Permalänk
Inaktiv

Sony X89K eller LG A2?

Funderar på nån av följande:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x85k-vs-lg-a2-ol...

Gillar att Sony använder Google TV men det går väl alltid att köpa en separat mediaspelare även om jag upplevde Chromecast med Google TV som laggig.

Bortsett från smartsystem, vilken är att föredra och varför? Vet att LG A2 har OLED panel men den är inte så dyr trots det. Ändå bättre än t.ex. LED/LCD i X85K/X89K? När de dippar i pris kostar de lika mycket.

Främst osäker på OLED pga. inbränningar men LG verkar ha det under kontroll. Ser inga inbränningar i "Accelerated Longevity Test" på Rtings men gör det på Sony A80J som kostar en del mer än LG A2.

Kommer bara användas för film, serier och program. Bryr mig ej om spel. Ljust rum med stora fönster men alla TV-modeller behöver väl hjälp i direkt solljus i form av gardiner. Annars verkar LG A2 ha bättre/mindre på reflektioner.

Permalänk
Bildexpert 📺

Du kan jämföra dem i TV-guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

A2 är överlägsen i bildkvalitet. Det X85/89K kan tillföra är 4K/120 (som du inte behöver) samt en generellt högre ljusstyrka. Hög ljusstyrka fungerar för att få en mer gångbar bild när rummet är väldigt ljust. Samtidigt är modellerna i den klassen Sony befinner sig sämre på allt annat i fråga om bildkvalitet.

A2:n har även bättre reflexfilter. Så länge du kan hålla ljusnivåerna vettiga när du ska använda TV:n mitt på dagen kommer därför A2:n vara det bättre valet.

Angående inbränningar är ju A2:n en något klenare OLED och panelen drivs inte lika hårt som på andra modeller, vilket torde göra den till den minst riskbenägna av dem alla. Riskscenariot är ju att köra en OLED-TV:n hela dagarna med så mycket ljusstyrka det bara går. Är du ute efter en sådan "skval-TV" är nog Sonyn det lämpligare valet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Du kan jämföra dem i TV-guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

A2 är överlägsen i bildkvalitet. Det X85/89K kan tillföra är 4K/120 (som du inte behöver) samt en generellt högre ljusstyrka. Hög ljusstyrka fungerar för att få en mer gångbar bild när rummet är väldigt ljust. Samtidigt är modellerna i den klassen Sony befinner sig sämre på allt annat i fråga om bildkvalitet.

A2:n har även bättre reflexfilter. Så länge du kan hålla ljusnivåerna vettiga när du ska använda TV:n mitt på dagen kommer därför A2:n vara det bättre valet.

Angående inbränningar är ju A2:n en något klenare OLED och panelen drivs inte lika hårt som på andra modeller, vilket torde göra den till den minst riskbenägna av dem alla. Riskscenariot är ju att köra en OLED-TV:n hela dagarna med så mycket ljusstyrka det bara går. Är du ute efter en sådan "skval-TV" är nog Sonyn det lämpligare valet.

Yes, även kollat del 2 av TV-guiden om vilken TV som är bäst för film/upplevelse respektive ljusa rum. Även om jag har förstått att OLED inte har samma ljusstyrka som LED/LCD kan ha så verkar alla OLED fortfarande hamna över X85-89K enligt din guide. Så tänker att A2 inte borde prestera sämre än X85-89K men att det finnas bättre och dyrare LED/LCD.

Angående att köra max ljusstyrka hela dagarna på en OLED-TV, är det något jag kan styra över? Alltså ljusstyrkan. Vad menar du med "skval-TV"?

Har erfarenhet av en äldre plasma-TV från LG (den var inte dyr vid inköp så kan inte varit toppklassens plasma) och den har aldrig fått inbränningar trots många timmars daglig användning i säkert 15 års tid, för främst TV-kanaler och på senare år streaming/Chromecast. Enda gången jag började märka av "ghosting" (antar det uppstår innan det väl bränns in?) var när man efter avslutad YouTube video lämnade TV och en rutig statisk bild var fast om man inte slutade casta. När jag upptäckte det var jag noga med att sluta casta efter avslutad video så att skärmsläckaren kom på, då försvann det och kom aldrig tillbaka. Tänker att LG redan har massa inbyggda smarta funktioner som ska förhindra att man glömmer en statisk bild så?

Annars låter LG A2 som en bättre TV och jag bör kanske satsa på en extern mediaspelare om jag vill åt Google TV/Android TV. Vill egentligen bara ha det för kunna sideloada appar (som alltså inte finns officiellt i Playstore), övriga vanliga streamingtjänster och liknande lär väl finnas även i LG:s webOS.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon315148:

Angående att köra max ljusstyrka hela dagarna på en OLED-TV, är det något jag kan styra över? Alltså ljusstyrkan.

Ja, du kan påverka ljusstyrkan på en TV. Numera heter reglaget, på de flesta TV: ----drumroll---- Ljusstyrka!

Kruxet är komplexiteten med olika reglage som samverkar. Dock gör EU-regler att en TV ur kartong sällan är särskilt ljusstark pga energiregler. Man måste aktivt själv kliva in och ändra på menyreglage som påverkar ljusstyrkan, likt energisparlägen och ljussensor, för att ens nå högsta möjliga nivå.

Citat:

Vad menar du med "skval-TV"?

https://sv.wiktionary.org/wiki/skval

Dvs, en TV som bara stå på i bakgrunden och skvala hela dagen. Vissa vill ha det så. Då är OLED den mindre lämpliga tekniken.

