AMD bekräftar Radeon 300-serien – lansering inom närmaste två månaderna

Permalänk
Melding Plague

AMD bekräftar Radeon 300-serien – lansering inom närmaste två månaderna

Det blir en ny generation grafikkort i Radeon-serien när AMD bekräftar att 300-serien anländer lagom till sommaren. Mycket riktigt är flaggskeppet Fiji först ut med High Bandwith Memory.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gör ett nytt 5870 nu AMD!!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Har det alltid varit så här mycket rebrandande av äldre kretsar?

Permalänk
Inaktiv

Nu är det äntligen dax för lite framtid, nästa steg 14nm så vi blir av med 28nm någon gång och kan se de riktigt stora framstegen som vi så länge väntat på. Tillsammans med DX12 lär de närmaste åren bli väldigt intressanta.

Att AMD rebadgar och lägger åldrande Hawaii i 390 serien låter osannolikt, det vore som att skjuta sig själv i foten. Lika så att försöka höja upp den nya serien till någon dyr Titan X liknande status vore väldigt osmart.

En del verkar tro att AMDs nya kort är någon form av maktparad som man kan sätta en Titan X liknande prislapp på och och likt Titan X bara säljer i ett väldigt begränsat antal. Glöm detta, AMD är nere för räkning. Med nVidia på väg att snart inneha 80% av marknaden har inte AMD råd att leka herre på täppan.

Om AMD inte kan generera ordentliga försäljningssiffror och behålla eller ta tillbaka marknadsandelar på riktigt så ligger de illa till på allvar. AMD måste kontra nVidia riktigt hårt med mycket GPU för pengarna för att kunna bryta nVidias nuvarande marknadsdominans och stoppa deras framfart.

Räkna också med att nVidia har förberett stenhårt motstånd och tänker inte ge bort sin 76% ledning till AMD billigt. Vägen tillbaka till toppen är rena minfältet, AMD kommer att få jobba hårt för varje % de vill ta tillbaka. Detta kan faktiskt vara början på ett riktigt brutalt priskrig som ett avslut på den åldrande 28nm tekniken.

Permalänk
Medlem

Skönt att det äntligen börjar hända något. Fiji blir nog mycket riktigt inte för oss vanliga dödliga. Allt amd behöver göra nu är att deras 380->380x slår ett gtx 980 för runt 3000-4000kr så får nvidia svettas lite

Det verkar som att amd jobbat på referenskylaren för 390 en aning? Bra för referens för hawaii var en katastrof. Och de får gärna vara snabbare med tredjepartskylarna denna gång. Då alla kort utom 390, 390x är rebrands så lär de skeppas med eftermarknadskylare rätt snabbt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har det alltid varit så här mycket rebrandande av äldre kretsar?

Inte alltid, men på senare tid är det väl mer eller mindre standard.

Hoppas att 390X blir konkurrenskraftigt, för även om jag kör Nvidia i dagsläget så växlar jag gärna tillbaka när AMD kommer med något riktigt bra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Inte alltid, men på senare tid är det väl mer eller mindre standard.

Hoppas att 390X blir konkurrenskraftigt, för även om jag kör Nvidia i dagsläget så växlar jag gärna tillbaka när AMD kommer med något riktigt bra.

Tråkigt är det iaf, man måste ju i princip kliva in på top-of-the-line för att få en ny krets.

Permalänk

Kul med såhär mycket AMD nyheter att läsa igenom! Lite tråkigt om AMD kommer att släppa äldre modeller med nya namn däremot. Då får man vänta till Radeon 400 serien innan det kommer ett helt nytt mellanklass kort.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har det alltid varit så här mycket rebrandande av äldre kretsar?

Är man fast i samma tillverkningsprocess i flera år så blir det ingen direkt skillnad på en nyutvecklad krets av en viss arkitektur jämfört med en 2 år gammal krets med samma antal shaders. Så länge man inte byter arkitektur eller tillverkningsprocess är skillnaden automatiskt liten.

Tror folk missförstått alltihop. Folk har fått för sig att rebrands per definition är dåliga bara för att en sort är dåliga.
Rebrands är inte dåliga när slutprodukten är densamma som om man inte rebrandat. Tillverka en krets helt från början för samma segment som 290X och du får nästan samma resultat för oss konsumenter, fast ett stort hål i plånboken hos AMD. Ingen skillnad för konsumenter om 380X är helt nyutvecklad eller om det är en omdöpt 290X, ingen blir lurad.

Rebrands är dåligt när det på något vis lurar konsumenten. Som när nVidia har flera olika kretsar med helt olika arkitekturer med samma namn. Du har 3 st GT 640 i handen som beter sig helt olika och inte alls presterar likadant. DET är dåligt.

Men som vanligt, samma sak när folk är helt olika känsliga för kvalitet i drivrutiner beroende på märket, folk är helt blinda för att nVidia har gjort massivt fuffens med rebrands genom åren, men när AMD gör fullt legitima rebrands som inte lurar någon så blir det massiv kritik.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att det inte blir något eget namn som titan. Varje bokstav kostar ju nästan 2000 spänn 😇

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Nu med HBM-minnen, kan någon förklara för mig vad det spelar för roll med snabbare minnesbandbredd när minneskapaciteten ändå bara är mellan 4-8GB?

Permalänk
Medlem

Tror 390X blir ett riktigt bra kort förutom värmen. Nästa år kanske man kan förvänta sig riktigt hög prestanda per watt från AMD om de inte får problem med tillverkningen av 14nm. Ska bli kul att läsa recensionen när den väl kommer.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant om GTX 980 TI kommer samma datum.

Permalänk
Medlem

Väntar på att priserna på den gamla 290 serien ska sjunka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Nu med HBM-minnen, kan någon förklara för mig vad det spelar för roll med snabbare minnesbandbredd när minneskapaciteten ändå bara är mellan 4-8GB?

Dom påstår att staplat drar 50% mindre watt än vanligt minne. Dessutom ger hög bandbredd möjlighet till köra 4K i vettig FPS (i alla fall så att minnet inte är den begränsade faktorn).

Få se hur det blir med rebands, inget fel i sig så länge de drar mindre ström än 290x och 290. Under 200 watt vore ju bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Inga omfattande resor planerade för sommaren och 14 bananer som trillar in från skatteåtebäringen, ser alldeles lagom ut det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Väntar på att priserna på den gamla 290 serien ska sjunka

tror inte att de kommer att sjunka så värst mycket mera, snarare fasas 290 och 290x ut och får ett nytt namn (r9 380 / 380x?)

priset på dessa lär hamna ungefär på dagens nivåer skulle jag tro, 2000-2500kr, samma visa som med R9 280x som legat på samma pris i flera år mer eller mindre (tidigare under namnet 7970 ghz).

290 har ju sjunkit med nästan 50% sedan release i pris, jag gav 3999:- för mitt MSI kort nytt, så mycket mer lär man inte kunna räkna med.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Kommer bli riktigt spännande på grfikkortsmarknaden nu snart då

Titan X eller 390X? det är frågan ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Är man fast i samma tillverkningsprocess i flera år så blir det ingen direkt skillnad på en nyutvecklad krets av en viss arkitektur jämfört med en 2 år gammal krets med samma antal shaders. Så länge man inte byter arkitektur eller tillverkningsprocess är skillnaden automatiskt liten.

Tror folk missförstått alltihop. Folk har fått för sig att rebrands per definition är dåliga bara för att en sort är dåliga.
Rebrands är inte dåliga när slutprodukten är densamma som om man inte rebrandat. Tillverka en krets helt från början för samma segment som 290X och du får nästan samma resultat för oss konsumenter, fast ett stort hål i plånboken hos AMD. Ingen skillnad för konsumenter om 380X är helt nyutvecklad eller om det är en omdöpt 290X, ingen blir lurad.

Rebrands är dåligt när det på något vis lurar konsumenten. Som när nVidia har flera olika kretsar med helt olika arkitekturer med samma namn. Du har 3 st GT 640 i handen som beter sig helt olika och inte alls presterar likadant. DET är dåligt.

Men som vanligt, samma sak när folk är helt olika känsliga för kvalitet i drivrutiner beroende på märket, folk är helt blinda för att nVidia har gjort massivt fuffens med rebrands genom åren, men när AMD gör fullt legitima rebrands som inte lurar någon så blir det massiv kritik.

Jag håller med dig i sak att ett kort med prestanda motsvarande sin placering i produktschemat och motsvarande sin kostnad jämfört med andra inte kan ses som något negativt för konsumenten. Däremot håller jag inte helt med om att det inte spelar någon roll, det är så mycket annat som kan bli fel. Tittar vi på Nvidia (och även 7xxx-serien AMD) så kunde man lätt se att högre siffror var högre prestanda och lägre siffror lägre prestanda precis som nu, men det man då också förstod var att högre siffror innebar större krav på nätaggregat. Även om jag skulle få ett 7970 som instegskort (typ R3 620) skulle den då förväntade prestanda per Watt vara helt off. Skulle kännas konstigt om alla kort hade TDP på 250 W med bara skillnad i prestanda.

Så rebrands in absurdum gör utbudet skevt men att föregående generations toppkort blir nästa generations mellankort verkar vara det naturliga steget och inget konstigt enligt mig, det är steget under som blir lite shaky. Sen har du så klart en poäng i att det blir fel när samma namn kan innebära olika konfigurationer, då är det bättre att samma konfiguration kan ha olika namn

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av RainesX:

Kommer bli riktigt spännande på grfikkortsmarknaden nu snart då

Titan X eller 390X? det är frågan ^^;

Ja asså Titan X är ju bara värt om man vill lira 3x 1440p eller så.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Frågan är när vi får se ett test? Brukar det inte komma några månader i förväg?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

tror inte att de kommer att sjunka så värst mycket mera, snarare fasas 290 och 290x ut och får ett nytt namn (r9 380 / 380x?)

priset på dessa lär hamna ungefär på dagens nivåer skulle jag tro, 2000-2500kr, samma visa som med R9 280x som legat på samma pris i flera år mer eller mindre (tidigare under namnet 7970 ghz).

290 har ju sjunkit med nästan 50% sedan release i pris, jag gav 3999:- för mitt MSI kort nytt, så mycket mer lär man inte kunna räkna med.

Själv gav jag 3k styck för mina inte helt nya kort, strax efter releasen. Fyndvaror. Det ena blev garantiärende och blev utbytt mot ett helt nytt.

Tror inte heller priset kommer sjunka så mycket. Hittar man ett erbjudande för ett kort runt 2000kr för 290 ska man nog slå till. Samma för 290x för ca 2500kr.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

Kommer bli riktigt spännande på grfikkortsmarknaden nu snart då

Titan X eller 390X? det är frågan ^^;

Valet är väl mellan 980 Ti och 390X?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SeF.Typh00n:

Valet är väl mellan 980 Ti och 390X?

Lite så ja Titan X är ju helt annan liga inget man bara köper sådär kanske.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Du har 3 st GT 640 i handen som beter sig helt olika och inte alls presterar likadant. DET är dåligt.

Är det något fiasko jag har missat här?
Är det alltså så att olika GT 640'n presterar väldigt olika?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag håller med dig i sak att ett kort med prestanda motsvarande sin placering i produktschemat och motsvarande sin kostnad jämfört med andra inte kan ses som något negativt för konsumenten. Däremot håller jag inte helt med om att det inte spelar någon roll, det är så mycket annat som kan bli fel. Tittar vi på Nvidia (och även 7xxx-serien AMD) så kunde man lätt se att högre siffror var högre prestanda och lägre siffror lägre prestanda precis som nu, men det man då också förstod var att högre siffror innebar större krav på nätaggregat. Även om jag skulle få ett 7970 som instegskort (typ R3 620) skulle den då förväntade prestanda per Watt vara helt off. Skulle kännas konstigt om alla kort hade TDP på 250 W med bara skillnad i prestanda.

Så rebrands in absurdum gör utbudet skevt men att föregående generations toppkort blir nästa generations mellankort verkar vara det naturliga steget och inget konstigt enligt mig, det är steget under som blir lite shaky. Sen har du så klart en poäng i att det blir fel när samma namn kan innebära olika konfigurationer, då är det bättre att samma konfiguration kan ha olika namn

Vågar påstå agget är det sista man behöver oroa sig för om man väljer det värsta kortet typ. Ett 450 watt agg är inte så dyrt (i alla fall om vi går tillbaks till lanseringen av 7000 serien, för ett med duglig kvalité). Då var snarare Nvidia problmet med 400 och 500 serien som drog betydligt mer ström.

Men du kanske menar mer att mellan och topp har snarlik förbrukning? Så så fall håller jag med om att dom bör pressa ner den på korten under toppen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av tvelander:

Lite så ja Titan X är ju helt annan liga inget man bara köper sådär kanske.

Jag köpte två Titan X och en Acer Predator 1440p g sync ips. Nu har jag skit kul

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja asså Titan X är ju bara värt om man vill lira 3x 1440p eller så.

Sitter med 3x1080 men funderar på att genomföra en uppgradering i framtiden (om pengar infinner sig)
Eller VR vilket förhoppningsvis kommer ha ganska högt behov av höga fps i höga upplösningar.

Därav funderingen.
Men jo titan x är inte värt det för dom flesta.
Är man osäker på om man behöver ett så behöver man det inte.

Frågan är den mellan 390x och titan x är om 8gb vs 12gb mine gör någon störe skillnad eller inte (till det jag kommer sitta och göra)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Är det något fiasko jag har missat här?
Är det alltså så att olika GT 640'n presterar väldigt olika?

Skickades från m.sweclockers.com

Tittade på detta och enligt Nvidias produktinformation är detta felaktigt. Det är inte tre olika, det är FEM olika! Två för konsument och tre för OEM

Skrivet av Broken-arrow:

Vågar påstå agget är det sista man behöver oroa sig för om man väljer det värsta kortet typ. Ett 450 watt agg är inte så dyrt (i alla fall om vi går tillbaks till lanseringen av 7000 serien, för ett med duglig kvalité). Då var snarare Nvidia problmet med 400 och 500 serien som drog betydligt mer ström.

Men du kanske menar mer att mellan och topp har snarlik förbrukning? Så så fall håller jag med om att dom bör pressa ner den på korten under toppen.

Jupp, var det sista jag syftade på. Inte kul att slänga in ett "svagt" kort i sin HTPC för lättare gaming och så har det TDP 250W.. Tänk om GTX 750 Ti bara varit ett rebrandat GTX 480 som har ungefär samma prestanda men viss skillnad på TDP.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ragnarok:

Jag köpte två Titan X och en Acer Predator 1440p g sync ips. Nu har jag skit kul

Jo jo menar mest att det är inget man kanske bara gör så där.
Och där Titan X skiner om 1-2 månader vs 980ti och 390X är ju i 3x 1440p med 3-way sli / 4 way.

Va ju samma med 780ti vs titan black eller 780 vs titan.
Mina titan va ju bara värda när jag lira 6000x1080 eller högre 7780x1440 annars kunde jag köpt 3x 780 för 1440p.

Men det är jag de, eller 290X så klart.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240