | Chassi: NZXT H440W Silent Ultra White |PSU: Corsair TX850 | SSD 1: EVO Basic 840-Series 250GB | SSD 2: 60GB | HDD 1: Seagate 1TB | HDD 2: Lacia 1TB | HDD 3: 3TB WD Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Superlim-364831/

denna?

Är det mycket på skärmen eller så det är störande? försöka med ngt skärmputsmedel men annars är det nog rätt kört

Igentligen är det inte så störande för det är två små fläkar så om du inte tänker på det så gör det inget. Ville bara veta om det fanns nåt sett at få bort det.

Visa signatur

| CPU: Intel core i5-3570k 3.4GHz | H100 CPU kylare | GPU: Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 GAMING 6GB | OS: Windows 7 Home pre 64bit | DDR3 4Gb ram | Moderkort: MSI Z77IA-E53 |Skärm: Dell U2312HM 23 | Chassi: NZXT H440W Silent Ultra White |PSU: Corsair TX850 | SSD 1: EVO Basic 840-Series 250GB | SSD 2: 60GB | HDD 1: Seagate 1TB | HDD 2: Lacia 1TB | HDD 3: 3TB WD Red |

Permalänk
Medlem

Om det är små prickar kan du ju testa med en nål doppad i aceton (aceton löser cyanoakrylat lim).
Men vad försiktig så att du inte spiller över på själva skärmytan.
Lägg skärmen ner om du skall testa dock ifall det rinner

Permalänk

Definitivt inte lätt att få bort. Jag är nyfiken på hur limmet kunde explodera..

Visa signatur

/Tomma tunnor skramlar mest/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeWendt:

Definitivt inte lätt att få bort. Jag är nyfiken på hur limmet kunde explodera..

saxat från biltemas hemsida:

Superlim
Drygt och snabbverkande. För icke porösa material som plast, stål, gummi, keramik och glas. Transparent.

Bruksanvisning:
Skruva av pipen och punktera tuben (utan att klämma på den) med spetsen på hatten. OBS! Risk att lim kan spruta ut. Skruva tillbaka pipen.
Se till att limytorna är rena och avfettade.
Applicera ett mycket tunt lager lim på den ena ytan. (Superlimmet rinner mycket lätt, nästan utan att man behöver trycka på tuben).
Pressa samman ytorna under några sekunder.
Avlägsna överflödigt lim på pipen och skruva fast hatten.
Förvara limmet på en torr, sval och mörk plats. Cyanoakrylat. Varning. Kan snabbt klistra samman hud och ögon. Vid sammanklistring av hud: Drag inte, utan bänd försiktigt isär - enklast i ljummet vatten med ett trubbigt föremål

Dold text

försök pilla bort det väldigt försiktigt eller låt det vara där, använd absolut inget annat än rengöring anpassad för LCD skärmar men det hjälper inte i detta fallet precis

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om det är små prickar kan du ju testa med en nål doppad i aceton (aceton löser cyanoakrylat lim).
Men vad försiktig så att du inte spiller över på själva skärmytan.
Lägg skärmen ner om du skall testa dock ifall det rinner

Jag tycker det där låter fruktansvärt vanskligt...

Skrivet av TobbeWendt:

Definitivt inte lätt att få bort. Jag är nyfiken på hur limmet kunde explodera..

Om jag skulle gissa så har steg 1 i Biltemas instruktioner gått fel ("Skruva av pipen och punktera tuben (utan att klämma på den) med spetsen på hatten. OBS! Risk att lim kan spruta ut. Skruva tillbaka pipen.")

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Pröva kemiskt ren bensin. Tror inte att det skadar skärmen men däremot knske inte får bort limmet heller. Alternativt T-röd? Absolut inte aceton iaf då det är frätande.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nomiton:

Hej en lim flaska med snabb lim typ exbloderade nära min skärm så har fått små droppar av lim på min skärm. så nu undra jag om det är säkert att använda aciton som man tar bort nagerlak med på skärmen. Eller kommer det skadda skärmen?

Jag fick bort tuggummi från ungarnas Samsung-tv med nagellacks remover, kommer inte ihåg om det var med eller utan aceton dock. Själva panelen tålde det men plastramen runt panelen tålde det inte så där blev det en permanent fläck. Men det betyder ju inte att just din skärm klarar av det. Dell borde veta vad det är för typ av material och då kan man ju enkelt kolla om det tål det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Isopropanol eller isopropyl alkohol. Använder det för moderkort då det är skonsamt men om det fungerar på lim vet jag ej.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Troligen är det kört.

Aceton kan fungera om inte limmet härdat klart.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Pröva kemiskt ren bensin. Tror inte att det skadar skärmen men däremot knske inte får bort limmet heller. Alternativt T-röd? Absolut inte aceton iaf då det är frätande.

Aceton är inte frätande.

Men, "Aceton är ett mycket bra lösningsmedel med förmåga att lösa många plaster, fetter, oljor samt organiska föreningar i allmänhet"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aceton

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Testa att gnugga med olivolja det brukar lösa upp superlim, ta inte för mycket så det rinner. När limmet är borta så putsar du bort oljan med diskmedel och lite vatten