The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk

Jag har läst alla böckerna men jag fattar fortfarande inte vem de tre betjänarna var? De tre kvinnorna klädda i vit riddarrustning. Jag tycker också att de valde att göra Halbrand till Sauron när de i böckerna var han egentligen Annatar en Maia som var utsänd från Valinor av gudarna och försökte gjorde sig vän med alverna. Galadriel var i böckerna redan suspekt mot honom från början i serien är hon inte det och han är dessutom en människa. I serien är han alltså en konung över människorna i southlands. Jag fattar inte varför de ändrade så mycket.

Permalänk
Medlem

Intressant att dom alltså valt att göra Galadriel skyldig till att Sauron överlevde o senare kunde frodas i Mordor för att sen nästan kunna ta över hela Midgård, samt att Elrond var den som pushade för att leta mer mithril vilket i sin tur väckte Balrogen som ödelade hela Khazad-dûm/Moria. Bra jobbat båda två!

Lite smålustigt också att hela alv o mithrilgrejen gick ut på att deras träd höll på att dö o att mithril var det som kunde rädda det. Men sen kom dom fram till att dom skulle göra två ringar utav det för Halbrand/Sauron tyckte nåt om det, men sen Galadriel kom på vem han var så bah "åh nej två ringar är farligt, men gör vi TRE istället så jävlar, haha!". Va?
Men sen också eftersom det var för lite mithril var dom tvugna att dryga ut det med renaste guld o silvret nånsin så tog dom hela Galadriels kniv som antagligen innehöll lite annat också så helt rent blev det nog inte, plus att vem har en kniv i rent guld o silver?
Dessutom så när dom blandet ihop det med mithrilet så hade dom material nog för säkert trettio ringar, men dom gjorde tre, vilket i slutändan gjorde att av det mithrilet dom hade så var det bara en liten liten del som hamnade i ringarna, resten blev bara slaggprodukt. Ååkej..
Men planen från början med mithrilet var ju alltså att dom skulle ha det till trädet, men så jag undrar hur trädet nu ska räddas när mithrilet är på fingrarna på tre random alver som högst antagligen inte kommer vara i närheten av trädet så ofta? Eller var det trädet dom skulle ha resterna till?

Håller iaf med många andra högre upp, ingen vidare superserie direkt, men dög väl att titta på. Bildbögen i mig gillade färgerna. 6/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Ok, då var jag inte helt ute och cyklade iaf, kändes som att det saknades en del i produktionsledet så att säga ;p

Tror det tog ca 300år att göra samtliga ringar som från början var tänkt att bara tillhöra alverna om jag minns rätt. Så de skapades inte till människorna och dvärgarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Tror det tog ca 300år att göra samtliga ringar som från början var tänkt att bara tillhöra alverna om jag minns rätt. Så de skapades inte till människorna och dvärgarna.

Ok, såpass ändå. Undrar hur de kommer tillverka resten, eller om vi bara får de i säsong 2...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Ok, såpass ändå. Undrar hur de kommer tillverka resten, eller om vi bara får de i säsong 2...

Det kommer ske off-screen mellan säsong 1 och säsong 2.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

‘The Rings Of Power’ Season 2: Sauron Will Be Like Walter White, Tony Soprano And The Joker
Citat från skaparna.
Herre. Min. Gud.

Kommer de göra Halbrand småfet och sminkad med en hatt?
Men jag tror faktiskt att det hade varit bättre än vad de faktiskt har i åtanke med karaktären.
Det här är nog den värsta serien jag sett (som man hade stora förhoppningar om), första avsnitten tänkte jag att det blir bättre när karaktärerna sätter sig lite. Dock det blev bara värre ta mig tusan varje avsnitt som gick.
Men om man tänker slakta en riktigt bra episk berättelse så ska man väl göra det med råge, vad vet jag?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Skrivet av L-stream:

‘The Rings Of Power’ Season 2: Sauron Will Be Like Walter White, Tony Soprano And The Joker
Citat från skaparna.
Herre. Min. Gud.

