Lurad på 300kr av användare i marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drfiretruck:

@DarkAlf: Är under 18 och kan därmed inte ingå i ett sådant avtal. Jag erkänner min klantighet och gick med på att ge honom en summa på 35kr, 300kr är mycket för mycket.

Då bör ingen göra affärer med dig alltså, tack för varningen

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

@DarkAlf: Jag ringde honom och medellade honom under hela dagen fram tills kvällen då jag blev orolig för att han inte svarade började jag ringa in till klockan 22.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Säljaren måste ju ansvara för att produkten som bjuds på är exakt som beskriven. Om en del saknas måste detta ju anges tydligt innan bud, eller iaf innan affären avslutas.

Så detta är inget ångerköp, utan köpet ska hävas pga felaktig beskrivning/info. Att sälja något som inte matchar sin beskrivning är ju bedrägeri, och åtalbart. Om man "ångrar sig" utan anledning kan jag delvis förstå att man får stå för ev utgifter, men... i detta fallet är det ju fel på varan och säljaren borde ha kollat att du vill ha den innan han bokat frakt mm, efter att han meddelat att en del saknas.

Detta stämmer inte. Om säljaren endast angav att moderkortet ingår (som det verkar vara i detta fallet) är det köparens skyldighet att undersöka om några av tillbehören medföljer innan hen ingår ett köpekontrakt med säljaren.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk

@superegg: Fläkt modulen syns längst ned åt höger.

Permalänk
Medlem

@Drfiretruck: Jodå det finns undantag till att du kan ingå avtal. Undantag 1: samtycke av målsman (vilket du uppenbarligen eftersom det var efteråt din pappa ville att du skulle dra dig ur om jag inte läste helt fel) eller Undantag 2: Du är över 16 år och har tjänat pengarna själv.

edit: Sen förstår jag inte vad problemet är riktigt, i annonsen så står det CPU, MOBO, och RAM, jag ser inget om att allt är komplett eller något om att fläktkontroller ingår

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk

@Naga: Jag har lärt mig av mitt misstag och är därför villig att betala den mindre summan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxizor:

Alla tillbehör enligt asus.. tror det är den jag fetmarkerat!

Användarmanual
ASUS Q-Shield
4 st. kablar för SATA 6 Gb/s
1 x CPU installation tool
1 x Supporting DVD
1 st. 12 -i-1 ROG kabeletiketter
1 x ASUS 2T2R dual band Wi-Fi moving antennas (Wi-Fi 802.11a/b/g/n/ac compliant)
1 x Fan Extension Card (3 x 4-pin fan out)
1 x Fan Extension card screw pack
ROG Fan Label
1 x 5-pin to 5-pin cable
1 x Panel cable
1 x Thermistor cable(s)

Måste vara denna här?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Detta stämmer inte. Om säljaren endast angav att moderkortet ingår (som det verkar vara i detta fallet) är det köparens skyldighet att undersöka om några av tillbehören medföljer innan hen ingår ett köpekontrakt med säljaren.

Nja... jag har tittat på annonsen och håller inte med direkt på den principen. Där står:

"Asus ROG Maximus VIII Impact - Köpt på webhallen (Isch 6mån garanti kvar)"

Ingen notis om att den inte är komplett enligt den info man han se på deras sida. Men det som dock ändrat min åsikt i ärendet är att säljaren faktiskt hade kontaktat köparen och meddelat detta, innan pengar skickades. Sen när han skickade pengarna måste ju detta tolkas som att man accepterar denna info.

Så köparen har mao fått chansen att ångra sig, men valt att fortsätta, och sen ångrat sig, varför jag också editerat mitt tidigare inlägg.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köparen är tvungen att genomföra köpet. I annons finns bild på vad som ingår och han har godtagit detta. I och med betalning har han ingått ett avtal.

Permalänk
Avstängd

@Drfiretruck:

https://www.ebay.com/itm/ASUS-FAN-EXTENSION-CARD-mit-Kabel-3x...-

Kolla med säljer om personen kan dra av 246 kronor då denna inte ingår?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drfiretruck:

@DarkAlf: Är under 18 och kan därmed inte ingå i ett sådant avtal. Jag erkänner min klantighet och gick med på att ge honom en summa på 35kr, 300kr är mycket för mycket.

Gränsen för att kunna ingå köpekontrakt (det gör du alltid när du handlar om det så är ett tuggummi för 1 krona) är för det första 16 år. Är man under 16 år kan man ändå ingå avtal ifall man har föräldrars godkännande. Vilket du verkar ha haft i det här fallet eftersom du skriver att det är din pappa som ångrar köpet.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk

@superegg: Jag frågade honom och det var då han sa att han aldrig sagt att den ingick

Permalänk
Administrativ avgift

För att förtydliga här så har vi ingått ett köpeavtal , dvs affären är slutförd med frakt bokad och annons avslutad. Dvs affären är avslutad, TS har ångrat sig en gång innan vilket jag accepterade (Antog att han kollat igenom allt han velat då han bestämde sig för att köpa igen)

Det börjar med att han inte kan betala hela summan swishgräns, prutar på frakt och är allmänt (jobbig) genom att pruta på ett redan bestämt pris. Personen börjar helt hysteriskt att spamma med sms osv somsagt affären är avslutad iom att frakt osv är genomfört.

Jag ger personen 2 alternativ, matcha budet neråt och jag gör ett återköp för det är ett återköp på grund av slösad tid osv. Då TS ej vill slutföra köpet så ger jag han 3700kr tillbaka och gör då ett återköp vilket enligt lag är korrekt. Om personen inte hade varit så ivrig, stressande och ringt efter normal läggningstid hade jag såklart varit schysstare. Men som @MinscS2 ringer man sent på kvällen så är det inte man får bästa responsen heller.

