Permalänk
Medlem

Om plugget accepterar lite eget tänkande i kombination med återanvändning av källkod så finns faktiskt källkoden till quake 1 släppt av id software. Hur pass komplett den är vet jag inte men vore kanske en bra start att basera sin egen motor på q1 motorn men ta bort allt onödigt så man får den mer kompakt (och kan bygga på efterhand). Problemet där är kanske att dom har lite väl mycket assembler för att det skall vara förståeligt direkt. Annars har vi gamla goda mode13h

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Om plugget accepterar lite eget tänkande i kombination med återanvändning av källkod så finns faktiskt källkoden till quake 1 släppt av id software. Hur pass komplett den är vet jag inte men vore kanske en bra start att basera sin egen motor på q1 motorn men ta bort allt onödigt så man får den mer kompakt (och kan bygga på efterhand). Problemet där är kanske att dom har lite väl mycket assembler för att det skall vara förståeligt direkt. Annars har vi gamla goda mode13h

Urk! Snälla, nämn inte Mode13h på det här forumet någon mer gång.

För övrigt är Quake-källkoden väldigt stor, tar rätt lång tid även för en van programmerare att förstå vad alla olika delar gör så hur lång tid kommer det inte ta för honom som inte har deltagit i något stort programmeringsprojekt ännu? Bli garanterat enklare att göra som jag sa, att läsa lite linjär algebra (eller någon av de hundratals (tusentals?) artiklar som finns på Internet om 3D-rendering.

Haricots:
Ska bli intressant att se hur det går, du får slänga ihop någon hemsida sen och posta den här i forumet. Vet inte varför, men trots att det finns tusentals sw-3dmotorer så är jag nyfiken på hur din blir.

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
Ska bli intressant att se hur det går, du får slänga ihop någon hemsida sen och posta den här i forumet. Vet inte varför, men trots att det finns tusentals sw-3dmotorer så är jag nyfiken på hur din blir.

jodå, men förvänta dig inget innom ett halvår...

jag tycker själv att det ska bli kul att se om jag lyckas... men med lite tur ska det nog gå vägen

Permalänk
Medlem

Det är en snubbe här som håller på att snickra på en egen grafikmotor.
Om jag inte missminner mig (men det gör jag säkert) så hette han wixner eller liknande. Det började på w och innehöll ett x och ett n iallafall

Där borde du kunna få lite info.

Annars är det bara att sätta igång:
http://www.gametutorials.com/Tutorials/OpenGL/OpenGL_Pg1.htm
Kör igenom dom så lär du dig kanske någonting.
Sedan har du http://nehe.gamedev.net också.
Och:
www.opengl.org/developers/code/tutorials.html

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Medlem

www.flipcode.com är ju ett måste, samt såklart www.cfxweb.net.
Ladda hem alla gamla nummer av Hugi (www.hugi.de) också.

Eller nu blev jag osäker, ska killen skiva en Opengl/Directx-spelmotor eller skriva sin egen renderingsmotor samt spel? Det sistnämnda är ju mycket tuffare, eftersom man t.ex. hyffsat enkelt kan konvertera den till java och lägga upp den på en hemsida (om man nu vill det ).

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
Urk! Snälla, nämn inte Mode13h på det här forumet någon mer gång.

bla bla

vad är det för fel på mode13h?
det grafikmodet är ju det bästa att börja med när man är ny, för det är så simpelt

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
www.flipcode.com är ju ett måste, samt såklart www.cfxweb.net.
Ladda hem alla gamla nummer av Hugi (www.hugi.de) också.

Eller nu blev jag osäker, ska killen skiva en Opengl/Directx-spelmotor eller skriva sin egen renderingsmotor samt spel? Det sistnämnda är ju mycket tuffare, eftersom man t.ex. hyffsat enkelt kan konvertera den till java och lägga upp den på en hemsida (om man nu vill det ).

nä, tittar mest på directX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
vad är det för fel på mode13h?
det grafikmodet är ju det bästa att börja med när man är ny, för det är så simpelt

TinyPTC är lika enkelt, du får en pekare till en framebuffer som du skriver till. Sedan undrar jag varför du vill hålla på med DOS? Vet inte ens om Mode13 fungerar under Windows 2000 eller Windows XP...

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem

tycker du kan skita i grafikmotorn...tror inte det har nån betydelse för betyget om du gör en eller inte.. du kommer genast märka att det är svårare än du tror och då kommer du förmodligen att tröttna ganska fort...
jag ska själv göra ett opengl spel nu till trean... jag ska mest hålla på med simulationer av olika slag så som vatten vågor, vind, växter, gravitation osv i ett litet meningslöst fps spel där man ska springa runt o sjuta på saker o ting

