Permalänk

Fel på minnet, moderkortet eller mig?

Jag sliter mitt hår med en nymonterad dator här hemma. Moderkortet är ett PRIME B660-PLUS D4 och minnena (2x8GB) är Corsair Vengeance RGB PRO.

Problemet är följande. Sätter jag minne i:

B1: Datorn funkar fint
B2: Datorn funkar fint
A1: Datorn startar inte (diod för DRAM error lyser)
A2: Datorn startar inte (diod för DRAM error lyser)
B1+A1: Datorn startar inte (diod för DRAM error lyser)
B2+A2: Datorn startar inte (diod för DRAM error lyser)

Jag har provat att starta med båda minnen så det är alltså inte fel på minnena. BIOS är uppdaterat. Jag har provat med XMP.

Min slutsats är således att minnena bara funkar för B-kanalen. Vad beror detta på? Trasigt moderkort? Icke-kompatible minnen? Nån inställning jag missat? Nåt annat?

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Att bara en kanal fungerar kan bero på böjda pinnar i CPU-sockeln, eftersom varje kanal har sina egna pinnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apskallen:

Jag sliter mitt hår med en nymonterad dator här hemma. Moderkortet är ett PRIME B660-PLUS D4 och minnena (2x8GB) är Corsair Vengeance RGB PRO.

Problemet är följande. Sätter jag minne i:

B1: Datorn funkar fint
B2: Datorn funkar fint
A1: Datorn startar inte (diod för DRAM error lyser)
A2: Datorn startar inte (diod för DRAM error lyser)
B1+A1: Datorn startar inte (diod för DRAM error lyser)
B2+A2: Datorn startar inte (diod för DRAM error lyser)

Jag har provat att starta med båda minnen så det är alltså inte fel på minnena. BIOS är uppdaterat. Jag har provat med XMP.

Min slutsats är således att minnena bara funkar för B-kanalen. Vad beror detta på? Trasigt moderkort? Icke-kompatible minnen? Nån inställning jag missat? Nåt annat?

All hjälp uppskattas!

Mest troligt är att moderkort är trasigt alternativ är att CPU är trasig dock är LGA CPU vädligt tåliga och CPU borde ha kasserat av QC ifall inte minneskontrollen inte klarade av bas frekvenserna.

Minst troligt är att RAM minnen är trasig då de funkar i B1/B2

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av perost:

Att bara en kanal fungerar kan bero på böjda pinnar i CPU-sockeln, eftersom varje kanal har sina egna pinnar.

Skrivet av Anders9110:

Mest troligt är att moderkort är trasigt alternativ är att CPU är trasig dock är LGA CPU vädligt tåliga och CPU borde ha kasserat av QC ifall inte minneskontrollen inte klarade av bas frekvenserna.

Minst troligt är att RAM minnen är trasig då de funkar i B1/B2

Om jag vill ta bort cpu och kika, hur gör jag med kylpastan då? Behöver jag köpa kylpasta och alkohol för att få dit den igen sen?

Permalänk
Skrivet av apskallen:

Om jag vill ta bort cpu och kika, hur gör jag med kylpastan då? Behöver jag köpa kylpasta och alkohol för att få dit den igen sen?

du behöver lägga på ny pasta du kan köra tillfälligt med den gamla ett tag under felsökningen men det bästa är att ta bort det gamla och slänga på nytt varje gång.

inte superkritiskt att det är kliniskt rent generellt enligt mig är att om du drar med ett papper över processorn med lite tryck och den inte blir allt för missfärjad är det good enough.

för rengöring kan du köra antingen 100% mekanisk rengöring dvs torka tills du inte får bort mer

eller T-röd för att hjälpa till att lösa upp gamla pastan när du tagit bort så du inte ser mer pasta med ögona.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fick du ordning på det här? Läser att det är mkt BIOS/XMP-problem med det här mobot (och även andra B660?). Såg det efter jag beställt mitt.. Finns beta-BIOS på Asus site.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem med ett Z68 och ett Z97 moderkort. Bara de två sista minnesplatserna fungerade.

I mitt fall var det processorkylaren (cooler master 212) som var boven. Byte kylare och båda korten fungerar som det ska.

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.

Permalänk
Skrivet av bran:

Fick du ordning på det här? Läser att det är mkt BIOS/XMP-problem med det här mobot (och även andra B660?). Såg det efter jag beställt mitt.. Finns beta-BIOS på Asus site.

Ja, det "löste" sig. Deras returavdelning lyckades hitta en (!) krokig pin i cpu-sockeln så det är antagligen det som är orsaken. Nu är problemet att det anses vara jag som monterat fel så jag har sitter med ett trasigt moderkort som inte går att returnera. Lite märkligt hur jag skulle kunna böja en enda pin med tanke på hur försiktig jag var, men det blir ju ord mot ord och det lär jag inte vinna.

Jag har försökt tänka ut hur det ska ha gått till, men jag kan inte riktigt komma på nåt scenario...