Borde inte spel som laddas ner digitalt vara billigare?

Permalänk
Medlem

Borde inte spel som laddas ner digitalt vara billigare?

En fundering, borde inte dagens spel vara något billigare eftersom de inte köps i fysisk form? Vi behöver ju inte betala för materialkostnader samt den kostnad som går för att producera skivan och dess tillbehör som instruktionsbok, fodral etc etc.

Jag kommer ihåg att man förr kunde köpa CD-keys billigare än den fysiska versionen av spelet för att det just var bara en CD-key...
Jämför man med bokförsäljningen idag så är det ju billigare att köpa den digitalt eller som ljudbok än att beställa hem boken i sig.

(Tycker detta är lite liknande det bedrägeri som hos bankerna, förr kunde man ta ut pengar gratis och sedan började det kosta och då gjorde de reklam för att om man tar ut eller sätter in pengar själv i en bankautomat så slipper man dessa avgifter då det inte behövs personal och kontor som hanterar det administrativa. Nu finns det (nästan) ingen som hanterar kontanter men avgifterna för att ta och sätta in har återkommit bara det att har återinförts så det inte syns, tex att man betalar för att ha ett extra kreditkort eller att man har särskilda förmåner som att bli nyckelkund osv....)

Tryckfelsnisse har varit i farten
Permalänk
Samsung Sverige

Jag håller med dig, men om vi konsumenter köper spelen för samma pris som fysiska butiker tar...varför skulle inte företagen fortsätta begära dom priserna?:) Företag är ju skapade för att tjäna pengar, klart dom gör det dom kan för att uppnå det.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jo, det borde det.

Och det borde heller inte vara mikrotransaktioner i spel du betalat fullpris för men här är vi.

Och det blir bara värre :/

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag håller med dig, men om vi konsumenter köper spelen för samma pris som fysiska butiker tar...varför skulle inte företagen fortsätta begära dom priserna?:) Företag är ju skapade för att tjäna pengar, klart dom gör det dom kan för att uppnå det.

//Pontus

Skrivet av Raynstorm:

Jo, det borde det.

Och det borde heller inte vara mikrotransaktioner i spel du betalat fullpris för men här är vi.

Och det blir bara värre :/

Så varför köper vi spelen då?

Permalänk
Medlem

Jo men servrar kostar också pengar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

Betalar gärna extra för att slippa mer plast hemma.

Permalänk
Medlem

Ett av kapitalismens små mysterier!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Så varför köper vi spelen då?

Vad är alternativet? Att inte spela?

Låter tråkigt

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Moderator
Forumledare

@slkcobra: Jag tror att utvecklingskostnaderna och personalkostnaderna är högre idag än förr.

Sen är det lite av en definitionsfråga kanske, aldrig förr att utbudet i stort varit billigare om man räknar ett snittpris över utbudet samt tar med inflation som en faktor.
Men sen var utbudet mindre förr, så det blir ju också fel.

Summan av mitt svammel så känns det som att man betalat samma 500-600:- för nya spel de senaste 20 åren

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jo men servrar kostar också pengar.

Men singleplayer spel kräver väl inga servrar?

Skrivet av Raynstorm:

Vad är alternativet? Att inte spela?

Låter tråkigt

Det säger jag inte, man kan fortfarande spela.......

Skrivet av NordhNet:

@slkcobra: Jag tror att utvecklingskostnaderna och personalkostnaderna är högre idag än förr.

Sen är det lite av en definitionsfråga kanske, aldrig förr att utbudet i stort varit billigare om man räknar ett snittpris över utbudet samt tar med inflation som en faktor.
Men sen var utbudet mindre förr, så det blir ju också fel.

Summan av mitt svammel så känns det som att man betalat samma 500-600:- för nya spel de senaste 20 åren

Tycker det är helt sjukt att det finns så många spel idag som är re-make:s på gamla spel och de säljs dyrare, samt utan alternativ till den fysiska skivan. Vi betalar alltså mer och får mindre, och spelet är inte helt nytt och utvecklat från grunden heller. Konsoler säljs ju med den fysiska skivan. Det är nästan tydligare där, ofta har det varit billigare att köpa skivan istället för den digitala versionen på playstation store. Dock är det väl olika återförsäljare som sätter priser osv där....

Permalänk
Medlem

Digital distribution är också kostsamt med utvecklingskostnader, underhåll, servrar osv. Jag gissar på att prisskillnaden är ganska marginell och att det inte är marknadsmässigt gångbart att ha två olika priser på spel.

Permalänk
Avstängd

Nja, om du köper ett spel i en butik som inte ägs av speldistributören så tar de ju (eller tog fram tills nyligen i alla fall) 30%, vilket är mycket. Kostnaden för att pressa en skiva, med fodral och omslag, är ju bra mycket mindre än det, och fysiska butiker har ju sällan så höga marginaler.

Men jag håller absolut med om att det rent logiskt borde vara billigare. Det behövs inga transporter, inga lager, ingen butikspersonal för att svara på dumma frågor och liknande, och bandbredd är billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Digital distribution är också kostsamt med utvecklingskostnader, underhåll, servrar osv. Jag gissar på att prisskillnaden är ganska marginell och att det inte är marknadsmässigt gångbart att ha två olika priser på spel.

Det är ju också ett medvetet sätt att få användare att lägga mer pengar på spel då de nästan har helt dödat eftermarknaden på begagnade spel...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av slkcobra:

Men singleplayer spel kräver väl inga servrar?

Jag tror att det som menas var nedladdningservrarna. Distributionsplattformen som ersatt de fysiska spelens distribution. De behövs ju även för singleplayer ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

För fysiska spel fanns det en viss konkurrens mellan olika återförsäljare,
den digitala marknaden är per definition ett monopol och priset handlar mer om vad folk är beredda att betala.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pacc:

För fysiska spel fanns det en viss konkurrens mellan olika återförsäljare,
den digitala marknaden är per definition ett monopol och priset handlar mer om vad folk är beredda att betala.

På konsol eller mobiltelefoner så är det ju så, men på PC finns det ju alternativa butiker.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av slkcobra:

Konsoler säljs ju med den fysiska skivan. Det är nästan tydligare där, ofta har det varit billigare att köpa skivan istället för den digitala versionen på playstation store. Dock är det väl olika återförsäljare som sätter priser osv där....

Ah, ja specifikt för konsoltillverkarna så brukar det vara så. Man ska ha i åtanke att du betalar mer än för spelet, dvs att man även betalar en del för utvecklingen av själva konsolen.

Sen kan Sony/msoft justera priset fritt på digitala utgåvor, på fysiska är man beroende av att någon butik faktiskt köper in dessa och kan tjäna pengar på det, vilket kan göra att priserna hålls nere något från tillverkarnas sida.
Paradoxalt men ska tillägga att jag gissar vilt här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

På konsol eller mobiltelefoner så är det ju så, men på PC finns det ju alternativa butiker.

Alternativa butiker finns ja, men upplever att det är bra många som kräver att alla spel skall få att få in i Steam-biblioteket. Vilket jag inte förstår överhuvudtaget, användarupplevelsen/UX av Steam är genomusel i mina ögon…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Men singleplayer spel kräver väl inga servrar?

Jo, var laddar du ned det ifrån då? Du kan ladda ned flera hundra GB i hög hastighet,använda en spelklient med ett stort team bakom, betalningslösningar, support etc utan en direkt kostnad. Dvs den kostnaden ligger i distributörens provision, för steam t ex 30%.

Sen kan man argumentera om 30% är skäligt men det är en annan fråga. Valve fick bygga mycket från scratch och dras säkert med en stor tech debt. Nya aktörer kan använda of the shelf lösningar och kapa kostnader.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

En fundering, borde inte dagens spel vara något billigare eftersom de inte köps i fysisk form? Vi behöver ju inte betala för materialkostnader samt den kostnad som går för att producera skivan och dess tillbehör som instruktionsbok, fodral etc etc.

