Växla headset mellan dator och telefon

Permalänk

Växla headset mellan dator och telefon

Problem: Jag vill använda ett headset till både en iPhone och datorn med båda ljud och mikrofon och enkelt växla mellan med en knapp eller likdanande.
Jag är förvånad över hur svårt det är att hitta någon sådan lösning nu när det är miljoner människor som jobbar hemma med telefon och dator som de huvudsakliga redskapen.

Jag vet att det är möjligt med blåtand som har multipoint, men det jag är ute efter nu är en lösning med sladd.

Alltså typ så här:
iPhone-> Lightning till 3,5mm hane 4 polig kabel -> magiskt pryl -> headset
Dator-> 2st 3,5mm hane, en för mikrofon och en för ljud -> magisk pryl -> headset

Där "magisk pryl" är den tänkta enheten som växlar mellan dessa inputs!

Ge mig era bästa lösningar på detta problem!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thornstream:

Problem: Jag vill använda ett headset till både en iPhone och datorn med båda ljud och mikrofon och enkelt växla mellan med en knapp eller likdanande.
Jag är förvånad över hur svårt det är att hitta någon sådan lösning nu när det är miljoner människor som jobbar hemma med telefon och dator som de huvudsakliga redskapen.

Jag vet att det är möjligt med blåtand som har multipoint, men det jag är ute efter nu är en lösning med sladd.

Alltså typ så här:
iPhone-> Lightning till 3,5mm hane 4 polig kabel -> magiskt pryl -> headset
Dator-> 2st 3,5mm hane, en för mikrofon och en för ljud -> magisk pryl -> headset

Där "magisk pryl" är den tänkta enheten som växlar mellan dessa inputs!

Ge mig era bästa lösningar på detta problem!

Den magiska prylen är en vanlig mixer bortsett från att det inte blir en enda knapp om du inte bygger den själv eller köper nån dyrare modell som går att fjärrstyra.
Eller vänta lite, kanske det går att växla med knapp, du har ju 2x3 analoga signaler du vill skifta så en 2 vägs A/V switch borde funka för växlingen, en mekanisk har inga problem med typen av signaler >
https://cdon.se/hem-tradgard/nedis-3-portars-av-switch-3x-rca...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Båda ovanstående förslag är något på spåren! Men jag är osäker på om det verkligen blir rätt med att mikrofonen först går till telefonen och sedan till datorn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thornstream:

Båda ovanstående förslag är något på spåren! Men jag är osäker på om det verkligen blir rätt med att mikrofonen först går till telefonen och sedan till datorn.

Du kopplar headsetet i switchen/mixern och så har du 2 utgångar, till dator och telefon och växlar vart du vill ansluta det med reglagen.
Det bökigaste är nog att fixa passande kablage men endera gör man det själv eller så pusslar man hop det med adaptrar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jabra ms 75 och andra modeller dom har.
Där kan du ha den kopplad till blåtand på telefonen och blåtand på datorn samtidigt.
Den kopplar automagiskt mellan dessa beroende på var ljudet kommer ifrån.

Jag har ett jabra ms75, bra ljud, räcker en hel dag utan problem osv.
Men du kanske vill ha kablar?

Permalänk
Skrivet av Bowman99:

Jabra ms 75 och andra modeller dom har.
Där kan du ha den kopplad till blåtand på telefonen och blåtand på datorn samtidigt.
Den kopplar automagiskt mellan dessa beroende på var ljudet kommer ifrån.

Jag har ett jabra ms75, bra ljud, räcker en hel dag utan problem osv.
Men du kanske vill ha kablar?

Läckert! Ska kolla in det! Men egentligen vill jag använda befintligt iPhone-headset. Har ett som är dyrt och bra (Sennheiser Momentum).

Permalänk

Det förvånar mig lite att alla inte skriker i kör att ni har exakt samma problem!
Hur gör ni annars för att växla ljud och mic mellan telefon och dator? Byter lurar eller något annat barbariskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornstream:

Det förvånar mig lite att alla inte skriker i kör att ni har exakt samma problem!
Hur gör ni annars för att växla ljud och mic mellan telefon och dator? Byter lurar eller något annat barbariskt?

