Snabbkoll: Har du fått förfrågan om att deltaga i Steam Hardware Survey

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, men folk som röstar på både förstasidan och i tråden då, och folk som inte gör det? Siffrorna blir helt fel.

Det är 1% skillnad i alternativen mellan förstasidan och tråden just nu. Inte hela världen då det ger en tydlig representation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Tydligen kan/måste? man tvinga igång den, hittade detta och funkade i Manjaro iaf.
Stäng ner steam, klistra in och kör detta i terminalen:
sed -i -e '/"SurveyDate"/ s/"[0-9].*"/"'$(date +%Y-%m-%d -d "1 year ago")'"/' ~/.local/share/Steam/config/config.vdf

Sen starta steam igen, då kommer frågan om du vill delta upp. Go show them ;D

Wow, tack = ) Fick flera surveys kontinuerligt för flera år sen men har varit torrt på ett par-fyra år eller så. Det där frammanade suerveyen just som angivet : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Tror jag fick frågan när jag bytte gpu senast, men har inte fått nu efter cpu och moderkortsbyte. Men har länge tyckt som en del nämner här. Alla borde få frågan så statistiken stämmer bland de som vill vara med.
Men kan nämnas att jag knappt rör Steam nu för tiden, utan det är mest GOG.

Skrivet av UndaC:

Det är en omröstning i tråden som inte är kopplad till den på förstasidan. Svarsalternativen är de samma dock.

Förstår om denna omröstning tas med lättja. Om inte så bör den nog göras om eller så får ni räkna ihop dem efteråt med något skript.
Blir ju som sagt fel om vissa röstar på bara första sidan, några röstar i bara artikeln och några på båda.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Varför finns ens denna omröstning? Folk som inte tror på statistiken?

Skrivet av pv2b:

Research inför en framtida artikel gissar jag

Inte omöjligt. Jag gissar att bakgrunden kan vara just att det verkar vara ett återkommande tema på forumet med folk som menar att statistiken av högst oklara anledningar skulle vara avsiktligt vinklad på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ELF:

Förstår om denna omröstning tas med lättja. Om inte så bör den nog göras om eller så får ni räkna ihop dem efteråt med något skript.
Blir ju som sagt fel om vissa röstar på bara första sidan, några röstar i bara artikeln och några på båda.

Jag hänger fortfarande inte med på vad det är som blir fel där?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Inräknat alla Steamkonto sedan mitt första kanske jag har gjort 20-30 stycken, möjligt att det är ännu fler.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag hänger fortfarande inte med på vad det är som blir fel där?

Du skrev att det var två omröstningar som inte hänger ihop.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag hänger fortfarande inte med på vad det är som blir fel där?

Antar att poängen är att det inte går att summera rakt av

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Intressant att av alla telemetry och spyware så har Steam survey en särställning hos hårdvaruentusiaster. Denna verkar man vilja ha och vara med i. Jag skulle tro att det mest är hårdvaruintresserade som tycker så här. Normala gamers blir nog lika störda av denna som andra telemetrigrejer, definitivt en av anledningarna till att Valve inte vill skicka denna till alla varje månad som brukar föreslås här.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ELF:

Du skrev att det var två omröstningar som inte hänger ihop.

Ja precis det stämmer. Det är två omröstningar om exakt samma sak på två olika ställen.

Jag hänger bara inte med på hur det resulterar i något fel?

Skrivet av evil penguin:

Antar att poängen är att det inte går att summera rakt av

Ja nä men det har vi inte för avsikt att göra.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ZaInT:

Inräknat alla Steamkonto sedan mitt första kanske jag har gjort 20-30 stycken, möjligt att det är ännu fler.

Hur mång konton har du totalt ungefär?
20-30+ är många

(Menar inte att det är något konstigt eller fel med det så ta det inte som något ifrågasättande här)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Intressant att av alla telemetry och spyware så har Steam survey en särställning hos hårdvaruentusiaster. Denna verkar man vilja ha och vara med i. Jag skulle tro att det mest är hårdvaruintresserade som tycker så här. Normala gamers blir nog lika störda av denna som andra telemetrigrejer, definitivt en av anledningarna till att Valve inte vill skicka denna till alla varje månad som brukar föreslås här.

Jag tror en viktig skillnad här är dels att de frågar om man vill vara med, inte bara skickar datan, dels att de publicerar resultaten.

Detta gör ju att det faktiskt ÄR en stor skillnad mot "vanlig" telemetriinsamling som görs i massor av andra applikationer.

Sedan tror jag att om något så "stör" ju detta mycket mer eftersom det poppar upp en dialog, till skillnad från att bara skicka in datan med stöd i någon skrivelse i EULA eller liknande. Vilket väl som du säger gör att man inte vill fråga precis hela tiden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har blivit frågad men det var längesedan sist

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Angående bakgrunden till frågan:

Dels är vi bara nyfikna på hur många som får frågan ungefär.
I väldigt grova drag alltså, som i är det 90% som inte får frågan och 10% som får den tex.

Men sen har vi också funderat på om det vore kul om vi gjorde något liknande SHS fast för swec. Där alla kan delta.
Hade ju inte velat göra det en gång i månaden kanske, men en gång i kvartalet tex.
Eftersom vi skulle ha ett mycket tunnare underlag hade vi fått begränsa det till AMD vs Intel på CPU, Nvidia vs AMD på GPU, Windows vs Linux vs Mac osv snarare än att gå in på specifika produkter.

Våra egna omröstningsverktyg som vi har hade dock inte dugit till det så vi hade fått köra google forms t.ex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Intressant att av alla telemetry och spyware så har Steam survey en särställning hos hårdvaruentusiaster. Denna verkar man vilja ha och vara med i. Jag skulle tro att det mest är hårdvaruintresserade som tycker så här. Normala gamers blir nog lika störda av denna som andra telemetrigrejer, definitivt en av anledningarna till att Valve inte vill skicka denna till alla varje månad som brukar föreslås här.

problemet är ju att median använda den för att sen deklarera den som fakta över hur det gå med försäljningen hos tillverkerna.

sen tycker jag också det är märkligt att vi ska lite på undersökningen där bara en bråkdel av alla användade är med i när vi alla vet att steam bakom kollisorna samla in data ifrån alla ändå. SHS handla ju bara om ett litet kryss i deras system där dem som få förfrågan gå med på att man offentligt gör den datan.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Angående bakgrunden till frågan:

Dels är vi bara nyfikna på hur många som får frågan ungefär.
I väldigt grova drag alltså, som i är det 90% som inte får frågan och 10% som får den tex.

Men sen har vi också funderat på om det vore kul om vi gjorde något liknande SHS fast för swec. Där alla kan delta.
Hade ju inte velat göra det en gång i månaden kanske, men en gång i kvartalet tex.
Eftersom vi skulle ha ett mycket tunnare underlag hade vi fått begränsa det till AMD vs Intel på CPU, Nvidia vs AMD på GPU, Windows vs Linux vs Mac osv snarare än att gå in på specifika produkter.

Våra egna omröstningsverktyg som vi har hade dock inte dugit till det så vi hade fått köra google forms t.ex.

Låter som en kul ide, tummen upp

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

problemet är ju att median använda den för att sen deklarera den som fakta över hur det gå med försäljningen hos tillverkerna.

sen tycker jag också det är märkligt att vi ska lite på undersökningen där bara en bråkdel av alla användade är med i när vi alla vet att steam bakom kollisorna samla in data ifrån alla ändå. SHS handla ju bara om ett litet kryss i deras system där dem som få förfrågan gå med på att man offentligt gör den datan.

Frågan är väl om de får samla datan? Inte om man går med på att ingå i den offentliga statistiken?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Angående bakgrunden till frågan:

Dels är vi bara nyfikna på hur många som får frågan ungefär.
I väldigt grova drag alltså, som i är det 90% som inte får frågan och 10% som får den tex.

Men sen har vi också funderat på om det vore kul om vi gjorde något liknande SHS fast för swec. Där alla kan delta.
Hade ju inte velat göra det en gång i månaden kanske, men en gång i kvartalet tex.
Eftersom vi skulle ha ett mycket tunnare underlag hade vi fått begränsa det till AMD vs Intel på CPU, Nvidia vs AMD på GPU, Windows vs Linux vs Mac osv snarare än att gå in på specifika produkter.

Våra egna omröstningsverktyg som vi har hade dock inte dugit till det så vi hade fått köra google forms t.ex.

Det låter som en kul idé, men känns som att det vore mer intressant om det gick att dela in i någon form av prestandasegment iaf, inte enbart tillverkare.

(Sedan vet jag inte hur man hanterar att det säkert finns visst intresse för vissa att "vinna")

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Frågan är väl om de får samla datan? Inte om man går med på att ingå i den offentliga statistiken?

troligen inte. finns säkert många länder där det finns lagar mot det. men det har ju aldrig stoppat företag ifrån att gör det ändå om vi är ärligt.

plus:
https://www.sweclockers.com/nyhet/32323-eu-rostar-igenom-fors...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag hänger fortfarande inte med på vad det är som blir fel där?

"Flera gånger-alternativet har fått två röster endast på en användare (mig). Ser du verkligen inte hur det blir fel?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Ja precis det stämmer. Det är två omröstningar om exakt samma sak på två olika ställen.

Jag hänger bara inte med på hur det resulterar i något fel?

Ja nä men det har vi inte för avsikt att göra.

Det har ju redan förklarats, var väldigt tydligt i mitt tycke.

Person A röstar i tråden.
Person B röstar på förstasidan.
Person C röstar både i tråden och förstasidan.

Person A ger en röst.
Person B ger en röst.
Person C ger två röster.

Permalänk
Medlem

Fick frågan någon gång för väldigt väldigt länge sedan, fyllde i, har aldrig sett frågan igen.

Har bytt samtliga komponenter 6-7 gånger efter det.

Ungefär lika effektivt som att kolla vad landets befolkning tycker om något genom att fråga Agda, 80 och Gunnar, 92 på torget i Sveg.

Edit: Såg nu att hela 31% av Steamanvändare har VR-headset, säger en hel del...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon5930:

Det har ju redan förklarats, var väldigt tydligt i mitt tycke.

Person A röstar i tråden.
Person B röstar på förstasidan.
Person C röstar både i tråden och förstasidan.

Person A ger en röst.
Person B ger en röst.
Person C ger två röster.

Jo absolut: självklart om det är två omröstningar så kan vissa personer rösta i ena, andra eller båda, men det i sig behöver inte leda till något fel.

Det spelar ju bara roll om det också finns en risk att t.ex. folk som röstar "nej" är mer benägna att rösta i båda omröstningar i högre utsträckning än andra och att de dessutom skulle figurera i en nämnvärd mängd. Och det förutsätter att man tänkt slå ihop resultaten.
Jag har inga belägg för att de två första faktorerna skulle vara sannolika eller osannolika och jag har inte för avsikt att slå ihop resultaten.

Självklart om det hade varit att vi skulle ta livsavgörande beslut här så hade man haft ett annorlunda upplägg. Det enda vi är ute efter är en fingervisning om hur många på swec som fått frågan av steam.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av GuuFi:

Fick frågan någon gång för väldigt väldigt länge sedan, fyllde i, har aldrig sett frågan igen.

Har bytt samtliga komponenter 6-7 gånger efter det.

Ungefär lika effektivt som att kolla vad landets befolkning tycker om något genom att fråga Agda, 80 och Gunnar, 92 på torget i Sveg.

Edit: Såg nu att hela 31% av Steamanvändare har VR-headset, säger en hel del...

Njae, av de användare som har ett VR-headset så representerar Oculus Quest 2 drygt 30 procent av dem.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ClintBeastwood:

"Flera gånger-alternativet har fått två röster endast på en användare (mig). Ser du verkligen inte hur det blir fel?

Vi summerar ju inte de två omröstningarna.

Så din röst är inte värd 2x i en omröstning. Din röst är värd 1x i två omrsötningar. Som sig bör med andra ord

Men även om vi gjort det så hade det ju bara blivit fel om folk som röstade exempelvis "Flera gånger" har högre benägenhet att svara i båda omröstningarna.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi summerar ju inte de två omröstningarna.

Så din röst är inte värd 2x i en omröstning. Din röst är värd 1x i två omrsötningar. Som sig bör med andra ord

Vad händer med dom som bara röstat i tråden t.ex? Vad händer i så fall med dom som gick in på rubriken och trodde att det skulle vara en miniartikel men kom direkt in i tråden och rösta den vägen? Varför inte bara ha EN omröstning?!

Det är helt skevt att ha två separata..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Så ni väljer bara den på förstasidan? Vad händer med dom som bara röstat i tråden? Vad händer i så fall med dom som gick in på rubriken och trodde att det skulle vara en miniartikel men kom direkt in i tråden och rösta den vägen? Varför inte bara ha EN omröstning?!

De får väl helt enkelt ha något i stil med "på förstasidan svarade folk såhär" samt "i forumet svarade folk såhär"

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

De får väl helt enkelt ha något i stil med "på förstasidan svarade folk såhär" + "i forumet svarade folk såhär"

Vissa påverkar både förstasidan och forumet, andra påverkar tråden och andra förstasidan. Man behöver inte medvetet göra resultatet grötigare..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kan inte minnas att jag fått frågan. Får kolla inställningarna ikväll.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad händer med dom som bara röstat i tråden t.ex? Vad händer i så fall med dom som gick in på rubriken och trodde att det skulle vara en miniartikel men kom direkt in i tråden och rösta den vägen? Varför inte bara ha EN omröstning?!

Det är helt skevt att ha två separata..

Jag hänger inte med på frågan, "vad som händer med dem"?
De röstar i en omröstning och resultatet av omröstningen visas?

Anledningen att ha den på två ställen var mest bara för att ge folk som inte kommer via förstasidan en chans att göra sin röst hörd.
Nu ser ju dock antalet deltagare ut att bli lite lågt så den primära omröstningen att titta på blir den på förstasidan.

Men om folk blir agiterade kan vi absolut låta bli att göra en repris på det hela. Eller så ser vi om det på något snabbt går at lösa så att samma poll syns på båda ställen bara.

Visa signatur

240p är livet