Angående inbränningar: Plasma (och CRT) var mycket känsligare för olika former av inbränningar. Dels tekniskt, dels pga av frånvaron av olika skyddsmekanismer. Det är magnutider fler som diskuterar OLED-inbränningar som om det vore ett faktum än vad det är personer fått problem med faktiska inbränningar.

Lyssna på dig själv: Du är orolig för någonting som du aldrig upplevde med din gamla TV, trots att den tekniken är känsligare. Är det dessutom din 15 år gamla plasma du jämför med är den hopplöst efter i fråga om ljusstyrka jämfört med OLED A2. Ändå funderar du ifall låg ljusstyrka är ett problem med OLED.

Permalänk
Medlem

Går man efter Rtings är Sonyn bättre på att visa detaljer i mörka scener om man kikar på film, där ger de A2:an chockerande dåligt betyg faktiskt: 5/10 gällande "Black Crush".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag har en X89K som vardags-tv i vardagsrummet. Är mycket nöjd med den. Det är ett väldigt ljust rum där 2 av väggarna i princip bara är fönster från golv till tak och OLED funkade inte för mig i det rummet, tyckte det hade för dålig ljusstyrka. Sen avskydde jag också LG's smarttv, där är Sony mycket bättre med sitt android TV om man vill hålla det cleant utan extra mediaboxar.

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Necrophor:

Går man efter Rtings är Sonyn bättre på att visa detaljer i mörka scener om man kikar på film, där ger de A2:an chockerande dåligt betyg faktiskt: 5/10 gällande "Black Crush".

Ja, jag har tänkt på det också. Känns som att jag får välja mellan bra svärta med mindre detaljer i mörka scener och sämre svärta med mer detaljer in mörka scener. Föredrar kanske ändå mindre svärta för att bevara detaljer... Samtidigt är man ju nyfiken på OLED som alla talar varmt om och inbränningarna skrämmer mig inte så mycket på LG (ser tydliga inbränningar på A90J från Sony på Rtings dock).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kawkstege:

Jag har en X89K som vardags-tv i vardagsrummet. Är mycket nöjd med den. Det är ett väldigt ljust rum där 2 av väggarna i princip bara är fönster från golv till tak och OLED funkade inte för mig i det rummet, tyckte det hade för dålig ljusstyrka. Sen avskydde jag också LG's smarttv, där är Sony mycket bättre med sitt android TV om man vill hålla det cleant utan extra mediaboxar.

Låter ju lovande. Har inte fönster från golv till tak men väggen mittemot TV (tyvärr enda vettiga placeringen) består av stora fönsterpartier plus en balkongdörr från vinkel på sidan. Givetvis kan jag fixa gardiner när det är som värst men ändå skönt om man kan slötitta lite under dagtid.

Ingen erfarenhet av vare sig LG:s eller Samsungs smartsystem men föredrar också Google TV främst för möjligheten att kunna sideloada appar om jag vill. Ser klart snyggare ut utan extern mediaspelare även om det inte bör avgöra för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Låter ju lovande. Har inte fönster från golv till tak men väggen mittemot TV (tyvärr enda vettiga placeringen) består av stora fönsterpartier plus en balkongdörr från vinkel på sidan. Givetvis kan jag fixa gardiner när det är som värst men ändå skönt om man kan slötitta lite under dagtid.

Ingen erfarenhet av vare sig LG:s eller Samsungs smartsystem men föredrar också Google TV främst för möjligheten att kunna sideloada appar om jag vill. Ser klart snyggare ut utan extern mediaspelare även om det inte bör avgöra för mycket.

Jag har även en X90K till min PS5 (inte lika ljust rum), jag fick den för samma pris som min X89K, kan vara bra att ha i åtanke om de kostar ungefär samma. för den är garanterat (min subjektiva bedöming) bättre än A2an.

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kawkstege:

Jag har även en X90K till min PS5 (inte lika ljust rum), jag fick den för samma pris som min X89K, kan vara bra att ha i åtanke om de kostar ungefär samma. för den är garanterat (min subjektiva bedöming) bättre än A2an.

X89K har dippat lägre än X90K sen börjar X90K på 55-tum, vill ha 50-tum eller strax därunder.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Necrophor:

Går man efter Rtings är Sonyn bättre på att visa detaljer i mörka scener om man kikar på film, där ger de A2:an chockerande dåligt betyg faktiskt: 5/10 gällande "Black Crush".

Jag ser två problem här: Första är med rtings överlag och hur deras betyg ofta övertolkas. Rtings betyg uppfattas ofta som absoluta och oberoende paramatrerar eftersom rtings presenterar dem som att så är fallet. De är det inte (se nedan). Verkligheten är dessutom mycket mer komplex och samverkande och där är rtings inte de bästa på att förmedla hur allt hänger ihop.

Problem två är själva bilderna som speglar flera problem:

Sony X85

LG A2

Notera att himlen på A2-bilden generellt också är mörkare trots att bildinformationen i himlen pekar mot närmare 40–50% gråton. Det tyder på att kameraexponeringen inte är rätt utförd eller inkonsekvent. Eller att man fotat av icke-kalibrerade läge eller på annat sätt icke likvärdiga lägen. Det är lite oklart. Bara en bild och inte så mycket sammanhang.

