Vad är oddsen att jag får tillbaka ett brev som Postnord har slarvat bort?

Permalänk
Medlem

Vad är oddsen att jag får tillbaka ett brev som Postnord har slarvat bort?

Hej,

Jag köpte en pryl på Tradera och säljaren skickade den till mig i ett vanligt vaderat kuvert med några frimärken. Brevet skulle dykt upp i torsdags men har fortfarande inte kommit. Jag har ingen anledning att misstänka säljaren, han har med största sannolikhet lagt brevet på lådan (mängder av omdömen och jag fick en bild på det färdiga kuvertet med min adress och frimärken). Det är heller ingen konstig rutt, Norrköping till Stockholm. Det verkar alltså inte bättre än att Postnord har slarvat bort mitt brev, första gången detta händer mig, skickar och tar emot en hel del saker.

Vad tror ni oddsen är att mitt brev dyker upp till slut? Har någon av er till slut fått ett brev som varit på villovägar? Finns lite historier om folk som fått sina brev flera månader senare.

Vänliga hälsningar

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Avstängd

Har hänt en gång för mig, tog ca 3-4 veckor sen dök det upp.

Kan inte svara på odds eller något tyvärr.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@wixia
Jag hade ett brev på vift, dök upp ca 30 dagar efter att det borde dykt upp.

Postnord lyckades också slarva bort en försändelse med spårning när jag hade köpt en dator av Inet. Ca 20 kg i paket + 15000 kr i värde som tog över 2 veckor innan de lyckades spåra vart det tog vägen.

Permalänk

Jag förväntade leverans av snus i onsdags.. den har inte uppdaterat något från tisdagsnatt och då var den i Örebro, nu står det bara ”påväg”.. så om du håller tummarna för mitt så håller jag tummarna för ditt paket!🙂

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av wixia:

Hej,

Jag köpte en pryl på Tradera och säljaren skickade den till mig i ett vanligt vaderat kuvert med några frimärken. Brevet skulle dykt upp i torsdags men har fortfarande inte kommit. Jag har ingen anledning att misstänka säljaren, han har med största sannolikhet lagt brevet på lådan (mängder av omdömen och jag fick en bild på det färdiga kuvertet med min adress och frimärken). Det är heller ingen konstig rutt, Norrköping till Stockholm. Det verkar alltså inte bättre än att Postnord har slarvat bort mitt brev, första gången detta händer mig, skickar och tar emot en hel del saker.

Vad tror ni oddsen är att mitt brev dyker upp till slut? Har någon av er till slut fått ett brev som varit på villovägar? Finns lite historier om folk som fått sina brev flera månader senare.

Vänliga hälsningar

Det jag gjorde när jag sålde en del på tradera var att jag märkte med avsändaradress ifall postens sorteringsmaskin tog sönder breven så fick jag tillbaks det med ett tomt innehåll. I det läget fick jag ett råd av en köpare som arbetade på posten att ringa deras terminal och så hittade de varan mot beskrivning. De skickade ut den igen i ett nytt brev gratis så köparen fick sin vara.

I ditt fall vet vi inte ens vad som har hänt har säljaren inte ens lagt till sin avsändaradress så finns det inte mycket att gå på. Såvida inte posten segar sig och då kan du få det senare. Har fått brev en månad senare men det är sällan.

Permalänk
Medlem

Odds? Man ska inte gambla med PostNord.
Jag har råkat ut för rekommenderade brev, skickade till mig, som hämtats ut av andra, som inte ens har en snarlikt namn som mitt eget.
PostNords kärnverksamhet, att göra av med skattebetalares pengar, har prioriterats över deras påstådda uppdrag, dela ut post, så till den milda grad att vi i dag scannar alla fraktsedlar innan vi postar dem som rekommenderade brev, så att vi i alla fall har något underlag när breven inte kommer fram. Vi gick från vanliga brev till rekommenderat för runt ett år sedan, när situationen blev ohållbar, och minst en bil inte gick att dokumentera varje månad, för att PostNord slarvade bort breven.

Eftersom ditt brev inte är rekommenderat är allt du kan göra att hoppas. Men troligtvis har PostNord snabbt och effektivt delat ut ditt brev. Bara inte till dig. Det du kan göra är höra av dig till posten och efterlysa ditt brev, eftersom du har bild på det så kan du åtminstone ge dem det. Det hjälper dem om det exempelvis fastnat i en sorteringsmaskin och gått sönder, så de inte längre har komplett adress information.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tiamat:

Det jag gjorde när jag sålde en del på tradera var att jag märkte med avsändaradress ifall postens sorteringsmaskin tog sönder breven så fick jag tillbaks det med ett tomt innehåll. I det läget fick jag ett råd av en köpare som arbetade på posten att ringa deras terminal och så hittade de varan mot beskrivning. De skickade ut den igen i ett nytt brev gratis så köparen fick sin vara.

I ditt fall vet vi inte ens vad som har hänt har säljaren inte ens lagt till sin avsändaradress så finns det inte mycket att gå på. Såvida inte posten segar sig och då kan du få det senare. Har fått brev en månad senare men det är sällan.

Ganska säker på att de stryker avsändaradresser på vanliga brev?

Det gjorde de en gång när jag skrev dit det iaf. Antar att jag skulle kunna googla men det är för jobbigt

Jag orkade googla. Verkar som man kan ha det i alla fall om det står Returadress tydligt innan (Y)

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Lagerlöf:

Ganska säker på att de stryker avsändaradresser på vanliga brev?

Det gjorde de en gång när jag skrev dit det iaf. Antar att jag skulle kunna googla men det är för jobbigt

Jag orkade googla. Verkar som man kan ha det i alla fall om det står Returadress tydligt innan (Y)

Ja du bör skriva det på andra sidan eller stryka det över/markera att det är avsändaren men det kommer tillbaks till avsändaren. Har man betalt för lite porto åker avsändaren på det med + postens avgift, annars åker mottagaren på den avgiften.

Permalänk
Medlem

När jag var 9 år skickade jag ett vykort från New York hem till min mor. Jag blev förstås förvånad över att posten inte gick fram då på flera veckor, men ännu mer förvånad blev jag litet precist 2 år senare när kortet väl dök upp. Alldeles urblekt och nästan som om söndertvättat från det mest försiktiga sköljprogram i tvättmaskin. Nu var det förstås ett bra tag sedan och det var dessutom US Mail, men jag skulle inte säga att det är omöjligt att det kan hitta fram ändå, om än att sannolikheten förstås avtar högst påtagligt vid en viss gräns. Räkna inte med att du ser av det om det dröjt för länge.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

Då var det ungefär som jag tänkte mig, det blir spännande att komma hem från jobbet några veckor framöver!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag fick ett litet paket levererat igår kväll av ett par som var ute och rastade sin hund. De hade hittat paketet längs en cykelbana..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Det dök upp till slut! Fick hem en lapp i brevlådan att det var för stort för att lämnas ut. Hämtade det på mitt utlämningsställe och när jag kom hem skickade jag det genom mitt brevinkast innan jag låste upp och gick in...

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB