Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Hedersmedlem

Om man ska ta Julie Larson- Greens uttalande bokstavligt säger han på ett sätt att "MS tycker att Google egentligen är på rätt spår med ChromeOS konceptet, men de är kanske för fragmenterade i och med att de både har Android och ChromeOS" (fast de kör ju i grunden också samma kärna och bas).

Fast det kan å andra sidan bara vara massa buzz för att skapa intresse kring produkterna.

Edit/tillägg:

Det hela är ju också en tolkningsfråga av vad detta och tidigare liknande uttalanden i praktiken betyder. Självklart har MS haft tekniska nackdelar i och med sin ganska fragmenterade produktlinje. Det har ju tidigare förts fram argument för att en av nyckelbitarna i att Apple fick ordning på sina produkter och hann ut tidigare på marknaden för s k smarta telefoner berodde på att de löste flera tekniska problem genom att integrera kod ifrån FreeBSD.

Android har på liknande sätt haft mycket gemensamt med det övriga linux-ekosystemet och än mer sedan Google valt att frångå den första modellen av in-house arbete med en egen modifierad linux-kärna. Som jag förstår det handlar det om att tjäna tid och resurser, och därför skapa förutsättningar att reagera snabbt nog på denna rörliga marknad.

s/han/hon
Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Om man ska ta Julie Larson- Greens uttalande bokstavligt säger han på ett sätt att "MS tycker att Google egentligen är på rätt spår med ChromeOS konceptet, men de är kanske för fragmenterade i och med att de både har Android och ChromeOS" (fast de kör ju i grunden också samma kärna och bas).

Fast det kan å andra sidan bara vara massa buzz för att skapa intresse kring produkterna.

Edit/tillägg:

Det hela är ju också en tolkningsfråga av vad detta och tidigare liknande uttalanden i praktiken betyder. Självklart har MS haft tekniska nackdelar i och med sin ganska fragmenterade produktlinje. Det har ju tidigare förts fram argument för att en av nyckelbitarna i att Apple fick ordning på sina produkter och hann ut tidigare på marknaden för s k smarta telefoner berodde på att de löste flera tekniska problem genom att integrera kod ifrån FreeBSD.

Android har på liknande sätt haft mycket gemensamt med det övriga linux-ekosystemet och än mer sedan Google valt att frångå den första modellen av in-house arbete med en egen modifierad linux-kärna. Som jag förstår det handlar det om att tjäna tid och resurser, och därför skapa förutsättningar att reagera snabbt nog på denna rörliga marknad.

Jag förstår inte så mycket av det här inlägget. Till exempel är Julie Larson-Green är en kvinna, inte en man. Hur man kan tolka det här uttalandet som så att Microsoft tycker att Google är på rätt spår förstår jag inte riktigt heller. Microsoft är dock garanterat avundsjuka på Googles framgångar med Android.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag förstår inte så mycket av det här inlägget. Till exempel är Julie Larson-Green är en kvinna, inte en man. Hur man kan tolka det här uttalandet som så att Microsoft tycker att Google är på rätt spår förstår jag inte riktigt heller. Microsoft är dock garanterat avundsjuka på Googles framgångar med Android.

Det är apple med all sannorlikhet också. Fast de maskerar det genom att hävda att "de inte är ute efter marknadsdominans"... Nej visst... Surt sa räven säger jag, och det är säkert inte därför de släppte en "budgetlur" för några hundringar billigare.

Dock är det inte möjligt för Microsoft att bli som google, eller apple. Båda företagen har en underdog-status hos sina frivilliga användare som Microsoft nog har mycket svårt att någonsin få.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Jag förstår inte så mycket av det här inlägget. Till exepmel är Julie Larson-Green är en kvinna, inte en man. Hur man kan tolka det här uttalandet som så att Microsoft tycker att Google är på rätt spår förstår jag inte riktigt heller. Microsoft är garanterat avundsjuka på Googles framgångar med Android, det håller jag med om.

Ah, det må väl ändå vara förlåtet att i hastigheten skriva "han" istället för "hon", speciellt då det är ganska uppenbart att det är en kvinna. Men jag ska genast redigera det ovan för att göra inlägget mycket mer förståeligt!

Det jag syftar på är att alla de stora - Apple, Google och Microsoft - rör sig mot att begränsa det ganska öppna koncept som PC har varit. ChromeOS minskar träffytan väsentligt genom att, luddigt uttryckt, ytterst lite körs direkt i operativsystem. Livebild för ChromeOS ligger under 1GB. När därför Julie säger: "But, it also comes at the cost of flexibility. So we believe in that vision and that direction and we're continuing down that path", ger det åtminstone mig en känsla av att MS är ute efter något liknande. MS strävar också efter att erbjuda s k molntjänster, vilket för många användare minskar kravet på tunga installerade program.

I början skrev flera MS-trogna skribenter ner ChromeOS rejält, just för att det saknade flexibilitet och krävde uppkoppling. I och med att ChromeOS fått mer offline funktionalitet är väl ändå inte gapet mellan det Julia talar om så väldigt långt ifrån vad Google redan har i ChromeOS?

I ett tidigare inlägg skrev du själv om att Windows i dess olika varianter delar samma kärna. Därför skrev jag att det i sig är logiskt eftersom deras konkurrenter kunnat dra nytta av just en sådan enhetlig bas en längre tid: Apple med Darwin och Google med Linux. I det här avseendet låg MS flera år efter och jag misstänker att det förklarar en del av den förlorade tiden, samtidigt som det säkert kostat en hel del att behöva sprida resurser för flera produktlinjer.

Permalänk
Medlem

Ni kan ju ta och läsa artikeln innan ni kommenterar. Som Julie själv säger handlar det om en merging mellan RT och WP vilket är ganska naturligt, så var det med det.
Vi kommer alltså fortsättningsvis, fom 2015, ha en "mobil" version av Windows (fd RT och WP) samt en "big Windows" för bärbara och de få stationära som överlevt främst på företagsmarkanden.

Jämförelser med Google och deras skräp-OS är helt irrelevanta. Man kan säga både det ena och det andra om Microsoft men prostituera sig som Google gjort kommer ni aldrig få se Microsoft göra.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reefer:

Ni kan ju ta och läsa artikeln innan ni kommenterar. Som Julie själv säger handlar det om en merging mellan RT och WP vilket är ganska naturligt, så var det med det.
Vi kommer alltså fortsättningsvis, fom 2015, ha en "mobil" version av Windows (fd RT och WP) samt en "big Windows" för bärbara och de få stationära som överlevt främst på företagsmarkanden.

Jämförelser med Google och deras skräp-OS är helt irrelevanta. Man kan säga både det ena och det andra om Microsoft men prostituera sig som Google gjort kommer ni aldrig få se Microsoft göra.

Var står det?

Microsoft har pratat om en unifierad Windows Store mellan Windows och Windows Phone, så det talar lite emot den teorin. Jag tror att det handlar om att göra allt till ett Windows, men det är möjligt att man börjar med att smälta ihop två av tre.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Var står det?

Microsoft har pratat om en unifierad Windows Store mellan Windows och Windows Phone, så det talar lite emot den teorin. Jag tror att det handlar om att göra allt till ett Windows, men det är möjligt att man börjar med att smälta ihop två av tre.

"Under sitt tal säger Julie Larson-Green att det alltid kommer att behövas ett ”stort” Windows samt en mer mobil version som inte är lika flexibel – "

http://www.idg.se/2.1085/1.535417/microsoft-vill-minska-antal...

Så om vi får tro på vad hon säger så lär skrivbordsversionen finnas kvar. "Alltid" är ett hyffsat definitivt begrepp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

OK
Om Microsoft nu kommit på den goda iden att Mobil-OS och Surfplatte-OS kan vara en och samma.
Stämmer dessutom ryktena om ett Win8.2 med ett mera Win7 stuk i för stationära och bärbara datorer.
Kanske Microsoft är på banan igen.

Då är bara en fråga kvar, hur mycket bloatware och reklam kommer det finnas i framtida desktop versioner av Windows?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

"Under sitt tal säger Julie Larson-Green att det alltid kommer att behövas ett ”stort” Windows samt en mer mobil version som inte är lika flexibel – "

http://www.idg.se/2.1085/1.535417/microsoft-vill-minska-antal...

Så om vi får tro på vad hon säger så lär skrivbordsversionen finnas kvar. "Alltid" är ett hyffsat definitivt begrepp.

Nu vill jag verkligen se det där talet själv, för så där lät det inte i Verge-artikeln.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reefer:

Ni kan ju ta och läsa artikeln innan ni kommenterar. Som Julie själv säger handlar det om en merging mellan RT och WP vilket är ganska naturligt, så var det med det.
Vi kommer alltså fortsättningsvis, fom 2015, ha en "mobil" version av Windows (fd RT och WP) samt en "big Windows" för bärbara och de få stationära som överlevt främst på företagsmarkanden.

Jämförelser med Google och deras skräp-OS är helt irrelevanta. Man kan säga både det ena och det andra om Microsoft men prostituera sig som Google gjort kommer ni aldrig få se Microsoft göra.

Nu bryr jag mig inte om att diskutera ditt omdöme, för "skräp" hör man ifrån alla läger om något, däremot undrar jag vad du avser med "prostituera sig som Google". Till vem har Google närmast korrupt betalat för vad? Jag är ingen stor pro-Google snubbe, så det har inte med det att göra, men jag förstår inte riktigt vad du syftar på.

Skrivet av strejf:

Nu vill jag verkligen se det där talet själv, för så där lät det inte i Verge-artikeln.

Jag håller med dig om detta strejf. Efter att ha sökt efter även annat material är det bara att konstatera tolkningsmöjligheterna är många. Några är uttryckliga på det Reefer menar, medan andra kanske felaktigt drar helt andra växlar. Viss nyhetsrapportering uttrycker det så här:

Citat:

She sees the future times as different since the three Windows operating systems will have coalesced into a unitary platform.

Edit: tillägg

Personligen tror jag mest på varianten att WP och RT går ihop. Här är för övrigt hela intervjun: http://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=http://www.m...

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag läst det hela och det är verkligen upp till tolkning vad hon menar. Jag skulle säga att intervjun inte har substans nog att i sig utgöra grund för att kunna dra några stora slutsatser.

Hon säger om RT att "We should not have called it Windows", och i så fall kan vi dra alla möjliga slutsatser om kommande namnbyten på flera produkter. Det är mycket annat hon är inne på i generella ordalag som att synkronisera och förbättra samarbetet inom MS:

Citat:

It's all new for us. So really it can't be just be us saying we're going to be One Microsoft and then divide into these different functional teams. You have to actually put in the ecosystem, or the things in place that will make it real, the new lines of communication, new lines of accountability, new ways of decision making. And we're doing all of that.

Det ser ut som det skrivits för många artiklar baserat på den här intervjun. Bäst att ta med de inledande orden innan intervjun börjar:

Citat:

As my IR role I'm taking today, during this presentation Julie may make forward-looking statements which are predictions, projections, or other statements about future events. These statements are based on current expectations and assumptions that are subject to risks and uncertainties. Actual results can materially differ. Microsoft does not undertake any duty to update any forward-looking statements.

Permalänk
Medlem

En portabel/"Windows 8"-variant (tillgänglig för alla sorters enheter) och en desktop/"Windows 7"-variant låter som en bra och inte helt orimlig lösning. Jag kan inte se hur de skulle kunna slå ihop allt till en enda produkt. Det skulle antingen göra desktop-användare helt förlamade eller innebära att mobilanvändare har ett OS där hälften av koden är helt irrelevant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av L'ombra:

En portabel/"Windows 8"-variant (tillgänglig för alla sorters enheter) och en desktop/"Windows 7"-variant låter som en bra och inte helt orimlig lösning. Jag kan inte se hur de skulle kunna slå ihop allt till en enda produkt. Det skulle antingen göra desktop-användare helt förlamade eller innebära att mobilanvändare har ett OS där hälften av koden är helt irrelevant.

