Hur mycket bättre är i7 än i5 egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Om vi då jämför dom med hjälp av Amazon.com(dom säljer det mesta, även skräp):

148 fps för intel med pris $425.36
139 fps AMD med pris $169.99

Intel ger 2.87$ / fps
AMD ger 1.22$ / fps
Så AMD ger mer än dubbelt så mycket fps mot intel per dollar. Det verkar rimligt med tanke på intels dåliga kvalitet och superhöga priser.
Skulle någon vilja betala ännu mer så går det säkert att få ännu högre kostnad / fps.

Det där var en otroligt dålig jämförelse, klart 2600k är snordyr när den inte tillverkas längre.
Ska du jämföra sådär så är en Intel I5 4690k det bättre valet.
4690k 1949kr 161 fps = 12.10kr/fps
FX-8350 1729kr 139 fps = 12,43kr/fps
Tog priser på Inet.se

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Spelmässigt märker jag ingen större skillnad mellan min förra 4670K och min nuvarande 3970X. Enda gången det egentligen märktes av var minimum FPS som blev betydligt högre med en i7.

du borde ha lägre fps med den i7an då spelen inte stödjer fler än 4 cores, och den i7an är långsammare per tråd än den i5an.
http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=1921&cmp[]=1799

det är dock logiskt att din minimum fps blir bättre då en 12 core cpu är betydligt mindre känslig för annat skit som startar i bakgrunden, typ antivirus etc.

Skrivet av Citrona:

...så en i7-4790K kommer ligga i topp för 4-kärniga CPUer även om 3-4 år från idag.

inte så troligt då övergången från 22nm till 14nm nästa år borde tillåta högre klockfrekvenser

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nefrums:

du borde ha lägre fps med den i7an då spelen inte stödjer fler än 4 cores, och den i7an är långsammare per tråd än den i5an.
http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=1921&cmp[]=1799

inte så troligt då övergången från 22nm till 14nm nästa år borde tillåta högre klockfrekvenser

Nej, Battlefield 4 och Frostbite kan uttnyttja betydligt mer än 4 kärnor.

Som övergången mellan 32nm och 22nm menar du..?

Nej, det lär inte hända mer än lägre TDP och 5% bättre IPC.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tror du har fått det om bakfoten vilken av dessa 2 tillverkare som har högst kvalitet på sina produkter, finns ju en anledning till varför Intels cpu presterar bättre per clock än vad AMD gör.

Är det så enkelt, bara att öka kvalitén på produkten så får man högre prestanda per automatik.. lol.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, Battlefield 4 och Frostbite kan uttnyttja betydligt mer än 4 kärnor.

kan de verkligen göra det så bra, varfår blir det inte betydligt bättre fps med en nästan dubbelt så kraftig cpu då?

Skrivet av SeF.Typh00n:

Som övergången mellan 32nm och 22nm menar du..?

Nej, det lär inte hända mer än lägre TDP och 5% bättre IPC.

Sant, det kanske är jag som hoppas på för mycket.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nefrums:

kan de verkligen göra det så bra, varfår blir det inte betydligt bättre fps med en nästan dubbelt så kraftig cpu då?

Sant, det kanske är jag som hoppas på för mycket.

Det gör ganska stor skillnad för just Battlefield 4

http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...

Ännu mer i medium-kvalité

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Nefrums:

inte så troligt då övergången från 22nm till 14nm nästa år borde tillåta högre klockfrekvenser

?

45nm Nehalem fanns med grundfrekvens på 3.3GHz och turbo på 3.6GHz, 22nm Haswell ligger på 4.0GHz och 4.4GHz turbo (innan Haswell refresh var det 3.5/3.9GHz). Krympningen till 45nm eller möjligen redan 65nm var de sista vändorna där strömförbrukningen kraftigt reducerades enbart p.g.a. ny tillverkningsnod. 14nm kommer knappast att erbjuda högre frekvenser, för överklockare blev övergången till 32nm->22nm en besvikelse då det blir allt svårare att kyla hot-spots ju mindre tillverkningsnod man kör.

Vid varje krympning nu ökar läckströmmen mer än vinsten i att mindre ström krävs för att ändra tillstånd på transistorer. Effekten detta för med sig är att krympningar numera "bara" gör det möjligt att stoppa in mer funktioner till samma kostnad då priset per transistor fortfarande sjunker för varje nod, men kostnadstrenden är tyvärr också på väg att brytas vilket är anledningen till att många stannat kvar så länge på 28nm som just nu är den billigaste noden i absoluta tal.

