Värdprocess för Windows-aktiviteter

Permalänk
Medlem

Värdprocess för Windows-aktiviteter

Vad är detta? Processen ligger och drar runt 20 % CPU större delen av dygnet.

OS är Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Det är ett samlingsnamn för en del av windows tjänstprocesser. Anledningen till att du tror att dessa tjänster drar 20% cpu hela tiden är med största sannolikhet att du tittar från taskmanagerfönstret. Då taskmanagerfönstrets tjänstprocess själv ligger inom ramen för värdprocessen så ser du vad du tycker är 20% hela tiden, då det egentligen bara är så högt när själva taskmanager är öppen.

Kör följande så får du en mer detaljerad lista som inte buntar ihop alla tjänster till "Host Process for windows activities"

cmd
tasklist /svc

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Det är ett samlingsnamn för en del av windows tjänstprocesser. Anledningen till att du tror att dessa tjänster drar 20% cpu hela tiden är med största sannolikhet att du tittar från taskmanagerfönstret. Då taskmanagerfönstrets tjänstprocess själv ligger inom ramen för värdprocessen så ser du vad du tycker är 20% hela tiden, då det egentligen bara är så högt när själva taskmanager är öppen.

Kör följande så får du en mer detaljerad lista som inte buntar ihop alla tjänster till "Host Process for windows activities"

cmd
tasklist /svc

Du menar att det inte är 20 % egentligen? Hur kommer det sig att CPU-tempen går upp 15-20C parallellt med dessa processer i så fall?

Permalänk
Medlem

Det är 20% när du har taskmanager är öppen. När du stänger taskmanager är det mindre.

Med vilka processer?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Det är 20% när du har taskmanager är öppen. När du stänger taskmanager är det mindre.

Med vilka processer?

Alltså. Jag ser i Speedfan att CPU-tempen gått upp 15-20C trots att jag inte har några program uppe. När jag öppnar aktivitetshanteraren står där då "Värdprocess för Windows-aktiviteter" på 20 %. Efter ett par minuter går den ner till 2-3 % för att sedan gå upp till 20 % igen. Så där håller det på.

Permalänk
Medlem

Kan du posta vad som printas ut när du skriver

cmd
tasklist /svc

Som jag sa så är Värdprocess för Windows-aktiviteter ett samlingnamn för en drös tjänster som windows kör. Dessa ser du individuellt när du kör kommandot ovan. Annars kan jag rekommendera process explorer från sysinternals på ms technet. Den ger också en mer detaljerad vy. Posta då en skärmdump här från det programmet.

Det kan vara en tjänst som knasar och som tex går att stänga av. Men innan vi kan analysera vilken det är så kan jag inte hjälpa dig mer.

Snälla nämn också vilket OS du kör, samt vilken typ av tjänster du kör, om du behöver något mer avancerat är svenson hemmakontoret. HW kan också vara användbart för att få en helhetsbild och kunna hjälpa dig bättre.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen inget konstigt, win brukar ju dra igång en del saker när datorn inte används aktivt, indexeringar, defrag/trim, antivirus. uppdateringar.

Däremot låter det underligt om din temp stiger 15-20 grader pga 20% aktivitet, kör du med passiv kylning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Kan du posta vad som printas ut när du skriver

cmd
tasklist /svc

Som jag sa så är Värdprocess för Windows-aktiviteter ett samlingnamn för en drös tjänster som windows kör. Dessa ser du individuellt när du kör kommandot ovan. Annars kan jag rekommendera process explorer från sysinternals på ms technet. Den ger också en mer detaljerad vy. Posta då en skärmdump här från det programmet.

Det kan vara en tjänst som knasar och som tex går att stänga av. Men innan vi kan analysera vilken det är så kan jag inte hjälpa dig mer.

Snälla nämn också vilket OS du kör, samt vilken typ av tjänster du kör, om du behöver något mer avancerat är svenson hemmakontoret. HW kan också vara användbart för att få en helhetsbild och kunna hjälpa dig bättre.

Jag drog ner Process Explorer men ironiskt nog har fenomenet inte förekommit det senaste dygnet alls. Men det verkar vara ett nice program, borde kunna gå att undersöka vilken tjänst det är som spökar om det skulle dyka upp igen.

