Lenovo LOQ 16 – gjorde jag ett dåligt köp?

Permalänk

Lenovo LOQ 16 – gjorde jag ett dåligt köp?

Beställde precis en Lenovo LOQ 16 med Ryzen 5 7640HS och RTX 4060, fyndvara för 11000 kronor, alltså en sån här.

https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/lenovo-loq-...

Jag går från base ps4 till pc för att kunna spela Starfield när det kommer ut i höst. Jag hade först tänkt köpa en stationär dator och koppla till min tv, men hade ärligt talat svårt att hitta något som nådde upp till den här speccen till samma pris, plus platsbrist och att min tv är en äldre modell på 50 hz.

Var det ett bra köp eller är jag korkad?

Permalänk

4060 kortät är säkert helt ok totalt oinsatt i prestandan på 4060 idag så är ju iaf oftast samma gpu som dedikerade grafikkort och med liknande prestanda sålänge de inte är TDP låsta i botten.
vilket var ett gissel på 3000 serien i laptops där vissa laptops hade så pass nedlåst gpu tdp att modellerna med 3070/3080 hade så låg gpu prestanda att de var likvärdiga prestandamässigt med de olåsta 3060 gpuerna i laptops.

4640hs processorn verkar ju vara en marginellt lägre klockad 7600 vid boost och halva L3 cachen med lite högre basklocka så troligt att de iaf presterar relativt lika sålänge den lyckas hålla chippet någorlunda svalt.

Kylning brukar va den svaga punkten i laptops och många modeller som låter som boing plan men ändå ligger och nosar på throttle tempsen pga bristen på utrymme för ordentliga kylflänsar och de ska försöka blåsa bort typ 100+w värme från både gpu och cpu genom en kylfläns med samma kylar yta som en liten tändsticksask typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Grafikkort i laptops är alltid svagare än i stationär. 4060 till stationär är ca 30% mer kraftfull enligt techpoweredup.

Processorn är bra och lär räcka gott och väl.

För att vara laptop är det ändå helt ok för det priset och lär räcka till Starfield. Hade väl varit billigare att köpa en Xbox Series om det bara är för det spelet dock.

Du lär kunna spela Starfield i 1200p som skärmen är på laptopen med höga inställningar om än kanske inte högsta men lär se bra ut.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Grafikkort i laptops är alltid svagare än i stationär. 4060 till stationär är ca 30% mer kraftfull enligt techpoweredup.

Processorn är bra och lär räcka gott och väl.

För att vara laptop är det ändå helt ok för det priset och lär räcka till Starfield. Hade väl varit billigare att köpa en Xbox Series om det bara är för det spelet dock.

Du lär kunna spela Starfield i 1200p som skärmen är på laptopen med höga inställningar om än kanske inte högsta men lär se bra ut.

Hallå, du var ju i min andra tråd och hjälpte mig också, tack för det! Skäms nästan för att det blev en laptop när allt kom omkring. Jo, tanken på XBOX har slagit mig också, men jag tycker det skulle vara kul att kunna spela lite gamla pc-spel som jag missat medan jag suttit med ps4, plus att jag tycker det är kul att köra bethesda-spel med moddar. Dessutom vill jag inte betala varje månad för att kunna spela multiplayer.

Jag såg lite videor på youtube där de påstod att skillnaden var mindre än vanligt när det gäller just 4060 desktop vs laptop, men jag kan ha förstått fel. Oavsett så hoppas jag att datorn kommer ge ett lyft jämfört med min gamla ps4a. Jag är van vid 1080p och 30 fps i det mesta.

edit
Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

4060 kortät är säkert helt ok totalt oinsatt i prestandan på 4060 idag så är ju iaf oftast samma gpu som dedikerade grafikkort och med liknande prestanda sålänge de inte är TDP låsta i botten.
vilket var ett gissel på 3000 serien i laptops där vissa laptops hade så pass nedlåst gpu tdp att modellerna med 3070/3080 hade så låg gpu prestanda att de var likvärdiga prestandamässigt med de olåsta 3060 gpuerna i laptops.

4640hs processorn verkar ju vara en marginellt lägre klockad 7600 vid boost och halva L3 cachen med lite högre basklocka så troligt att de iaf presterar relativt lika sålänge den lyckas hålla chippet någorlunda svalt.

Kylning brukar va den svaga punkten i laptops och många modeller som låter som boing plan men ändå ligger och nosar på throttle tempsen pga bristen på utrymme för ordentliga kylflänsar och de ska försöka blåsa bort typ 100+w värme från både gpu och cpu genom en kylfläns med samma kylar yta som en liten tändsticksask typ.

Ja, jag har också förstått att kylningen ofta är ett problem... Jag ska försöka köra den på ett ställ eller kanske på en kylplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laserbullen:

Ja, jag har också förstått att kylningen ofta är ett problem... Jag ska försöka köra den på ett ställ eller kanske på en kylplatta.

Rekommendera denna modell du kan också modifera den med vanliga 120mm fläktar senare ifall du vill ha bättre prestanda

Cooler Master NotePal U3 PLUS 400 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB