LG OLED 65C7V byter HDMI från Apple TV till HDMI utan något inkopplat vid start

Permalänk
Medlem

LG OLED 65C7V byter HDMI från Apple TV till HDMI utan något inkopplat vid start

När jag startar min tv startar den på HDMI 2 ARC, vilket är den senaste använda och den jag vill använda (Sound bar/apple tv ansluten). Men sedan byter tv:n automatiskt till HDMI 4 efter några sekunder och jag förstår inte varför eftersom det inte finns något anslutet till HDMI 4. Detta händer ca 95% av gångerna, men konstigt nog så stannar den på HDMI 2 ibland och jag har inte sett något mönster till det. Har prövat att stänga av snabbstart-funktionen, men det hjälpte inte.

Jag startar min tv med min apple tv fjärrkontroll. Finns det något sätt att tvinga HDMI 2? Ställa in den som standard?

Permalänk
Medlem

Har du testat att fabriksåterställa tvn?
Gör det när allt är utkopplat och koppla sen in din soundbar och ATV i HDMI 2.

Kolla om det fortfarande händer.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan också vara något smuts/oxidering etc. som sitter på HDMI 4 och triggar pinne 19, Hot plug detect som att en enhet just anslöts. Eventuellt kan man ordna liknande genom att ansluta en HDMI-kabel till nr 4 som helt enkelt inte är ansluten till något och bara hänger fritt.

Permalänk
Medlem

Min nya LG OLED CS har ett annat men liknande problem. Min Apple TV är ansluten till HDMI 1 och ibland när jag startar mitt Xbox så startar TVn Apple TV och byter över dit.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Min nya LG OLED CS har ett annat men liknande problem. Min Apple TV är ansluten till HDMI 1 och ibland när jag startar mitt Xbox så startar TVn Apple TV och byter över dit.

Ditt "problem " är du har valt i de olika menyern på x-box, tv och Apple TV att de ska starta när en annan enhets sätts på genom HDMI CEC. Problemet är att HDMI CEC är en "standard" som ingen tillvärkare riktigt vill följa så den standarden fungerar sådär om man har tur. 🙄😑

Så kolla i de olika menyerna (speciellt på x-boxen) som det fins något där om att starta tv atomatiskt när konsolen sätts på eller något sådant, och stäng av det.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Så kolla i de olika menyerna (speciellt på x-boxen) som det fins något där om att starta tv atomatiskt när konsolen sätts på eller något sådant, och stäng av det.

Att stänga av den funktionen tar ju bort hela poängen.

Jag har gömt orginalfjärren till LG eftersom den är så värdelöst ful och plastig och knappt användbar. Jag använder endast Apple TV-fjärrkontrollen, Xbox-kontrollen och PS5-kontrollen. Apple TV-fjärren styr även volym.

Jag vill alltså följande:
- När jag startar Xbox genom att trycka på Xbox-kontrollen så vill jag att TVn ska starta och byta till denna ingång.
- När jag startar PS5 genom att trycka på PS5-kontrollen så vill jag att TVn ska starta och byta till denna ingång.
- När jag startar Apple TV genom att trycka på Apple TV-kontrollen så vill jag att TVn ska starta och byta till denna ingång.

Jag vill inte följande:
- När jag startar Xbox genom att trycka på Xbox-kontrollen så sätts även Apple TV igång. TVn byter till Xbox-ingången och några sekunder senare byter över till Apple TV-ingången.

Edit: Efter lite mer mixtrande bland inställningarna för Xbox så har jag kommit fram till att det inte går att lösa problemet därifrån. Inte heller från Apple TV.

Det är ju inte så att Xbox sätter igång alla enheter som är anslutna. PS5 startar t.ex. aldrig när jag startar Xbox. Apple TV startar inte heller automatiskt, utan Apple TV går ur viloläge när TVn får för sig att byta ingång.

Jag provade även att stänga av funktionen från Xbox så att den inte startar andra enheter. Då startade förstås inte TVn som förväntat, och inga andra enheter heller. När jag sedan satte igång Apple TV med Apple TV-fjärrkontrollen så startade TVn, ingången byttes till Apple TV och några sekunder senare byttes den igen fast till Xbox som var igång sedan tidigare.

Gissningsvis ligger problemet hos LG.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Att stänga av den funktionen tar ju bort hela poängen.

Jag har gömt orginalfjärren till LG eftersom den är så värdelöst ful och plastig och knappt användbar. Jag använder endast Apple TV-fjärrkontrollen, Xbox-kontrollen och PS5-kontrollen. Apple TV-fjärren styr även volym.

Jag vill alltså följande:
- När jag startar Xbox genom att trycka på Xbox-kontrollen så vill jag att TVn ska starta och byta till denna ingång.
- När jag startar PS5 genom att trycka på PS5-kontrollen så vill jag att TVn ska starta och byta till denna ingång.
- När jag startar Apple TV genom att trycka på Apple TV-kontrollen så vill jag att TVn ska starta och byta till denna ingång.

Jag vill inte följande:
- När jag startar Xbox genom att trycka på Xbox-kontrollen så sätts även Apple TV igång. TVn byter till Xbox-ingången och några sekunder senare byter över till Apple TV-ingången.

Edit: Efter lite mer mixtrande bland inställningarna för Xbox så har jag kommit fram till att det inte går att lösa problemet därifrån. Inte heller från Apple TV.

Det är ju inte så att Xbox sätter igång alla enheter som är anslutna. PS5 startar t.ex. aldrig när jag startar Xbox. Apple TV startar inte heller automatiskt, utan Apple TV går ur viloläge när TVn får för sig att byta ingång.

Jag provade även att stänga av funktionen från Xbox så att den inte startar andra enheter. Då startade förstås inte TVn som förväntat, och inga andra enheter heller. När jag sedan satte igång Apple TV med Apple TV-fjärrkontrollen så startade TVn, ingången byttes till Apple TV och några sekunder senare byttes den igen fast till Xbox som var igång sedan tidigare.

Gissningsvis ligger problemet hos LG.

Då så. då är det inte så mycket att göra annat än att klaga hos LG typ.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Då så. då är det inte så mycket att göra annat än att klaga hos LG typ.

Och nämna det på forum så att andra blir medvetna om problemet.

Visa signatur

press nu1mlock