Jag kommer ihåg att man förr kunde köpa CD-keys billigare än den fysiska versionen av spelet för att det just var bara en CD-key...
Jämför man med bokförsäljningen idag så är det ju billigare att köpa den digitalt eller som ljudbok än att beställa hem boken i sig.

(Tycker detta är lite liknande det bedrägeri som hos bankerna, förr kunde man ta ut pengar gratis och sedan började det kosta och då gjorde de reklam för att om man tar ut eller sätter in pengar själv i en bankautomat så slipper man dessa avgifter då det inte behövs personal och kontor som hanterar det administrativa. Nu finns det (nästan) ingen som hanterar kontanter men avgifterna för att ta och sätta in har återkommit bara det att har återinförts så det inte syns, tex att man betalar för att ha ett extra kreditkort eller att man har särskilda förmåner som att bli nyckelkund osv....)

Med tanke på hur många underhållningstimmar man får jämfört med annat: bio, konsert, teater etc. så borde spel kosta betydligt mer.
Var väl någon artikel med någon forskare på detta som tyckte spel borde kosta uppemot 1k:-

Minns på 90-talet när en nintendo NES-kasett kostade 600-700:-

Var glad att inte prisutvekligen för spel gått ännu längre än vad det har

"This is when we see games in the 80’s selling for $60. Although $60 may not seem like a ton for a game, in today’s money that is over $200 just for one game"

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Med tanke på hur många underhållningstimmar man får jämfört med annat: bio, konsert, teater etc. så borde spel kosta betydligt mer.
Var väl någon artikel med någon forskare på detta som tyckte spel borde kosta uppemot 1k:-

Minns på 90-talet när en nintendo NES-kasett kostade 600-700:-

Var glad att inte prisutvekligen för spel gått ännu längre än vad det har

"This is when we see games in the 80’s selling for $60. Although $60 may not seem like a ton for a game, in today’s money that is over $200 just for one game"

På 90-talet när ett spel kostade 600-700 kr då fick man iaf ett färdigt spel utan mikrotransaktioner eller pay-to-win spel.
Idag kostar väl spelen fortfarande runt 600 kr så jag vet inte vad du menar att det är någon större skillnad i pris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

På 90-talet när ett spel kostade 600-700 kr då fick man iaf ett färdigt spel utan mikrotransaktioner eller pay-to-win spel.
Idag kostar väl spelen fortfarande runt 600 kr så jag vet inte vad du menar att det är någon större skillnad i pris...

Samtidigt, om man tar bort nostalgins rosaskimrande slöja, så var väldigt många spel man betalade 600 kr för på 80-talet riktigt, riktigt dåliga. Sen spelade man dem ändå massor med timmar för att man bara ägde 4 spel...

Men alltså, 600 kr 1982 motsvarar 1 700 kr idag (källa: SCB)!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Med tanke på hur många underhållningstimmar man får jämfört med annat: bio, konsert, teater etc. så borde spel kosta betydligt mer.
Var väl någon artikel med någon forskare på detta som tyckte spel borde kosta uppemot 1k:-

Alla spel ger ju inte 1000 timmar underhållning dock. Mycket svårt att se mig själv grinda mig genom spel ens 100 timmar. Hellre en fokuserad AAA-upplevelse som tar kanske 10 timmar att ta sig igenom och sedan vidare till något helt annat…

Skrivet av griid:

Minns på 90-talet när en nintendo NES-kasett kostade 600-700:-

Så dyra var väl ändå aldrig spelen till NES? Åtminstone inte där jag bodde (Stockholm). Om jag inte minns fel var standardpriserna 359-419:- när familjen började köpa spel till NES. Lanseringstitlarna till SNES kostade 499:- och sedan gick priserna upp över åren i takt med att större ROM krävdes, Donkey Kong Country var nog dyrast och kan mycket väl ha kostat 699-749:- eller något sådant.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Man behöver ju inte köpa spel för 500kr+ om man tycker det är för dyrt, iaf om man lirar på PC.
Det finns ett stort utbud av spel för halva priset (eller mindre) som ger en hel del speltimmar. Flera av de spelen jag lagt mest tid på har kostat max 200 kr i fullpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Samtidigt, om man tar bort nostalgins rosaskimrande slöja, så var väldigt många spel man betalade 600 kr för på 80-talet riktigt, riktigt dåliga. Sen spelade man dem ändå massor med timmar för att man bara ägde 4 spel...

