Nvidia försvårar försäljning av bundlade spel från Geforce-kampanjer

Permalänk
Medlem

Det här är väl inte konstigare än en OEM-licens på en dator?

Ser man positivt på det hela så kanske det bli betydligt vanligare med spel bundlade till grafikkorten i framtiden. Utvecklarna får troligen väldigt lite per kod (om ens något) men ser nu chansen att promota sina spel utan att konkurrera med lösa billiga koder.

Permalänk
Medlem

Ser inte ens problemet? Om skiten följer med kortet så fine, vill du inte använda det så kvittar det väl. Ingen köper väl ett kort för att få ett spel?!?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Men om spelen är en del av paketet så betalar du för dom på samma sätt som du köper ett nintendo och får ett mario spel med och är upp till dig om du vill behålla spelet eller sälja det och bara ett försök att utnyttja att det är digitala versioner och bör vara upp till dig som köpare om du vill behålla spelet eller göra dig av med det

Det är möjligt men bör ändå vara upp till var och en vad man gör med spelet på samma sätt som med fysiska kopior när spelen säljs som en bundle med ett grafikkort som du köpt och är del av paketet du har betalat för så bör det vara upp till dig vad du väljer att göra med ditt exemplar

Med konsoler brukar det finnas en utan spel och en där ett spel ingår i paketet. Priserna brukar skilja mellan varianterna så där betalar du ju uppenbart för spelet. Eftersom du betalar för det har du mer rättigheter när det kommer till hur du vill göra med spelet.

Jag är rätt säker på att om det hade varit möjligt hade du fått spelen skickade till dig digitalt direkt till ditt spelkonto vid köp av grafikkort där spel bundlats. Men eftersom det kommer vara mer omständligt än så gör de på det här sättet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Spelar ingen direkt roll i slutändan då det är Nvidia som utför själva "restriktionen". Det är ju inte direkt så att de måste lägga sig platt för den typen av påtryckningar.

Kanske ska söka jobb på Nvidia då? skulle vilja se dig förhandla i detta scenario

Spelutvecklare: Vi vill inte att koderna ni får i princip gratis ska kunna gå att använda med andra kort än de ni bundlar dem med.
Nvida: FU! ro hit koderna!
Spelutvecklare: ehh

Måste komma ihåg att det ser ut att vara Ubisoft det handlar om, de vill ha fler folk till Uplay så det är ett win win sammarbete

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nja datorn är inte så andvändbar utan operativ. Grafikkortet klarar sig utmärkt utan spelen. När man köper dator så står det dessutom att windows ingår i köpet och har man inte bott under en sten i 20 år så vet man att det är för att datorn ska fungera out of the box vilket de flesta vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Och grafikkorten är inte så användbart utan spel.

Om du inte kör GPGPU. Fast det är samma med dator utan OS, finns saker som man kan göra med den utan OS.

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Bl4ckIce:

Tycker hur man än vrider och vänder på detta att den som köper varan är den som bestämmer om den själv vill utnyttja eller inte utnyttja spelen som medföljer.

Detta är riktigt dåligt av de som kommit på att göra så.

Asså, ska den som säljer något bestämma över det man betalt för... då kan de få behålla skiten i förhand.

Citerar mitt inlägg innan:

Detta påfund har kommit till p.g.a. folk som beställt via t ex amazon utnyttjat spel koderna via att beställa grafikkort, ta koden och sedan avbeställa sin order.

Håller med att de (som säljer GPU med spel) gör på detta viset. Men felet ligger i de butiker som gjort fel och bara skickat kod. Finns för många oärliga här på jorden, och då får ju allmänheten "lida" p.g.a. dessa idioter till människor. De köper, tar koderna, avbeställer och sedan säljer dem koden vidare. Alla förlorar på det förutom idioterna som "lurar" till sig pengar helt gratis. För de som verkligen köpt för att behålla grafikkorten men inte vill ha spelet har gjort rätt men tyvärr så får alla "lida" p.g.a. skitfolk.

Bra gjort av nVidia och spelutvecklarna och alla andra som följer detta påfund..

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Men varför, det påverkar ju inte dem direkt?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Väldigt logiskt tycker jag, bara att de fixar hårdvaruregistrering genom att bara läsa av kortet som sitter i, så slipper de lura folk, alla som köper kortet får spel, enda rättvisa om de nu bryr sig om kunderna. Efter att ha köpt 2 st fury x och nu 1080 utan att få spel fast man ska få det så undrar jag varför de ens gör reklam för det

Nej, det har tyvärr varit utvalda butiker och under vissa perioder. Spelen ändras ju rätt som det är beroende på vad som är nytt vid just det tillfället. Sen kan man givetvis tycka att det skulle röra precis alla butiker som säljer korten under en viss period, men men.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Men varför, det påverkar ju inte dem direkt?...