Och för dom intresserade så har TS inolverat att hota med att diverse personer ska kontakta mig , hans mamma är chefjurist osv osv högst oseriöst?

För dom intresserade oxå så körde jag bil när TS ringde och var hos mina morföräldrar under EM/Kväll och kom hem senare under kvällen.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Om en säljare inte skriver "alla tillbehör" eller "komplett med alla tillbehör" så räknar jag med att jag får moderkortet och inget mer. Hur många har ärligt alla tillbehör? Och köper jag för jag vet att ett moderkort har en sånhär flöktkontroller eller annat specifikt tillbehör som jag prompt vill ha då frågar man INNAN man betalar.
Säljaren skriver att han säljer moderkort, med andra ord räknar jag att få ett moderkort och inget mer. Samma sak om någon skruver att han säljer en CPU så räknar jag inte med att det ska följa med en kylare.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

@DarkAlf: Kände inte till detta, men min pappa var aldrig riktigt med på att jag skulle köpa det var bara efter när jag fråga om fläktmodulen som han blev inblandad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Köparen är tvungen att genomföra köpet. I annons finns bild på vad som ingår och han har godtagit detta. I och betalning har han ingått ett avtal.

Om man inte är kunnig så kan man ju lätt bli lurad?
Slog mig tanken att vissa som inte kan något och handlar för första gången kan ju bli rätt lurade
om de kollar på bilden och köper det sen stämde inget?

Själv skulle jag ge han pengarna tillbaks, tänk om folk skulle börja med att ta en avgift så fort någon velar och drar sig ur.

Permalänk
Medlem

300kr känns faktiskt lämpligt. Men med tanke på att du är studerande? Så sved nog dom 300 kronorna mer än för någon annan som jobbar och som inte vill lägga ner all ledig tid på att konversera med oseriöst folk. Tänk i framtiden på att ha allting klart för dig innan pengar skickas och inte ångra sig i efterhand.

Jagsjälv hade skickat tillbaka varje krona men förstår agerandet av en avgift också.

Permalänk

@ExcZist: Detta är mitt andra köp på denna hemsida så jag kan fortfarande inte mycket

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av DarkAlf:

@Drfiretruck Det är köparens skyldighet att undersöka varan innan köpet när det kommer till handel mellan privatpersoner.

Nej, det är det inte. Klistrar in ett tidigare inlägg jag själv gjort:

Skrivet av twit:

Någon undersökningsplikt uppstår inte förrän a) säljaren uppmanar den potentiella köparen att undersöka varan eller b) köparen har varan i sin ägo.
"Köparen har normalt inte någon undersökningsplikt i samband med avtalsslutet, utan har i stället som huvudregel att undersöka varan först efter avlämnandet" - http://koplagen.kontraktsjuridik.se/saljarens-plikter/fel/20-...
"Du har nämligen inte någon skyldighet att undersöka varan innan köpet, men har du gjort det uppkommer en form av undersökningsplikt." - http://lawline.se/answers/10034

Visa signatur
Permalänk

@twit: Varken a) - b) skedde i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Själv skulle jag ge han pengarna tillbaks, tänk om folk skulle börja med att ta en avgift så fort någon velar och drar sig ur.

Ja gud... då kanske folk hade bestämt sig innan de budade om de ville ha den eller inte.
Även om jag också tycker avgift är surt, så är velande köpare inte värt en krona och gör bara det jobbigt att sälja saker. Bestäm dig om du ska ha den eller inte, sen agera därefter.

Permalänk

Ok nu är listan större nu när jag har lagt till två extra namn på folk som jag aldrig kommer att handla ifrån eller sälja till. Next!!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av ExcZist:

Om man inte är kunnig så kan man ju lätt bli lurad?
Slog mig tanken att vissa som inte kan något och handlar för första gången kan ju bli rätt lurade
om de kollar på bilden och köper det sen stämde inget?

Själv skulle jag ge han pengarna tillbaks, tänk om folk skulle börja med att ta en avgift så fort någon velar och drar sig ur.

Om du lägger ett köp nu pris , dvs köp direkt , inga problem och snabb affär? Sedan ångrar du dig (FIne) sedan vill du köpa endå och genomför köpet för att sedan pruta på frakt , sedan efter att ha gjort köpet ställa 10000frågor?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ja gud... då kanske folk hade bestämt sig innan de budade om de ville ha den eller inte.
Även om jag också tycker avgift är surt, så är velande köpare inte värt en krona och gör bara det jobbigt att sälja saker. Bestäm dig om du ska ha den eller inte, sen agera därefter.

Jo man måste ju veta om man ska ha den men sen är det inte lätt om man är kunnig om sakerna.
Men sen hade jag ju inte tagit 300kr i avgift för att "detta tog Dagar, Timmar,Minuter" av mitt liv .
Löser inget att göra sådana saker.
Men förstår att folk inte gillar personer som sitter och budar innan de vet om de ska ha sakerna och så vidare.

Det löser sig på ett eller ett annat sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Om du lägger ett köp nu pris , dvs köp direkt , inga problem och snabb affär? Sedan ångrar du dig (FIne) sedan vill du köpa endå och genomför köpet för att sedan pruta på frakt , sedan efter att ha gjort köpet ställa 10000frågor?

Jupp jag hade inte tagit 300kr för det.

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd låst*

Tråden spårade pga personliga diskussioner, försök lösa detta i PM mellan köpare och säljare. Att be om råd är inte fel så länge som diskussionen förblir anonym vilket den tyvärr inte blev.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers