Permalänk
Medlem

Blooming-effekt hos Sony XF9005?

Hej,

idag var jag och inhandlade min första rejäla tv, för mig är just detta över 46 tum

Supernöjd med pjäsen men undrar egentligen om den sk "blooming" effekten som uppstår är normalt för dessa apparater? Se bild nedan. Värt att nämna också är att det inte alls är lika illa när jag kollar på mörka filmer utan har endast märkt det tydligt i menyer som netflix.

Allt gott!
MVH Simon

Förtydligade rubriken från "Sonys 65XF9005 fråga"/Thomas Y
Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Hej,

idag var jag och inhandlade min första rejäla tv, för mig är just detta över 46 tum

Supernöjd med pjäsen men undrar egentligen om den sk "blooming" effekten som uppstår är normalt för dessa apparater? Se bild nedan. Värt att nämna också är att det inte alls är lika illa när jag kollar på mörka filmer.

Allt gott!
MVH Simon

https://imgur.com/gallery/9BpN3Kl
https://imgur.com/gallery/9BpN3Kl

Har lest endel om det, själv upplever jag inte det så illa som ditt kort visar, ska jag vara helt ärlig trodde jag inte att bildkvalitén som man får från denna tv, samt flyt i bilden inte var möjlig på en LCD, kom från en Panasonic plasma vt20 serien om jag minns rätt. Själv är jag supernöjd.

Har du gjort några inställningar? Rekommenderar att titta på vad rtings och flatpanelshd har använd.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

@roosterx: Skulle nog säga att kameran förstärker effekten något. Men frågan är, existerar detta även på din tv eller är det obefintligt?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

@roosterx: Skulle nog säga att kameran förstärker effekten något. Men frågan är, existerar detta även på din tv eller är det obefintligt?

Skulle säga att för mig är det obefintlig. Men vet ju att om det skulle vara ett riktigt ljust litet objekt som är ensam på skärmen ser man att det inte finns så många led-zones, men jag är medveten om det, och tycker allt annat är nära fantastiskt med denna tv, så ignorerar det. Då absolut inga TV er perfekt.

Undertexter var ett problem som störde mig, men förändrade dom till att vara genomskinlig i Netflix eller grå i MrMC, då blev det bra.

[edit] I mitt tycke är det två saker som är mindre bra, och särskilt illa är SOC som är för trög, inga problem för mig då jag ändå använder min nVidia shield TV som jag har haft sedan länge, det andra är responstiden för dom som spelar i 1080p, men själv upplevar det inte som ett problem på min Wii U, och spelar datorspel på min monitor.

För att snabba upp menyer etc kan du följa denna guide på egen risk, jag har gjort det.

https://www.reddit.com/r/bravia/comments/8v2s6i/guide_how_to_use_android_debugging_to_disable_apps/

Jo jag vet man borde inte vara i behov att göra det, men för mig är flyt i bilden riktigt viktig, samt bra svart nivå, något som är svårslagen på denna tv, och flyt i bilden är kanske marknadens bästa.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Skulle säga att för mig är det obefintlig. Men vet ju att om det skulle vara ett riktigt ljust litet objekt som är ensam på skärmen ser man att det inte finns så många led-zones, men jag är medveten om det, och tycker allt annat är nära fantastiskt med denna tv, så ignorerar det. Då absolut inga TV er perfekt.

Undertexter var ett problem som störde mig, men förändrade dom till att vara genomskinlig i Netflix eller grå i MrMC, då blev det bra.

[edit] I mitt tycke är det två saker som är mindre bra, och särskilt illa är SOC som är för trög, inga problem för mig då jag ändå använder min nVidia shield TV som jag har haft sedan länge, det andra är responstiden för dom som spelar i 1080p, men själv upplevar det inte som ett problem på min Wii U, och spelar datorspel på min monitor.

Vore ju kul att se hur det såg ut för dig i samma förutsättningar på Netflix menyn som jag har uppe på bilden

Trodde inte att panelerna kunde variera på led, trodde det var ett ips problem.

Vh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Vore ju kul att se hur det såg ut för dig i samma förutsättningar på Netflix menyn som jag har uppe på bilden

Vh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jäklar vilken skillnad!

Borde man reklamera?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Jäklar vilken skillnad!

Borde man reklamera?

Vet ej, har du gjort någon av dom rekommenderade inställningar(psudo kalibrering)?

Nu är inte mina inställningar perfekt, jobbar fortfarande på t.ex. rörelse, men jag använder:

picture mode: custom
auto picture mode: off
light sensor: on

advanced:

brightness:
brightness: 40
contrast: 90
gamma: 0
black level: 50
black adjust: off
adv. contrast enhancer: off
auto local dimming: low
x-tended dynamic range: medium

colour:
colour: 50
hue: 1
colour temperature: expert 1
adv. colour temperature: -
live colour: off

clarity:
sharpness: 50
reality creation: auto
random noise reduction: off
digital noise resuction: off
smooth gradiation: low

motion:
motionflow: custom
smoothness: 2
clearness: 1
film mode: medium

video options:
hdr mode: auto
hdmi video range: auto
colour space: auto

Det här är vad jag använder på min shield tv då jag bara använder Netflix på tv'n om jag vill ha Dolby Visual.

Jag använder också light sensor= on då ljuset varierar mycket beroende på om det är dag eller natt i mitt vardagsrum, ska du köra ljussensor av borde du troligtvis justera brighness ner en hel del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Vet ej, har du gjort någon av dom rekommenderade inställningar(psudo kalibrering)?

Nej vart hittar jag dessa?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Relik 📜

Det är extremt svårt att bedöma av och jämföra med olika bilder. Allt från kamerans slutartid till inställningarna i TV:n spelar stor roll för att dämpa eller framhäva effekter.

Generellt läcker alla LCD:er lite ljus. Minns jag rätt har din modell FALD med local dimming, vilket gör den svart på riktigt i områden en bit ifrån något ljust. Alltså, den slår av belysningen där det visas svart. Det sker dock i zoner, och ger ofta en liten "haloeffekt" runt ljusa objekt.

Om jag ska gissa och höfta enormt verkar du inte ha local dimming aktiverat. Vad jag kan se lyser bakgrunden även där det är svart bakom profilerna i Netflix - det borde den inte göra. Det är i så fall en ren inställningsfråga, där jag har noll koll på vad Sony kallar allt.

Kanske @Laxpudding kan hjälpa?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Du har samma mörka som mig fast jag har 55tummarn

Skrivet av smel:

Jäklar vilken skillnad!

Borde man reklamera?

Du kan ju byta och hoppas att du får en med bättre bra panel

Skrivet av roosterx:

Jag själv har inte behövt ändra något eftersom bilder va superb från start. Antar att man har haft.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Du har samma mörka som mig fast jag har 55tummarn

Du kan ju byta och hoppas att du får en med bättre bra panel

Jag själv har inte behövt ändra något eftersom bilder va superb från start. Antar att man har haft.

Upplever ej blooming när jag har film igång..

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Upplever ej blooming när jag har film igång..

Såg du mitt redigerte inlägg ovanför?

Men om du inte ser det i film, varför bry sig, hur länge har du tänkt sitta titta på netflix sin: välj användare sida?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Såg du mitt redigerte inlägg ovanför?

Men om du inte ser det i film, varför bry sig, hur länge har du tänkt sitta titta på netflix sin: välj användare sida?

Jag såg det, nu har jag även samma inställningar och måste medge att det blev mycket bätttr.

Gällande din andra fråga så är det väl min ocd som spökar. Kanske borde söka mig till ett annat forum? Haha

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Jag såg det, nu har jag även samma inställningar och måste medge att det blev mycket bätttr.

Gällande din andra fråga så är det väl min ocd som spökar. Kanske borde söka mig till ett annat forum? Haha

Väl blev det bättre eller blev det bra(nog?)

Jag tror det enda alternativet är att gå för en Samsung Q8 eller Q9 series till ett högre pris, på bekostning av sämre flyt i bildet, samt att den är för aggressiv på att släcke ner bakgrunnsbelysning så du faktiskt förlorar en hel del detaljer i bilden.

Nu är det möjligt endel av det har blivit förbättrad i nyare FW på Samsung.

Nu vet jag inte om hur Samsung sin upscale är, men kan säga att upscale från 1080p på denna tv gör det svårt att se skilnad på 4k(utan hdr) och 1080p.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Väl blev det bättre eller blev det bra(nog?)

Jag tror det enda alternativet är att gå för en Samsung Q8 eller Q9 series till ett högre pris, på bekostning av sämre flyt i bildet, samt att den är för aggressiv på att släcke ner bakgrunnsbelysning så du faktiskt förlorar en hel del detaljer i bilden.

Nu är det möjligt endel av det har blivit förbättrad i nyare FW på Samsung.

Det blev bättre men inte 100.

Tack för din tid! Jag ska känna på den någon vecka så får vi se vad jag/sambon känner.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Det blev bättre men inte 100.

Tack för din tid! Jag ska känna på den någon vecka så får vi se vad jag/sambon känner.

Gör så, och titta på något och bara njut, ska du ha perfekt svartnivå är det bara OLED som är nära perfekt, jag gick inte för OLED då jag har små barn som lätt kan glömma av att stänga av tv spel etc med risk för inbränning.. Men som jag har sagt förut, jag är så nöjd att jag hadde inte vilja ha en OLED i dagsläget ändå, det enda jag ångrar på är att jag skulle köpt större skärm

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av smel:

IPS och VA-paneler är båda exempel på LCD-teknik. "LED" syftar på bakgrundsbelysningen och det använder så gott som alla LCD-TV som tillverkat de senaste fem till snart tio åren och avsedd för konsumentbruk. Det varierar enormt från panel till panel hur det ser ut och vilka skavanker som finns. Så det är ett lotteri. Men man kan göra saker åt det.

Sony XF9005 är en VA-LCD med lysdioder i local dimming som tänder och släcker i zoner. En TV direkt ur kartong innan du ställd in den rätt kommer i ett läge som försöker överdriva allt. Därför lyser den upp för mycket av bilden och man får problemen kastade i ansiktet. Som du redan märkt hjälper det att ställa in bilden så att den istället blir mer som den är tänkt att se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

IPS och VA-paneler är båda exempel på LCD-teknik. "LED" syftar på bakgrundsbelysningen och det använder så gott som alla LCD-TV som tillverkat de senaste fem till snart tio åren och avsedd för konsumentbruk. Det varierar enormt från panel till panel hur det ser ut och vilka skavanker som finns. Så det är ett lotteri. Men man kan göra saker åt det.

Sony XF9005 är en VA-LCD med lysdioder i local dimming som tänder och släcker i zoner. En TV direkt ur kartong innan du ställd in den rätt kommer i ett läge som försöker överdriva allt. Därför lyser den upp för mycket av bilden och man får problemen kastade i ansiktet. Som du redan märkt hjälper det att ställa in bilden så att den istället blir mer som den är tänkt att se ut.

Hej Laxpudding!

Jag förstår, jag gjorde en del justeringar och det blev definitivt bättre! Jag har kontaktat återförsäljaren nu och jag kommer att få min tv utbytt inom kort. Jag håller tummarna att jag får en bra panel.

ha en go kväll!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Hej Laxpudding!

Jag förstår, jag gjorde en del justeringar och det blev definitivt bättre! Jag har kontaktat återförsäljaren nu och jag kommer att få min tv utbytt inom kort. Jag håller tummarna att jag får en bra panel.

ha en go kväll!

Hej!

Är intresserad av att höra hur det gick för dig 😊
Har exakt samma bekymmer nämligen....

Permalänk
Medlem

Hur gick det? Har en Sony XF9005 nu och även jag har väldigt mycket blooming. Bilden är superb i ljusa scener men i mörkare fall så är det grymt distraherande. Har testat diverse inställningar på Fald:en och jag får nog låta det vara avstängt helt. Lite trist då den annars poppar fint när det är ljusa scener.

Märker även att det är stor skillnad på källan. Tittar jag på lågupplöst (1080) så är det mycket tydligare än om han kollar på 4k HDR content.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trilsk:

Hej!

Är intresserad av att höra hur det gick för dig 😊
Har exakt samma bekymmer nämligen....

Hej!

Jag har fått TVn utbytt men samma "problem" kvarstår. Jag ville lämna tillbaka tvn med fick nedslag av regeringen här hemma. Ställt ner ljusstyrkan och det blir såklart mycket bättre. Det som stör mig mest är 4k content på Netflix (Dolby vision) då boostar TVn ljuset som fan och blooming runt texten är brutal i mörka scener... Jag har lärt mig att leva med det bara.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hur gick det? Har en Sony XF9005 nu och även jag har väldigt mycket blooming. Bilden är superb i ljusa scener men i mörkare fall så är det grymt distraherande. Har testat diverse inställningar på Fald:en och jag får nog låta det vara avstängt helt. Lite trist då den annars poppar fint när det är ljusa scener.

Märker även att det är stor skillnad på källan. Tittar jag på lågupplöst (1080) så är det mycket tydligare än om han kollar på 4k HDR content.

Hej!

Jag har fått TVn utbytt men samma "problem" kvarstår. Jag ville lämna tillbaka tvn med fick nedslag av regeringen här hemma. Ställt ner ljusstyrkan och det blir såklart mycket bättre. Det som stör mig mest är 4k content på Netflix (Dolby vision) då boostar TVn ljuset som fan och blooming runt texten är brutal i mörka scener... Jag har lärt mig att leva med det bara.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

@smel: Ändra färgen på netflix texten (görs via deras hemsida) hittade en inställning där texten inte blev för stark, vit text i hdr lyser upp halva rummet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming Wifi | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 Chromax | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X | MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed med Powerplay| Dell Alienware AW3225QF 32" | 136TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med XF9005 som annars förövrigt var en grymt bra TV i mitt tycke. Men som nämnt tidigare så mörka scener med vita undertexter visade en väldigt aggressiv blooming effekt med local dimming igång.

Då jag har vänner med likadana apparater där vi nästintill helt fått bort bloomingen med lite pill i inställningar höll jag på att bli galen när min knappt gick tona ner utan löjligt låg ljusstyrka så blev att returnera och leta annat. Tråkigt att det ska behöva vara ett sånt lotteri med allt vad gäller paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

@Tfarcer: Ändra färgen på netflix texten (görs via deras hemsida) hittade en inställning där texten inte blev för stark, vit text i hdr lyser upp halva rummet.

Gul text gjorde stor skillnad för mig, blev knappt nåt "moln".

Permalänk
Medlem

Jag håller med om texten men att byta till gul text där det är möjligt gör stor skillnad. Det är synd att det inte går att stänga av belysningen helt på de svarta ramarna när man tittar på film tex. Jag tycker det är störigt när det svarta lyser upp.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Hej!

köpte denna TV på BF 2018. skulle inte rekommendera denna alls. förstår inte hur denna kunde få så bra omdömen och hur testare kunde se bloomingen som ett litet problem som knappt skulle märkas.. dom såg tydligen inte på HDR material.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Bloomingen på denna model går inte obemärkt förbi, inte heller någon toppen model att se på från sidan. Annars väldigt bra.