OS är som sagt Win 8.1. Vet inte vad du menar med "typ av tjänster", det är väl standard-tjänster som är aktiverade i Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är troligen inget konstigt, win brukar ju dra igång en del saker när datorn inte används aktivt, indexeringar, defrag/trim, antivirus. uppdateringar.

Däremot låter det underligt om din temp stiger 15-20 grader pga 20% aktivitet, kör du med passiv kylning ?

Jag hade indexeringsbuggen på min andra dator. Har för mig den stod som egen process så tror inte det är det som är felet här.

Jag kör med FX-6100 och Cooler Master Hyper 212 Evo.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av puck:

Jag hade indexeringsbuggen på min andra dator. Har för mig den stod som egen process så tror inte det är det som är felet här.

Jag kör med FX-6100 och Cooler Master Hyper 212 Evo.

Det är inga buggar och att aktiviteten stoppade kan ju tyda på att vad det nu var hade kört färdigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inga buggar och att aktiviteten stoppade kan ju tyda på att vad det nu var hade kört färdigt.

Förvisso men eftersom processen ändå är så pass krävande och framförallt återkommande som den ändå är så känns det inte som att det är en naturlig och logisk aktivitetsprocess.

Permalänk
Medlem

när jag hade win 8 på en core2duo tidigare hade jag dessa värde process problem med. Surfade runt i mycket och det fanns flera tipps om lösningar men inget hjälpte mig. Kunde gå flera dagar utan problem sen tog tjänsten plötsligt upp till 80% av CPU och segade ner hela datorn. För min del visade det sig att jag hade buggig drivrutin som hela tiden ibland skickade felsignaler till windows som registrerade dessa på något skumt viss (var ljud kortet). Blev inte av med det förrän jag installerade om windows och valde andra drivrutiner.

såna här skumma problem kan ha en myriad av bakomliggande anledningar

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av puck:

Jag drog ner Process Explorer men ironiskt nog har fenomenet inte förekommit det senaste dygnet alls. Men det verkar vara ett nice program, borde kunna gå att undersöka vilken tjänst det är som spökar om det skulle dyka upp igen.

OS är som sagt Win 8.1. Vet inte vad du menar med "typ av tjänster", det är väl standard-tjänster som är aktiverade i Windows?

Bra, om problemet återkommer kolla med process explorer och klistra in en skärmdump här så hjälper jag (/vi) dig. Det var det jag menade med typ av tjänster, att du kör standard är allt jag behöver veta.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte fått ordning på det. Hur tar man reda på exakt vilken tjänst som körs?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av puck:

Har fortfarande inte fått ordning på det. Hur tar man reda på exakt vilken tjänst som körs?

http://i.imgur.com/YINsQQX.png

Lägg processidt (PID) på minnet
Öppna en kommandotolk och kör:
tasklist /svc /fi "imagename eq svchost.exe"
Kolla efter det PID du var nyfiken på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lägg processidt (PID) på minnet
Öppna en kommandotolk och kör:
tasklist /svc /fi "imagename eq svchost.exe"
Kolla efter det PID du var nyfiken på.

Hmm det fanns inte i listan?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av puck:

Hmm det fanns inte i listan?

Skumt, du har kollat att du angett rätt PID så det inte är det gamla som fanns på bilden du postade i går ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skumt, du har kollat att du angett rätt PID så det inte är det gamla som fanns på bilden du postade i går ?

Ja. Däremot kommer det upp om jag byter ut svchost mot taskhost men då står det N/A på Services...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av puck:

Ja. Däremot kommer det upp om jag byter ut svchost mot taskhost men då står det N/A på Services...

Har slut på ideer om det i så fall men nån annan kanske vet nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Rensade ut lite skit men hur finner jag vilken tjänst det rör sig om här?

Permalänk
Medlem

Solved!

Gå in i task scheduler under admintools.
microsoft; windows; diskfootprint och välj disable.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

notis

Skrivet av puck:

Vad är detta? Processen ligger och drar runt 20 % CPU större delen av dygnet.

OS är Windows 8.1

Ditt problem är att DiskFootPrint (dfpcommon.dll) inte körs klart, enklast är att avaktivera den i task scheduler. Hoppas detta var till hjälp :-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Ditt problem är att DiskFootPrint (dfpcommon.dll) inte körs klart, enklast är att avaktivera den i task scheduler. Hoppas detta var till hjälp :-]

Tack!

Verkar fungera. Vad fan är detta för något?