Bildernas tonalitet speglar annars rätt mycket kurvorna på Gamma log/log-mätningarna under pre-calibrations segmentet, men det kan ju vara sammanträffande.

Det är så mycket som kan gå fel när man försöker skapa absoluta jämförelser med jpeg-bilder. Jag använder ofta foton för att illustrera och påvisa relativa skillnader, men inte mer än så. Kameror, jpeg-format och skärmarna man använder är för begränsade. Det är för många faktorer inblandade för att kunna ge absoluta jämförelser den vägen.

Med LCD-paneler kommer brännvidden hos optiken påverka hur ljuset fångas upp. Generellt är att ju lägre brännvidd, desto mer av ljuset fångas av kameran. Man kan plåta samma skärm på olika brännvidder och det påverkar ljuset man fångar med kameran. Har exempel på detta (andra och tredje slideshowen) med en vanligt förekommande IPS-panel och det blir större skillnader med VA pga vinklarna.: https://www.sweclockers.com/test/28732-lg-ultragear-27gl850-f...

Rtings är i alla fall tydliga under frågetecknet för Black Crush-bilderna att detta är Score components:Subjectively assigned. Vilket också kommer tillbaka till det som är problem nr1: rtings blandar sin subjektiva omdömen med sina objektiva omdömen.

Rtings är bra. Däremot måste man vara alert som läsare.

----

Sony har generellt bättre kontroll över nyanseringen. De är ofta rätt ur kartong. Väldigt sällan jag behöver justera reglagen på en Sony för att ändra ankringen av svart till både synliga och mätbart korrekta nivåer. Konsekvens är Sonys styrka.

Med LG:s OLED kan man, beroende på exemplar, behöva kompromissa en del med reglaget som påverkar nivån av svart. Det kan också variera med var TV:n är i sin OLED-refresh-cykel. Typiskt är att innan en refresh-cykel är gjord så klipper den ännu mer mot svart. Mindre efter en första refresh. Och det går ofta att få bort de mest distinkta problemen även med dåliga exemplar.

Verklighetens komplexitet är däremot något annat: Har man dem jämte varandra är det tydligt att en Sony X85K – och motsvarande nivå hos konkurrenter – bygger bilden mot en mörkblå kanvas. Som i ett ljust rum bygger mot mörkblått+det ljus som reflekteras i det betydligt sämre filtret. Plus att det är en VA-panel där det räcker mer 10–15 graders förändring och bilden lyfter svartnivåerna och skuggtoner mot ljusare nyanser på ett sätt som mjölkar ut kontrastintrycket. Räcker alltså med att man lutar sig mot armstödet i soffan för att det istället blir för ljusa skuggtoner

OLED:n bygger bilden mot en svart kanvas och det håller sin svärta längre i takt med att omgivningsljuset ökar. Och den är lika svart oavsett vinkel. Även om man råkar ha en rätt dåligt exemplar som klipper mot svart kommer skuggtoner fortfarande baseras på att de träder fram ur en svärta.

Så ja, man kanske undviker black crush i högre grad på en X85K. Men då till priset att svart snarare är mörkblått, plus omgivningsljus, plus din vinkel som snarare gör skuggtonerna för ljusa. Ämnet är komplext.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Jag ser två problem här: Första är med rtings överlag och hur deras betyg ofta övertolkas. Rtings betyg uppfattas ofta som absoluta och oberoende paramatrerar eftersom rtings presenterar dem som att så är fallet. De är det inte (se nedan). Verkligheten är dessutom mycket mer komplex och samverkande och där är rtings inte de bästa på att förmedla hur allt hänger ihop.

Problem två är själva bilderna som speglar flera problem:

Sony X85
https://i.rtings.com/assets/products/zYAQ7nGY/sony-x85k/black-crush-small.jpg
LG A2
https://i.rtings.com/assets/products/UWkoIdX3/lg-a2-oled/black-crush-small.jpg

Notera att himlen på A2-bilden generellt också är mörkare trots att bildinformationen i himlen pekar mot närmare 40–50% gråton. Det tyder på att kameraexponeringen inte är rätt utförd eller inkonsekvent. Eller att man fotat av icke-kalibrerade läge eller på annat sätt icke likvärdiga lägen. Det är lite oklart. Bara en bild och inte så mycket sammanhang.

Bildernas tonalitet speglar annars rätt mycket kurvorna på Gamma log/log-mätningarna under pre-calibrations segmentet, men det kan ju vara sammanträffande.

Det är så mycket som kan gå fel när man försöker skapa absoluta jämförelser med jpeg-bilder. Jag använder ofta foton för att illustrera och påvisa relativa skillnader, men inte mer än så. Kameror, jpeg-format och skärmarna man använder är för begränsade. Det är för många faktorer inblandade för att kunna ge absoluta jämförelser den vägen.

Med LCD-paneler kommer brännvidden hos optiken påverka hur ljuset fångas upp. Generellt är att ju lägre brännvidd, desto mer av ljuset fångas av kameran. Man kan plåta samma skärm på olika brännvidder och det påverkar ljuset man fångar med kameran. Har exempel på detta (andra och tredje slideshowen) med en vanligt förekommande IPS-panel och det blir större skillnader med VA pga vinklarna.: https://www.sweclockers.com/test/28732-lg-ultragear-27gl850-f...

Rtings är i alla fall tydliga under frågetecknet för Black Crush-bilderna att detta är Score components:Subjectively assigned. Vilket också kommer tillbaka till det som är problem nr1: rtings blandar sin subjektiva omdömen med sina objektiva omdömen.

Rtings är bra. Däremot måste man vara alert som läsare.

----

Sony har generellt bättre kontroll över nyanseringen. De är ofta rätt ur kartong. Väldigt sällan jag behöver justera reglagen på en Sony för att ändra ankringen av svart till både synliga och mätbart korrekta nivåer. Konsekvens är Sonys styrka.

Med LG:s OLED kan man, beroende på exemplar, behöva kompromissa en del med reglaget som påverkar nivån av svart. Det kan också variera med var TV:n är i sin OLED-refresh-cykel. Typiskt är att innan en refresh-cykel är gjord så klipper den ännu mer mot svart. Mindre efter en första refresh. Och det går ofta att få bort de mest distinkta problemen även med dåliga exemplar.

Verklighetens komplexitet är däremot något annat: Har man dem jämte varandra är det tydligt att en Sony X85K – och motsvarande nivå hos konkurrenter – bygger bilden mot en mörkblå kanvas. Som i ett ljust rum bygger mot mörkblått+det ljus som reflekteras i det betydligt sämre filtret. Plus att det är en VA-panel där det räcker mer 10–15 graders förändring och bilden lyfter svartnivåerna och skuggtoner mot ljusare nyanser på ett sätt som mjölkar ut kontrastintrycket. Räcker alltså med att man lutar sig mot armstödet i soffan för att det istället blir för ljusa skuggtoner

OLED:n bygger bilden mot en svart kanvas och det håller sin svärta längre i takt med att omgivningsljuset ökar. Och den är lika svart oavsett vinkel. Även om man råkar ha en rätt dåligt exemplar som klipper mot svart kommer skuggtoner fortfarande baseras på att de träder fram ur en svärta.

Så ja, man kanske undviker black crush i högre grad på en X85K. Men då till priset att svart snarare är mörkblått, plus omgivningsljus, plus din vinkel som snarare gör skuggtonerna för ljusa. Ämnet är komplext.

Tack för ditt inlägg. Även jag har reagerat på "Score components: Subjectively assigned" även om det givetvis framställs som mycket sämre på Rtings. X89K är helt klart sämre ur vinklar.

Även googlat lite och det verkar som att det finns olika "lösningar". Kan inte hitta specifikt om A2 men jag antar att inställningarna inte borde skilja sig mycket åt mellan A2 och C2 eller äldre C6.

Först nått om gamma:
https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/pe1e3y/what_is_...

Sen kan man tydligen välja låg/hög svart-nivå:

Gjorde ju stor skillnad i videon. Sen vad som är "korrekt" (hur filmskaparen tänkt det) har jag svårt att veta, men ändå bra om man kan prova sig fram till önskat läge. Vet från en video om A2 att man kan välja standard, film, moviemaker mode, gaming osv.

Edit: Bara kommentarerna till videon får mig att inse att det här med black crush verkar subjektivt.

Permalänk
Inaktiv

Noterade att Rtings inte tagit med Black Crush av t.ex. X90K eller A90K trots att det togs med av X90J och A90J. Har de börjat ta bort det från sina jämförelser? Undrar varför.

Permalänk
Bildexpert 📺

Black Level-reglaget är att välja mellan dator (0-255) eller videoomfång (16–235). Matchas det fel mot källans nivåer blir det supertydlig black crush eller tvärtom alldeles för lyfta nivåer med gråblaskig bild. Sådant märks väldigt tydligt.

På LG:s reglage brukar man märka att en felmatchning är på plats genom att svartnivå-reglaget (som heter olika varje år) hamnar på ≈30 eller ≈70+ där ett rätt matchning landar på 50–55+ beroende på exemplarets tendens att klippa nivåerna. Vilket då kan ändras efter en panel refresh.

Permalänk
Inaktiv

Svårt att hitta jämförelse med just LG A2 men kollade lite på OLED vs. LED/LCD.

Här tyckte jag minst om X95K faktiskt och mest om A90J, vilket jag sen förstod berodde på att den var kalibrerad men inte A95K. Intressant vilken påverkan det kan ha.

Här jämförs en LG G1 med en Samsung QLED:

Kan absolut se att Samsung är ljusare men det är inte riktigt mitt problem skulle jag säga. Att det inte är ljust nog. Jag stör mig mycket mer på reflektioner då det är väldigt distraherande.

Även om dessa är dyrare modeller så tänker jag att de speglar skillnaden mellan OLED och LED/LCD? @Laxpudding I så fall tror jag kanske att jag vore mer nöjd med OLED. Ljusstyrkan skrämmer mig inte mer än reflektioner (tvärtom) och just ljusinsläpp är ju ändå möjligt att påverka. Black crush var det enda som skrämde mig lite men det verkar inte omöjligt att påverka heller och frågan är om det inte är mer hanterbart än dåliga vinklar på VA-panel. Kan ju säga att jag avskyr TN-panel vilket jag antar är värre än VA-panel förstås men upplever det obrukbart när de satt på en laptop, ett himla joxande fram och tillbaka för att kunna se ordentligt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon315148:

Svårt att hitta jämförelse med just LG A2 men kollade lite på OLED vs. LED/LCD.

Här tyckte jag minst om X95K faktiskt och mest om A90J, vilket jag sen förstod berodde på att den var kalibrerad men inte A95K. Intressant vilken påverkan det kan ha.
https://youtu.be/R5WgrxZJnCM

Här jämförs en LG G1 med en Samsung QLED:
https://www.youtube.com/watch?v=R4QJBkjns7k

Kan absolut se att Samsung är ljusare men det är inte riktigt mitt problem skulle jag säga. Att det inte är ljust nog. Jag stör mig mycket mer på reflektioner då det är väldigt distraherande.

Även om dessa är dyrare modeller så tänker jag att de speglar skillnaden mellan OLED och LED/LCD? @Laxpudding I så fall tror jag kanske att jag vore mer nöjd med OLED. Ljusstyrkan skrämmer mig inte mer än reflektioner (tvärtom) och just ljusinsläpp är ju ändå möjligt att påverka. Black crush var det enda som skrämde mig lite men det verkar inte omöjligt att påverka heller och frågan är om det inte är mer hanterbart än dåliga vinklar på VA-panel. Kan ju säga att jag avskyr TN-panel vilket jag antar är värre än VA-panel förstås men upplever det obrukbart när de satt på en laptop, ett himla joxande fram och tillbaka för att kunna se ordentligt.

Detta är den ständig misstolkningen med OLED vs. LCD. Det handlar inte om teknikjämförelser, utan om produktjämförelser. Samsung QN90B kan bara tala för QN90B. Sony X95K kan bara tala för Sony X95K och så vidare. Det kan finnas mycket gemensamt men ingen är någon representant för "LCD/LED". En bra LCD kan effektivt fungera lika bra som en OLED i ungefär samma situationer. Andra LCD-modeller kan inte alls göra detta. Sony X85K överlappar bara delvis med vad en OLED kan. Nyckeln är därför att förstå de olika produkterna. Tekniken bakom är närmast sekundär egentligen.

Det går inte att filma av en TV och visa på youtube hur enskilda modeller skiljer sig åt. Man kan endast illustrera och förtydliga skillnader och för att lyckas med det måste apparaterna vara inställa på samma sätt, vilket inte alltid är möjligt. Kommer alltid finnas något som skevar alla former av absoluta jämförelser via kamera. Inte minst kameran själv och bara det enkla faktum att skärmen man ser videon igenom i sin tur påverkar.

Det är därför mätningar är viktigt i tester. Dessa dra alltid med nackdelen att det blir mer abstrakt gentemot läsaren/tittaren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Detta är den ständig misstolkningen med OLED vs. LCD. Det handlar inte om teknikjämförelser, utan om produktjämförelser. Samsung QN90B kan bara tala för QN90B. Sony X95K kan bara tala för Sony X95K och så vidare. Det kan finnas mycket gemensamt men ingen är någon representant för "LCD/LED". En bra LCD kan effektivt fungera lika bra som en OLED i ungefär samma situationer. Andra LCD-modeller kan inte alls göra detta. Sony X85K överlappar bara delvis med vad en OLED kan. Nyckeln är därför att förstå de olika produkterna. Tekniken bakom är närmast sekundär egentligen.

Det går inte att filma av en TV och visa på youtube hur enskilda modeller skiljer sig åt. Man kan endast illustrera och förtydliga skillnader och för att lyckas med det måste apparaterna vara inställa på samma sätt, vilket inte alltid är möjligt. Kommer alltid finnas något som skevar alla former av absoluta jämförelser via kamera. Inte minst kameran själv och bara det enkla faktum att skärmen man ser videon igenom i sin tur påverkar.

Det är därför mätningar är viktigt i tester. Dessa dra alltid med nackdelen att det blir mer abstrakt gentemot läsaren/tittaren.

Jag förstår men det är inte alltid man kan se alla fysiskt före köp. Oftast finns bara ett begränsat antal modeller i butik. Tror bara det finns en butik i stan som visar flera modeller, resten kanske visar några enstaka, sällan exakt de man vill jämföra. Så man försöker bilda sig en uppfattning av vad man kan läsa och "se" på Internet. 😊

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har Sony X85K framme just nu för att slötittande innan den ska tillbaka efter test. Precis kört Samsung S90C innan. Har en 42C2 som bildskärm och referenspunkt. X85K och motsvarande är inte dåliga på något sätt. Bara chanslösa mot en OLED när kvällen kommer och rummets belysning dämpas. När det är tidigare på sommardagen har X85K lite mer muskler men man kommer aldrig ifrån att mycket mer av det ljusa rummet samtidigt reflekteras i det sämre filtret. Först på X95- och QN95-nivån man kan börja tänka i termer av att äta kakan och ändå behålla den med en LCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Låter ju lovande. Har inte fönster från golv till tak men väggen mittemot TV (tyvärr enda vettiga placeringen) består av stora fönsterpartier plus en balkongdörr från vinkel på sidan. Givetvis kan jag fixa gardiner när det är som värst men ändå skönt om man kan slötitta lite under dagtid.

Lite input från en som köpte en LG A2 efter råd här på forumet och efter att ha läst den förträffliga guiden här på sidan. Jag har panoramafönster på hela sidan från tv'n sett samt ett stort fönster på samma vägg som tv'n och nojade över att det kommer bli för svag bild från en A2 och det blir inget bra pga att det är för ljust i rummet dagtid. Jag oroade mig helt i onödan visade det sig, bilden räcker till gott och väl. Var inne på ett flertal LCD apparater innan men är mycket glad över att gått på oled. Tror man blir lite lurad av att jämföra siffror mellan olika apparater, svårt att få uppfattning om hur det ser ut i praktiken bara av att gå på protokollen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Jag har Sony X85K framme just nu för att slötittande innan den ska tillbaka efter test. Precis kört Samsung S90C innan. Har en 42C2 som bildskärm och referenspunkt. X85K och motsvarande är inte dåliga på något sätt. Bara chanslösa mot en OLED när kvällen kommer och rummets belysning dämpas. När det är tidigare på sommardagen har X85K lite mer muskler men man kommer aldrig ifrån att mycket mer av det ljusa rummet samtidigt reflekteras i det sämre filtret. Först på X95- och QN95-nivån man kan börja tänka i termer av att äta kakan och ändå behålla den med en LCD.

Såg att jag "missade" QN95 via Benify (är medlem sedan många år tillbaka) men samtidigt inte helt övertygad om dess förträfflighet. Tycker reflektioner är fulare på den än A2. Bäst tycker jag helt ärligt att The Frame 2022 är med matt yta avseende reflektioner. Förstår att det finns nackdelar med matt yta men jag störs minst av reflektioner på matt yta. Har en datorskärm med matt yta och tycker precis som på The Frame att det bara bli ett ljust sken men jag kan inte se nått som en spegelbild.

Oklart om ljusstyrka har större betydelse för mig dock. Reflektioner stör som sagt långt före det.

Kom på att jag lyssnar en del på Spotify på TV, låttexter rör sig men tror det kanske finns statistika element där. Nu satte jag i en gammal CD i en Xbox och mediaspelaren är ju verkligen statisk bild (hör inte till det normala dock). Kanske inte det bästa för OLED.

Får se vad jag väljer. Kanske ska åka och kika i butik på de exemplar som finns av olika modeller bara för att bilda en uppfattning IRL även om det är rätt förvirrande i butik.

Skrivet av doctor_N:

Lite input från en som köpte en LG A2 efter råd här på forumet och efter att ha läst den förträffliga guiden här på sidan. Jag har panoramafönster på hela sidan från tv'n sett samt ett stort fönster på samma vägg som tv'n och nojade över att det kommer bli för svag bild från en A2 och det blir inget bra pga att det är för ljust i rummet dagtid. Jag oroade mig helt i onödan visade det sig, bilden räcker till gott och väl. Var inne på ett flertal LCD apparater innan men är mycket glad över att gått på oled. Tror man blir lite lurad av att jämföra siffror mellan olika apparater, svårt att få uppfattning om hur det ser ut i praktiken bara av att gå på protokollen.

Tack för input. 🙂 Jag har typ panoramafönster också. Tror inte ljusstyrkan kommer göra större skillnad för mig. Reflektioner är mer märkbara och de ser ändå bättre ut på OLED (bortsett från på matt yta som The Frame som är mindre störande för mig).

Tror jag är lite orolig för inbränningar fortfarande. Inga problem vid film, serier eller program tänker jag som växlar men känns som Spotify kan vara för statiskt?

Permalänk
Bildexpert 📺

Risken med statiska element, likt Spotify-klienter, är fortfarande knuten till den ljusstyrka man kör. Håller man "Peak Brightness" på Off-läge och kör OLED-panelen i sitt mest energikonservativa läge kör den aldrig över 200 nits – och så klart mindre – vilket fortfarande är mer än väl för att hålla ett funktionellt gränssnitt i ett ljust rum. Detta utan att anstränga panelen på sådant sätt som leder till ojämnheter några år senare.

Spotify-klienter etc. är en användning av samma karaktär som skval-TV-funktionen. Det är mycket bildkvalitet i en OLED för en funktion som inte alls har med bildkvalitet att göra, likt gränssnittet och lite album-art på Spotify-klienten. En enklare TV fungerar därför lika bra för det ändamålet.

The Frame får för övrigt ett bättre filter på 2023 där det är mindre av de matta filtrens akilleshäl med att filtret återspeglar den generella ljusnivån som en hinna över bilden. Och det är en TV byggd för att gå i bakgrunden. Men den har ju inte alls bildkvaliteten när det kommer till det aktiva tittandet av film och TV-serier där bildkvalitet börjar spela roll. Så en annan sorts kaka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Risken med statiska element, likt Spotify-klienter, är fortfarande knuten till den ljusstyrka man kör. Håller man "Peak Brightness" på Off-läge och kör OLED-panelen i sitt mest energikonservativa läge kör den aldrig över 200 nits – och så klart mindre – vilket fortfarande är mer än väl för att hålla ett funktionellt gränssnitt i ett ljust rum. Detta utan att anstränga panelen på sådant sätt som leder till ojämnheter några år senare.

Spotify-klienter etc. är en användning av samma karaktär som skval-TV-funktionen. Det är mycket bildkvalitet i en OLED för en funktion som inte alls har med bildkvalitet att göra, likt gränssnittet och lite album-art på Spotify-klienten. En enklare TV fungerar därför lika bra för det ändamålet.

The Frame får för övrigt ett bättre filter på 2023 där det är mindre av de matta filtrens akilleshäl med att filtret återspeglar den generella ljusnivån som en hinna över bilden. Och det är en TV byggd för att gå i bakgrunden. Men den har ju inte alls bildkvaliteten när det kommer till det aktiva tittandet av film och TV-serier där bildkvalitet börjar spela roll. Så en annan sorts kaka.

Tack för tipset om ljusstyrkan på OLED. Även om det tar emot lite att jag ska behöva "tänka" hur jag använder min TV. Får försöka ta reda på vad jag prioriterar.

Ja, Spotify och absolut Samsungs konstvisning räknas som skval-TV. För just Spotify spelar bildkvalitén noll roll för mig, bara kul att se texten. Gillar även tanken på att ha egna foton eller konstbilder på TV när den är passiv (och att den verkar slockna för att spara energi när ingen befinner sig i rummet). Dock är det kanske inte det viktigaste, konst-delen, även om det onekligen ser trevligt ut. Tycker inte TV-apparater generellt sett är snygga och värre känns det ju större de är. Därför jag var inne på projektor en gång men det kändes som mycket pengar för sämre bildkvalité och projektor fungerar ju ännu sämre i ljusa rum.

Visste inte att 2023 modellen har fått bättre filter. Känns som att folk har missat det på YouTube då de påstår att det är samma TV som 2022, bara att den kan vridas och nya ramar. Så det är lite mer skillnad kanske även om de säkert är snarlika, brukar väl inte hända stora saker på ett år.

Jag ska besöka en butik idag och se om jag hittar The Frame (2022 eller 2023) så att jag kan bilda en egen uppfattning om hur jag uppfattar bilden. Lär säkert finnas minst en OLED där som jag kan jämföra med. Blir också intressant att se hur det ser ut i en upplyst butik, tänker att reflektioner och dylikt sätts på prov där.

Sovit lite på saken och även om det är vanligt att jag kollar på film på kvällen så är det inte ovanligt att jag även kollar på dagen, antingen serier, program eller nått annat. Då tänker jag att The Frame kanske skulle vara mer mångsidig i bekostnad på att inte vara bäst på film på kvällen. Frågan är dock vad som är bra nog för mig. Största hindret för mig att inte bara slå till på The Frame är priset, men Samsung är ju kända för sina kampanjer så jag kanske kan ha is i magen om det är den TV:n jag vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Sovit lite på saken och även om det är vanligt att jag kollar på film på kvällen så är det inte ovanligt att jag även kollar på dagen, antingen serier, program eller nått annat. Då tänker jag att The Frame kanske skulle vara mer mångsidig i bekostnad på att inte vara bäst på film på kvällen. Frågan är dock vad som är bra nog för mig. Största hindret för mig att inte bara slå till på The Frame är priset, men Samsung är ju kända för sina kampanjer så jag kanske kan ha is i magen om det är den TV:n jag vill ha.

The frame var med på min lista i våras över tänkbara apparater och jag tittade på den i butik men blev inte helt såld på hur ljuskällor speglades eller vad man ska säga i den matta ytan. Mycket god idé att titta på den innan köp skulle jag säga. Annars gillade jag att man kan byta ram på den och att elektronikdelen är separat från skärmen, lätt att gömma undan den i bänken och bara ha en snygg skärm på väggen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av doctor_N:

The frame var med på min lista i våras över tänkbara apparater och jag tittade på den i butik men blev inte helt såld på hur ljuskällor speglades eller vad man ska säga i den matta ytan. Mycket god idé att titta på den innan köp skulle jag säga. Annars gillade jag att man kan byta ram på den och att elektronikdelen är separat från skärmen, lätt att gömma undan den i bänken och bara ha en snygg skärm på väggen.

Ja, det vore bra att få se den i verkligheten och kanske få en egen uppfattning om hur reflektioner uppfattas. Annars verkar OLED hanterar reflektioner bättre än LCD/LED. Så det lutar fortfarande mycket åt OLED från LG då det känns prisvärt.

Såg att LG C2 hade dippat en gång och kostade som en A2. Oklart när eller om det händer igen men är den mycket bättre än A2? Jag spelar inte så bryr mig inte om det men kunde läsa att den var mer ljusstark men är det jättestor skillnad? Nått annat?

Håller med om att OneConnect boxen såg smidig ut och ramarna är väl en kul grej men kanske inget avgörande i mitt fall. Tycker The Frame eller Samsung överlag har sämre kvalitetskontroll än t.ex. Sony då panelerna ser mer ojämna ut på Rtings (LCD/LED). OLED ser mer jämnt ut överlag oavsett märke. Sen är jag inte säker på att jag vill ha vägghängd TV och då försvinner mycket av charmen med The Frame.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon315148:

Ja, det vore bra att få se den i verkligheten och kanske få en egen uppfattning om hur reflektioner uppfattas. Annars verkar OLED hanterar reflektioner bättre än LCD/LED.

Återigen: "LCD/LED" - kan vara vilket sabla reflexfilter som helst. Det är inte paneltekniken som bestämmer detta utan den enskilda produkten.

C2 är ljusstarkare än A2 och det är mätbart men inte alltid synbart i praktiska förhållanden. Ljusstyrka upplevs logaritmiskt så det måste vara stora skillnader för att märkas av. Plus detta med att ljusstyrka är som en volymkontroll. Tillräckligt är tillräckligt. Det sak samma om A2 har en SDR-peak på 300 och C2 en peak 370 nits ifall 200 nits är allt man behöver.

Med det skrivet: finner du en C2 för samma pris som A2 är det givet vilken man väljer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Återigen: "LCD/LED" - kan vara vilket sabla reflexfilter som helst. Det är inte paneltekniken som bestämmer detta utan den enskilda produkten.