Rätt säker på att 14nm initialt kommer ge något lägre klockade CPUer jämfört med Haswell-refresh.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Är det så enkelt, bara att öka kvalitén på produkten så får man högre prestanda per automatik.. lol.

Så skulle man kunna tolka det om man inte tänker efter innan man svarar

Tror innerst inne du förstår vad jag menade i detta fallet även om det ligger lite i det som du skrev.
Spelar ju ingen roll vilken teknik du använder om inte HW på samma gång är kvalitativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Så skulle man kunna tolka det om man inte tänker efter innan man svarar

Tror innerst inne du förstår vad jag menade i detta fallet även om det ligger lite i det som du skrev.
Spelar ju ingen roll vilka teknik du använder om inte HW på samma gång är kvalitativ.

Du har fel.

Edit: För att förtydliga i detta fall.
Kvalité = hållbarhet.
Prestandan = Arkitekturen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Datavetare

Om BF4 kunde använda >4 CPU-kärnor borde FX-8350 klara sig betydligt bättre mot i5-4670. En betydligt enklare förklaring här är att vinsten kommer från att 4960X har mer luft för turbo-frekvens då den kan ha kärnor vilande + 4960X har dubbelt så hög bandbredd mot RAM samt större L3-cache. Men det är rätt dålig utdelning på 85% större L3-cache, 50% fler CPU-kärnor och 100% högre RAM-bandbredd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Du har fel.

Ja men det var ju ett intelligent och givande svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja men det var ju ett intelligent och givande svar.

Lika intelligent som att påstå att kvalitén ger prestanda när prestandan handlar om vald arkitektur. AMD & Intel har samma eller likvärdig kvalité men eftersom Intel har en effektivare arkitektur så har Intels processorer generellt bättre prestanda.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Om BF4 kunde använda >4 CPU-kärnor borde FX-8350 klara sig betydligt bättre mot i5-4670. En betydligt enklare förklaring här är att vinsten kommer från att 4960X har mer luft för turbo-frekvens då den kan ha kärnor vilande + 4960X har dubbelt så hög bandbredd mot RAM samt större L3-cache. Men det är rätt dålig utdelning på 85% större L3-cache, 50% fler CPU-kärnor och 100% högre RAM-bandbredd.

Fast det är tveksamt. Det verkar inte vara specifierat, men har man inte tvingat av Turbo Boost-förbättringar i moderkortet så kommer processorerna köra i full turbo på alla kärnor hela tiden (framförallt för Haswell). Minnesbandbredden för 4960X är högre men har sämre latency och betydligt långsammare cacheminne.

Detta borde då innebära att 4770K är snabbare än 4960X om bara 4 kärnor används.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Själv har jag nyss uppgraderat datorn, funderade på helrenovering, men slutade med ett GTX970 och mer RAM.
Maxar alla spel, min processor svettas inte ens och den är lika gammal som din.
Klocka den lite bara och lägg pengarna på nytt grafikkort! Din plånbok kommer tacka dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 11600k - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Skrivet av Avipt:

Jag ska nu införskaffa mig en ny processor.
Hitta en i7 som verka fräsch men har en polare som påstår att i7 priset inte är värt då i5 och i7 tydligen inte ska vara nån större skillnad.

Jag vill ha en processor som håller i längden då jag vääääldigt sällan byter data delar.

Vad säger ni? Vill ju inte göra ett dåligt köp.

Skillnaden märks typiskt mest i bra trådade applikationer, vilket spel i de flesta fall inte är. Det finns dock undantag, som frostbite motorn som används i t.ex. BF. Men även där är det främst med high-end grafikkortslösningar som skillnaden märks. Men om du som du skriver inte byter system speciellt ofta kan en i7:a vara det bättre valet, då den har mer råprestanda och står sig längre, särskilt om du uppgraderar grafikkortet några gånger under årens gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast det är tveksamt. Det verkar inte vara specifierat, men har man inte tvingat av Turbo Boost-förbättringar i moderkortet så kommer processorerna köra i full turbo på alla kärnor hela tiden (framförallt för Haswell). Minnesbandbredden för 4960X är högre men har sämre latency och betydligt långsammare cacheminne.

Detta borde då innebära att 4770K är snabbare än 4960X om bara 4 kärnor används.

För spel är jag rätt säker på att dubbla bandbredd mot RAM är totalt meningslös, är i princip bara saker som kan använda alla CPU-trådar fullt ut på mer än 4 kränor + HT ut som verkligen behöver den extra bandbredden.

L3-cachen i Nehalem-Broadwell har variabel latens, det är sant att MAX latensen är högre i 4960X då det är 2 extra "hopp" på ring-bufferten, men i genomsnitt skiljer det inte speciellt mycket. Sedan tar L1/L2 cachen typiskt 80-90% av alla accesser och dessa har samma latens i 4960X som i alla andra modeller. En större L3-cache betyder typiskt att de få accesser som annars skulle gå mot RAM i stället kan gå mot cache. Vi pratar också om en CPU där hela minneshierarkin har en "out-of-order" design så en ökning i latens för L3 kan mycket väl gömmas nära nog fullt ut förutsatt att man har tillräckligt stor hit-rate i L1/L2 för att ha något annat vettigt att göra (L2 i Intels CPUer har fantastisk låg latens jämfört med konkurrenterna).

Om det var en effekt av fler CPU-kärnor, varför syns det då inte i resultatet för FX-8350? Latens mot RAM är rejält mycket högre än latens mot L3-cache och det är en väldigt liten effekt vi trots allt letar efter, så rätt säker på att man till väldigt nära 100% kan förklara den bättre prestandan på 4960X med större L3-cache.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Lika intelligent som att påstå att kvalitén ger prestanda när prestandan handlar om vald arkitektur. AMD & Intel har samma eller likvärdig kvalité men eftersom Intel har en effektivare arkitektur så har Intels processorer generellt bättre prestanda.

Det är ju precis detta jag menar men istället för arkitektur använde jag ordet teknik.

Har heller aldrig påstått att det är kvaliteten endast som ger prestanda utan det är som sagt en kombination, men oavsett arkitektur når du ingen prestanda om du har lågkvalitativ HW.
Sen om Intel och AMD har likvärdig kvalitet kan jag egentligen inte svara på, men kvaliteten på Intels cpu är det iaf inget fel på enligt min erfarenhet vilket var grunden för att jag svarade abki i första läget.

Sen om du inte förstod vad jag menade hade det varit bättre att be om en förklaring än att göra egna tolkningar, så slipper vi pajkastning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

För spel är jag rätt säker på att dubbla bandbredd mot RAM är totalt meningslös, är i princip bara saker som kan använda alla CPU-trådar fullt ut på mer än 4 kränor + HT ut som verkligen behöver den extra bandbredden.

L3-cachen i Nehalem-Broadwell har variabel latens, det är sant att MAX latensen är högre i 4960X då det är 2 extra "hopp" på ring-bufferten, men i genomsnitt skiljer det inte speciellt mycket. Sedan tar L1/L2 cachen typiskt 80-90% av alla accesser och dessa har samma latens i 4960X som i alla andra modeller. En större L3-cache betyder typiskt att de få accesser som annars skulle gå mot RAM i stället kan gå mot cache. Vi pratar också om en CPU där hela minneshierarkin har en "out-of-order" design så en ökning i latens för L3 kan mycket väl gömmas nära nog fullt ut förutsatt att man har tillräckligt stor hit-rate i L1/L2 för att ha något annat vettigt att göra (L2 i Intels CPUer har fantastisk låg latens jämfört med konkurrenterna).

Om det var en effekt av fler CPU-kärnor, varför syns det då inte i resultatet för FX-8350? Latens mot RAM är rejält mycket högre än latens mot L3-cache och det är en väldigt liten effekt vi trots allt letar efter, så rätt säker på att man till väldigt nära 100% kan förklara den bättre prestandan på 4960X med större L3-cache.

Borde det inte göra en större skillnad i detta testet isåfall? Det är trots allt dubbelt så mycket cache jämfört med 4960X? Snäppet lägre frekvens och fler kärnor.

http://www.anandtech.com/show/7852/intel-xeon-e52697-v2-and-x...

Edit: Viktigt att poängtera är att det är bara Sweclockers test som är gjort i multiplayer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag är i alla fall glad att jag bytte ut min 3570k mot en 4790k. Gjorde mycket skillnad i BF4. Ändå var min klockad till 4.7 Ghz.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SeF.Typh00n:

Borde det inte göra en större skillnad i detta testet isåfall? Det är trots allt dubbelt så mycket cache jämfört med 4960X? Snäppet lägre frekvens och fler kärnor.

http://www.anandtech.com/show/7852/intel-xeon-e52697-v2-and-x...