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kajo
tycker du kan skita i grafikmotorn...tror inte det har nån betydelse för betyget om du gör en eller inte.. du kommer genast märka att det är svårare än du tror och då kommer du förmodligen att tröttna ganska fort...
jag ska själv göra ett opengl spel nu till trean... jag ska mest hålla på med simulationer av olika slag så som vatten vågor, vind, växter, gravitation osv i ett litet meningslöst fps spel där man ska springa runt o sjuta på saker o ting

jag ska inte bara göra det för betyget utan även för eget intresse

Permalänk
Medlem

Du kan kanske kolla våra tutorials på http://www.myran.com/enilno

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
jag ska inte bara göra det för betyget utan även för eget intresse

jaja.. men du skrev nånstans tror jag att du inte va så duktig på d där med opengl o directx... mitt råd är att först lära dig nåt av api:erna grundligt och kanske göra nåt med d som projektet och sen utav rent intresse fördjupa dig i det på din fritid *om du inte är otroligt genialt smart och lär dig otroligt snabbt dvs*

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

jag funderar att sätta mig in i det riktigt bra under sommarlovet och sedan göra en 3dmotor efter...

(och självklart är jag ett geni )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johanta
Det är en snubbe här som håller på att snickra på en egen grafikmotor.
Om jag inte missminner mig (men det gör jag säkert) så hette han wixner eller liknande. Det började på w och innehöll ett x och ett n iallafall

jo det stämmer... det var wixner och det är jag det var opengl jag kodade i, men har övergett den nu för spelprogrammerings-studier

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fish
Det blir inte mkt till spel om man skiter i kollisions detektering..man behöver dock inte göra så avancerad sådan. Fysiska representationer som sfärer tillexempel är toklätt att kollisionstesta..

¨
Jo visst blir det inte mycket till spel... men du får iaf något att visa upp om det skulle ta lång tid någonstans... men flytter arbetet på så är det inget som säger att man inte ska kunna ha kollisions detektering.

Permalänk

Tänkte bara säga det att det är faktiskt ganska kul att göra en egen 3d motor, från scratch! Har gjort en får nåt år sen (inte särskilt bra, den kunde typ rendera objekt, både som wireframe och solid), och det är väldigt bra om man vill lära sig hur 3d-grejjset egentligen fungerar! Istället för att man bara vet hur man använder det!

Jag skulle rekommendera OpenGL för att göra 3d-grejjs med! Tycker att det är enklare än D3D faktiskt, i varje fall i C/C++, har aldrig riktigt lyckats att få DX att funka, blir bara massa fel! Men OGL funkar alldeles utmärkt, plus att det är relativt enkelt att porta om du skulle få för dig att göra det! (Till ex Linux)

Visa signatur

Aaaaaight! :P

Permalänk
Medlem

Go for OpenGL baby! Exterminate Micro$lut!

Hrm..

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
nä, läraren är duktig, men han är inte en dryg person som gnäller om kriterierna om han tycker man är värd MVG (jag fick MVG i A-kursen fast jag inte gjorde några uppgiffter, men han visste att jag var duktig då han brukade sitta brevid mig och titta på när jag gjorde spel, riktigt tuff lärare)

Hade en liknande lärare. Rolig prick.
Jag kunde sitta helt omotiverad en vecka, sen jobba en lektion så var man ikapp och om alla andra. Mycket av tiden använde jag dock åt att hjälpa andra eller pilla på mitt spel som blev mitt specialarbete.

Det hände sig en gång också att jag åkte dit för att jag hjälpte en kille på ett prov. Jag hade fått göra provet i förväg pga en begravning, hursomhelst så delade jag med mig av uppgifterna till honom för att han skulle kunna kolla på och få förslag till lösningar. Dum som han var så kopierade han stora stycken av min kod utan att förstå vad den gjorde (jag har ju såklart en lite annan stil än de som var nybörjare i c/c++). Så läraren känner självklart igen min stil, pratar lite enskilt med mig och jag förklarar ju att det inte var meningen att han skulle kopiera mig. Så läraren säger bara att det är lungt, men nästa gång så ska jag lära fuskarna hur man fuskar på ett snyggt sätt
Ännu lustigare var att min polare läckte provet vidare till några andra (ganska många fkatikst) så det slutade med att en hel dataklass fick sina resultat strukna. Jag fick givetvis MVG

Visa signatur

Lejd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Martin
Hade en liknande lärare. Rolig prick.

hehe, några roliga grejer min lärare gjort:

när någon frågade hur länge vi fick sitta påprovet fick hon som svar: tills jag blir hungrig (och de fick vi också, dock inte parallelklasserna )

och han brukar alltid sluta lektionen lite tidigare med kommentaren: Måste köpa en cola, kaféterian stänger snart

och när någon frågade om java (som vi ska läsa i 3:an) fick han en jävla fart, drog upp en massa sidor med spel han gjort och drog fram sin mobil och visade spelen han hade gjort där... satt typ och visade en person java en hel lektion (han tyckte det var kul)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är i samma situation som Haricots. Om man inte kan massa naturmatte (typ sinus och massa mer avancerade grejer), vilket är då enklast att använda, OpenGL eller DirectGraphics, jag har redan testat det sistnämda, typ tittat i enkla exempel.

