Permalänk
Avstängd

att göra en egen 3dmotor

Jo, nu börjar projektarbetet närma sig, och jag funderar på att göra det innom programmering...

så jag undrar hur lång tid det tar att göra en 3dmotor... (i timmar)

vi pratar självklart inte om Doom3 här utan en ganska enkel 3dmotor

Permalänk

själv kan jag inte programera för fem öre
(utom möjligtvis stringen:
10 Sin
20 goto hell)

men jag kommer ihåg att min lillebror knåpade ihop en 3D-motor i Lingo (kanske inte det bästa språket för det) för ett gäng år sedan och det tog nått i stil med 20 timmar har jag för mig..

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Avstängd

ok, här har vi runt 1500 timmar på oss (fritid ) och ska dessutom använda antingen openGL eller Direct3D... kan det bli nått?

Permalänk
Medlem

Direct3D har ju redan en 3d motor inbyggd som man kan använda sig av (dvs du slipper själv sitta och vända matriser och ta fram formler för 3d->2d projicering etc). Bara att lära sig hur man använder denna och vips så har du ett d3d program/spel. På http://www.drunkenhyena.com finns det bra tutorials i ämnet.

Permalänk
Avstängd

jo, men om man skulle göra en egen (från grunden) skulle den väll inte kunna ha hårdvarustöd utan köra på software?

Permalänk
Medlem

Alltså... vad är en 3D-motor? Utan space partitioning kan man ju få det hur enkelt som hellst. Men tänker du som Quake så lär det ta ett tag, det är mycket som skall kodas.

Ska du köra med software blir det ännu svårare då du måste göra massa jobb själv.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Avstängd

ok, men hur lång tid skulle det ta att göra ett spel? (modellering och kartmakande inte inräknat, utan bara motorn)

Permalänk
Avstängd

alltså att man ska kunna gå, skjuta hoppa osv osv (fps)

Permalänk
Medlem

långtid, då är det inte bara 3d motor som måste göras utav även fysikmotor vilket är ett rent helvete bara det.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
långtid, då är det inte bara 3d motor som måste göras utav även fysikmotor vilket är ett rent helvete bara det.

hur lång tid pratar vi om då?

Permalänk
Medlem

maila Id och fråga hur långt det tog för dom att programmera q1 motorn.

Permalänk
Avstängd

chansen att de skulle svara är nog inte allt för stor

Permalänk
Medlem

Det beror först och främmst på dina kunskaper inom programmering och matte.
Svårt att säga hur lång tid. Det kan ta upptill år.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Beror helt klart på hur mycket du kan innan, men jag kan ju säga som så att du helt klart kan göra det som projekt, det fina är ju att du kan göra den så avancerad som du hinner. Bara rita lite polygoner och någon enkel spel logik går tokfort, sedan kan du lägga på grejer efterhand. Oftast får man skriva om allt ett par gånger eftersom man fattar hur det skall göras när man gör det första gången.

Enklaste spelet skriver man på nåra timmar, men sen kan man göra ett som tar 10 år oxo om man är sugen...

Som projekt är det en utmärkt ide!

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Avstängd

matten är inget problem, har hållt påmycket med enkla språk där man måste göra det mesta själv, så jag kan mina sinussatser

kan dock näst intill inget om 3dprogrammering, men man kan ju lära sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
matten är inget problem, har hållt påmycket med enkla språk där man måste göra det mesta själv, så jag kan mina sinussatser

kan dock näst intill inget om 3dprogrammering, men man kan ju lära sig

När du arbetar med projek till skolan alltså då
Så är det processen dem sätter betyg på... om du blev klar eller ej har mindre betydelse....

Jag lämnade nyss in mittt projekt arbete...där jag höll på att utveckla ett spel... spelet blev lång ifrån klart.... men jag fick ändå MVG i betyg...

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Avstängd

jo, men jag är själv intresserad av det... så varför inte slå 2 flugor i en smäll?

föresten, vad gjorde du för spel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
jo, men jag är själv intresserad av det... så varför inte slå 2 flugor i en smäll?

föresten, vad gjorde du för spel?

Jo. det gjorde jag med, med mitt projekt...
Men jag tror du "tar dig vatten över huvudet" med att försöka göra en grafikmotor från botten...

Jag skrev, skriver på fortfarande på det... ett spel i Java
http://mihaly.twan.mine.nu

Den finns inte allt för mycket gjort i spelet...har en liten grafikmotor i den som jag skrivit själv det är då grafikbuffrar främst.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Avstängd

vad menar du från botten? jag ska alltså använda DirectX eller openGL... dessutom kommer jag nog inte vara själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
vad menar du från botten? jag ska alltså använda DirectX eller openGL... dessutom kommer jag nog inte vara själv

Men alltså exakt vad har du tänkt att du ska göra då?

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Avstängd

har ingen som helst aning
har inte diskuterat det med de jag ska arbeta med (om några)

men kanske flygsimulator, kanske väldigt enkelt FPS... vem vet

Permalänk
Medlem

DirectX och openGL är grafik motorer.....
sats på att skriva ett spel...då har du nått att vissa på en presentation för n00bs

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Avstängd

jo, det vore lite kul det också... får diskutera lite imorgon med klasskamraterna, godnatt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Outlaw84
DirectX och openGL är grafik motorer.....
sats på att skriva ett spel...då har du nått att vissa på en presentation för n00bs

heh..

DirectX är en samling "verktyg" för att bygga bland annat spel. Direct3D är ett API, likaså openGL.

Visa signatur

[size="1"]#define QUESTION ((bb) !(bb)) // - Shakespeare[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thecookie
heh..

DirectX är en samling "verktyg" för att bygga bland annat spel. Direct3D är ett API, likaså openGL.

True...

OT: Du ska om möjligt skita i delar som Collsion Detection o.s.v., för det tar alldeles för lång tid... Satsa på att få animationer, ljus o.s.v. men har du tid i slutet så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [NvR]PuH
True...

OT: Du ska om möjligt skita i delar som Collsion Detection o.s.v., för det tar alldeles för lång tid... Satsa på att få animationer, ljus o.s.v. men har du tid i slutet så...

Det blir inte mkt till spel om man skiter i kollisions detektering..man behöver dock inte göra så avancerad sådan. Fysiska representationer som sfärer tillexempel är toklätt att kollisionstesta..

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem

Jag kodade den grafiska delen till en spelmotor. Gjorde 90% av arbetet sista veckan. Men det är som folk säger: Det är processen de bedömmer på, så det är ett plus om lärarna fattar noll. Kan säga att de lätt blir impade av simplare Opengl-trix.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Avstängd

nä, läraren är duktig, men han är inte en dryg person som gnäller om kriterierna om han tycker man är värd MVG (jag fick MVG i A-kursen fast jag inte gjorde några uppgiffter, men han visste att jag var duktig då han brukade sitta brevid mig och titta på när jag gjorde spel, riktigt tuff lärare)

Permalänk
Medlem

En vanlig polyfiller slänger man ju ihop på några timmar från scratch om man har lite kunskaper i linjär algebra. Använder du TinyPTC (http://www.gaffer.org/tinyptc/) så slipper du ju dessutom koda någon API-stöd eftersom det fixar gränssnittet mot DirectX/GDI. Sedan återstår ju texturstöd, ljus och stöd för att läsa något 3D-meshformat (t.ex. MD2) och bildformat för texturer. På 1500 timmar blir det garanterat hyffsat bra. Fast den blir inte snabb, såvida du inte blandar in lite assembler.

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Avstängd

jag har faktiskt en kamrat som kan lite assembler, och med en piska/kaka kan jag nog få honnom att lära sig lite bättre