Nej, därför att en större cache spelar bara roll i de lägen 15MB inte räcker till och det kommer vara extremt ovanligt i alla "vanliga" applikation så som spel då det normala är 4-8MB L3-cache. Sedan har Windows schemaläggare problem när antalet CPU-trådar börjar dra iväg, leta på AnandTech test av dual-socket Xeon-system så hittar man fall där saker går långsammare av att man stoppar dit 8 kärnor / 16 trådar till.

Om nu BF4 kan använda >4 CPU-kärnor, varför får man då bara ca 10-12% bättre prestanda av 50% fler CPU-kärnor? Och borde inte en FX-8350 i alla fall matcha i5-4670 och borde framförallt inte i3-3220 hamna längre efter (till och börja med saknar den helt turbo-frekvens, kompenserar man för skillnad i frekvens är det rätt medioker utdelning från 2->4 kärnor också).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Nej, därför att en större cache spelar bara roll i de lägen 15MB inte räcker till och det kommer vara extremt ovanligt i alla "vanliga" applikation så som spel då det normala är 4-8MB L3-cache. Sedan har Windows schemaläggare problem när antalet CPU-trådar börjar dra iväg, leta på AnandTech test av dual-socket Xeon-system så hittar man fall där saker går långsammare av att man stoppar dit 8 kärnor / 16 trådar till.

Om nu BF4 kan använda >4 CPU-kärnor, varför får man då bara ca 10-12% bättre prestanda av 50% fler CPU-kärnor? Och borde inte en FX-8350 i alla fall matcha i5-4670 och borde framförallt inte i3-3220 hamna längre efter (till och börja med saknar den helt turbo-frekvens, kompenserar man för skillnad i frekvens är det rätt medioker utdelning från 2->4 kärnor också).

Så den brutala skillnaden mellan 4670K och 4770K är bara på grund av HT och 2MB cache?

Jag skulle gärna vilja testa detta... leta reda på en 5960X och köra lite tester från 2-8 kärnor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Alla testerna om att i5 och i7 är näst intill lika bra är väldigt orealistiska då de görs under optimala förhållanden.
Tänk på alla applikationer som står igång i bakgrunden när du spelar, dessa räknas inte med så skillnaden är större.
i5an är fortfarande mer prisvärd i en speldator men det skadar inte att tänka en extra gång.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SeF.Typh00n:

Så den brutala skillnaden mellan 4670K och 4770K är bara på grund av HT och 2MB cache?

Jag skulle gärna vilja testa detta... leta reda på en 5960X och köra lite tester från 2-8 kärnor.

Den "brutala" skillnaden är ca 10-15% och så vitt jag vet finns det inget deterministiskt sätt att göra en benchmark på BF4 multiplayer, så finns en del varians där också.

BF4 är kanske kapabel till att faktiskt göra något arbete på mer än 4 CPU-trådar, men det är inte alls kapabel till att göra detta utan en hel del med koordination mellan trådar. Var precis det fallet jag nämnde ovan: i ett sådant läge är HT mer värt än fler CPU-kärnor och det är ett typiskt fall där en i7 faktiskt kan vara värd att välja över en i5 även om man mest ska spela.

Skalningen från 2->4 kärnor + Amdahl's lag kommer att visa att >4 kärnor kommer aldrig kunna ge speciellt mycket. Och då är BF4 i multiplayer det spel som brukar framhållas som den titel som är bäst på att använda många CPU-trådar. Är mest skalningen från 2->4 kärnor resp. resultatet FX-8350 kontra i3/i5 som får mig skeptiskt till hur mycket skalningen med 4960X verkligen kommer från 2 extra CPU-kärnor, men jag vet naturligtvis inte hur det ligger till.

Finns det en cache-effekt från 8 -> 15MB så borde den rimligen bli exponentiellt större ju mindre cachen blir, skulle vara intressant att se resultatet på en i7 med turbo-boost på fast med 2 kärnor avstängda

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoctuaFan:

Min slitna FX8350 stock piskar min brors I7 2600@4,7GHZ. Så ja, en modern I5 kommer du bara vinna på.

knappast troligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Den "brutala" skillnaden är ca 10-15% och så vitt jag vet finns det inget deterministiskt sätt att göra en benchmark på BF4 multiplayer, så finns en del varians där också.