Men alltså, 600 kr 1982 motsvarar 1 700 kr idag (källa: SCB)!

/hulle.

Skrivet av Mayhem SWE:

Alla spel ger ju inte 1000 timmar underhållning dock. Mycket svårt att se mig själv grinda mig genom spel ens 100 timmar. Hellre en fokuserad AAA-upplevelse som tar kanske 10 timmar att ta sig igenom och sedan vidare till något helt annat…

Så dyra var väl ändå aldrig spelen till NES? Åtminstone inte där jag bodde (Stockholm). Om jag inte minns fel var standardpriserna 359-419:- när familjen började köpa spel till NES. Lanseringstitlarna till SNES kostade 499:- och sedan gick priserna upp över åren i takt med att större ROM krävdes, Donkey Kong Country var nog dyrast och kan mycket väl ha kostat 699-749:- eller något sådant.

Skrivet av Mieriola:

Man behöver ju inte köpa spel för 500kr+ om man tycker det är för dyrt, iaf om man lirar på PC.
Det finns ett stort utbud av spel för halva priset (eller mindre) som ger en hel del speltimmar. Flera av de spelen jag lagt mest tid på har kostat max 200 kr i fullpris.

Nu börjar tråden nog spåra ur! xD

Men kolla liksom på F1 spelen, varför kommer det ut ett nytt spel varje år och det är exakt likadant hela tiden, det är lite bättre grafik, några nya funktioner, ev någon ny karaktär. Jag är inte spelutvecklare...men det ser ut som att man hade kunnat släppa ett helt nytt F1 spel vart 4e år. Och sen patcha med expansioner varje år...i form av mikrotransaktioner om man så vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Nu börjar tråden nog spåra ur! xD

Men kolla liksom på F1 spelen, varför kommer det ut ett nytt spel varje år och det är exakt likadant hela tiden, det är lite bättre grafik, några nya funktioner, ev någon ny karaktär. Jag är inte spelutvecklare...men det ser ut som att man hade kunnat släppa ett helt nytt F1 spel vart 4e år. Och sen patcha med expansioner varje år...i form av mikrotransaktioner om man så vill...

Men det ger väl inte lika stora intäkter enligt beräkningarna? Svaret är nog inte längre bort än så.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men det ger väl inte lika stora intäkter enligt beräkningarna? Svaret är nog inte längre bort än så.

/hulle.

Precis! Och vi vet ju att det är så! Frågan är varför vi fortsätter att köpa dessa spel.
Jag borde nog fortsätta posta detta ämne i något forum för beteende vetenskap istället 😅

Permalänk
Medlem

Det som stör mig mest är att man inte längre spelar för att få "fräcka saker" i spelet fastän man köpt ett jävla spel för 700 spänn. Det man för 10 årsedan spelade för att få tillgång till kan man nu köpa på level 1 med kreditkortet. Kul.

Riktigt vidrig har industrin blivit.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan. Om konsumenten betalar samma pris för digital vara som för fysisk så finns det ingen anledning för dem att ändra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

För fysiska spel fanns det en viss konkurrens mellan olika återförsäljare,
den digitala marknaden är per definition ett monopol och priset handlar mer om vad folk är beredda att betala.

Det finns faktiskt konkurrens även på den digitala sidan, inte bara gråmarknadsnycklar utan även auktoriserade återförsäljare. De kan ofta vara klart billigare än Steam, Origin, Epic, etc. (särskilt med rätt kampanjkoder), trots att spelen sedan aktiveras direkt via de officiella tjänsterna. Nedan har du några exempel:

https://www.greenmangaming.com/

https://uk.gamesplanet.com/

https://www.voidu.com/en/

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q