Vilken del av ett simpelt fps är svårast?
Grafikmotorn, fysik/kollision, textur, banor, modeller osv?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag är i samma situation som Haricots. Om man inte kan massa naturmatte (typ sinus och massa mer avancerade grejer), vilket är då enklast att använda, OpenGL eller DirectGraphics, jag har redan testat det sistnämda, typ tittat i enkla exempel.

Vilken del av ett simpelt fps är svårast?
Grafikmotorn, fysik/kollision, textur, banor, modeller osv?

till din första fråga om vilket api som var lättast så kan jag uttala mig om att DirectGraphics har en hjälp-bibliotek som hanterar ganska mycket.. matriser, vectorer och sådant.

den andra frågan så måste nog jag svara på att en 3d motor en ganska luddig term... det enda som 3d motorn gör är ju att skyffla ut en herrej*vlas massa polygoner på skärmen och det är inte svårt... banor och modeller är inte heller så svårt att göra, eftersom det handlar om att läsa rådata från en fil vare sig det är en quake3bana eller en halflifemodell. jag måste nog säga att fysiken och kollisionshanteringen är det som utgör det största arbetet i en 3dmotor

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag är i samma situation som Haricots. Om man inte kan massa naturmatte (typ sinus och massa mer avancerade grejer), vilket är då enklast att använda, OpenGL eller DirectGraphics, jag har redan testat det sistnämda, typ tittat i enkla exempel.

Vilken del av ett simpelt fps är svårast?
Grafikmotorn, fysik/kollision, textur, banor, modeller osv?

själv tycker jag nog kollisions svar, när man har grejer som skall röra sig på ett visst sätt när de kolliderar, tag en så enkel sak som att få en box att studsa på ett golv, ena hörnet kolliderar med marken först, du ger den en impuls uppåt i just det hörnet, sen kommer nästa hörn ner i marken när du ger det första hörnet impulsen, då måste den tas med på något sätt oxo, lätt att man håller på och loopa mellan de olika hörnen då

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Hedersmedlem

Så då ska man kanske göra en enkel flygsimulator med en helt plan mark Borde var enkelt, om modellen kommer under marknivån så har man krashat.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Så då ska man kanske göra en enkel flygsimulator med en helt plan mark Borde var enkelt, om modellen kommer under marknivån så har man krashat.

hehe..det övervägde vi nästan seriöst när vi gjorde vårt d3 projekt efter att ha mekkat med kollisionssvar ett tag

Men marken behöver inte vara plan, det är inte så svårt att testa...bara svaret är att allt exploderar så går det bra

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem

Nån som har testat Blitz3D något?
Det ska ju vara ganska bra om man ska koda spel, funderar på att börja koda lite smått i det. Jag kan bara Java i princip, det är ju inte direkt det bästa språket för att koda spel...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Håller på med en 3d-motor som projekt just nu. Helt mjukvarurenderat då. Använder SDL. Prövade TinyPTC först, riktigt trevligt, tills ms vc bestämde sig för att blanda ihop c och c++.

Aja, vi är rusktigt försenade (såklart) så jag håller nu (tog en paus och surfa lite) på att hårdkoda ett "rymdskepp", ruskigt tradigt (skriver in kordinater för polygoner i en textfil, samt r g b värden för dessa)

Annars är det jävligt kul att göra saker från grunden :). PC-demo forever!

Edit. 0x13 är förvisso trevligt, men funkar inte allt för bra under w2k, och är lite tråkigt med 320x200@256. Med tinyPTC och SDL är det i princip samma sak, fast med möjligheter för fönsterläge och annat :).

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metus
jo det stämmer... det var wixner och det är jag det var opengl jag kodade i, men har övergett den nu för spelprogrammerings-studier

Är det på Powerhouse?
Är det isåfall en bra utbildning?

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Håller på med en 3d-motor som projekt just nu. Helt mjukvarurenderat då. Använder SDL. Prövade TinyPTC först, riktigt trevligt, tills ms vc bestämde sig för att blanda ihop c och c++.

Aja, vi är rusktigt försenade (såklart) så jag håller nu (tog en paus och surfa lite) på att hårdkoda ett "rymdskepp", ruskigt tradigt (skriver in kordinater för polygoner i en textfil, samt r g b värden för dessa)

Annars är det jävligt kul att göra saker från grunden :). PC-demo forever!

Edit. 0x13 är förvisso trevligt, men funkar inte allt för bra under w2k, och är lite tråkigt med 320x200@256. Med tinyPTC och SDL är det i princip samma sak, fast med möjligheter för fönsterläge och annat :).

hehe,..skriva koordinater själv? är det inte bättre att modelera och läsa in från vrml eller ase fil? Kan ju tillochmed klippa och klistra om du inte vill skriva läsaren

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johanta
Är det på Powerhouse?
Är det isåfall en bra utbildning?

finns d någon annan spelprogrammeringsskola i sverige.. nånstans i södra sverige t ex?

Visa signatur
Permalänk

Skola å skola. Men Luleå Tekniska Universitet har en Spelprogrammeringslinje här i Skellefteå.

Visa signatur

Lejd