Säljer någon spelet så hade han ändå inte tänkt köpa det. Köper någon spelet så finns chansen att den personen hade betalat fullpris via origin/uplay/steam men istället fick dom fjumpsumman som Nvidia betalade, alltså påverkar det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är det ens lagligt?
Har man köpt ett spel så är den mjukvaran din. Det har ju varit uppe hos EU och snurrat runt när Oracle och Microsoft ville stoppa begagnade licenser. Där blev domen att man äger mjukvaran man köpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Bjrk:

Funderade på samma sak, men har inte kunnat hitta någon bra källa.

Det jag har kunnat läsa mig till är att E.x backup-median du får med en Windows installation inte innefattas av den EU-lagen.

Däremot finns det ju massor av regler runt hur en "gåva" får ges ut, skulle ju kunna vara så att om Nvidia säger att den är en gåva måste den också beskattas?

Lag och rätt är inte min specialitet, så det kan vara så att jag är helt fel ute här...

Svar på båda:

Innefattar detta digital mjukvara?
Så vitt jag vet så äger du faktiskt inte produkten om du köpt den digitalt. Du snarare "leasar" licensen, i alla fall när det kommer till spel.
Det är en anledning till att jag fortfarande (ofta) köper fysisk media. De kan aldrig ta det ifrån mig samt att det ofta är billigare vid release.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Säljer någon spelet så hade han ändå inte tänkt köpa det. Köper någon spelet så finns chansen att den personen hade betalat fullpris via origin/uplay/steam men istället fick dom fjumpsumman som Nvidia betalade, alltså påverkar det.

Du har rätt, skyller på att jag är sjuk och trött

Permalänk
Avstängd
Skrivet av epaaj:

Med konsoler brukar det finnas en utan spel och en där ett spel ingår i paketet. Priserna brukar skilja mellan varianterna så där betalar du ju uppenbart för spelet. Eftersom du betalar för det har du mer rättigheter när det kommer till hur du vill göra med spelet.

Jag är rätt säker på att om det hade varit möjligt hade du fått spelen skickade till dig digitalt direkt till ditt spelkonto vid köp av grafikkort där spel bundlats. Men eftersom det kommer vara mer omständligt än så gör de på det här sättet istället.

Spelar väll ingen roll vad du betalar ingår det i ett paket så är det oavsett något du köpt och ska ge samma rättigheter som du köper en konsol med ett spel eller om du köper det på steam eller uplay där du kan gifta spel och ska väll vara samma regler om det bundlas med en produkt som i övrigt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Svar på båda:

Innefattar detta digital mjukvara?
Så vitt jag vet så äger du faktiskt inte produkten om du köpt den digitalt. Du snarare "leasar" licensen, i alla fall när det kommer till spel.
Det är en anledning till att jag fortfarande (ofta) köper fysisk media. De kan aldrig ta det ifrån mig samt att det ofta är billigare vid release.

Vissa spel kräver väl att man är online, och med tanke på alla patchar som spelen får idag så känns det inte som man vunnit speciellt mycket på att ha grundinstallationen. Har för mig att tex. Grand thieft auto hämtade ner ca. 20 GB från nätet även om man hade skivan.

Man är rätt utsatt idag på så vis.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är det ens lagligt?
Har man köpt ett spel så är den mjukvaran din. Det har ju varit uppe hos EU och snurrat runt när Oracle och Microsoft ville stoppa begagnade licenser. Där blev domen att man äger mjukvaran man köpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte hur det är med just spel, men väldigt mycket proprietär mjukvara har ett användaravtal som säger att man inte äger mjukvaran utan bara har fått en liscens att använda den. Typ hyr på livstid.
När det gäller proprietär mjukvara har man aldrig samma rättigheter som när man äger ett fysiskt objekt.

Permalänk

Har lyckats få ett spel med mina datorköp och det va Watch Dogs som jag gav bort på SweC.
Annars så ha det varit någon bortförklaring som att den bundle'n endast va mellan dessa datum eller från dessa återförsäljare etc etc.
Eller så har det varit någon skräpkod till World of Skjutvagn/fiskebåtar.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Spelar väll ingen roll vad du betalar ingår det i ett paket så är det oavsett något du köpt och ska ge samma rättigheter som du köper en konsol med ett spel eller om du köper det på steam eller uplay där du kan gifta spel och ska väll vara samma regler om det bundlas med en produkt som i övrigt

Jo det spelar roll om du betalar för det eller inte. Om du betalar bör de ge dig större frihet. Jag vet inte om det är lag på det men det känns rimligt att om du betalar för något så är du mer fri att göra som du vill med det.

