AMD lanserar Radeon Software Crimson

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Eizo skärmen är bara som har det atm.

Kostar dock 12k +

Acer XG270HU kör i 40-144Hz

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aeig:

Acer XG270HU kör i 40-144Hz

MVH

Tyvärr är den skärmen ren skit

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av gonace:

Någon som klurat ut om det går att ändra spårk? Vill verkligen inte ha på Svenska men verkar inte gå att ändra i programet...

Satt och leta efter det med......man får ju krupp på alla "fina" översättningar....Morfologisk filtrering, Kantutjämningsläge, Vänta på vertikal uppdatering.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tyvärr är den skärmen ren skit

Nejdå, den är hur schysst somhelst, jag använder den ständigt, nöjd : )

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Du får nog följa ditt eget råd. Undersök hårdvaran.
Gaming Evolve må vara skit (det håller jag med om), men jag har inte haft några problem med buggar eller att det krashar.

Second that too infact. Att det ser ut att vara designat och utformat av en praktikant påverkar inte programmets stabilitet eller instabilitet. Det gör det den ska, använder det inte direkt utan har mer exakt inte orkat ta bort det. Stabilit som tusan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Tråkigt att man fortfarande behöver radeonPro för att fixa inställningar :(.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det gör det inte.

Anandtech och Techpowerup får blandade resultat. Men 3-4% är inte fy skam.

Jag såg det nu. Vi får se hur det utvecklar sig när fler testar trillar in helt enkelt.

Men precis som du säger; 3-4% är inte illa det heller, när det sker så pass brett över tittlar och hårdvara - även om resultaten spretar lite mer på sidorna du nämner.

Permalänk
Medlem

Kom igen nu Sweclockers, släpp nya prestandatester! De gamla är ju totalt irrelevanta nu...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Funkar kanon! Fixade alla CF problem jag hade i Star wars/CoD As bra jobbat!

Permalänk
Skrivet av Gallahorn:

Satt och leta efter det med......man får ju krupp på alla "fina" översättningar....Morfologisk filtrering, Kantutjämningsläge, Vänta på vertikal uppdatering.....

Hitta hur man ändra språk btw....man får gå in i C:\Program Files\AMD\CNext\CNext och sen där gå in i Localisation och ändra namn på den svenska mappen där samma i translations. Sen döda processen och starta om Amd Raden Settings så kommer det vara engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Först såg det inte ut som mer en några enstaka fps skillnad vilket inte var fel men inget imponerande, sen kom Battlefield och Battlefront samt BO3, jisses det var fina prestandahopp!

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/11/Battlefront1080P1-635x998.jpg

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/11/Battlefield41080P1-635x998.jpg

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/11/BlackopsIII1080P-635x998.jpg

Om jag tolkar detta rätt så är dessa tester gjorda mot den drivrutinen som släpptes för bara ett par dagar sedan. Vilken då gav några procent förbättring mot tidigare. Då en ganska bra dutt upp mot en vecka sedan...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vinolik:

Kom igen nu Sweclockers, släpp nya prestandatester! De gamla är ju totalt irrelevanta nu...

Det tar en hel del tid att göra testerna, speciellt när det handlar om flera kort. Nu kan det ju hända att redaktionen redan håller på och benchar och förbereder en artikel men annars lär vi ju få se deras siffror i nästa grafikkortsrecension iallafall.

Själv har jag nyss installerat och ska starta Fallout 4 snart nog. Blir att hålla ett öga på Afterburner på sidoskärmen.

Permalänk
Skrivet av Vinolik:

Kom igen nu Sweclockers, släpp nya prestandatester! De gamla är ju totalt irrelevanta nu...

here ya go
https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Radeon_Crimson_Editio...

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Så den äldsta serien av grafikkort blir då 7xxx-serien för att få stöd? Inget för 5xxx eller 6xxx? Tråkigt i så fall.

NVIDIA höll stöd för 2xx-serien bra mycket längre (slutade med uppdateringar i år) och då var det 4xxx-serien som gällde för AMD.

Permalänk
Medlem

Nu har jag laddat ner den, men vad är det för skillnad som jag ska märka?

(Är inte så bra på drivrutiner och skärmar... )

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem

Idag är man glad Fury X-ägare.

Någon som har testat Linux-drivaren?

Permalänk
Medlem

System Requirements
Before attempting to install the AMD Radeon Software Crimson Edition Proprietary Linux Graphics Driver, the following software must be installed:
Xorg/Xserver 7.4 and above (up to 1.17)
Linux kernel 2.6 or above (up to 3.19)
glibc version 2.2 or 2.3
POSIX Shared Memory (/dev/shm) support is required for 3D applications

Sorligt....

Resolved Issues:
[SWDEV-55204] Stuttering when running glxgears with VSync enabled
[SWDEV-7339] Intermittent mouse cursor corruption

Yay, tog sin tid.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jahapp, saknar som några andra möjligheten att ändra språk till engelska, som resten av mitt Windows.

Får prova i KUbuntu i helgen, när jag har mer tid över, just nu måste jag ta ur alla hårddiskar och koppla in Linux-HDn för att byta. Inte helt smidigt, men så får det vara tills AMDs drivers funkar, vilket denna release förhoppningsvis fixar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

När rullas den ut i Windows update? (Win10)

Eller finns den redan där?

Permalänk
Medlem

Har installerat den men innan man ropar halleluja så får det nog komma lite fler tester!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

I lagom tid för Youtube att throttla alla gratisanvändare.

huh?

Permalänk

Detta ska bli intressant att prova

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Om jag tolkar detta rätt så är dessa tester gjorda mot den drivrutinen som släpptes för bara ett par dagar sedan. Vilken då gav några procent förbättring mot tidigare. Då en ganska bra dutt upp mot en vecka sedan...

Skickades från m.sweclockers.com

Får se om de är helt tillförlitliga dock, tydligen så visar andra tester på helt andra siffror. Inväntar SweC-test

Permalänk
Medlem

Ni som använder Custom Resolution Utility för att överclocka era skärmar kan jag bekräfta att det går att köra dem i högre hz fast efter omstart behöver man ändra sin resolution i Windows settings då dem saknas i Crimson för att få det å funka. Där det med föregående drivarna gick automagiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

[SWDEV-7339] Intermittent mouse cursor corruption

Yay, tog sin tid.

Upplevde aldrig den buggen. Vad hände?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Upplevde aldrig den buggen. Vad hände?

Att muspekaren blev korrupt, bara googla. Min brukade bli sådär:

Tror Windows fick den buggen under 4-5000 serien. Linux fick den kort efter men fixades aldrig. Jagat AMD utvecklare men de skyllde ifrån sig bara och även när man postade på ej officiela tracker http://ati.cchtml.com/ så fick man i princip aldrig svar.

Men nu står det att det är fixat, tog bara 5+ år synd att jag inte har AMD kortet kvar att testa.

Sedan, är det bekräftat att det är Crimson till Linux och inte en vanlig drivrutinsläpp? Har de uppdaterat sitt GUI mm där också?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander: har nog varit fixat mycket längre. Minns jag hade det ibland i HoN men om man bara rörde musen i en cirkel någon sekund så försvann det. Milt irriterande.

Just installerat efter att ha tagit bort allt gammalt och tycker det verkar helt okej, enda jobbiga är att radeon valde att installera på Svenska då verkligen allt annat på min dator är på Engelska inklusive systemspråk. Hittar heller inte någon inställning för språk. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Commander: har nog varit fixat mycket längre. Minns jag hade det ibland i HoN men om man bara rörde musen i en cirkel någon sekund så försvann det. Milt irriterande.

Just installerat efter att ha tagit bort allt gammalt och tycker det verkar helt okej, enda jobbiga är att radeon valde att installera på Svenska då verkligen allt annat på min dator är på Engelska inklusive systemspråk. Hittar heller inte någon inställning för språk. :/

Kolla så du har rätt export av LANG samt LC. KDE5 har en mindre bugg som blandar ihop region för siffror/tid och språk.
https://wiki.archlinux.org/index.php/Locale#Launch_applicatio...

locale LANG=en_US.UTF-8 LC_CTYPE=en_US.UTF-8 LC_NUMERIC=en_US.UTF-8 LC_TIME=en_US.UTF-8 LC_COLLATE=en_US.UTF-8 LC_MONETARY=en_US.UTF-8 LC_MESSAGES=en_US.UTF-8 LC_PAPER=en_US.UTF-8 LC_NAME=en_US.UTF-8 LC_ADDRESS=en_US.UTF-8 LC_TELEPHONE=en_US.UTF-8 LC_MEASUREMENT=en_US.UTF-8 LC_IDENTIFICATION=en_US.UTF-8 LC_ALL=

Angående musen så har den funnits där, och händer på desktop oftast när man har flera skärmar kopplade. Inget som försvann utan behövde oftast refresha min display setup i Xorg. (Gjorde ett skript som löste det simpelt men problemet är att spel mm oftast flippar ur då).

Tittar vi på testerna gjorda på senaste drivrutinen så ser man inga större skyllnader heller så lanseringen är meh så långt det går, specielt när vi tittar vilken Xorg och Kernel support den har.

Nvidia GTX 760 mot AMD R7 370 4G

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Kolla så du har rätt export av LANG samt LC. KDE5 har en mindre bugg som blandar ihop region för siffror/tid och språk.
Angående musen så har den funnits där, och händer på desktop oftast när man har flera skärmar kopplade. Inget som försvann utan behövde oftast refresha min display setup i Xorg. (Gjorde ett skript som löste det simpelt men problemet är att spel mm oftast flippar ur då).

Tittar vi på testerna gjorda på senaste drivrutinen så ser man inga större skyllnader heller så lanseringen är meh så långt det går, specielt när vi tittar vilken Xorg och Kernel support den har.

Jag kör Windows med ren install och Engelska valt från början, enda Svenska är tangentbordslayout.

Xorg säger mig iaf att du kört linux hela tiden så problemet visade sig säkert annorlunda där. Synd men förståeligt med tanke på hur lite energi GPU tillverkare lägger på linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag kör Windows med ren install och Engelska valt från början, enda Svenska är tangentbordslayout.

Xorg säger mig iaf att du kört linux hela tiden så problemet visade sig säkert annorlunda där. Synd men förståeligt med tanke på hur lite energi GPU tillverkare lägger på linux.

Heh, fick för mig att du körde Linux sorry Mjo det lär vara något annat då. Men hej de tog sin tid iaf att fixa stuttering vid glxgears, bra spenderad tid.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.