Permalänk
Medlem

Switch/router, dela med granne

Hej nätverkare!

Jag känner att jag pysslat med nätverk men har egentligen ingen koll alls. Jag har för tillfället ADSL med två WLAN-routrar men ska snart skicka tillbaka den som tillhör bredbandsbolaget och börjar köra på fiber som jag fått indraget i huset. Tanken är att dela denna på två hushåll, det vill säga att ha en switch/router i källaren och en WLAN-router på våningsplanet.

Så vad jag undrar är vad jag ska ha i källaren. Då jag inte vill att min granne ska kunna ha åtkomst till mitt hemnätverk så måste jag kunna splitta vår trafik på något sätt. Antingen då om det finns en enkel switch som kan dela upp allt i två utan att erbjuda något samspel mellan de båda eller en router/switch som ger mig ett hemnätverk men där jag kan dedikera en port åt grannen och hålla den utanför gemenskapen. Jag är även öppen för fler förslag så klart, att erkänna min okunskap på området har jag inga problem med

Tacksam för hjälp! (gärna svar idag på black friday om det finns något billigt och vettigt alternativ )

edit: Kom på att om jag kan strypa grannens port så han inte får mer än 50% av bandbredden så vore det inte fel heller

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Är inte helt hundra på har tänkt men du borde kolla in en switch med stöd för vlan så hamnar ni på olika nätverk eller så kan du köra en dator imellan som agerar router och delar nätverket mellan er. Men skulle gissa på att det finns privata routrar som kan dela upp nätverk på olika adress rymder med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok, ska söka på det imorgon. Tack för tipset. Switch med vlan låter vettigt och förhoppningsvis inte så dyrt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Köp en MikroTik/RouterBOARD RB750GL och koppla in den i källaren, dra sedan en kabel upp till dig och en kabel upp till din granne. I era bostäder ansluter ni en switch till kabeln från källaren och i switchen kopplar ni sedan in eventuell accesspunkt (istället för router med wifi) samt alla andra enheter som ska ha internet.

Routern klarar av massvis med anslutningar, det kan va bra att känna till då det är det som brukar vara flaskhalsen för routrar från t.ex. D-link eller Netgear. Routern klarar även av att ge varje fysisk port ett eget lokalt nät, d.v.s. att du och grannen inte kommer åt varandras nätverk. Routern klarar även av att begränsa hastigheten på varje fysisk port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Köp en MikroTik/RouterBOARD RB750GL och koppla in den i källaren, dra sedan en kabel upp till dig och en kabel upp till din granne. I era bostäder ansluter ni en switch till kabeln från källaren och i switchen kopplar ni sedan in eventuell accesspunkt (istället för router med wifi) samt alla andra enheter som ska ha internet.

Routern klarar av massvis med anslutningar, det kan va bra att känna till då det är det som brukar vara flaskhalsen för routrar från t.ex. D-link eller Netgear. Routern klarar även av att ge varje fysisk port ett eget lokalt nät, d.v.s. att du och grannen inte kommer åt varandras nätverk. Routern klarar även av att begränsa hastigheten på varje fysisk port.

Den låter ju riktigt vettig. Då kan jag kanske utveckla min tanke lite.

En port ska gå till grannen och då inte synas för mig och han ska inte se det som är inkopplat på övriga portar. En port får gå till en router (som används som accesspunkt redan idag), en till en nätverksskrivare och sedan arbetsdator. Har fler anslutningar som skulle vilja trådas också men det går nog att lösa.

Eller är det bättre att ha ytterligare en switch till dessa saker (och då kunna få ännu fler portar) och bara dela upp mellan mig och granne med den du länkade?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

...Eller är det bättre att ha ytterligare en switch till dessa saker (och då kunna få ännu fler portar) och bara dela upp mellan mig och granne med den du länkade?

Jag rekommenderar att du sätter ett starkt lösenord på routern i källaren (så att du är den enda som är admin) och drar en kabel till respektive bostad. I varje bostad ansluter ni en switch till kabeln från källaren. Därefter ansluter ni alla enheter som behöver internet i era bostäder. Har du en router sedan tidigare så inaktiverar du helt enkelt DHCP-funktionen i denna och ansluter den till din switch via en LAN-port.

Har du frågor angående hur eller varför man inaktiverar DHCP-funktionen i din nuvarande router så får du fråga så skall vi hjälpa dig.

Tips på en bra och billig switch är D-Link DGS-1008D. Jag har 4st sedan ett par år tillbaka och har inte haft problem överhuvudtaget. Jag får ut 950Mbit/s+ i mitt lokala nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Jag rekommenderar att du sätter ett starkt lösenord på routern i källaren (så att du är den enda som är admin) och drar en kabel till respektive bostad. I varje bostad ansluter ni en switch till kabeln från källaren. Därefter ansluter ni alla enheter som behöver internet i era bostäder. Har du en router sedan tidigare så inaktiverar du helt enkelt DHCP-funktionen i denna och ansluter den till din switch via en LAN-port.

Har du frågor angående hur eller varför man inaktiverar DHCP-funktionen i din nuvarande router så får du fråga så skall vi hjälpa dig.

Tips på en bra och billig switch är D-Link DGS-1008D. Jag har 4st sedan ett par år tillbaka och har inte haft problem överhuvudtaget. Jag får ut 950Mbit/s+ i mitt lokala nätverk.

Hej igen!

Nu har jag fått min fiberanslutning och det går fort! Fördelningen mellan mig och grannen blir inte förrän om någon månad men för att få det att fungera hemma behöver jag en router. Den du länkade verkar ju ha det som behövs men jag funderar på hur det är med de jag kan handla i butik här. Syftar på ASUS RT-N56U. Den skulle ge fördelen med att ha ett trådlöst nätverk i källaren så jag slapp dra kablar där. Vet du eller någon annan om den klarar av att ge olika nätverk till de olika portarna? Bandbreddsbegränsning är inte lika viktigt som möjligheten att splitta de två nätverken.

Har en rabattkod på 100 kr som går ut imorgon så vore trevligt med snabbt svar. Klarar den inte att splitta nätverken från varandra är den inte intressant, finns andra som klarar det på Netonnet eller Kjell (ja, Kalmar är sparsmakat) eller de stora vitvarukedjorna Elgiganten och Mediamarkt så tipsa gärna om de också.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Hej igen!

Nu har jag fått min fiberanslutning och det går fort! Fördelningen mellan mig och grannen blir inte förrän om någon månad men för att få det att fungera hemma behöver jag en router. Den du länkade verkar ju ha det som behövs men jag funderar på hur det är med de jag kan handla i butik här. Syftar på ASUS RT-N56U. Den skulle ge fördelen med att ha ett trådlöst nätverk i källaren så jag slapp dra kablar där. Vet du eller någon annan om den klarar av att ge olika nätverk till de olika portarna? Bandbreddsbegränsning är inte lika viktigt som möjligheten att splitta de två nätverken.

Har en rabattkod på 100 kr som går ut imorgon så vore trevligt med snabbt svar. Klarar den inte att splitta nätverken från varandra är den inte intressant, finns andra som klarar det på Netonnet eller Kjell (ja, Kalmar är sparsmakat) eller de stora vitvarukedjorna Elgiganten och Mediamarkt så tipsa gärna om de också.

N56U klarar inte det med standardprogramvaran. Det är möjligt att det går med någon custom firmware - jag har inte forskat i det.