Permalänk
Medlem

Hittar ej förstärkare på nätverket

Hej, jag har en NAD CI 16-60 förstärkare kopplad mot en Zyxel GS1900 48p PoE switch, men en Nest Wifi Pro bakom som router.
Kan ej hitta förstärkaren när jag kör en IP-skanner, någon som har nån idé? (Jag är idiot på nätverk)

Permalänk
Medlem

routern ska vara före switchen

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du på något sätt se IP-inställningarna på förstärkaren? De brukar har en OSD där man kan se om förstärkaren är inställd på automatisk IP (via DHCP) eller om den t.ex. har en fast satt IP-adress.

Skrivet av Dax:

routern ska vara före switchen

Det låter som en väldigt okonventionell lösning? Normalt kör man ju Internet > Router > Switch > Klient.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

routern ska vara före switchen

Router >switch>förstärkare

Skrivet av Kr^PacMan:

Kan du på något sätt se IP-inställningarna på förstärkaren? De brukar har en OSD där man kan se om förstärkaren är inställd på automatisk IP (via DHCP) eller om den t.ex. har en fast satt IP-adress.

Det låter som en väldigt okonventionell lösning? Normalt kör man ju Internet > Router > Switch > Klient.

Enl. Manualen ska förstärkaren vara kopplad mot router med automatiskt tilldelning via dhcp. Står i manualen att man ska köra ip-skanner för att identifiera IP adress så man kan logga in i förstärkaren.

Förstärkaren är givetvis påslagen och ej i standby (ifall frågna dyker upp)

Permalänk
Medlem

Vad är det för ”IP-skanner” du kör då?

Det enklaste brukar vara att titta i routerns GUI och se vilka IP:n som routerns DHCP-server har delat ut och med hjälp av uteslutningsmetoden (stäng av alla andra manicker) lista ut det den vägen. Om du behöver ha din pryl på en viss IP varje gång så ser du till att routern/DHCP-servern gör så att det blir så.

De flesta IoT-grejer brukar inte vara beroende av att man ansluter till dem på ett visst IP, de svarar på broadcast och identifierar sig för till exempel mobilappar den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Det låter som en väldigt okonventionell lösning? Normalt kör man ju Internet > Router > Switch > Klient.

Och du menar att routern inte är före switchen i den ordning du anger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzac:

Router >switch>förstärkare

Enl. Manualen ska förstärkaren vara kopplad mot router med automatiskt tilldelning via dhcp. Står i manualen att man ska köra ip-skanner för att identifiera IP adress så man kan logga in i förstärkaren.

Förstärkaren är givetvis påslagen och ej i standby (ifall frågna dyker upp)

Det är fortfarande en god idé att titta på vad förstärkaren fortfarande är inställd på. Manualer kan innehålla fel/vara inaktuella.

Är förstärkaren verkligen inställd på DHCP/Automatisk tilldelning kan du gå in på din router och hitta tilldelad IP-adress där, den ska kunna visa dig en lista på aktiva klientenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Kan du på något sätt se IP-inställningarna på förstärkaren? De brukar har en OSD där man kan se om förstärkaren är inställd på automatisk IP (via DHCP) eller om den t.ex. har en fast satt IP-adress.

Det låter som en väldigt okonventionell lösning? Normalt kör man ju Internet > Router > Switch > Klient.

Vilket är exakt vad han säger.

Router före switch

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Hej alla, tack för hjälpen men sum summarum sp är det jag som är helt dum i huvudet.
Jag hade visst redan loggat in och ändrat till statisk IP på förstärkaren och sedan reserverat den adressen i routern. Upptåckte det när jag gick in i routern för att se efter vilksa adresser som tilldelats enl tips här.

Har inget minne alls av att ha gjort detta men ippenbarligen hade jag det. Minns att jag reserverat .253 men trodde det var till något annat 😂

Skratta ni, det är okej 🤣