Om du däremot får något som en bonus kan de sätta kraven. I det här fallet talar de om för dig att koden du får endast är för dig som köpt grafikkortet och ingen annan. Du ska varken sälja eller ge den vidare. Den är endast tänkt för att du ska ha ett spel där du kan utnyttja ditt nya grafikkort och det kan visa vad det går för. Om du har tur vill du ha spelet och blir glad att få det gratis. Om du inte är intresserad så behöver du inte bry dig för du betalar inget extra för det.

Att vissa har sett det som en form av rabatt där de kan sälja spelet vidare för att kunna få grafikkortet billigare var inte syftet. Nu försöker de sätta stopp för detta och det är troligtvis utvecklaren eller utgivaren av spelet som ligger bakom detta nya krav för att det från deras sida alltid varit menat så. De bara förtydligar detta och ser till att det blir så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Många missar att det kan vara spelutvecklarna som ville ha det så

Ja, vad vinner Nvidia på det? Inte ett skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

fint om man köper 2 kort och blir bestraffade dubbletter eller redan är ägare till spelet är det värdelöst med extra kopia och bf4 hade jag nog haft 4 exemplar av vilket känns jävligt onödigt så ska väll vara upp till var och en vad man gör med sina koder om man nu ger bort dom eller säljer dom

Herregud, hur kan man säga att man blir "bestraffad" för att man får 2 av samma spel för att man köpt 2 av samma grafikkort? Eller för att man redan äger det? Du betalar inte för det, Nvidia och AMD har sådana deals för att locka fler kunder, priset är lika utan en bundle.

Permalänk
Medlem

#MarknadsföringÁLaNvidia
Inte det minsta förvånad, det känns ju lite som att det gröna laget står för låsningar och att försvåra för sina kunder.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Blir man förvånad? Nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av epaaj:

Jo det spelar roll om du betalar för det eller inte. Om du betalar bör de ge dig större frihet. Jag vet inte om det är lag på det men det känns rimligt att om du betalar för något så är du mer fri att göra som du vill med det.

Om du däremot får något som en bonus kan de sätta kraven. I det här fallet talar de om för dig att koden du får endast är för dig som köpt grafikkortet och ingen annan. Du ska varken sälja eller ge den vidare. Den är endast tänkt för att du ska ha ett spel där du kan utnyttja ditt nya grafikkort och det kan visa vad det går för. Om du har tur vill du ha spelet och blir glad att få det gratis. Om du inte är intresserad så behöver du inte bry dig för du betalar inget extra för det.

Att vissa har sett det som en form av rabatt där de kan sälja spelet vidare för att kunna få grafikkortet billigare var inte syftet. Nu försöker de sätta stopp för detta och det är troligtvis utvecklaren eller utgivaren av spelet som ligger bakom detta nya krav för att det från deras sida alltid varit menat så. De bara förtydligar detta och ser till att det blir så.

Tycker ändå inte det är någon skillnad för det står köp det här grafikkortet så får du det här spelet och jag vet inte vad lagen säger heller men är väll rimligt att det behandlas på samma sätt som spel i övrigt

Skrivet av Friterad:

Herregud, hur kan man säga att man blir "bestraffad" för att man får 2 av samma spel för att man köpt 2 av samma grafikkort? Eller för att man redan äger det? Du betalar inte för det, Nvidia och AMD har sådana deals för att locka fler kunder, priset är lika utan en bundle.

betalar man 8000-10000kr för 2 grafikkort så ska man väll inte behöva få dubletter för några fåniga regler från nvidia och är väll att bli bestraffad när ena kittet med spel är helt useless

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

betalar man 8000-10000kr för 2 grafikkort så ska man väll inte behöva få dubletter för några fåniga regler från nvidia och är väll att bli bestraffad när ena kittet med spel är helt useless

Det är inte Nvidias regler, det är spelutvecklarna som vill ha det så. Nvidia tjänar ingenting på att göra detta.

Nej det är ingen bestraffning att få något man inte behöver/vill ha. Du betalar inte för det och du är helt medveten om att du kommer få dubbletter. Detta måste vara rekord för den dummaste anledningen för ett klagomål jag någonsin har läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Kanske ska söka jobb på Nvidia då? skulle vilja se dig förhandla i detta scenario

Spelutvecklare: Vi vill inte att koderna ni får i princip gratis ska kunna gå att använda med andra kort än de ni bundlar dem med.
Nvida: FU! ro hit koderna!
Spelutvecklare: ehh

Måste komma ihåg att det ser ut att vara Ubisoft det handlar om, de vill ha fler folk till Uplay så det är ett win win sammarbete

Visst måste man komma med pseudoargument bara för att någon som kund tycker att en stor aktör gör fel som faller för löjliga påtryckningar.

Men visst, kör du på gällande att försvara de stora jättarnas girighet och klåfingrighet när det t om gäller äganderätt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Det är inte Nvidias regler, det är spelutvecklarna som vill ha det så. Nvidia tjänar ingenting på att göra detta.

Nej det är ingen bestraffning att få något man inte behöver/vill ha. Du betalar inte för det och du är helt medveten om att du kommer få dubbletter. Detta måste vara rekord för den dummaste anledningen för ett klagomål jag någonsin har läst.

Nä det är du som håller rekordet och försvarar nvidia och speltillverkare för en korkad lösning och har man lösa nycklar kan man i.a.f byta dom mot något annat spel eller så men är väll så med fanboys att allt nvidia gör är heligt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nä det är du som håller rekordet och försvarar nvidia och speltillverkare för en korkad lösning och har man lösa nycklar kan man i.a.f byta dom mot något annat spel eller så men är väll så med fanboys att allt nvidia gör är heligt

Så bara för man förstår varför dom gör såhär så är man en fanboy? Med den logiken så är man bara en allmän Nvidia-hatare om man tycker att det här är fel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det begriper ju vem som helst att det är spelbolagen som har pushat för en sån här utveckling.
Tro inte att det inte kommer bli samma sak med AMD-kort så småningom.
Vill du inte ha spelet? Köp inte kort med spel-erbjudande då.
Eller regga under annat konto så att du kan sälja vidare kontot.

Det är inte låst till hårdvaran alls efter att nyckel har "redeemats" och bundits till ett konto, så jag ser inga problem med det hela.

Den som vill kan ju dra det till relevant domstol för att få utlåtande om det är ok eller inte, men räkna inte med att det kommer ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nä det är du som håller rekordet och försvarar nvidia och speltillverkare för en korkad lösning och har man lösa nycklar kan man i.a.f byta dom mot något annat spel eller så men är väll så med fanboys att allt nvidia gör är heligt

Ja jag försvarar Nvidia, för dom har inte gjort något fel. Speltillverkarna har faktiskt inte heller gjort något fel, dom hade ju aldrig brytt sig om folk inte utnyttjade situationen (köpa grafikkort, sedan skicka tillbaka via ångerrätten efter att ha använt nyckeln). Fanboy är man verkligen inte för att försvara märken/personer/företag när dom inte gjort något fel. Bara för att du blir lite sur för att du inte kan sälja en nyckel för någon hundring som du har fått gratis gör det inte dom till några stora stygga bolag.

Snacka om "problem".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Visst måste man komma med pseudoargument bara för att någon som kund tycker att en stor aktör gör fel som faller för löjliga påtryckningar.

Men visst, kör du på gällande att försvara de stora jättarnas girighet och klåfingrighet när det t om gäller äganderätt.

Du äger inte programvaran(i detta fall spelen) du köper, du har betalat en fast summa för att kunna "hyra" det i en obegränsad tid förutsatt att du inte bryter mot reglerna. Samma gäller ofta konton, att du inte äger kontot utan att företaget gör det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Ja jag försvarar Nvidia, för dom har inte gjort något fel. Speltillverkarna har faktiskt inte heller gjort något fel, dom hade ju aldrig brytt sig om folk inte utnyttjade situationen (köpa grafikkort, sedan skicka tillbaka via ångerrätten efter att ha använt nyckeln). Fanboy är man verkligen inte för att försvara märken/personer/företag när dom inte gjort något fel. Bara för att du blir lite sur för att du inte kan sälja en nyckel för någon hundring som du har fått gratis. Snacka om "problem".

Inte alls och fick inte ens ett spel bundle med mitt 950 trots det är dyraste modellen som är tystast men köper man ett kort får ett spel med ska man ha samma rätt som vid andra spel köp även om dom följer med ett nvidia kort spelar ingen roll om dom har deal med uplay ea eller vad det är när det är samma produkt som du får så ska väll samma regler gälla och samma med amd kort med för den delen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du äger inte programvaran(i detta fall spelen) du köper, du har betalat en fast summa för att kunna "hyra" det i en obegränsad tid förutsatt att du inte bryter mot reglerna. Samma gäller ofta konton, att du inte äger kontot utan att företaget gör det.

Och det som en del i ett större perspektiv får man inte vända sig emot?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti