Openvpn server i Pfsense, låga hastigheter

Permalänk

Openvpn server i Pfsense, låga hastigheter

Hej jag använder mig av en remote access server i pfsense som jag ansluter alla enheter utanför mitt nätverk som ska komma åt min emby server (plex).
Jag har dock insätt att jag får ut väldigt låga överföringshastigheter på smb delning samt att det hackar när jag försöker streama film.
Är det någon som vet hur man ställer in Openvpn servern så att man får ut högre hastigheter

här är min config:

dev tun
persist-tun
persist-key
cipher AES-256-CBC
auth SHA256
tls-client
client
resolv-retry infinite
remote hostname 1194 udp
lport 0
verify-x509-name "joulestervpn" name
auth-user-pass
pkcs12 pfSense-udp-1194-.p12
tls-auth pfSense-udp-1194-tls.key 1
ns-cert-type server
comp-lzo adaptive

Har hittat att man kan lägga in dess:

tun-mtu 1500
mssfix 1212

Dock så gör det ingen skillnad för mig. Jag sitter på 200/200Mbit

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

Hej jag använder mig av en remote access server i pfsense som jag ansluter alla enheter utanför mitt nätverk som ska komma åt min emby server (plex).
Jag har dock insätt att jag får ut väldigt låga överföringshastigheter på smb delning samt att det hackar när jag försöker streama film.
Är det någon som vet hur man ställer in Openvpn servern så att man får ut högre hastigheter

här är min config:

dev tun
persist-tun
persist-key
cipher AES-256-CBC
auth SHA256
tls-client
client
resolv-retry infinite
remote hostname 1194 udp
lport 0
verify-x509-name "joulestervpn" name
auth-user-pass
pkcs12 pfSense-udp-1194-.p12
tls-auth pfSense-udp-1194-tls.key 1
ns-cert-type server
comp-lzo adaptive

Har hittat att man kan lägga in dess:

tun-mtu 1500
mssfix 1212

Dock så gör det ingen skillnad för mig. Jag sitter på 200/200Mbit

Vad har du för CPU?
Vad får du hastighet?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joulester:

Hej jag använder mig av en remote access server i pfsense som jag ansluter alla enheter utanför mitt nätverk som ska komma åt min emby server (plex).
Jag har dock insätt att jag får ut väldigt låga överföringshastigheter på smb delning samt att det hackar när jag försöker streama film.
Är det någon som vet hur man ställer in Openvpn servern så att man får ut högre hastigheter

här är min config:

dev tun
persist-tun
persist-key
cipher AES-256-CBC
auth SHA256
tls-client
client
resolv-retry infinite
remote hostname 1194 udp
lport 0
verify-x509-name "joulestervpn" name
auth-user-pass
pkcs12 pfSense-udp-1194-.p12
tls-auth pfSense-udp-1194-tls.key 1
ns-cert-type server
comp-lzo adaptive

Har hittat att man kan lägga in dess:

tun-mtu 1500
mssfix 1212

Dock så gör det ingen skillnad för mig. Jag sitter på 200/200Mbit

Prova lägg till följande i Advanced på servern:

sndbuf 65536;
rcvbuf 65536;
fragment 1400;
mssfix;

Och samma i klienten fast utan ;

För övrigt är Samba ett dåligt protokoll över längre distanser då det måste skicka data fram och tillbaka flera gånger.

Permalänk
Skrivet av anon273280:

Prova lägg till följande i Advanced på servern:

sndbuf 65536;
rcvbuf 65536;
fragment 1400;
mssfix;

Och samma i klienten fast utan ;

För övrigt är Samba ett dåligt protokoll över längre distanser då det måste skicka data fram och tillbaka flera gånger.

Ska ta och ändra detta och se om det gör någon skillnad.
Vilket protokol skall jag använda när jag delar NFS eller FTP? Något som är att föredra?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joulester:

Ska ta och ändra detta och se om det gör någon skillnad.
Vilket protokol skall jag använda när jag delar NFS eller FTP? Något som är att föredra?

Beror på om du ska jobba live med filerna, ska du bara tanka ner filer så funkar FTP bra, kan köra okypterad FTP via krypterad VPN om du så vill. Men utanför tunneln bör du köra SFTP eller FTPS.

NFS funkar bra om du ska jobba live.

Om du inte har jättehöga krav på hastighet så kan samba fortfarande funka, jag får ut 10mbit med samba via min tunnel som ligger på en 100/100mbit fiberlina (även klient 100/100mbit).

Permalänk

@anon273280: Gjorde ändringar från ovan och får nu ut 10Mb/s med en 100mbit lina på klient sidan. Så det verkar fungera bra.
Kan dessa ändringar ha några andra komplikationer?

sndbuf 65536;
rcvbuf 65536;
fragment 1400;
mssfix;

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joulester:

@ZetFury: Gjorde ändringar från ovan och får nu ut 10Mb/s med en 100mbit lina på klient sidan. Så det verkar fungera bra.
Kan dessa ändringar ha några andra komplikationer?

sndbuf 65536;
rcvbuf 65536;
fragment 1400;
mssfix;

Känner inte till några komplikationer, har kört med dessa inställningar ca 1 år.

Permalänk

Har nu hittat problem på min dåliga hastighet. Mina klienter ansluter med Asus ac66u router vilket har en för klen cpu för att kryptera all trafik som kommer genom tunneln. Får ut en hastighet på ca 1,4mb/s. Tror det sitter en 800mhz cpu iden.

Finns det något sätt ja kan göra för att få ner cpu som krävs på klientsidan?

Har för mig att eftersom jag använder AES-256 så tar det extra mycket. Finns det något annat sätt att ansluta clienter förutom en kraftfullare cpu i routern?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

Har nu hittat problem på min dåliga hastighet. Mina klienter ansluter med Asus ac66u router vilket har en för klen cpu för att kryptera all trafik som kommer genom tunneln. Får ut en hastighet på ca 1,4mb/s. Tror det sitter en 800mhz cpu iden.

Finns det något sätt ja kan göra för att få ner cpu som krävs på klientsidan?

Har för mig att eftersom jag använder AES-256 så tar det extra mycket. Finns det något annat sätt att ansluta clienter förutom en kraftfullare cpu i routern?

Bara för att klargöra här - dina klienter(?) typ polare ansluter direkt ifrån en asus ac66u router? eller från en dator bakom en asus router? För om det är en dator bakom en routersom ansluter så är det den som krypterar och avkrypterar - finns ingen anledning till att routern sedan skulle avkryptera och kryptera upp det igen innan sändning över nätet fyi. Men sannolikt menar du att routern ansluter direkt?

Permalänk
Medlem

Jag kör med följande inställningar på en openvpn tunnel mellan två gbit burkar och får bra flås över tunneln.

UDP som transport-protokoll.
dev tun
cipher AES-256-CBC
comp-lzo
persist-key
persist-tun
mtu-disc yes
mtu-test

Tänk på att du inte kommer kunna utnyttja full 1500 byte MTU över denna tunnel. Om en applikation försöker skicka 1500 byte UDP paket kommer dessa fragmenteras över tunneln vilket försämrar prestandan kraftigt. I detta fall ställ ner storleken på dessa paket i applikationen manuellt. En snabb capture över OVPN UDP trafiken visar snabbt om du har fragmentering över VPN tunneln.
För TCP trafik är detta inte ett problem om du slår på TCP-MSS adjust. Du bör sätta detta värde till vad mtu-disc rapporterar minus 40 bytes (20b för IP, 20b för TCP).

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk

@aresfour: Routern ansluter direkt till tunnel och när datorn bakom den routern försöker streama media så maxas cpu. Är inte detta pga att det krypteras av i routern?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W