C2 är ljusstarkare än A2 och det är mätbart men inte alltid synbart i praktiska förhållanden. Ljusstyrka upplevs logaritmiskt så det måste vara stora skillnader för att märkas av. Plus detta med att ljusstyrka är som en volymkontroll. Tillräckligt är tillräckligt. Det sak samma om A2 har en SDR-peak på 300 och C2 en peak 370 nits ifall 200 nits är allt man behöver.

Med det skrivet: finner du en C2 för samma pris som A2 är det givet vilken man väljer.

Jag förstår att det inte är paneltekniken som avgör reflexfiltret (förstår att man kunde uppfatta det så dock av det jag skrev), men ändå tycker jag alla jag har jämfört med haft sämre reflexfilter än OLED-panelerna (alltså både billigare och dyrare LCD/LED). Varför det är så vet jag inte, men jag förstår att det inte är panelen i sig.

Absolut att man köper C2 framför A2 om det kostar lika mycket men då får jag vänta medan jag kan köpa A2 direkt. Så undrar vad jag vinner på att invänta ev. prisfall igen. Tänker att jag kanske blir nöjd med A2 ändå om jag väljer OLED.

Permalänk
Medlem

Vilken storlek söker du? Finns nämligen bra rabatter på LG C3 nu.

Var i liknande sits som dig med ett ljust rum. Jag valde tillslut OLED (Philips 706) och är mycket nöjd. Den börjar kännas lite svag mitt på dagen nu på sommaren så då behövs persiennerna dras ner. Samtidigt är det ganska få gånger det är något att se på mitt på dagen ändå. En TV täcker sällan alla områden perfekt och OLED är långt ifrån bäst i ljusa rum men de är good enough. Så fort klockan närmare sig 6-7 är OLED underbart igen och bilden är verkligen oslagbar jämfört med LCD.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Absolut att man köper C2 framför A2 om det kostar lika mycket men då får jag vänta medan jag kan köpa A2 direkt. Så undrar vad jag vinner på att invänta ev. prisfall igen. Tänker att jag kanske blir nöjd med A2 ändå om jag väljer OLED.

Jag kände att en A2 skulle nog räcka och det gjorde det verkligen. Vi tittar på tvn utan att dra för mitt på soliga dagar och vi tycker ljusstyrkan räcker bra men vi är ju en småbarnsfamilj som inte riktigt har samma krav som en filmentusiast kanske. Men för vårt vardagsbruk med allt från barnprogram och sport mitt på dagen till tv serier och film på kvällen är den riktigt bra! Att gå från en äldre lcd till en oled var som steget mellan 60Hz och 144Hz skärm till datorn, har man bytt vill man inte gå tillbaka! Det är något mjukt och följsamt med bilden på en oled som jag nu är helt såld på, svårt att förklara men vi är mycket nöjda. Du kan säkert göra en deal med butiken och fråga om du kan packa upp och testköra och byta om det inte blev bra.

Permalänk
Inaktiv

Varning för långt inlägg!

Nu har jag varit i butik och kollat på The Frame 2022 (de höll på att sätta upp 2023), C2, X89K och TCL QLED870 (för att personalen tyckte att jag skulle kolla på den).

A2 fanns inte på demo, däremot fanns C1 och A75K som jag också kollade på när vi diskuterade inbränningar. Alla hade stått ca 1 år i butik (C2 skulle plockas ner för att ersättas av C3). Han plockade fram OLED burn in test på YouTube och så kollade vi.

C2 hade inga inbränningar alls, C1 hade klart synliga men värst var nog A75K. Han sa att A2 är i klass med A75K alltså enklare OLED panel. Nu står ju dessa demos på 10h/dag året runt. Det som bränts in var Elgigantens demobild, rutan och texten/siffrorna på sidan trots att de således byter sida konstant. Det visades även olika filmklipp som man kunde välja själv genom att skanna QR koder.

Nu står en TV inte som i butik men han frågade om jag använde textning ofta. Hade inte ens tänkt på det, men det var tydligen något som kan ge inbränning på sikt. Lägg därtill Spotify och kanske nått annat jag gör men ej tänker på. C2 verkar ju visserligen väldigt lovande med tanke på noll inbränning trots butikens påfrestningar.

Angående min personliga upplevelse. Var först imponerad av anti-glare på The Frame, kan verkligen ser hur den sticker ut som tavla men - när jag gick mellan den och C2 och X89K och spelade upp samma filmklipp så blev det tydligt hur "dålig" den var för ändamålet (ibland upplevdes den bara varm/mysig för att sen blir mörk och trista färger).

Både C2 och X89K var mycket trevligare och allt "poppade". Så jag fixar hellre gardiner under extrema förhållanden än väljer The Frame trots att reflektioner verkligen var osynliga. Tror @Laxpudding det är större skillnad på 2023?

Mellan C2 och X89K var det lite mer fram och tillbaka då det är svårare att bedöma när de inte stod bredvid varandra. Med andra ord skulle jag kanske inte säga natt och dag men jag kunde nog se att saker upplevdes mer levande på C2. Var förvånad dock av hur bra svärta X89K hade, såg inte alls mörkblå ut eller så. Fördelen med X89K är att jag inte behöver oroa mig för inbränningar också även om jag undrar om det inte krävs många år ändå för C2.

QLED870 hann jag inte fokusera så mycket på men vet inte om den upplevdes som ett lyft från X89K. Plus i kanten för båda för att de använder Google TV.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Clasito:

Vilken storlek söker du? Finns nämligen bra rabatter på LG C3 nu.

Runt 50 typ 48-50 eller ev. 55.