Kör man Apple-enheter med AirPods så skiftar den själv. Mellan headset/högtalare kör jag ett externt ljudkort där jag kan skicka ljudströmmen separat till respektive enhet.

Teams-möten kör jag över telefonen (med AirPods) plus den stationära datorn. Den sistnämnda fri från ljud, bara för att se andra och skärmdela/sända video.

Men jag är inne på samma spår som du, att det är fler med samma typ av dilemma.

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thornstream:

Det förvånar mig lite att alla inte skriker i kör att ni har exakt samma problem!
Hur gör ni annars för att växla ljud och mic mellan telefon och dator? Byter lurar eller något annat barbariskt?

Hur ofta är det nått man vill göra med ett kabelanslutet headset ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur ofta är det nått man vill göra med ett kabelanslutet headset ?

Bara en gång per dag i ca åtta timmar.

Men med blåtand så är det lite segt att växla mellan enheterna precis när det ringer i telefonen t.ex.
Men för apple enheter så fungerar det bra om man växlar mellan t.ex. iPad och iPhone. Men från PC till iPhone är inte lika smidigt/automatiskt. Därav tänkte jag att det skulle bli mindre krångel med kabel och någon knapp.

Permalänk
Medlem

Jag har löst problemet genom att länka telefonen till datorn via blåtand. Jag både ringer och svarar med andra ord via datorn. Fungerar klockrent.

Permalänk
Skrivet av TrinitoN:

Jag har löst problemet genom att länka telefonen till datorn via blåtand. Jag både ringer och svarar med andra ord via datorn. Fungerar klockrent.

Låter smidigt! Jag antar att det är via en Android-lur? Det går säkert bra om man kör Mac, men jag har kombinationen PC och iPhone.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

TS frågar om ett sätt att använda hans befintliga, trådade headset. Att han köper ett nytt, trådlöst, headset kan väl knappast anses vara en "lösning" på hans ursprungsfråga? Han skriver ju till och med själv i ursprungsinlägget: "Jag vet att det är möjligt med blåtand som har multipoint, men det jag är ute efter nu är en lösning med sladd."

I så fall kan jag hellre rekommendera att han köper AirPods och valfri Mac, så kan han switcha sömlöst mellan alla möjliga appar, telefonsamtal... whatever.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

TS frågar om ett sätt att använda hans befintliga, trådade headset. Att han köper ett nytt, trådlöst, headset kan väl knappast anses vara en "lösning" på hans ursprungsfråga? Han skriver ju till och med själv i ursprungsinlägget: "Jag vet att det är möjligt med blåtand som har multipoint, men det jag är ute efter nu är en lösning med sladd."

I så fall kan jag hellre rekommendera att han köper AirPods och valfri Mac, så kan han switcha sömlöst mellan alla möjliga appar, telefonsamtal... whatever.

TS har redigerat inläggen, det stod inte från början.
Så pilutta dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

TS har redigerat inläggen, det stod inte från början.
Så pilutta dig...

Det är med i första citatet, så det stod åtminstone första gången någon skrev i tråden (vilket var innan du gjorde det). Så behåll dina piluttor du.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det är med i första citatet, så det stod åtminstone första gången någon skrev i tråden (vilket var innan du gjorde det). Så behåll dina piluttor du.

Shit du vinner nästan detta..
Jag har ju gjort bort mig helt.
Tack för att du sträcker upp mitt försök till att hjälpa till

Permalänk

@Thornstream
Jag köpte nyligen ett par OnePlus Bullets Z och har använt dem med Android och PC.
De har mikrofon även om den inte är så bra, men kanske tillräckligt bra för samtal hemifrån. Har läst att de plockar upp mycket ljud runtomkring så kanske inget för telefonsamtal i kollektivtrafiken.

De är oerhört enkla att byta mellan PC och Android, då det räcker att trycka två gånger på "power"-knappen. Det har varit mycket användbart och nu när jag testar mina nya Drop x THX Panda Wireless så önskar jag att de va lika smidiga.

Vet inte hur OnePlus Bullets Z funkar på iPhone, du får göra lite research där.

Ljudet på dem är för övrigt rätt okej för priset (299kr på black friday), men jag använder dem mest för att avlasta hårbotten som annars får ta lite stryk när jag har lurar på mig hela dagarna.