BF4 är kanske kapabel till att faktiskt göra något arbete på mer än 4 CPU-trådar, men det är inte alls kapabel till att göra detta utan en hel del med koordination mellan trådar. Var precis det fallet jag nämnde ovan: i ett sådant läge är HT mer värt än fler CPU-kärnor och det är ett typiskt fall där en i7 faktiskt kan vara värd att välja över en i5 även om man mest ska spela.

Skalningen från 2->4 kärnor + Amdahl's lag kommer att visa att >4 kärnor kommer aldrig kunna ge speciellt mycket. Och då är BF4 i multiplayer det spel som brukar framhållas som den titel som är bäst på att använda många CPU-trådar. Är mest skalningen från 2->4 kärnor resp. resultatet FX-8350 kontra i3/i5 som får mig skeptiskt till hur mycket skalningen med 4960X verkligen kommer från 2 extra CPU-kärnor, men jag vet naturligtvis inte hur det ligger till.

Finns det en cache-effekt från 8 -> 15MB så borde den rimligen bli exponentiellt större ju mindre cachen blir, skulle vara intressant att se resultatet på en i7 med turbo-boost på fast med 2 kärnor avstängda

Ja, jag kan ju faktiskt bencha lite smått i den mån det går med min 3970X. Jag är ganska intresserad av vad resultatet blir.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det är inte bara cpu som avgör den totala prestandan minnen, moderkort, grafik , hårddisk m.m
påverkar resultat.

men jag håller med i normalt fall ska intel klara sig

Men inget är bättre än svagaste länken

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, jag kan ju faktiskt bencha lite smått i den mån det går med min 3970X. Jag är ganska intresserad av vad resultatet blir.

Har varit många fall när jag skulle vilja kört lite tester på den dual Xeon E5-2690 jag har som utvecklingsmaskin på jobbet, tyvärr har den ingen GPU att tala om och den kör inte Windows så speltester blir rätt uteslutet

I Windows verkar man inte heller kunna ta CPU-trådar off-line/on-line runtime (väldigt trevlig funktion i Linux), vilket gör det rätt drygt att testa saker där man vill variera antal aktiva CPU-kärnor. Men du kan säkert gör detta via BIOS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

Alltså jag håller väll på med 90% gaming, skulle jag vilja säga. Min proccesor jag har nu är en i7 men typ 4-5 år gammal och ligger på 2,9 eller något. Så jag var rädd att en i5 knappt skulle vara en uppgradering. Inte särskilt kunnig på detta. Men så en i5 funkar bra för gaming? Kanske kan lägga den extra laxen på något annat?

Haft min i5a flera år nu (3-4?). Fungerar fortfarande kanon. Tror inte att du kommer ångra dig om du går på i5. Lägg de kronorna som skiljer på grafikkort istället, så tror jag du får mera pang/krona.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Har varit många fall när jag skulle vilja kört lite tester på den dual Xeon E5-2690 jag har som utvecklingsmaskin på jobbet, tyvärr har den ingen GPU att tala om och den kör inte Windows så speltester blir rätt uteslutet

I Windows verkar man inte heller kunna ta CPU-trådar off-line/on-line runtime (väldigt trevlig funktion i Linux), vilket gör det rätt drygt att testa saker där man vill variera antal aktiva CPU-kärnor. Men du kan säkert gör detta via BIOS.

Ja, det funkar utmärkt i BIOS Jag får ta ett tillfälle och göra ett snabbtest.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Okej TS här Jag hade ju tänkt skaffa mig både nytt moderkort SSD och Proccesor nu i samma veva, har redan 16 gb ram som ja införskaffade mig från förra året. Och ett nytt grafikkort blir det nästa år då jag sitter på ett geforce 660 gtx just nu. Hursomhelst för att undvika att ångra mig i framtiden att jag inte krydda på lite extra så titta jag på denna.

https://www.komplett.se/intel-core-i7-4790k/817261 Ser ju bra ut eller?

Sen också om jag ska titta på ett moderkort som inte är allt för dyrt runt tusenlappen eller så vad bör jag titta på då?

Satt å kika lite på denna https://www.komplett.se/msi-z97-gaming-5-socket-1150/815060