Kommer de göra Halbrand småfet och sminkad med en hatt?
Men jag tror faktiskt att det hade varit bättre än vad de faktiskt har i åtanke med karaktären.
Det här är nog den värsta serien jag sett (som man hade stora förhoppningar om), första avsnitten tänkte jag att det blir bättre när karaktärerna sätter sig lite. Dock det blev bara värre ta mig tusan varje avsnitt som gick.
Men om man tänker slakta en riktigt bra episk berättelse så ska man väl göra det med råge, vad vet jag?

Hela mitt tolkien hjärta brast i tusen bitar efter att ha sett det där smetet.....

Visa signatur

Antingen så går det eller så går det sönder!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Jag har läst alla böckerna men jag fattar fortfarande inte vem de tre betjänarna var? De tre kvinnorna klädda i vit riddarrustning. Jag tycker också att de valde att göra Halbrand till Sauron när de i böckerna var han egentligen Annatar en Maia som var utsänd från Valinor av gudarna och försökte gjorde sig vän med alverna. Galadriel var i böckerna redan suspekt mot honom från början i serien är hon inte det och han är dessutom en människa. I serien är han alltså en konung över människorna i southlands. Jag fattar inte varför de ändrade så mycket.

De där tre betjänterna verkar vara helt påhittade av vad jag förstått.

Han är ingen människa i serien? Han var inte heller King of the Southlands, det var Galadriel som pushade honom att vara det trots att han sa "sanningen" att han hade hittat det där märket på nån han dödade.

Men ja de har ju kört historien i en mixer så hårt att jag inte alls förstår vad tanken med S2 är nu.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av L-stream:

‘The Rings Of Power’ Season 2: Sauron Will Be Like Walter White, Tony Soprano And The Joker
Citat från skaparna.
Herre. Min. Gud.

Nja, riktigt så lät inte citatet:

Citat:

“Sauron can now just be Sauron,” McKay adds. “Like Tony Soprano or Walter White. He’s evil, but complexly evil. We felt like if we did that in season one, he’d overshadow everything else. So the first season is like Batman Begins, and the The Dark Knight is the next movie, with Sauron maneuvering out in the open.”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Nja, riktigt så lät inte citatet:

Att de har mage att ens jämföra sin serie med Batman Begins eller The Dark Knight

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Nozomi:

Att de har mage att ens jämföra sin serie med Batman Begins eller The Dark Knight

Jag tror inte man gör det, man jämför nog karaktärer som är onda men där komplexiteten bakom ondskan bär många likheter med karaktärerna från andra serier och filmer

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Problemet med serien är inte att man inte följer Tolkien slaviskt, utan att intrig och dialog är extremt långt ifrån top notch. Ser snyggt ut är typ största behållningen. Vill man få någon bäring på detta bör man hyra in väldigt mycket bättre manusförfattare till dom kommande säsongerna.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Jag tror inte man gör det, man jämför nog karaktärer som är onda men där komplexiteten bakom ondskan bär många likheter med karaktärerna från andra serier och filmer

Med tanke på avsaknaden av kompetens hos Amazon gällande den här serien så tror jag inte de ens kommer att komma en nanometer i närheten av de karaktärerna

Skrivet av the squonk:

Problemet med serien är inte att man inte följer Tolkien slaviskt, utan att intrig och dialog är extremt långt ifrån top notch. Ser snyggt ut är typ största behållningen. Vill man få någon bäring på detta bör man hyra in väldigt mycket bättre manusförfattare till dom kommande säsongerna.

Amazon är billiga. De kommer inte byta ut skribenter eller regissörer
Kolla upp de som skrivit dessa 8 avsnitt och regissörerna så kommer ni inte hitta mycket på t.ex. imdb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Problemet med serien är inte att man inte följer Tolkien slaviskt, utan att intrig och dialog är extremt långt ifrån top notch. Ser snyggt ut är typ största behållningen. Vill man få någon bäring på detta bör man hyra in väldigt mycket bättre manusförfattare till dom kommande säsongerna.

Jag håller till viss del med - jag hade kunnat stå ut bättre om inte manuset och framförallt många av dialogerna är så extremt usla. Nu är det en riktigt snygg kuliss som definitivt inte kan dölja dom logiska fallgroparna och allt annat bös.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Inaktiv

Vilken berg- och dalbana den här serien varit. Från att vara extremt skeptisk innan release, till att jag såg dem två första avsnitten bli mer positiv och se potentialen, för att sedan se förfallet för varje avsnitt som gick. Vilken soppa! Någon annan som haft samma känslor?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Nozomi:

Med tanke på avsaknaden av kompetens hos Amazon gällande den här serien så tror jag inte de ens kommer att komma en nanometer i närheten av de karaktärerna

Nej såklart. Man har ingen Ledger/Phoenix/Cranston och framförallt så har man ännu inte bevisat att man har kapaciteten att skriva en karaktär på det viset heller.
Men, det är bra att man iaf har ambitionen och ser potentialen, även om jag misstänker att man inte kommer klara det.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dinkefing:

Jag har läst alla böckerna men jag fattar fortfarande inte vem de tre betjänarna var?

Ja, det är onödigt tvetydigt. Jag gissar på att man valt den lätta vägen och bara benämner dom som kultister, antingen följare av melkor/morgoth eller från angmar, även om det sistnämnda inte kommer blomstra riktigt än.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ja, det är onödigt tvetydigt. Jag gissar på att man valt den lätta vägen och bara benämner dom som kultister, antingen följare av melkor/morgoth eller från angmar, även om det sistnämnda inte kommer blomstra riktigt än.

Finns ett projekt av Tolkien som varken var direkt påbörjat eller mer än en idé, om en bok som skulle handla om The New Shadow Cult, en grupp "religiösa" följare av Melkor under första och andra epokerna.

Förmodligen har Amazon tagit lite av detta för att skapa dessa "följare" i Rings of Power, men gjort de kvinnliga (följarna i The New Shadow Cult var män, av Gondor).

Kanske har helt fel, men så ser det ut för mig, för i Tolkiens värld fanns det inga anhängare till varken Sauron eller Melkor som agerade som en kult eller dylikt, som det pratades eller skrevs om i böckerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecthelion:

Finns ett projekt av Tolkien som varken var direkt påbörjat eller mer än en idé, om en bok som skulle handla om The New Shadow Cult, en grupp "religiösa" följare av Melkor under första och andra epokerna.

Förmodligen har Amazon tagit lite av detta för att skapa dessa "följare" i Rings of Power, men gjort de kvinnliga (följarna i The New Shadow Cult var män, av Gondor).

Kanske har helt fel, men så ser det ut för mig, för i Tolkiens värld fanns det inga anhängare till varken Sauron eller Melkor som agerade som en kult eller dylikt, som det pratades eller skrevs om i böckerna.

Men de var väl inte människor?

De var väl del av Unseen Realm, samma som Ringwraiths?

Eller de kanske började som människor och blev första versionen av Ringwraiths, utan ringar ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Men de var väl inte människor?

De var väl del av Unseen Realm, samma som Ringwraiths?

Eller de kanske började som människor och blev första versionen av Ringwraiths, utan ringar ;D

Nej, så vitt jag vet så var de vanliga "människor", mestadels män av Gondor. Det fanns dock ingen fastställd ras bakom någon av medlemmarna förutom Saelon. Men ledaren, Herumor, har ingen fastställd ras.

Troligtvis var denna kulten menade att vara ett försök att få tillbaka Melkor i fjärde epoken inför Dagor Dagorath, den sista striden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecthelion:

Nej, så vitt jag vet så var de vanliga "människor", mestadels män av Gondor. Det fanns dock ingen fastställd ras bakom någon av medlemmarna förutom Saelon. Men ledaren, Herumor, har ingen fastställd ras.

Troligtvis var denna kulten menade att vara ett försök att få tillbaka Melkor i fjärde epoken inför Dagor Dagorath, den sista striden.

Jag syftade bara på serien, sorry om jag var otydlig

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag syftade bara på serien, sorry om jag var otydlig

Vi vet väl inget om personerna i serien? De har ju tillgång till magi, men det hade fler än bara ringvålnader och Istari/Maiar (i Arda).

Permalänk
Medlem

Vilka böcker baseras detta på? Jag trodde i min enfald det var Silmarillion men har det kommit några tolkien fanboy författare som byggt på berättelsen efter?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Vilka böcker baseras detta på? Jag trodde i min enfald det var Silmarillion men har det kommit några tolkien fanboy författare som byggt på berättelsen efter?

Denna baseras inte på några böcker då de inte har rättigheter. De får t.ex. inte ens använda

Annatar så de gjorde en människa vars namn var Halbrand men är i själva verket DUN DUN DUN .. eller namnet Gandalf, så han blir såklart Istar eller Wizard eller nåt sådant

Dold text
Permalänk
Medlem

hmm men varför kritiseras de då att de inte följer manus om de inte baseras på några böcker

Men de får använda sauron morgoth, galadriel? hobbits får de inte använda därav harefeets? Vilket givetvis översatts till hårfötter lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

hmm men varför kritiseras de då att de inte följer manus om de inte baseras på några böcker

Men de får använda sauron morgoth, galadriel? hobbits får de inte använda därav harefeets? Vilket givetvis översatts till hårfötter lol

De har rättigheter till vissa böcker (el. delar av böcker), därav får de använda namn så som Morgoth/Melkor, Galadriel, Sauron, Gil-Galad etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

hmm men varför kritiseras de då att de inte följer manus om de inte baseras på några böcker

För de gör en skitdålig fanfic med urkassa dialoger och inte så mycket mer, i ett universum som älskas av hundratusentals

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

hmm men varför kritiseras de då att de inte följer manus om de inte baseras på några böcker

Men de får använda sauron morgoth, galadriel? hobbits får de inte använda därav harefeets? Vilket givetvis översatts till hårfötter lol

Dom har vissa rättigheter, o oavsett så bör dom kunna hålla sig till canon mycket bättre, så därför bör dom kritiseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Dom har vissa rättigheter, o oavsett så bör dom kunna hålla sig till canon mycket bättre, så därför bör dom kritiseras.

Fast Silmarillion var ju också rätt så flummig och de gick väl inte direkt in på djupet på karaktärerna vad jag minns. Den var ju klart olik bilbo och sagan om ringen trilogin.

Bara halvvägs igenom höll inte helt vad första avsnittet lovade men att det avgår så mycket från böckerna gör att det känns fräscht jag har ingen aning vartåt det barkar. Nu var det väl 25 år sen jag läste Silmarillion så mycket har fallit i glömska

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fast Silmarillion var ju också rätt så flummig och de gick väl inte direkt in på djupet på karaktärerna vad jag minns. Den var ju klart olik bilbo och sagan om ringen trilogin.

Bara halvvägs igenom höll inte helt vad första avsnittet lovade men att det avgår så mycket från böckerna gör att det känns fräscht jag har ingen aning vartåt det barkar. Nu var det väl 25 år sen jag läste Silmarillion så mycket har fallit i glömska

Även om Simarilion inte går in på djupet så ska Amazon inte frågå det så hårt att dom t ex kapar bort flera tusen år av historian.
Vet inte vad för olikheter med Bilbo du menar, men jag har inte direkt märkt nån iaf, men det är möjligt att du jämför filmerna, men med tanke på den usla kvallen i The Hobbit så bör inte dom räknas alls imo.