Ungefär så Apple löser det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Det finns enligt mig ingen anledning alls att ha mer än en version av Windows. Gränssnittet kan se helt olika ut på allihop ändå, även om det förstås är bättre om det är så likt som möjligt då det blir lättare att hoppa mellan de olika enheterna.

Det finns många stora fördelar med att bara ha ett Windows. Lättare att underhålla för Microsoft = snabbare utveckling. Programutvecklare slipper programmera samma program flera gånger. En enhetlig Windows Store för allt från telefoner till stationära gör det möjligt för konsumenterna att köpa/hämta på ett ställe och kunna använda på alla Microsoft-enheter.

Jag är faktiskt lite besviken över at Xbox One verkar vara ytterligare en variant.

Vad jag förstår fungerar redan Ubuntu Touch så? Ett OS, många funktioner.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Hon säger om RT att "We should not have called it Windows

Hah... Lustigt... Det där har jag sagt hela tiden och fått motta hugg och slag från alla möjliga håll, men nu kommer det alltså från Microsofts kronprinsessa herself.

Fan vet hur många miljarder Microsoft förlorat på grund av förvirringen som det har skapat.

Det naturliga blir väl att slå ihop WP och RT, byta namn på produkterna och kalla namnbytet ett naturligt steg i sammanslagningen av produkterna. Sedan gör det väl inget om man fortfarande kan köra "Microsoft fullscreen with verry little information on a very large screen area" eller vad de nu väljer att kalla det på Windows, men det vore otroligt skönt om det fick en betydligt mindre central roll än vad det har idag.

Har har varit nervös för utveckligen men det verkar endå som det börjar rätta till sig nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Hah... Lustigt... Det där har jag sagt hela tiden och fått motta hugg och slag från alla möjliga håll, men nu kommer det alltså från Microsofts kronprinsessa herself.

Fan vet hur många miljarder Microsoft förlorat på grund av förvirringen som det har skapat.

Det naturliga blir väl att slå ihop WP och RT, byta namn på produkterna och kalla namnbytet ett naturligt steg i sammanslagningen av produkterna. Sedan gör det väl inget om man fortfarande kan köra "Microsoft fullscreen with verry little information on a very large screen area" eller vad de nu väljer att kalla det på Windows, men det vore otroligt skönt om det fick en betydligt mindre central roll än vad det har idag.

Har har varit nervös för utveckligen men det verkar endå som det börjar rätta till sig nu.

Något som gjorde RT mer förvirrande var ju att skrivbordet fanns kvar men egentligen bara användes till Officepaketet. Nu sägs Microsoft jobba på en Modern-UI-variant av Officepaketet och borde då kunna plocka bort skrivbordet i Windows RT. Det tror jag skulle göra det hela mindre förvirrande.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det finns enligt mig ingen anledning alls att ha mer än en version av Windows. Gränssnittet kan se helt olika ut på allihop ändå, även om det förstås är bättre om det är så likt som möjligt då det blir lättare att hoppa mellan de olika enheterna.

Det finns många stora fördelar med att bara ha ett Windows. Lättare att underhålla för Microsoft = snabbare utveckling. Programutvecklare slipper programmera samma program flera gånger. En enhetlig Windows Store för allt från telefoner till stationära gör det möjligt för konsumenterna att köpa/hämta på ett ställe och kunna använda på alla Microsoft-enheter.

Jag är faktiskt lite besviken över at Xbox One verkar vara ytterligare en variant.

Vad jag förstår fungerar redan Ubuntu Touch så? Ett OS, många funktioner.

Jo precis. Ett enhetligt Windows med ett huvudgränssnitt och ett par till alternativa gränssnitt på datorer för de som vill ha/behöver dem. Ubuntu touch fungerar så i teorin men i praktiken så fungerar det väl sådär vad jag förstått.

XBone kommer inte att ha samma gränssnitt, inte när den kommer i alla fall, men det är liknande och det kan bli så att det blir default på stora skärmar som teve-apparater även för vanliga Windows. Jag tycker "Metro" fungerar bra på en stor skärm (TV) men XBones gränssnitt är ju mer anpassat att styras med mindre precision osv. som en handkontroll innebär (för att inte nämna "vift-styrningen" med kinect) vilket också gör att det fungerar bättre med exempelvis en fjärrkontroll.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Något som gjorde RT mer förvirrande var ju att skrivbordet fanns kvar men egentligen bara användes till Officepaketet. Nu sägs Microsoft jobba på en Modern-UI-variant av Officepaketet och borde då kunna plocka bort skrivbordet i Windows RT. Det tror jag skulle göra det hela mindre förvirrande.

Ja, absolut. Ser ingen anledning till skrivbord på RT-varianten, utan det har nog mest varit en abrovink för att de inte varit helt färdiga med touch-varianten av Office.

Det jag tycker är positivt är att Microsoft tycks börja förstå att skrivbordsoperativet Windows och deras mobila lösning inte har någonting gemensamt och lyckas bäst om de utvecklas var för sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finns enligt mig ingen anledning alls att ha mer än en version av Windows. Gränssnittet kan se helt olika ut på allihop ändå, även om det förstås är bättre om det är så likt som möjligt då det blir lättare att hoppa mellan de olika enheterna.

Det finns många stora fördelar med att bara ha ett Windows. Lättare att underhålla för Microsoft = snabbare utveckling. Programutvecklare slipper programmera samma program flera gånger. En enhetlig Windows Store för allt från telefoner till stationära gör det möjligt för konsumenterna att köpa/hämta på ett ställe och kunna använda på alla Microsoft-enheter.

Visst om man kan använda samma kärna så för all del. Nu är jag inte så insatt i hur det fungerar under huven, men det handlar väl om stöd för helt olik hårdvara? Samt att om det ska göras två helt (ska det va nån halvdan portning så kan det kvitta) olika gränssnitt så lär mycket tid gå åt till det ändå. Men okej, jag bryr mig inte om huruvida de vill använda samma produkt/namn för två olika gränssnitt, bara vi får ett desktop-OS/UI som är designat för just det, utan kompromisser för portabla enheter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Bugar och bockar för det oerhörda arbetet du lagt ner på att hitta och framföra all denna fakta om Windows 8 (och 8.1).

Delvis tack vare den här tråden övervägde jag att skaffa Windows 8 tll nya datorn, och oh vad nöjd jag är!
Jag tycker inte att det är speciellt stor skillnad mot W7 rent användarmässigt. Det enda jag kommer på såhär från tomma intet är starmenyn, och allting jag använde där kommer jag åt enklare med "Windowsknappen+S" (sök) i Windows 8.

När man lärt sig använda startskärmen, vilket tar några dagar att vänja sig vid, så är alla program väldigt lättillgängliga tack vare den här.

Vill bara säga tack för att du lagt ner tid på det här. Väldigt bra info och många fina tips!

Visa signatur

MB Asus Z87-A CPU i5 4670k [I](Noctua NH-U12S)[/I] GPU MSI GTX 780 Twin Frozr IV PSU be quiet! L8 630W RAM 8GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SugarRay:

Bugar och bockar för det oerhörda arbetet du lagt ner på att hitta och framföra all denna fakta om Windows 8 (och 8.1).

Delvis tack vare den här tråden övervägde jag att skaffa Windows 8 tll nya datorn, och oh vad nöjd jag är!
Jag tycker inte att det är speciellt stor skillnad mot W7 rent användarmässigt. Det enda jag kommer på såhär från tomma intet är starmenyn, och allting jag använde där kommer jag åt enklare med "Windowsknappen+S" (sök) i Windows 8.

När man lärt sig använda startskärmen, vilket tar några dagar att vänja sig vid, så är alla program väldigt lättillgängliga tack vare den här.

Vill bara säga tack för att du lagt ner tid på det här. Väldigt bra info och många fina tips!

Jag håller med, tusen tack! Jag har precis gått över till Windows 8.1. Mycket nöjd! Funktionen som fick mig att gå över vart möjligheten att använda samma skrivbordsbakgrund i desktop/metro. Det känns mer som ett operativsystem istället för 2. Det blir som en overlay som agerar startmeny! Det tar ett par dagar att komma in i metro samt alla snabb knappar etc men det är som en dröm nu när allt sitter.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SugarRay:

Bugar och bockar för det oerhörda arbetet du lagt ner på att hitta och framföra all denna fakta om Windows 8 (och 8.1).

Delvis tack vare den här tråden övervägde jag att skaffa Windows 8 tll nya datorn, och oh vad nöjd jag är!
Jag tycker inte att det är speciellt stor skillnad mot W7 rent användarmässigt. Det enda jag kommer på såhär från tomma intet är starmenyn, och allting jag använde där kommer jag åt enklare med "Windowsknappen+S" (sök) i Windows 8.

När man lärt sig använda startskärmen, vilket tar några dagar att vänja sig vid, så är alla program väldigt lättillgängliga tack vare den här.

Vill bara säga tack för att du lagt ner tid på det här. Väldigt bra info och många fina tips!

Skrivet av Kvickstick:

Jag håller med, tusen tack! Jag har precis gått över till Windows 8.1. Mycket nöjd! Funktionen som fick mig att gå över vart möjligheten att använda samma skrivbordsbakgrund i desktop/metro. Det känns mer som ett operativsystem istället för 2. Det blir som en overlay som agerar startmeny! Det tar ett par dagar att komma in i metro samt alla snabb knappar etc men det är som en dröm nu när allt sitter.

Tack! Alltid kul att få beröm. Nu väntar vi bara på vad nästa version kommer med för skoj nyheter

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Tack för en väldigt tydlig och välformulerad tråd! Du förtjänar verkligen beröm för ansträngningen! Jag har själv legat i valet å kvalet till att skaffa Windows 8.1 men tack vare denna tråd är jag nu så nyfiken att jag måste testa! I värsta fall är det bara att gå tillbaka till Win 7, fattar inte varför vissa blir så arga. Så farligt är det inte

Visa signatur

Bygglogg: BitFenix Phenom M| Phantom Project
Chassi: Bitfenix Phenom M | Moderkort: Asus Z87 Gryphon | CPU: Intel i5 4670K | GPU: MSI GTX770 2Gb OC | RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 2x8GB | SSD: Samsung 840 EVO 256Gb | PSU: Corsair CX750W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theBigBadBacon:

Tack för en väldigt tydlig och välformulerad tråd! Du förtjänar verkligen beröm för ansträngningen! Jag har själv legat i valet å kvalet till att skaffa Windows 8.1 men tack vare denna tråd är jag nu så nyfiken att jag måste testa! I värsta fall är det bara att gå tillbaka till Win 7, fattar inte varför vissa blir så arga. Så farligt är det inte

Tack för det. Punkt 35 är en av mina absoluta favoriter som handlar om hårdvaruaccelererad grafik. Jag har uppdaterat den nu med en bild men det finns fler bilder och information att hämta på http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/07/23/hardware-accele...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Synd att montera iso inte längre fungerar i nio fall av tio med W8.1 vilket fungerade utmärkt i w8.

Visa signatur

Är absolut emot reklam för Online Kasino på Swecklockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av john1960:

Synd att montera iso inte längre fungerar i nio fall av tio med W8.1 vilket fungerade utmärkt i w8.

Vad är det för filer du försöker montera? Jag har inte stött på detta problem alls nämligen.

Permalänk
Avstängd

Spelar nästan ingen roll vad det är för iso-filer. Fick köpa Daemon tool för att kicka igång det hela. Just denna ISO är ett grafik-demo av ett spel.

Visa signatur

Är absolut emot reklam för Online Kasino på Swecklockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av john1960:

Spelar nästan ingen roll vad det är för iso-filer. Fick köpa Daemon tool för att kicka igång det hela. Just denna ISO är ett grafik-demo av ett spel.

Kolla vad systemloggen säger. samt application ect

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hade även jag problem med vissa iso filer i 8.1 som fungerade bra i 8.